Gå til innhold

Er dette noe barnevern kan bestemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.facebook.com/share/p/14XMBsQFZb/

Jeg ble tipset av en venninne om en anti barneverngruppe og så mange rare mennesker som finnes.Det var noe som jeg reagerte på. Er ikke innsynskrav noe som vurderes av andre enn en tjeneste som yter omsorg for barn? 

Jeg synes det er litt rart at kommunen ikke rapporterer dette og ikke barnevern hvis det faktisk er et problem for dem. Har jeg misforstått hva barnevernet gjør?

Anonymkode: bf449...225

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har misforstått det du har lest.

Det står - i grove trekk:

Barnevernet har mottatt en mengde henvendelser om innsyn i diverse dokumenter, alle tilsynelatende fra samme kilde. Barnevernet pålegges å svare på alle disse henvendelsene. Dette krever mye av barnevernets knappe ressurser. Burde det vært vurdert en annen/bedre/mindre ressurskrevende løsning for henvendelser om innsyn.

Dette har ingenting med hvem som har omsorg for et barn, det er en utfordring for ressursfordelingen ved det aktuelle barnevernskontoret (masse tid brukt på å svare på massehenvendelser = mindre tid til å bruke på barn som trenger hjelp) og må dermed - selvsagt - rapporteres/dokumenteres av barnevernet og ikke 'kommunen'.

Anonymkode: 09160...2fb

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Barneverntjenesten er en del av kommunen. Det er ikke slik at det finnes en egen del av kommunen som besvarer innsynskrav for de andre kommunale tjenestene, nei. Om det var det du lurte på?

Her er det en luring som har fått for seg at de oppnår noe - fuglene vite hva - ved å bruke innsynsretten til å mase en tjeneste ihjel. Typisk idioti, som jo er ganske utbredt i disse gruppene. 

Anonymkode: 652aa...899

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Når en person sitter å krever innsyn i alt og ingenting tas det ressurser fra barna. Dette er jo en av de som har mistet barna og mener seg urettferdig behandlet, som nå ber om innsyn i ren «trakaseringsøyemed», uten å bry seg om at ressursene nå går til dette kontra de barna som trenger det. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ref overskriften; hva mener du barnevernet forsøker å 'bestemme' i dette brevet? 

Anonymkode: 09160...2fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da selvfølgelig barnevernet som tar stilling til innsynskrav i barnevernets dokumenter. At det oppleves problematisk når en enkeltperson sender et nær uendelig antall innsynskrav, og dette alene legger beslag på flere årsverk, skjønner jeg godt at det er frustrerende. 

Anonymkode: 9b1ba...bba

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Virker jo ekstremt fornuftig at man må logge inn med bank id for å sende innsynskrav.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Stusser over den gruppementaliteten som råder i den gruppen der- det virker ekstremt som at alt BV gjør og ikke gjør er feil og dårlig og de er onde mennesker.
Jeg er ikke noen hallelujafan av barnevernet jeg altså, men det er ganske syk lynsjestemning og lite kritisk tenkning inne i bildet når ikke 1 person tenker/kommenterer det som mange her allerede har svart; det høres ikke ut som noe positivt at de skal sitte med mange årsverk for å svare på innsynskrav.

Enig i at det burde kreves bank ID for dette, faktisk. Det skal være rom for å be om innsyn hvis man har lovfestet rett til det; men da kan det også kreves at man viser til egen identitet.

Anonymkode: 5b6f0...673

• Liker 2
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
SynneD skrev (På 10.2.2025 den 20.54):

Virker jo ekstremt fornuftig at man må logge inn med bank id for å sende innsynskrav.

Absolutt ikke. 

Anonymkode: 8042d...7f1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.3.2025 den 10.41):

Absolutt ikke. 

Eh nei! Det er en lovforpliktet rett 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man er pålagt å behandle innsynsrett, men det betyr ikke at det blir innvilget.

Jeg ser det som rart at det skal være et problem at disse blir avvist. Man har da ingen rett på innsyn i barnevernsaker som anonym.

Innsynsrett i store mengder kan komme fra foretak som driver med statistikk. I disse tilfellene kan man faktisk avslå om kravene medfører så stor arbeidsmengde at det går ut over saksbehandlingen ellers.

Anonymkode: cb3d6...4e7

AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg juristene bør ta seg en runde til i lovverket.

Skrevet
SynneD skrev (På 10.2.2025 den 20.54):

Mens det å sende hevnmelding med de sykeste beskyldningene og ødelegge en familie kan gjøres anonymt, slik at man unngår straff?

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor er det én person som ønsker innsyn i så mange saker? 

Anonymkode: 1d34c...e1a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her tenker jeg juristene bør ta seg en runde til i lovverket.

Hva skal de ta seg en runde på, egentlig?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eh nei! Det er en lovforpliktet rett 

Retten er da ikke noe mindre når man må legitimere seg? 
Det er helt riktig at innsyn ikke bare gies til hvemsomhelst uten å kunne følges opp ved behov når det gjelder barn. Barn skal beskyttes fra snoking.

Anonymkode: 9a0a6...0e0

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men hvorfor er det én person som ønsker innsyn i så mange saker? 

Anonymkode: 1d34c...e1a

Det gis ikke innsyn i enkeltsaker om man ikke er part.

Det er imidlertid mye hos enhver offentlig instans hvem som helst kan kreve innsyn i, og det kan gjøres anonymt. Dermed kan samme person be om samme opplysninger femten ganger daglig om den vil, signert med anonymt/hilsen Per/hilsen Pål osv.

Det kan være ting som saksbehandlingsrutiner, ansattes lønn, statistikker, CV-en til alle som søkte stillinger i fjor osv.

Anonymkode: 652aa...899

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Retten er da ikke noe mindre når man må legitimere seg? 
Det er helt riktig at innsyn ikke bare gies til hvemsomhelst uten å kunne følges opp ved behov når det gjelder barn. Barn skal beskyttes fra snoking.

Anonymkode: 9a0a6...0e0

Selvfølgelig blir retten mindre av legitimering. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig blir retten mindre av legitimering. 

På hvilken måte da?

AnonymBruker
Skrevet
Gidavmeg skrev (9 minutter siden):

På hvilken måte da?

Fordi da kan myndighetene føre kontroll med hvem som ber om innsyn i dokumenter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...