Gå til innhold

Forespørsel fra huseieren, litt usikker på om det er lov

Paradisetmitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor kommer det voksne menn fra Ukraina nå? Har ikke hele den voksne befolkningen verneplikt? 

Anonymkode: 4e37d...05e

Ja, det er riktig. Men alle folk vil komme deg ut av denne skitne krigen 

Anonymkode: d5048...c7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvorfor kommer det voksne menn fra Ukraina nå? Har ikke hele den voksne befolkningen verneplikt? 

Alle er ikke tjenestedyktige (mer) 

Anonymkode: 7cd86...30f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, dere bør melde dere inn i Leieboerforeningen, og få alt skriftlig fra huseier. Trolig kan han ikke si dere opp før 9 mnd. som du skrev at det sto i kontrakten, og da har dere til november å finne ny bolig :) Dersom det er gyldig oppsigelsesgrunn å si opp noen for å pusse opp med mål om å leie ut til flere, det er godt mulig.

Anonymkode: 7586b...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i november kan krigen være over for alt vi vet... da kan han slite med å få leid ut så mange rom.

Anonymkode: 7586b...bc7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var både frekt og lite ryddig å komme et slikt forslag som huseier. Hadde fått mine tvil om han der . 

Godt du satte foten ned ❤

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skulle jo også samtidig ha foreslått betydelig redusert leie for dere selvfølgelig.

Men jeg ville nok bare sagt at det er uaktuelt å dele bad og kjøkken osv, på en hyggelig måte, så han skjønner hvor dumt forslaget er.

Anonymkode: 71995...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi leide et hus for noen år tilbake og der stod det i kontrakten at huseier skulle ha kjeller selv, inngang til kjeller var ute. Og så var det 2 rom oppe . Årsak var at de 2 rommene i andre etasje hadde de plassert alt av møbler som opprinnelig var i huset. Så vi hadde nå ikke fått brukt de rommene uansett pga alt som var stablet inn.

Tenkte ikke så mye over at vi ikke skulle ha tilgang til det. Vi kjente foresten eierene godt fra før, og var kun midlertidig mellom hunkjønn

Husker å selv da jeg leiet i ungdommen.  Der var det og et rom jeg ikke hadde tilgang til i den leiligheten. Ene rommet brukte huseier til lager. Men huseier var aldri inne eller noe hvis ikke jeg var der, ho ringte altid å spurte om det passet om ho kom for å sette ting i boden. Måtte kun inn hoved døra så var rommet rett inn

Anonymkode: a1807...7fc

Åja det var tung fra huset i de rommene altså huseier brukte det også som lager ja jaja masse snodige utleiere 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vel ikke sagt at de akkurat er kommet til landet, og ikke alle kan dra i krigen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paradisetmitt skrev (3 timer siden):

Takk alle sammen. Vi har i dag sendt han en e-post da han reiste bort i går kveld. Hvor vi skrev at vi ikke ønsket å etterkomme forslaget hans og at vi likevel ønsker å ha et godt samarbeid. 
svaret var: den er grei. Da lager jeg leilighet i underetg hos meg selv. 

Bra det ordnet seg, sprøtt forslag, å be 2 fremmede menn fra ukraina bo sammen med dere, for det hadde blitt det, sammen med dere så lenge dere måtte dele resten av huset sammen. 

Anonymkode: 7790f...f80

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hushai 🤣.nei, nav betaler ikke mer husleie for ukrainere enn andre. 3000 for 2 rom var jo veldig billig. Hushai fordi han vil leie ut hele huset og ikke halve? Det er egentlig ganske sykt og ha 2 soverom stående tomme når det er boligmangel . 

Anonymkode: c37f5...e06

Ser det har ordnet seg for ts men svarer deg likevel.

Så hvis huseier leier ut disse to rommene, så skal de som bor i dem spise og lage mat på kjøkkenet til ts?

Dusje og gå på do på badet til ts?

Slappe av i sofaen til ts?

Eller tenker du huseier ordner med toalett, dusj og kjøkken fasiliteter på hver av disse soverommene? 

Anonymkode: 7c9a5...be4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser det har ordnet seg for ts men svarer deg likevel.

Så hvis huseier leier ut disse to rommene, så skal de som bor i dem spise og lage mat på kjøkkenet til ts?

Dusje og gå på do på badet til ts?

Slappe av i sofaen til ts?

Eller tenker du huseier ordner med toalett, dusj og kjøkken fasiliteter på hver av disse soverommene? 

Det du beskriver er et kollektiv , som fungerer fint for mange.  Og dele bad og kjøkken er ikke så uvanlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det du beskriver er et kollektiv , som fungerer fint for mange.  Og dele bad og kjøkken er ikke så uvanlig. 

Men ts har ikke leid en del av et kollektiv.

Det er det som er greia her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paradisetmitt skrev (På 11.2.2025 den 10.38):

Takk alle sammen. Vi har i dag sendt han en e-post da han reiste bort i går kveld. Hvor vi skrev at vi ikke ønsket å etterkomme forslaget hans og at vi likevel ønsker å ha et godt samarbeid. 
svaret var: den er grei. Da lager jeg leilighet i underetg hos meg selv. 

Så bra! Da høres det ut som det ordnet seg 😊

Anonymkode: 8e69c...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere skulle delt kjøkken, stue og bad med to fremmede ville dere ha leid rom i kollektiv. Bare soverommet ville vært deres. Og leien ville vært mye mindre enn 15000 i mnd. Særlig hvis huset ligger på landet. Tenkte han virkelig at dere skulle godta det??? For 15000 i mnd. Eller betale 3000 for å slippe å få huset man akkurat har leid og flyttet inn gjort om til et kollektiv? En annen ting er, at ved å disponere kjelleren og de to soverommene er det mye mulig at huseieren snor seg unna å skatte av leieinntektene. Han leier kanskje bare ut rom i eget hus, eller hybel. Har han adresse der? Ville sett på kontrakten en gang til, og truet med å anmelde ham for skatteunndragelser hvis han blir vanskelig. 

Anonymkode: e3302...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...