AnonymBruker Skrevet 10. februar #1 Del Skrevet 10. februar I dag kom jeg på jobb og traff en kollega i heisen og hun spurte om hvordan helgen hadde vært. Jeg sa at helgen hadde vært rolig pga begge jentene sov for det meste pga de hadde feber. Da går hun unna meg og stiller seg lenger bort. Hvorfor gjør du det? Jeg er ikke syk sa jeg. Traff samme kollega etterpå i korridoren senere og da hostet/ harket jeg litt pga tørr hals. Hun kikket på meg med store øyene og gikk. Jeg føler meg nesten spedalsk pga sånne folk. Er dette normal oppførsel? Anonymkode: 26dd8...53c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #2 Del Skrevet 11. februar Nei. Hadde tenkt hun var hypokonder. Anonymkode: e7830...0f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 11. februar #3 Del Skrevet 11. februar Dette er noe som ble normalisert under covid... At man liksom skal "shame" folk som har det minste tegn på sykdom, som om de har tenkt å starte en ny pandemi, og ta livet av alle syke og svake med vilje. Selvfølgelig går man på jobb med litt hoste. Skulle alle vært hjemme hadde jo ingen jobbet, og hvem skulle betalt for det? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #4 Del Skrevet 11. februar Drit i henne. Anonymkode: bdd2c...45d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #5 Del Skrevet 11. februar Host i armhulen din så går det greit. Alle hoster og harker litt fra tid til annen. Også tar du lærdom og snakker ikke om barns sykdom til kollegaer Anonymkode: 3deaa...c21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #6 Del Skrevet 11. februar Hun høres helt hysterisk ut. Skulle jeg holdt meg hjemme fra jobb hver gang jeg hostet eller harket litt eller hver gang ungen min viste tegn til noe potensielt smittsomt..vel, da kunne jeg like gjerne meldt meg ut av arbeidslivet med det samme. Anonymkode: f292c...bdf 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #7 Del Skrevet 11. februar Jeg kan på en måte skjønne henne litt når du først sier familien din har vært utslått av feber, og like etterpå hoster du. Eller annonserte du tydelig at du hostet pga tørr hals? Noen er mer bekymret for sykdom. Ikke fordi de er hypokondere eller hysterisk som noen liker påstå, men fordi mange har ulike situasjoner hvor sykdom kan ramme mye hardere enn at man hoster og snørrer litt. Partneren til kollegaen min gjennomgår kreftbehandling nå, han er livredd for å dra hjem smitte som kan gjøre henne ekstremt syk. Men han annonserer ikke til alle og enhver hvorfor han er redd for å bli syk... Hva om kollegaen din har gledet seg vilt til å for første gang få møte sitt nye tantebarn som er født for tidlig og har alvorlig svekket immunsystem? Er det greit latterliggjøre henne for at hun ikke ønsker risikere smitte da? Kanskje hun selv skal igjennom en operasjon som krever at hun er 100 % frisk? Hva om ditt barn var alvorlig sykt, og en liten forkjølelse kunne fått store konsekvenser, ville du satt pris på at folk hostet rundt deg, eller ville du tatt ett steg tilbake for å beskytte barnet ditt mot risikoen? Anonymkode: 78481...941 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #8 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hun høres helt hysterisk ut. Skulle jeg holdt meg hjemme fra jobb hver gang jeg hostet eller harket litt eller hver gang ungen min viste tegn til noe potensielt smittsomt..vel, da kunne jeg like gjerne meldt meg ut av arbeidslivet med det samme. Anonymkode: f292c...bdf Samme her. Anonymkode: 3d697...a90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #9 Del Skrevet 11. februar Man må jo komme på jobb om man føler seg frisk nok til det, men samtidig må det være lov for andre å ta et skritt unna. Jeg kommer på jobb selv om jeg hoster, men jeg er jo veldig lite interessert i å plukke opp mer sykdom enn absolutt nødvendig. Anonymkode: 1d691...52f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ms. Perfect Skrevet 11. februar #10 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan på en måte skjønne henne litt når du først sier familien din har vært utslått av feber, og like etterpå hoster du. Eller annonserte du tydelig at du hostet pga tørr hals? Noen er mer bekymret for sykdom. Ikke fordi de er hypokondere eller hysterisk som noen liker påstå, men fordi mange har ulike situasjoner hvor sykdom kan ramme mye hardere enn at man hoster og snørrer litt. Partneren til kollegaen min gjennomgår kreftbehandling nå, han er livredd for å dra hjem smitte som kan gjøre henne ekstremt syk. Men han annonserer ikke til alle og enhver hvorfor han er redd for å bli syk... Hva om kollegaen din har gledet seg vilt til å for første gang få møte sitt nye tantebarn som er født for tidlig og har alvorlig svekket immunsystem? Er det greit latterliggjøre henne for at hun ikke ønsker risikere smitte da? Kanskje hun selv skal igjennom en operasjon som krever at hun er 100 % frisk? Hva om ditt barn var alvorlig sykt, og en liten forkjølelse kunne fått store konsekvenser, ville du satt pris på at folk hostet rundt deg, eller ville du tatt ett steg tilbake for å beskytte barnet ditt mot risikoen? Anonymkode: 78481...941 Jeg er helt enig i at det ikke trenger å handle om hypokondri om man er redd for sykdom, hypokondri/helseangst er tross alt en alvorlig og reel diagnose. Det som likevel er, er at mange misforstår hvordan det med smitte i samfunnet fungerer, og legger stor vekt på at alle andre skal tilpasse seg andres behov. Om du er så redd for smitte pga ditt premature tantebarn, da bør du holde deg hjemme. Hvis ikke, så går du ut i samfunnet som alle andre, og tar forholdsregler når du besøker tantebarnet ditt. Dersom tantebarnet ikke tåler noe som helst, så får du uansett ikke holde det. Tåler det noe, så bruker du munnbind og håndhygiene. Å unngå smitte totalt vil være fatalt for deg, du vil bli syk av det meste de gangene du blir eksponert, og det blir du. Med mindre du lever i et ekstremt smitteregime som noen dessverre må (immunsuprimerte f.eks). Vanlig forkjølelse er helt trygt for «vanlige» folk, og vi kan ikke utrydde forkjølelsesvirus ved å innføre karantene på forkjølede mennesker. Dette forsøkte vi når det gjaldt korona, med en viss form for vellykkethet. Bakdelen var at vi heller ikke ble eksponert for andre ting, og flertallet opplevde hyppigere infeksjoner når landet åpnet opp. Dessverre så er noen slik, og jeg tenker at de rett og slett må realitetsorienteres hver gang. Forhåpentligvis vil de innse etterhvert at deres tankesett ikke er bærekraftig, og delta i samfunnet som nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 11. februar #11 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (17 timer siden): I dag kom jeg på jobb og traff en kollega i heisen og hun spurte om hvordan helgen hadde vært. Jeg sa at helgen hadde vært rolig pga begge jentene sov for det meste pga de hadde feber. Da går hun unna meg og stiller seg lenger bort. Hvorfor gjør du det? Jeg er ikke syk sa jeg. Traff samme kollega etterpå i korridoren senere og da hostet/ harket jeg litt pga tørr hals. Hun kikket på meg med store øyene og gikk. Jeg føler meg nesten spedalsk pga sånne folk. Er dette normal oppførsel? Anonymkode: 26dd8...53c Under pandemien var det det, men ikke før det og ikke nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #12 Del Skrevet 11. februar ms. Perfect skrev (6 minutter siden): Jeg er helt enig i at det ikke trenger å handle om hypokondri om man er redd for sykdom, hypokondri/helseangst er tross alt en alvorlig og reel diagnose. Det som likevel er, er at mange misforstår hvordan det med smitte i samfunnet fungerer, og legger stor vekt på at alle andre skal tilpasse seg andres behov. Om du er så redd for smitte pga ditt premature tantebarn, da bør du holde deg hjemme. Hvis ikke, så går du ut i samfunnet som alle andre, og tar forholdsregler når du besøker tantebarnet ditt. Dersom tantebarnet ikke tåler noe som helst, så får du uansett ikke holde det. Tåler det noe, så bruker du munnbind og håndhygiene. Å unngå smitte totalt vil være fatalt for deg, du vil bli syk av det meste de gangene du blir eksponert, og det blir du. Med mindre du lever i et ekstremt smitteregime som noen dessverre må (immunsuprimerte f.eks). Vanlig forkjølelse er helt trygt for «vanlige» folk, og vi kan ikke utrydde forkjølelsesvirus ved å innføre karantene på forkjølede mennesker. Dette forsøkte vi når det gjaldt korona, med en viss form for vellykkethet. Bakdelen var at vi heller ikke ble eksponert for andre ting, og flertallet opplevde hyppigere infeksjoner når landet åpnet opp. Dessverre så er noen slik, og jeg tenker at de rett og slett må realitetsorienteres hver gang. Forhåpentligvis vil de innse etterhvert at deres tankesett ikke er bærekraftig, og delta i samfunnet som nødvendig. Hvorfor er det ikke greit å bare gå litt unna hvis man ikke vil risikere smitte? Er ikke det forhåndsregel som er ganske grei å ta? Må man virkelig gjøre en stor sak ut av det å enten holde seg hjemme eller gå med munnbind? Jeg tenker at det er tusen ganger bedre å bare trekke seg litt unna slik kollegaen gjorde... Og jeg skjønner ikke at noen skal lage en så stor sak ut av at noen trekker seg litt unna noen som hoster og har febersyke barn.... Anonymkode: 78481...941 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #13 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (17 timer siden): I dag kom jeg på jobb og traff en kollega i heisen og hun spurte om hvordan helgen hadde vært. Jeg sa at helgen hadde vært rolig pga begge jentene sov for det meste pga de hadde feber. Da går hun unna meg og stiller seg lenger bort. Hvorfor gjør du det? Jeg er ikke syk sa jeg. Traff samme kollega etterpå i korridoren senere og da hostet/ harket jeg litt pga tørr hals. Hun kikket på meg med store øyene og gikk. Jeg føler meg nesten spedalsk pga sånne folk. Er dette normal oppførsel? Anonymkode: 26dd8...53c Du skriver i overskrift at du «hoster litt» og så forteller du at dere har influensa i hus. Ikke så vanskelig å forstå at folk ikke vil bli smitta av influensa? Det er rart med dere som har så lite omtanke for andre, det kan være tusen årsaker for at man ikke har lyst å bli syk akkurat nå, det trenger heller ikke være seg selv hun er redd for, men kanskje et familie medlem. Så ikke vær så tett da dere. Ta en sykedag eller hjemmekontor. Anonymkode: 8227e...f9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #14 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kan på en måte skjønne henne litt når du først sier familien din har vært utslått av feber, og like etterpå hoster du. Eller annonserte du tydelig at du hostet pga tørr hals? Noen er mer bekymret for sykdom. Ikke fordi de er hypokondere eller hysterisk som noen liker påstå, men fordi mange har ulike situasjoner hvor sykdom kan ramme mye hardere enn at man hoster og snørrer litt. Partneren til kollegaen min gjennomgår kreftbehandling nå, han er livredd for å dra hjem smitte som kan gjøre henne ekstremt syk. Men han annonserer ikke til alle og enhver hvorfor han er redd for å bli syk... Hva om kollegaen din har gledet seg vilt til å for første gang få møte sitt nye tantebarn som er født for tidlig og har alvorlig svekket immunsystem? Er det greit latterliggjøre henne for at hun ikke ønsker risikere smitte da? Kanskje hun selv skal igjennom en operasjon som krever at hun er 100 % frisk? Hva om ditt barn var alvorlig sykt, og en liten forkjølelse kunne fått store konsekvenser, ville du satt pris på at folk hostet rundt deg, eller ville du tatt ett steg tilbake for å beskytte barnet ditt mot risikoen? Anonymkode: 78481...941 Dette er bare bullshit. Man ville selvsagt fått tilrettelegging (som hjemmekontor) eller rett og slett sykmelding i forkant av en operasjon hvis det er så kritisk ikke å pådra seg forkjølelse. Det samme med foreldre til et såpass alvorlig sykt barn: De er ikke på arbeidsplassen, de sitter enten på hjemmekontor eller har pleiepenger fra NAV. Og forøvrig: Hvis det er så kritisk ikke å dra med seg smitte hjem til et familiemedlem med nedsatt immunforsvar, da må selvfølgelig ALLE på arbeidsplassen informeres om det, slik at man kan praktisere ekstra god håndhygiene og tilstrekkelig fysisk avstand. Og man tar selvfølgelig ikke heis i slike tilfeller, man går trappen. Anonymkode: f2567...206 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #15 Del Skrevet 11. februar Sånne folk er jo sjuke i hodet. Bare å overse. Anonymkode: 496c3...82f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 11. februar #16 Del Skrevet 11. februar (endret) Hostet du i armkroken eller bare ut i lufta? Med sistnevnte så: Ja, jeg ville ønsket å være lengre unna hvis det var viktig for meg å ikke bli syk akkurat da. Jeg synes også generelt det er JÆVLIG EKKELT når folk hoster ut i lufta. Noen gsnger flyr det biter av slim ut av munnen på dem. Ja, det GJØR faktisk det. Endret 11. februar av katties 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #17 Del Skrevet 11. februar Det er lov å beskytte seg selv . Det er slitsomt å være sjuk og jeg gjør det jeg kan for å unngå det. Anonymkode: f917a...8b4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #18 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Dette er bare bullshit. Man ville selvsagt fått tilrettelegging (som hjemmekontor) eller rett og slett sykmelding i forkant av en operasjon hvis det er så kritisk ikke å pådra seg forkjølelse. Det samme med foreldre til et såpass alvorlig sykt barn: De er ikke på arbeidsplassen, de sitter enten på hjemmekontor eller har pleiepenger fra NAV. Og forøvrig: Hvis det er så kritisk ikke å dra med seg smitte hjem til et familiemedlem med nedsatt immunforsvar, da må selvfølgelig ALLE på arbeidsplassen informeres om det, slik at man kan praktisere ekstra god håndhygiene og tilstrekkelig fysisk avstand. Og man tar selvfølgelig ikke heis i slike tilfeller, man går trappen. Anonymkode: f2567...206 Du tok ikke poenget. Hvorfor må kollegaen annonsere noe som helst? Hvorfor må man kalle henne hysterisk, hypokonder og latterliggjøre henne fordi hun tar ett steg tilbake når TS hoster å forteller at hun har febersyke barn? Hvorfor er det så ille å ta ett steg tilbake for å beskytte seg selv? Hvorfor er det ikke greit? Må man virkelig stå oppi folk som hoster og annonserer at de har febersyke barn, for å slippe bli latterliggjort å kalt hysterisk? Jeg er helt frisk, jeg har ingen i min nære krets som er syk, jeg vil uansett ikke stå oppi folk som sier de har febersyke barn og som hoster selv.... Jeg går også litt unna kollegaene mine når de forteller om barna som ligger hjemme med feber, spesielt hvis de selv hoster... Anonymkode: 78481...941 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #19 Del Skrevet 11. februar Hadde dritti i ho. Her så var eldste sønnen syk i 1 uke, var hjemme fra jobb. Hostet fortsatt en del. Og det er nå 4 uker siden. Legen da rett ut da han fikk antibiotika. Du kan dra på jobb etter 3 dager på kuren. Men jeg sykmelder 1 uke. Du vil nok hoste i noen uker. Men du er ikke syk Anonymkode: e2cf0...282 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 11. februar #20 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (18 timer siden): I dag kom jeg på jobb og traff en kollega i heisen og hun spurte om hvordan helgen hadde vært. Jeg sa at helgen hadde vært rolig pga begge jentene sov for det meste pga de hadde feber. Da går hun unna meg og stiller seg lenger bort. Hvorfor gjør du det? Jeg er ikke syk sa jeg. Traff samme kollega etterpå i korridoren senere og da hostet/ harket jeg litt pga tørr hals. Hun kikket på meg med store øyene og gikk. Jeg føler meg nesten spedalsk pga sånne folk. Er dette normal oppførsel? Anonymkode: 26dd8...53c Jeg hadde gjort akkurat det samme. du kan være syk uten symptomer, de kommer et par dager etterpå. Det er ikke redsel for covid,, men hater å bli syk , kan ikke trene da i tillegg.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå