Gå til innhold

Tips til gode, barnevennlig, proteinrike matpakker til lunsj på skoen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I vårt hus går det noe enormt med pålegg og brød. Barna liker ikke hjemmebakt brød (noe så teit, det er jo best), de spiser 1 brød om dagen, det går en familiepakke med skinke, 2 bokser med leverpostei, 1 gul ost i uka, 1 salami pakke, 3 bokser med smør osv. De trenger mer proteinrik mat i disse matpakkene sine, noe som metter mer enn brød. Selv om pålegget ikke er verst. Har en 17 åring han spiser 9 brødskiver mellom 07 og 17, kommer hjem og er utsultet. Omelett er populært i blant, men jeg trenger litt mer inspirasjon. 

Anonymkode: a57aa...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg skulle tipse om omelett, men den visste du om allerede. 😅 Men hva med å variere omeletten? Forskjellig kjøtt, fløte, ost, krydder, pesto, tacosaus, tikka masala-saus osv. Det er mye forskjellig man kan gjøre med en omelett. Og har du prøvd opp-ned-omelett? Da tar du ost i bunnen av panna og får et sprøtt lag med ost. Man bør prøve seg frem noen ganger, fordi det er veldig fort gjort å brenne osten. 

Hva med "tapas" med rene pølser (altså med ren ingrediensliste og over 90% kjøtt), ostebiter, kokte egg, kjøttboller?

Et supert tips til kjøttboller hvis du lager dem selv er å blande i bittelitt lever. Ukresne mennesker sier 1 del lever til 4 deler kjøttdeig og påstår at man ikke kjenner leversmak, men jeg har en velfungerende smakssans (supersmaker) og jeg sier 1 del lever til minst 10 deler kjøttdeig. 😅 Jeg lager med 50 gram lever til 1000 kg kjøttdeig, altså 1:20. Da kjenner jeg bare bittelitt leversmak, og hvis jeg ikke hadde visst hva det var så hadde jeg nok ikke kjent den egentlig. Jeg har servert til barn og de har ikke kjent leversmak.

Hva med chaffles + pålegg? Eller oopsie-brød + pålegg?

Eller hva med middagsrester? Hvis dere har gryterett for eksempel så er det jo kjempelett å lage ekstra som dere og barna kan ha til lunsj.

Anonymkode: 5c478...ed9

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer litt proteiner inn i baksten, lager proteinrundstykker med havregryn, egg og cottage cheese, eller eltefrie rundstykker med gresk yoghurt. Hjemmelagde tortilla med gresk yoghurt i, fylt med diverse proteinrikt pålegg. Pastasalat med linsepasta (dobbelt så mye protein som vanlig pasta). Smoothies tilsatt både gresk yoghurt og egg for ekstra protein.

Men 17åringen må du nesten bare regne med kommer til å spise, spise og atter spise 😂 kan du sende med ham litt middagsrester? Noen yt-shaker, yoghurt eller pudding?

Anonymkode: 04716...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...