Gå til innhold

Oppussing og TREG mann + fødsel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 2 uker unna termindatoen, samboer startet med totalrenovering for en del måneder siden. Men ferdigstillelse av dette arbeidet er utsatt nesten 3 måneder. Årsaken er rett og slett tregheten hans, altså jeg har lagt merke til det før men ikke så ille som nå. 

Pga omstendigheter rundt oppdragstakere som ikke dukket opp + tiden som allerede er blitt «brukt opp» ble jeg nødt til å steppe inn i siste del da det er noe jeg som regel har hatt ansvar for tidligere.

Det er nå to dager igjen før ferdigstillelse, og så finner samboer ut at neida han har jobbet på spreng, og det er ikke måte på hvor effektiv han er. Mens jeg som har jobbet 5- 10 timer hver dag, samtidig som jeg har tatt av meg unger høygravid det glemmer han, (klager over å ha løftet bøtter for meg)

så frem til poenget, skal jeg bite det i meg og jobbe de få timene som er igjen (maks 10) eller la han gjøre det, og bruke 50 timer uten å fullføre det grundig å risikere å føde midt oppi dette. Slik at han kanskje får en lærepenge å innser at utakknemlighet ikke lønner seg. 

Anonymkode: 23621...3c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker ikke at det å gi hverandre lærepenger er en veldig sunn ting å drive med i et forhold. 

snakk sammen. 

Anonymkode: 78d0b...79b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er viktigst for deg?  Vil du ha rett, eller vil du ha det bra?

Personlig ville jeg bitt det i meg, og gjort ting ferdig.  Det hadde vært det som var viktigst for meg.

Men jeg ville også tatt en samtale om oppførselen hans når alt var ferdig, og ting hadde roet seg ned.

Anonymkode: cc553...7c9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår meg ikke på forhold hvor kjønnsfordelingen er så ekstrem... Mannen pusser opp huset uten hjelp fra dama, og dama må ta hånd om unger og husstell uten hjelp fra mannen? Slikt vil jo bare føre til bitterhet og ubalanse i forholdet...

Snakk om det som plager deg og vær åpen, og insister på at fra nå av skal dere jobbe som et likeverdig team. Du bidrar med oppussinga og han bidrar med ungene. Det er ikke sunt å "bite det i seg", og det er heller ikke sunt å gi hverandre lærepenger. Ta et ordenlig oppgjør som voksne mennesker og luft det som plager deg.

Hvis dette med utakknemlighet og skjevfordeling av arbeidsoppgaver er noe som har plaget deg lenge, hvorfor fortsetter du å få unger med denne mannen?

Anonymkode: 2f1ba...b4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er viktigst for deg?  Vil du ha rett, eller vil du ha det bra?

Personlig ville jeg bitt det i meg, og gjort ting ferdig.  Det hadde vært det som var viktigst for meg.

Men jeg ville også tatt en samtale om oppførselen hans når alt var ferdig, og ting hadde roet seg ned.

Anonymkode: cc553...7c9

Du har nok rett, for meg er det viktigere å få det gjort nå enn å ha rett. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg forstår meg ikke på forhold hvor kjønnsfordelingen er så ekstrem... Mannen pusser opp huset uten hjelp fra dama, og dama må ta hånd om unger og husstell uten hjelp fra mannen? Slikt vil jo bare føre til bitterhet og ubalanse i forholdet...
Anonymkode: 2f1ba...

Kjønnsfordelingen har blitt skjev fordi 50% av arbeidet normalt sett er hans ansvar, mens resten vanligvis faller på meg. (Pga kunnskap). I tillegg deler vi på ansvaret for barna. Men på grunn av manglende planlegging og treghet fra hans side, har vi nå kommet så langt ut i svangerskapet at jeg må bruke den lille energien jeg har på noe jeg fint kunne gjort for fire måneder siden. 

vi har snakket rolig om det, men en kombinasjon av utmattelse og frustrasjon over prosjektet gjør at vi begge er litt irritert. Heldigvis er dette unntakssituasjon, skjevfordeling og følelse av utakknemlighet er ikke normalen hos oss. Han pleier ikke å være slik, det er bare det prosjektet som har brakt det frem.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har nok rett, for meg er det viktigere å få det gjort nå enn å ha rett. 

Kjønnsfordelingen har blitt skjev fordi 50% av arbeidet normalt sett er hans ansvar, mens resten vanligvis faller på meg. (Pga kunnskap). I tillegg deler vi på ansvaret for barna. Men på grunn av manglende planlegging og treghet fra hans side, har vi nå kommet så langt ut i svangerskapet at jeg må bruke den lille energien jeg har på noe jeg fint kunne gjort for fire måneder siden. 

vi har snakket rolig om det, men en kombinasjon av utmattelse og frustrasjon over prosjektet gjør at vi begge er litt irritert. Heldigvis er dette unntakssituasjon, skjevfordeling og følelse av utakknemlighet er ikke normalen hos oss. Han pleier ikke å være slik, det er bare det prosjektet som har brakt det frem.  

Dere deler ansvaret for barna, likevel er det du som har jobbet 5-10 timer om dagen og tatt deg av ungene? 
Hva har han gjort i den tiden når han ikke bidrar til oppussingen, og heller ikke ta seg av ungene? 

Gjør det ferdig hvis du har tid og helse til å gjøre det, eller så setter du ned foten å ber han få opp farten. Hvis det er så viktig at dette blir ferdig før fødsel så kan han ikke bruke 50 timer på en jobb som burde ta 10 timer, og det må han faktisk tåle høre. 

Anonymkode: 89498...5fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...