Gå til innhold

Deres beste tips for å hjelpe barn å sovne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å bruke melatonin etter at barnet har hatt innsovningsproblemer i 7 år,  begynner å tenke at det kan være til hjelp et par ganger i uka når barnet sliter som mest med å sovne. 

Men! Først vil jeg prøve alle råd som finnes! Vi har gode søvnrutiner, men vil ha alle tips og triks som dere har.

Feks var det noen som utsatte legging? innførte aktiviteter? Massasje? You name it! Gi meg alle deres råd.

PS. Trenger ikke noen sånne "ADHD?"-innspill, takk.

Anonymkode: b09a5...c59

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her hjalp det å sette på lydbok i perioder når gutten slet med innsovning. 

null skjerm, eller mat en time før leggetid var også viktig. 

Anonymkode: a8feb...d65

AnonymBruker
Skrevet

Vektdyne som pakkes godt rundt barnet.

"Den lille kaninen som så gjerne ville sove" som lydbok. Evt andre beroligende lydbøker, musikk eller body scan meditasjoner. 

Nattlampe med stjernehimmel.

Skape mulighet for å snakke om ting utenom leggetid. 

Unngå skjerm før legging. Roe ned med bøker, puslespill, tegning, lydbok osv. 

Fast legge og stå opp tid alle dager. 

Passe temperatur på soverommet. 

Ikke legge seg for sulten eller mett.

Hva med et bad før leggetid med dempet lys, musikk og aderma badeolje?

Anonymkode: 548d0...5dd

AnonymBruker
Skrevet

Lydbok og sovemusikk. Brukt i alle år :)  Og ligge sammen med selvsagt. Holde hånd når det trengs. 

Anonymkode: 784ba...9bd

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ligge inntil og holde rundt ❤️ 

Har funket på begge mine to ☺️ 

Anonymkode: 47e02...c3e

• Hjerte 1
Skrevet

Hvor lang tid bruker du på legging?

Tenker fra barnet går i seng, lesing og synging?

Og går dere rett but eller blir dere der?

AnonymBruker
Skrevet

Fast legge OG ståopp tid(hverdag som helg!), mørkt rom, ikke spise tett opptil legggetid. 

ps- melatonin er gull! Vi fikk en mnd med 3 mg, og endelig klarer sønnen vår finne søvnen selv(er ferdig med kuren, men den fikk nullstilt «klokka» hans slik at han nå selv klarer sovne til normal tid🥳)

Anonymkode: 14469...733

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Våre har fått sove når de var trøtte helt fra de var født. Aldri hatt "rutiner" på soving. Dermed har det justert seg helt av seg selv. Samsovet til de var 2 1/2 - 3 år og etter det en kosestund i vår seng før de sa god natt og gikk og la seg i egen seng.

Anonymkode: 69f72...0fd

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dikte opp en ny  historie hver natt (sønn 4år) sovner mellom 1-5min

Synge eller nynne på en nattasang(datter 2år)

Sovner mellom 5-10 m

Enten så er jeg flink, eller må det være at de har kyst til å sovne asap for å unngå hvor elendig jeg er til å synge/fortelle 😛

Anonymkode: 43a0b...5f9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fast legge OG ståopp tid(hverdag som helg!), mørkt rom, ikke spise tett opptil legggetid. 

ps- melatonin er gull! Vi fikk en mnd med 3 mg, og endelig klarer sønnen vår finne søvnen selv(er ferdig med kuren, men den fikk nullstilt «klokka» hans slik at han nå selv klarer sovne til normal tid🥳)

Hvor gammel var han da han brukte melatonin? Høres fantastisk ut å nullstille klokken. Jeg er ikke HI. Jeg har en treåring som sliter med det samme som din syvåring. Hun blir ikke trøtt før seint på kvelden.

Anonymkode: 9a71d...782

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Våre har fått sove når de var trøtte helt fra de var født. Aldri hatt "rutiner" på soving. Dermed har det justert seg helt av seg selv. Samsovet til de var 2 1/2 - 3 år og etter det en kosestund i vår seng før de sa god natt og gikk og la seg i egen seng.

Nå er det slik at for mange barn justerer ikke ting seg slik helt av seg selv, så det er ikke fordi du "aldri har hatt "rutiner" på soving" at det har gått fint for dere. Det er veldig frustrerende for folk som har barn som sliter med søvn at folk med barn som enklere finner søvnen selv tror at det er deres oppskrift som er den rette.

Anonymkode: 55bbb...782

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor gammel var han da han brukte melatonin? Høres fantastisk ut å nullstille klokken. Jeg er ikke HI. Jeg har en treåring som sliter med det samme som din syvåring. Hun blir ikke trøtt før seint på kvelden.

Anonymkode: 9a71d...782

Han brukte det i en alder av 6,5 år. Tror dessverre ikke det er godkjent under 6 år🤔 Vår gutt slet med å sovne i ca 2 år og vi prøvde alt, men han hadde bare ikke søvnhormon i kroppen før i 23 tiden på kvelden. Men nå gjesper han i 20 tiden og sovner innen 21🥳 Vi har brukt mye lydbok før han fikk medisinen. Det hjalp han en del til å bli i sengen hvertfall🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 21.49):

Her hjalp det å sette på lydbok i perioder når gutten slet med innsovning. 

null skjerm, eller mat en time før leggetid var også viktig. 

Anonymkode: a8feb...d65

Takk! Vi har brukt lydbok og da ble barnet liggende og høre på i timesvis🤣
Bruker aldri skjerm 

mommyaka skrev (På 10.2.2025 den 21.55):

Hvor lang tid bruker du på legging?

Tenker fra barnet går i seng, lesing og synging?

Og går dere rett but eller blir dere der?

Vi leser i 20-30 minutter, alt etter hvor sent det er. Så bruker barnet 1 time på å sovne. Går som oftest og er i nærheten, blir der en sjelden gang (funker ikke at vi er der).

AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 21.54):

Ligge inntil og holde rundt ❤️ 

Har funket på begge mine to ☺️ 

Anonymkode: 47e02...c3e

Takk for tips! Han liker godt fysisk kontakt for å sovne, men begynner fort å skravle eller blir for varm.

AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 21.56):

Kan du fortelle litt hva du mener "nullstilt klokka"? 
Vi har temmelig faste leggetider. Er innsovningstiden som varierer veldig. Så for at han i det hele tatt skal få nok søvn (og ikke leve på 9 timer), må han få sove ut litt i helgene (da snakker vi max 1 time mer enn i hverdagene, og det er ikke hver helg).

AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 22.04):

Ja, vi har ett barn som er slik. Han regulerer søvnen helt fint selv. Andre barnet har aldri klart det.

AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 22.25):

Dikte opp en ny  historie hver natt (sønn 4år) sovner mellom 1-5min

Synge eller nynne på en nattasang(datter 2år)

Sovner mellom 5-10 m

Enten så er jeg flink, eller må det være at de har kyst til å sovne asap for å unngå hvor elendig jeg er til å synge/fortelle 😛

Anonymkode: 43a0b...5f9

Du er nok heldig og har et barn som er veldig god på å regulere søvnen :) Har ett sånt barn og det er helt gull. 

AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 12.19):

Han brukte det i en alder av 6,5 år. Tror dessverre ikke det er godkjent under 6 år🤔 Vår gutt slet med å sovne i ca 2 år og vi prøvde alt, men han hadde bare ikke søvnhormon i kroppen før i 23 tiden på kvelden. Men nå gjesper han i 20 tiden og sovner innen 21🥳 Vi har brukt mye lydbok før han fikk medisinen. Det hjalp han en del til å bli i sengen hvertfall🙈

Takk for at du forklarer. Vårt barn gjesper ikke før 5 minutter før han sovner. Ikke et eneste gjesp selv om han er stuptrøtt på kvelden. Noen ganger orker han ikke lese ferdig boka vi leser fordi han er så trøtt, men allikevel tar det 1 time å sovne.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er mulig: Få med dere et søvnkurs hos BUPA/annen instans. Det finnes en del metoder man kan bruke, men det kan være greit å få oppfølging underveis.

Anonymkode: a0625...366

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det er mulig: Få med dere et søvnkurs hos BUPA/annen instans. Det finnes en del metoder man kan bruke, men det kan være greit å få oppfølging underveis.

Anonymkode: a0625...366

Hvilke flere metoder tenker du man kan ha gått glipp av når man har jobbet med barnets innsovningsrutiner i 7 år? 😅 Vil gjerne ha eksempler før man går på et kurs der man allerede har gjort alt.

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker melatoin fast hver kveld. Brukt siden han var 3 og før det brukte vi sovemedisin..  glad vi gikk over til melatonin. Slitt med søvn siden han ble født. Alt er i samråd med både lege og helsesøster. 

Anonymkode: 2fc76...4b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...