AnonymBruker Skrevet 10. februar #1 Del Skrevet 10. februar Jeg har et barn på 15 år, er aleneforsørger. Barnet mitt har nylig prøvd å ta sitt eget liv, og jeg tør ikke forlate henne alene hjemme de dagene han ikke går på skolen. Hvilken stønad er det riktig at jeg søker om for å være mer tilgjengelig for barnet mitt? Jobber 8-16 hvis det har noen betydning. Anonymkode: dfa5a...b00 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #2 Del Skrevet 10. februar Pleiepenger? Hør med fastlegen til barnet, direkte med NAV eller din fagforening. Anonymkode: ae505...78f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #3 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har et barn på 15 år, er aleneforsørger. Barnet mitt har nylig prøvd å ta sitt eget liv, og jeg tør ikke forlate henne alene hjemme de dagene han ikke går på skolen. Hvilken stønad er det riktig at jeg søker om for å være mer tilgjengelig for barnet mitt? Jobber 8-16 hvis det har noen betydning. Anonymkode: dfa5a...b00 Pleiepenger. Det er nok spesial helsetjeneste som må skrive ut. BUP. Han er under behandling? Her hadde jeg en datter som prøvde det samme, og det viste seg å være psykose. Så må du faktisk få lagt han inn hvis det du er utrygg. Når han er innlagt kan du få pleiepenger. Ofte er det enklere å få hvis han blir innlagt først. Og det høres jo ut som at han trenger det.. Er du helt alene om dette, og er det ingen leger som har kommet med råd? .. Anonymkode: 12ce7...462 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #4 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Pleiepenger. Det er nok spesial helsetjeneste som må skrive ut. BUP. Han er under behandling? Her hadde jeg en datter som prøvde det samme, og det viste seg å være psykose. Så må du faktisk få lagt han inn hvis det du er utrygg. Når han er innlagt kan du få pleiepenger. Ofte er det enklere å få hvis han blir innlagt først. Og det høres jo ut som at han trenger det.. Er du helt alene om dette, og er det ingen leger som har kommet med råd? .. Anonymkode: 12ce7...462 Ts her. Henvisningen til BUP ble avvist etter nylig suicidforsøk. Hva skjer med verden😭 Anonymkode: dfa5a...b00 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #5 Del Skrevet 10. februar Føler med deg ♥️ Men du kan ikke gi deg. Fastlege og PPT igjen. Anonymkode: ae505...78f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #6 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ts her. Henvisningen til BUP ble avvist etter nylig suicidforsøk. Hva skjer med verden😭 Anonymkode: dfa5a...b00 Da må fastlegen henvise på nytt, med bedre og grundigere henvisning!!! Min erfaring med både BUP og VOP er at de avviser første henvisning nesten uansett, mulig for å luke ut de som da ikke vil orke å prøve en gang til. Selv kom jeg inn med henvisning nummer to, både som ung på BUP og voksen på VOP. Føler med deg, du må ikke stå alene i dette, se om du får alliert deg med fastlegen ❤️❤️ Hilsen tidligere suicidal. Som vet hvor tøft dette har vært for mamma. Anonymkode: d8399...d44 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #7 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ts her. Henvisningen til BUP ble avvist etter nylig suicidforsøk. Hva skjer med verden😭 Anonymkode: dfa5a...b00 Du må sloss som pokker! Du må insistere på at det brenner, at han må få hjelp NÅ. Man skulle tro at det var enkelt å få hjelp når det er alvorlig, men det har ikke vært noen som har stått og tatt imot her heller. Vi måtte krangle oss inn på BUP, og med en gang hun kom inn til samtale, så ble hun innlagt tvert. Det var rett på sykehuset. Men først kom hun jo ikke inn! Jeg måtte ringe og fortelle at det var et selvmordsforsøk, og at vi skulle ha time NÅ. Anonymkode: 12ce7...462 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #8 Del Skrevet 11. februar Fy flate så tøft det kan være å være en forelder! Du må slåss med nebb og klør! Jeg går ut i fra at ungdommen allerede får oppfølging av kommunen? Med psykolog, helsesykepleier etc? Fikk dere avverget forsøket, eller var det ungdommen selv som ba om hjelp? Kom det uventet på dere, eller er det noe som har ulmet lenge? Noe som nettopp har skjedd som utløste det? Jeg har selv gitt opp hele systemet, og får hjelp til min ungdom privat. Men det koster jo veldig mye. Anonymkode: bc080...8a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #9 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Fy flate så tøft det kan være å være en forelder! Du må slåss med nebb og klør! Jeg går ut i fra at ungdommen allerede får oppfølging av kommunen? Med psykolog, helsesykepleier etc? Fikk dere avverget forsøket, eller var det ungdommen selv som ba om hjelp? Kom det uventet på dere, eller er det noe som har ulmet lenge? Noe som nettopp har skjedd som utløste det? Jeg har selv gitt opp hele systemet, og får hjelp til min ungdom privat. Men det koster jo veldig mye. Anonymkode: bc080...8a6 Ts her. kommunen vi bor i er fattig, psykisk helsesykepleier-stillingene er borte, finnes ikke psykisk helsehjelp i kommunen. barnet kom å fortalte selv om inntak av medikamenter. Hadde forventet at fastlegen ville ta tak, men eneste vi fikk beskjed om var at det er ingen vits å akuttinnlegge, for da blir vi utskrevet i morgen. Jeg tror ikke det vil hjelpe mitt barn med innleggelse. Vi trenger noen å prate med. Anonymkode: dfa5a...b00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #10 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har et barn på 15 år, er aleneforsørger. Barnet mitt har nylig prøvd å ta sitt eget liv, og jeg tør ikke forlate henne alene hjemme de dagene han ikke går på skolen. Hvilken stønad er det riktig at jeg søker om for å være mer tilgjengelig for barnet mitt? Jobber 8-16 hvis det har noen betydning. Anonymkode: dfa5a...b00 Dette er tøft, skikkelig tøft. Ekstra vanskelig når dere opplever å ikke få hjelp. Det gleder meg å se at du får gode og støttende svar her. Det får ikke jeg så mange av de gangene jeg har best om råd. Jeg står i det selv. Klarer du å få henne til å innrømme for fastlegen at hun ønsker å ta livet av seg? Det var nemlig det fastlegen her trengte å høre fra min datter. Da fikk hun første time på BUP etter 2 virkedager. Kan dere snakke med helsestasjonen? Undersøke om kommunen har et lavterskel tilbud? Eventuelt høre om legevakten hos dere kan tilby noen timer og kanskje kan hjelpe dere med å få innpass hos BUP? Til spørsmålet ditt så er det pleiepenger som er den beste støtteordningen. Da kan du enten være hjemme ved behov, hele tiden eller hva det måtte være behov for. Bakdelen er at det må skrives en anbefaling/erklæring. Om det stemmer at det kun er spesialisthelsetjenesten som kan skrive det så er dette systemet vanskeligere stilt enn jeg hadde trodd. Jeg ville spurt fastlegen om det uansett. Og jeg ville ikke gitt meg på henvisning til BUP.kanskje du i mellomtiden kan jobbe redusert på sykemelding? Det eneste du kan gjøre for ungdommen er å være den trygge, lytte og støtte. Prøv å ikke kom med løsninger og råd. Bare lytt og forstå uansett sett hvor banalt det som måtte komme kan høres ut. Ønsker deg masse lykke til! Ikke glem å ta litt tid til deg selv oppi dette. Anonymkode: 12df0...4c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #11 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da må fastlegen henvise på nytt, med bedre og grundigere henvisning!!! Min erfaring med både BUP og VOP er at de avviser første henvisning nesten uansett, mulig for å luke ut de som da ikke vil orke å prøve en gang til. Selv kom jeg inn med henvisning nummer to, både som ung på BUP og voksen på VOP. Føler med deg, du må ikke stå alene i dette, se om du får alliert deg med fastlegen ❤️❤️ Hilsen tidligere suicidal. Som vet hvor tøft dette har vært for mamma. Anonymkode: d8399...d44 Sånne påstander er bare synsing og kan være skadelig da det kan føre til at folk ikke oppsøker hjelp. Jeg har selv gått til behandling i hos Bup og Dps(på forskjellige steder i landet) og jeg har ikke fått et eneste avslag. Ja ja og så snakket med flere andre med samme erfaring. Anonymkode: 6a297...053 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #12 Del Skrevet 11. februar Så bra at ungdommen din oppsøkte deg for hjelp! Det tenker jeg er veldig viktig å ha i bakhodet. Det er jo da tydelig at han/ønsker hjelp. Har dere Helsesykepleier på skolen? Her i kommunen har helsesykepleier masse god kunnskap om disse tingene. Har du økonomisk mulighet til noen akuttimer hos en privat psykolog? Bare for å ta brodden? jeg unner virkelig ingen å stå alene i dette. Har du snakket med noen? Om ikke så er 116123 en fin telefon å ringe. Der er det en egen foreldresuport. Anonymkode: bc080...8a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #13 Del Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 16.01): Ts her. kommunen vi bor i er fattig, psykisk helsesykepleier-stillingene er borte, finnes ikke psykisk helsehjelp i kommunen. barnet kom å fortalte selv om inntak av medikamenter. Hadde forventet at fastlegen ville ta tak, men eneste vi fikk beskjed om var at det er ingen vits å akuttinnlegge, for da blir vi utskrevet i morgen. Jeg tror ikke det vil hjelpe mitt barn med innleggelse. Vi trenger noen å prate med. Anonymkode: dfa5a...b00 De tar det alvorlig hvis han sier at han vil dø og planlegger det, samt har gjort et forsøk. Min datter ble lagt inn på BUPA, som er ungdomspsykiatrisk. Hun var innlagt i 2 måneder og gikk på skole på sykehuset. Jeg fikk også time 2 dager etter selvmotdsforsøket hos BUP, og var hjemme og passet på. Spør han om han vil dø, og spør han om han hører stemmer. De gjør ofte det når de vil dø i den alderen. Hvor i landet bor du? Og da tenker jeg på helsevesenet, og hvem du kan kontakte. Anonymkode: 12ce7...462 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #14 Del Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 20.01): Jeg har et barn på 15 år, er aleneforsørger. Barnet mitt har nylig prøvd å ta sitt eget liv, og jeg tør ikke forlate henne alene hjemme de dagene han ikke går på skolen. Hvilken stønad er det riktig at jeg søker om for å være mer tilgjengelig for barnet mitt? Jobber 8-16 hvis det har noen betydning. Anonymkode: dfa5a...b00 Har barn med samme problematikk, og går på pleiepenger. Lege i BUP må skrive henvisning, da får du det innvilget. Anonymkode: 62cf6...6d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #15 Del Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 16.33): Dette er tøft, skikkelig tøft. Ekstra vanskelig når dere opplever å ikke få hjelp. Det gleder meg å se at du får gode og støttende svar her. Det får ikke jeg så mange av de gangene jeg har best om råd. Jeg står i det selv. Klarer du å få henne til å innrømme for fastlegen at hun ønsker å ta livet av seg? Det var nemlig det fastlegen her trengte å høre fra min datter. Da fikk hun første time på BUP etter 2 virkedager. Kan dere snakke med helsestasjonen? Undersøke om kommunen har et lavterskel tilbud? Eventuelt høre om legevakten hos dere kan tilby noen timer og kanskje kan hjelpe dere med å få innpass hos BUP? Til spørsmålet ditt så er det pleiepenger som er den beste støtteordningen. Da kan du enten være hjemme ved behov, hele tiden eller hva det måtte være behov for. Bakdelen er at det må skrives en anbefaling/erklæring. Om det stemmer at det kun er spesialisthelsetjenesten som kan skrive det så er dette systemet vanskeligere stilt enn jeg hadde trodd. Jeg ville spurt fastlegen om det uansett. Og jeg ville ikke gitt meg på henvisning til BUP.kanskje du i mellomtiden kan jobbe redusert på sykemelding? Det eneste du kan gjøre for ungdommen er å være den trygge, lytte og støtte. Prøv å ikke kom med løsninger og råd. Bare lytt og forstå uansett sett hvor banalt det som måtte komme kan høres ut. Ønsker deg masse lykke til! Ikke glem å ta litt tid til deg selv oppi dette. Anonymkode: 12df0...4c2 Det er kun lege i spesialisthelsetjenesten som kan skrive henvisning, jo. Anonymkode: 62cf6...6d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #16 Del Skrevet 13. februar Jeg fikk utvidede omsorgsdager ( altså 20 dager) frem til barnet var 18 år. I tillegg fikk jeg pleiepenger. Bup må skrive dokumentasjon for deg, så går dette igjennom. Anonymkode: 0e797...cf8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #17 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 23.58): Føler med deg ♥️ Men du kan ikke gi deg. Fastlege og PPT igjen. Anonymkode: ae505...78f Hvorfor PPT? Det er ikke en helseinstans. Anonymkode: 55c1b...517 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #18 Del Skrevet 27. mars Hvordan går det med dere som står i dette? Står oppi det samme selv med et nylig selvmordsforsøk hos barn 16 . Er i bup systemet og får pleiepenger. Var innlagt i to dager. Hjemme nå og skal følges opp videre på bup. Gruer meg for fremtiden, hvordan skal jeg tørre å la hen være alene igjen. Vil gjerne høre andres erfaringer. Klem Anonymkode: a48c9...ff7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #19 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvordan går det med dere som står i dette? Står oppi det samme selv med et nylig selvmordsforsøk hos barn 16 . Er i bup systemet og får pleiepenger. Var innlagt i to dager. Hjemme nå og skal følges opp videre på bup. Gruer meg for fremtiden, hvordan skal jeg tørre å la hen være alene igjen. Vil gjerne høre andres erfaringer. Klem Anonymkode: a48c9...ff7 Ts her Mitt barn er avsluttet på bup siden han ikke er «mottagelig» for behandling, hva nå enn det betyr. Så nå står vi liksom her alene. Jeg tør ikke forlate hjemmet utenom skoletid. Anonymkode: dfa5a...b00 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #20 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ts her Mitt barn er avsluttet på bup siden han ikke er «mottagelig» for behandling, hva nå enn det betyr. Så nå står vi liksom her alene. Jeg tør ikke forlate hjemmet utenom skoletid. Anonymkode: dfa5a...b00 Ønsker han hjelp da? Og er han villig til å ta i mot. Psykisk lidelse er ingen Quick fix. Det tar tid. Har han venner? Søsken? Samvær med far? Har han hobbyer? Trener han? Hva spiser han? Får han i seg sunn og nok mat? Sover han? Er han ute i frisk luft? Skole? Alt dette henger sammen. Har han dette på plass er det lettere å få et bedre liv. Anonymkode: 1fcd4...442 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå