Gå til innhold

Hvor viktig er takhøyde?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er jo ikke noe som oppgis i boligannonse. Dersom valget var mellom to mindre leiligheter med omtrent samme kvadratmeter (45-50) og pris, men den ene var mer modernisert med kjøkken fra 2022, men med en takhøyde på 238. Og den andre har lignende standard, men med et eldre kjøkken bl.a, men takhøyden er 275. Så den virket jo luftigere.

Menn jeg har spurt sier nr. 2 (fort klaustrofobisk for dem sikkert å kunne nå opp til taket), kvinner gå for nr. 1. 

Anonymkode: 44778...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sjelden det bare er takhøyde som skiller to leiligheter. En leilighet med høy takhøyde ligger kanskje i en gammel bygård med masse sjarm, mens den med lavere takhøyde ligger i et nyere bygg som sikkert er bedre isolert, har heis og en rekke andre praktiske fordeler. 

Jeg gikk fra bygårdsleilighet med takhøyde på 2,9 meter til åttitallsblokk med 2,4 m. Trodde det skulle ha mye å si, men nå tenker jeg ikke over det lengre. De andre egenskapene til leiligheten er mye viktigere, tross alt. Selv om god takhøyde er digg og fint, så viser det seg altså at det står ganske langt ned på prioriteringslista.

Anonymkode: c41f4...9bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkken kan du bytte, takhøyden kan du ikke bytte 😉

Vi har en lav kjeller med stusslige 210.. Jeg er lav så jeg tenker ikke over det 🤭

Anonymkode: 86cf6...a1c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender man også blir overrasket av at en tidligere eier har senket himlingen når man pusser opp. 

Større takhøyde er gledelig, men det er mer å varme opp, og det kan være mer kranglete med solskjerming, rullgardiner, vanlige gardiner osv. Ikke alt blir standardmål lenger. 

Og skal man bygge en spilevegg, gipse noe eller andre tiltak blir den stort sett latterlig mye dyrere, siden så og si absolutt alt av byggematerialer kommer i standardhøyde 2,4m. 

Endret av newman01
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

238 er vel ganske vanlig. Tror standarden på 80-tallshus var 240.

Anonymkode: 0b867...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste rom i vårt hus er 2,40 og vi får til stadighet høre at vi er så heldig som har så høy takhøyde. Tror romfølelsen handler mer om farger og møblement enn faktisk takhøyde. 

Anonymkode: 380b0...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har 240 og alle kommenterer at det er høyt under taket men det er vel normal takhøyde vil jeg tro. Selv hadde jeg prioritert nyere kjøkken.

Anonymkode: eb84c...623

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er standard takhøyde på ca. 240 så er det mer enn nok for de fleste. Man legger merke til høyere/lavere takhøyde ved visning fordi man da ser på alt, men så fort man bor seg inn så spiller det ikke like stor rolle. Da er farger, møbler, romklang osv. viktigere.

Hvis det kun er takhøyde og kjøkken som skiller de to, så er det hovedsakelig kjøkkenet du må vurdere. Er det nye kjøkkenet din stil, som du kan leve godt med lenge? Eller ønsker du å legge penger i nytt kjøkken på sikt?

Jeg ville ha verdsatt et nyere kjøkken høyere enn større takhøyde, tror jeg. 🙂

Anonymkode: cbfeb...f6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takhøyde er avgjørende for romopplevelsen, og etter å ha bodd i hus med åpen himling kommer jeg aldri til å velge noe annet. Vanlig takhøyde på 240 føles klaustrofobisk nå.

Anonymkode: 7e954...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...