Gå til innhold

Forstår ikke behovet for det voldsomme alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke behov for alkohol. Jeg velger allikevel å nyte alkohol noen ganger. Jeg syns det smaker godt med et glass vin av og til, spesielt når jeg er sammen med gode venner som også tar et glass vin. Om jeg er sammen med gode venner som ikke nyter alkohol så gjør ikke jeg heller. 

Hva andre gjør bryr meg ikke så mye så lenge det ikke har noen innvirkning på mitt liv. Pr i dag er det ingen i min nærmeste krets som bruker alkohol på en måte som påvirker verken dem eller meg negativt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er glad i alkohol, særlig vin, men også andre typer. Jeg kan gå i mange måneder uten, har ikke dukket noe siden sist festlige anledning, som tilfeldigvis var nyttårsaften.

MEN: Noen mennesker/anledninger/sammenkomster er for kjedelige uten litt alkohol. Med litt alkohol, så blir disse folkene plutselig litt mer interessante.

Anonymkode: 92a32...7c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drikker 2-3 glass fredag og lørdag, når det er vennemiddager, ferier og etter lange arbeidsdager. Drikker en flaske når det er fest. Skjønner ikke problemet med dette? Det er fullt lovlig!

Anonymkode: 7e512...169

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg drikker 2-3 glass fredag og lørdag, når det er vennemiddager, ferier og etter lange arbeidsdager. Drikker en flaske når det er fest. Skjønner ikke problemet med dette? Det er fullt lovlig!

Anonymkode: 7e512...169

Fint for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Og det er da ingen som nekter deg det? Men hvorfor blir folk i denne tråden så provosert over at noen drikker moderate mengder alkohol? Det er mysteriet her.

Fordi det er kreftfremkallende liksom? Da er du på tynn is. Den viktigste årsaken til kreft er rett og slett høy alder samt arv. Og så er det noen miljø- og/eller livsstilsfaktorer som også kan spile inn. rødt kjøtt, ensomhet, sol, støv, virus, kjemikalier, stråling, Bare det å føde barn etter du har fylt 30 øker risikoen for brystkreft sammenlignet med de som får barn før 30. Er det noe du synes du har noe med?

La folk få leve slik de selv ønsker. Selv om tur i skog og mark er nok kos for deg, så er det andre som har stor glede av et bedre måltid med vin.

Anonymkode: 9facb...c43

Alkohol øker så absolutt faren for kreft! Dette er det mange studier på

https://kreftforeningen.no/content/uploads/2022/08/alkohol-og-kreft-a5-faktaark-sep16-w.pdf

Et regelmessig og høyt alkoholforbruk gir økt risiko for kreft i lever, munn, svelg, strupe og spiserør. Alkohol har en toksisk effekt, og det kreftfremkallende stoffet acetaldehyd dannes når alkohol brytes ned. Dette stoffet kan skade celler og genmateriale, og det øker risikoen for kreft.

https://www.blakors.no/fagside/alkohol-og-kreft/#h-hvorfor-oker-risikoen-for-kreft-ved-inntak-av-alkohol

https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/336595/WHO-EURO-2020-1435-41185-56004-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Det er i hovedsak 6 årsaker til at alkohol er kreftfremkallende:

• danner kreftfremkallende stoffer
  • hormonforandring
  • forsterker virkning av kreftkremkallende stoffer
  • oksidativt stress
  • overvekt
  • folatmangel

Anonymkode: 1f0d9...e58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...