Gå til innhold

Hvordan gå ned i vekt når man ikke har viljestyrke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Trenger litt tips til hvordan å gå ned i vekt. Jeg har ikke mulighet til å gå til treningssenter, og jeg sliter med jogging og hopping pga hodet. Er generelt veldig svak, men skal sjekke for vitaminmangel om noen dager. 

Jeg vil gå ned i vekt fordi jeg har gått opp en størrelse enn jeg er vant til og jeg er ikke komfortabel. 

Jeg trenger tips til gode valg i hverdagen mtp mat. 

Jeg drikker masse Grans cola uten sukker. 

Tre knekkebrød med smøreost til lunsj

En kopp iskaffe 

Middag (noe næringsrikt mtp det er til barna), og noe søtt etterpå til chai eller kaffe. En energibar (hjemmelaget), sjokolade eller lokom eller frukt.

På kvelden drikker jeg gjerne sukkerfri brus og har noe nøtter eller frukt. 

Jeg jobber i barnehage og er alene med barn, så den colaen og sjokoladen er dessverre noe jeg har vanskelig for å bli kvitt, for jeg trenger noe for å komme gjennom dagen. Har droppa å drikke redbull til frokost tre av fem dager. 

Jeg sliter veldig med å spise før tolv, og kan egentlig droppe maten om kvelden også så lenge jeg har brus. 

Knekkebrød med jalapeno smøreost er det eneste av enkel og billig mat jeg klarer til lunsj for jeg hater brødskiver, klarer ikke spise noe med dressing eller smør eller makrell i tomat, klarer ikke pastasalat osv. Eller ferdige salater.

Må altså være sterk smak eller søt smak generelt på maten, ellers må jeg avslutte med sjokolade, for at jeg skal greie å droppe mellommåltidet.

Hva kan jeg gjøre ? Virker som jeg bare må ta meg sammen ? Tips til hvordan jeg kan øke viljestyrken? Bakgrunnsbilde av dr now på telefonen hadde kun effekt i starten.

Anonymkode: c7153...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Drit i viljestyrke og bruk fantasien i stedet.

Viljestyrken sier at du skal slutte med brus og sjokolade, men det er fantasien din som forteller deg at det er så godt så det MÅ du bare ha.

Så bruk fantasien på å dempe cravingen. Fantaser om noe annet eller bare tenk deg at du har allerede spist sjokolade. Føl at du har spist den. Si til deg selv at det er så deilig med [sett inn det som passer: ett-eller-annet-som-er-sunt]. 

Jeg har mentalt spist sjokolade i mange år og det funker. Fake it till you make it. Hvis jeg skal fantasere at jeg spiser noe annet så passer jeg på å unngå ordet sjokolade eller brus. Glem de to tingene.

Og så går ikke dette første eller andre eller kanskje ikke engang tiende gangen, men for hver gang så går det litt lettere.

Du kan velge å utsette sjokoladen. Si til deg selv at "ja, jeg skal ha den sjokoladen, men jeg skal vente en time" og når den timen har gått så spiser du den. Dagen etter øker du til to timer f.eks. Og fortsetter og til slutt har du pushet den sjokoladen så langt fram at du ikke spiser det noe mer.

Bare et par forslag. Det første har funket veldig bra på meg i mange år. (Sluttet å røyke med samme metoden)  

Anonymkode: 9cc3a...3c9

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å miste vekt må du være i underskudd. Enten så må man spise mindre kalorier, eller så må man bevege seg og trene for å forbrenne mer kalorier (eller en kombinasjon). Hvis du beskriver at du ikke kan trene eller være så mye i aktivitet så faller jo alt på kostholdet og at du må være i underskudd der. Først må du prøve å finne ut hvor mange kalorier du egentlig trenger, og så begynne å se på hvor mye kalorier det egentlig er i det du spiser. Mange blir overrasket over hvor mye kalorier ting egentlig inneholder fordi de tenker at noe er "sunt" og dermed lavt i kalorier, men det stemmer ikke alltid. En annen ting er det å venne seg til å faktisk være litt sulten. Sult er en god indikasjon på at man faktisk spiser mindre og er i underskudd. Det er ikke farlig å være litt sulten av og til. Du sier du ikke kan droppe sjokoladen, men sjokolade inneholder ganske mange kalorier... Er det virkelig ikke noe annet du kan bytte det ut med? Sukker er faktisk ganske avhengighetsskapende. Hvis du prøver å kutte ned på sukker så vil du nok merke at suget etter sjokolade også blir mindre etterhvert. 

Håper jeg ikke høres alt for streng ut, men noen ganger må man være streng med seg selv for å få ting i mål - Hilsen ei som også driver å går ned i vekt og har så langt gått ned 18 kg. Ps. siste linjen med bakgrunnsbilde av Dr. Now fikk meg til å le litt. Syns han er ganske god til å kalle en spade for en spade i de klippene jeg har sett av han..

Anonymkode: f53f8...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drikke lettkakao (freia sin er god, ca 50 kcal per kopp) hjelper veldig på sjokoladesuget her, anbefales😊 Ellers er det mye kalorier i nøtter da, noe å ev. kutte ned på. Kanskje spise litt lett vaniljekesam med en liten mengde oppkutta nøtter i stedet, for å drøye nøttene litt, men fortsatt bli mett? 

Anonymkode: 414b2...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutt med RedBull og sjokolade, nøtter er fulle av kalorier og det samme er energibarer, selv om de er hjemmelaget. 

Selv spiser jeg kun middag og holder vekten nede på den måten. Drikker mye cola uten sukker. 

Anonymkode: 8a5cd...856

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva kan jeg gjøre ? Virker som jeg bare må ta meg sammen ?

Ja, det er ikke så mange andre måter å gjøre det på.

Anonymkode: 676a9...8a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Drit i viljestyrke og bruk fantasien i stedet.

Viljestyrken sier at du skal slutte med brus og sjokolade, men det er fantasien din som forteller deg at det er så godt så det MÅ du bare ha.

Så bruk fantasien på å dempe cravingen. Fantaser om noe annet eller bare tenk deg at du har allerede spist sjokolade. Føl at du har spist den. Si til deg selv at det er så deilig med [sett inn det som passer: ett-eller-annet-som-er-sunt]. 

Jeg har mentalt spist sjokolade i mange år og det funker. Fake it till you make it. Hvis jeg skal fantasere at jeg spiser noe annet så passer jeg på å unngå ordet sjokolade eller brus. Glem de to tingene.

Og så går ikke dette første eller andre eller kanskje ikke engang tiende gangen, men for hver gang så går det litt lettere.

Du kan velge å utsette sjokoladen. Si til deg selv at "ja, jeg skal ha den sjokoladen, men jeg skal vente en time" og når den timen har gått så spiser du den. Dagen etter øker du til to timer f.eks. Og fortsetter og til slutt har du pushet den sjokoladen så langt fram at du ikke spiser det noe mer.

Bare et par forslag. Det første har funket veldig bra på meg i mange år. (Sluttet å røyke med samme metoden)  

Anonymkode: 9cc3a...3c9

Hm, høres egentlig veldig interessant ut, kanskje jeg rett og slett skal prøve. Late som jeg spiser sjokolade. Eventuelt utsette det , takk for gøyalt tips :D

For å miste vekt må du være i underskudd. Enten så må man spise mindre kalorier, eller så må man bevege seg og trene for å forbrenne mer kalorier (eller en kombinasjon). Hvis du beskriver at du ikke kan trene eller være så mye i aktivitet så faller jo alt på kostholdet og at du må være i underskudd der. Først må du prøve å finne ut hvor mange kalorier du egentlig trenger, og så begynne å se på hvor mye kalorier det egentlig er i det du spiser. Mange blir overrasket over hvor mye kalorier ting egentlig inneholder fordi de tenker at noe er "sunt" og dermed lavt i kalorier, men det stemmer ikke alltid. En annen ting er det å venne seg til å faktisk være litt sulten. Sult er en god indikasjon på at man faktisk spiser mindre og er i underskudd. Det er ikke farlig å være litt sulten av og til. Du sier du ikke kan droppe sjokoladen, men sjokolade inneholder ganske mange kalorier... Er det virkelig ikke noe annet du kan bytte det ut med? Sukker er faktisk ganske avhengighetsskapende. Hvis du prøver å kutte ned på sukker så vil du nok merke at suget etter sjokolade også blir mindre etterhvert. 

Håper jeg ikke høres alt for streng ut, men noen ganger må man være streng med seg selv for å få ting i mål - Hilsen ei som også driver å går ned i vekt og har så langt gått ned 18 kg. Ps. siste linjen med bakgrunnsbilde av Dr. Now fikk meg til å le litt. Syns han er ganske god til å kalle en spade for en spade i de klippene jeg har sett av han..

Anonymkode: f53f8...a2a

Du høres aldeles ikke streng ut , for det er jo sant. Jeg har brukt lifesum litt av og på og det med periodisk fasting, og mye sunn mat har også mye kalorier. Samtidig er næringen det som holder deg mett lenger og gir deg mer. 

Jeg vil gjerne kutte ned på sukker, men ikke helt fordi kulturen vår osv har mye sånn type mat og det gir meg så mye.. 

Men definitivt prøve å dempe det til kun lørdager ... Finnes mye annet som faktisk er godt. Jordbær feks..

Drikke lettkakao (freia sin er god, ca 50 kcal per kopp) hjelper veldig på sjokoladesuget her, anbefales😊 Ellers er det mye kalorier i nøtter da, noe å ev. kutte ned på. Kanskje spise litt lett vaniljekesam med en liten mengde oppkutta nøtter i stedet, for å drøye nøttene litt, men fortsatt bli mett? 

Anonymkode: 414b2...00d

Takk for godt tips :D jeg liker bær istede da, så kan jo prøve det. :)

Slutt med RedBull og sjokolade, nøtter er fulle av kalorier og det samme er energibarer, selv om de er hjemmelaget. 

Selv spiser jeg kun middag og holder vekten nede på den måten. Drikker mye cola uten sukker. 

Anonymkode: 8a5cd...856

Hva gjør du til lunsj eventuelt? Jeg vurderer å prøve å spise mindre og mindre for å krympe magesekken litt.. 

Ja, det er ikke så mange andre måter å gjøre det på.

Anonymkode: 676a9...8a5

Er egentlig ikke det. Livredd for å bli feit 

Anonymkode: c7153...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt blir en vane som du ikke trenger viljestyrke til å opprettholde dersom du gir det nok tid. Jeg har avvent meg med å spise frokost og ikke spise noe før lunsj (gikk greit fordi jeg egentlig ikke var sulten om morgenen og spiste av gammel vane.

Og jeg har avvent meg fra godteri. DET var krevende. Da måtte jeg bruke alt jeg hadde av viljestyrke i starten og tvingde meg til å stå i cravings og prøve å få tankene bort. Men etter noen måneder var det også en vane, og nå tenker jeg aldri på sjokolade lenger. Det er 5 år siden jeg bestemte meg for å kutte det ut. Vekten gikk selvfølgelig ned uten at jeg la om kostholdet ellers. 

Om du tåler å jobbe litt for det og være streng med deg selv i noen uker så kommer gevinsten etter hvert og du vil bli kvitt suget. Tenk maraton ikke sprint. 

Anonymkode: b6a77...991

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker en medisin med bivirkning som gjør at jeg ikke trenger å bruke noe som helst viljestyrke for å gå ned i vekt. Det hadde vært et helvete ellers. Nå - superchill. 

Anonymkode: ac84c...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg får lyst på noe søtt så spiser jeg yt protein pudding og sukkerfri vaniljesaus 

Anonymkode: 34de4...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk gode tilbakemeldinger på et innlegg i en annen tråd, så tar en frekk copy&paste, kanskje det er til hjelp:

Jeg har vært 170cm og 88kg, er nå 60kg. Og jeg forsøker å summere opp noe som har hjulpet meg ifht. vekt og trening. Jeg har lært på den harde måten at skam + viljestyrke ≠ vektnedgang. Så jeg deler, så kanskje det er til hjelp for noen. 

Jeg hørte i årevis på kalorier inn vs. ut, og at det bare handler om viljestyrke. Og rent matematisk handler det jo om kalorier inn og ut, men vi mennesker er noe mer innvikla enn enkel pluss og minus. Vi får i oss litt salt popcorn, eller spiser pasta en dag, kanskje får vi støle muskler etter trening eller er på en spesiell plass i mensturasjonssyklusen, og vips legger vi på oss selv om vi spiser og trener som vi skal. Det er bare vannvekt, men det kan være nok til å vippe en av pinnen, spesielt om man ikke er klar over det. Men selv om man vet dette her så plages man alikevel. Hvorfor gjør vi bare ikke det vi vet vi bør gjøre? Svaret er definitivt ikke skam og viljestyrke.

Man har alltid en indre konflikt pågående mellom den riktige tingen å gjøre, og den enkle tingen å gjøre. Umiddelbar tilfredsstillelse versus langsiktige fordeler. Du har en evolusjonistisk gammel del av hjernen hvis oppgave er å holde deg i live her og nå, og er opptatt av den umiddelbare tilfredsstillelsen. Den driter langt oppi hva som skjer om 10år. Dette kalles gjerne reptilhjernen eller elefanthjernen.

Så har du den delen av hjernen som gjerne blir sett på som det som gjør oss mennesker til mennesker, frontal lappen. Denne gjør at vi kan prioritere, løse problemer, lage strategier, sette mål, tenke langsiktig osv.(visse statsledere ser ut til å mangle denne riktignok:P). Dette er en langt yngre del av hjernen rent evolusjonistisk sett, den er "svakere" og uerfaren, og den kan ikke vilje "elefanten" til å gjøre en damn shit. Denne delen av hjernen krever også veldig mye ressurser/kapasitet, og derfor vil viljestyrke nesten alltid være en tapende strategi.

Det kan høres ut som jeg sier vi har null selvkontroll; det har vi, men det handler ikke om viljestyrke. Det handler om strategi. Spill på styrken til frontallappen; planlegg og lag strategier. Legg forholdene til rette for deg selv for å lykkes. Klarer du ikke la være å spise snacks på kvelden, ikke ha det i hus, så slipper du å en gang ta et standpunkt. Er det et ork å dra på treningssenter? Gi faen og tren hjemme på stua. Forbered deg på hindringer, hvilke hindringer kan dukke opp? Hvordan skal jeg håndtere dem? Hva gjør jeg ved tilbakefall? Cravings? Bursdager med kake? Dette er hvordan frontallappen må lure "elefanten."

Du kan også trene/lure elefanten ved å gradvis endre vaner. Det mest spennende med det, er at for at endring skal finne sted, så er faktisk tilbakefall en nødvendighet. Det er akkurat der skjeringspunktet for endring befinner seg. Det kritiske her er å ikke se på det som at man har feilet, men å velge den nye vanen fremfor den gamle vanen(og nei, dette er ikke det samme som viljestryke). Når man gjør ting på vane, så tar elefanthjernen over, og den krever ikke på langt nær så mye ressurser som frontallappen.

Har man ikke viljestyrke overhodet? Joda, men den er ikke en utømmelig ressurs, nettopp fordi frontallappen ikke har kapasitet til det, og kan derfor ikke stoles på.

Anonymkode: fd547...311

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bytt sjokoladen med banan.

Søtt, men mye mindre kalorier.

Om du trives med å spise etter 12 er periodisk faste greit. 16:8 passer fint med spisevindu fra 12-20.

Anbefaler deg å øke på med proteiner og sunt fett som avokado, egg, peanøttsmør etc. Det holder deg mett lenge, holder blodsukkeret jevnt og gir deg masse energi.

Mht trening har jeg en ellipsemaskin hjemme, et par kettlebells og små vekter pluss en yogamatte. Er 43 år og har markert mage. I tillegg går jeg tur så ofte jeg kan.

Du må slutte å tenke slanking og tortur.

Dette handler om helsen din og livsstilen din. Målet ditt bør være å gi kroppen din skikkelig næring og holde den i form så den holder seg sunn og sterk.

Sett deg litt inn i matlaging. Det er så utrolig mye god mat som du og hele familien kan nyte godt av.

Anonymkode: 91d39...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det stort forbedringspotensiale. Det er ikke viljestyrke som trengs her. Ikke sulting heller. Man kan ikke leve på cola og knekkebrød! Cola ødelegger tarmsystemet og knekkebrødet har aøtfor lite næring. For lite og dårlig sammensatte måltider gjør at du bare må ha snacks. Ultraprossesserte lettprodukter kjennes ut som de virker der og da, men du lurer deg selv.

Anonymkode: 9c2df...a39

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Prøv å få inn mer proteiner allerede fra dagens første måltid!

Jeg personlig er slank, men drikker mye Pepsi max. Det er ikke sunt, men for å være ærlig er den en stor grunn til at jeg klarer å holde meg slank. Så jeg anbefaler å beholde colaen og heller droppe sjokoladen. Det går ikke så veldig lang tid uten godteri før andre ting smaker mye søtere. Feks en liten skål frokostblanding med melk til dessert, eller er knekkebrød med brunost. Ikke tenk at kostholdet må være perfekt, da er det vanskelig å holde i lengden. Men godteri er det veldig lurt å få ut av hverdagskostholdet, for det har sykt mange kalorier.

Anonymkode: a5a15...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg hjelper det å fokusere på hva jeg skal spise mer av. Mer grønnsaker, mer proteiner. Mer vann. 

Anonymkode: 3a374...88c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...