Gå til innhold

Forstår ikke behovet for det voldsomme alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg elsker alkohol og kommer aldri til å slutte å drikke. Det gir meg så enormt mye glede. Så mange gode minner å tenke tilbake på skjedde ved hjelp av alkohol. For et fantastisk rusmiddel!

Anonymkode: 96b84...d15

LOL

Anonymkode: 7e512...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

LOL

Den du siterer har helt rett, jeg har det på samme måte.

Anonymkode: 7e051...85d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De fleste som drikker alkohol gjør det på en måte som gjør at det ikke går utover andre. Her i denne tråden er det ikke fokus på de som drikker slik at det går utover noen, men at man drikker i det hele tatt.

Hvorfor skal noen bry seg om at du synes det er spesielt? 

Anonymkode: b4b70...30d

Jeg er med i en diskusjon, så hvorfor skal du kommentere hva jeg mener?

Slik kan man da kommentere og mener i det uendelige. 

Anonymkode: 4f5cc...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns det er vanskelig å gå en hel måned uten Smash også. Har jeg da et problem med Smash? Burde jeg gå til behandling? 🤔

Anonymkode: 691f1...69c

Hvis du kan bli like dårlig som en alkoholiker av å være avhengig av produktet, så ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis du kan bli like dårlig som en alkoholiker av å være avhengig av produktet, så ja. 

Men det er ikke det det er snakk om her, slik jeg tolker HI.

Det er snakk om at man syns det er vanskelig å gi slipp på kosen. Dette gjelder jo alt man koser seg med, enten det er sjokolade, vin eller fjellturer. Det er jo minst like mye styr og gnål om hvor vanskelig det er når folk skal ha en måned ute smågodt, som når folk skal ha en måned uten vin. 

En vanlig borger blir ikke dårlig av å ha en hvit måned, like lite som man blir dårlig av å ikke spise Smash på en måned. Men det er vanskelig fordi man mister kosen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke det det er snakk om her, slik jeg tolker HI.

Det er snakk om at man syns det er vanskelig å gi slipp på kosen. Dette gjelder jo alt man koser seg med, enten det er sjokolade, vin eller fjellturer. Det er jo minst like mye styr og gnål om hvor vanskelig det er når folk skal ha en måned ute smågodt, som når folk skal ha en måned uten vin. 

En vanlig borger blir ikke dårlig av å ha en hvit måned, like lite som man blir dårlig av å ikke spise Smash på en måned. Men det er vanskelig fordi man mister kosen. 

Kos kan man vel gjerne være avhengig av. Kos med kjæresten, med barna, koselige turer i skog og mark, koselige stunder med venner etc Ingenting av dette er kreftfremkallende eller lignende.

Det finnes helt klart mange alkoholikere sol blir provosert av at folk ikke drikker. Selv har jeg det akkurat like hyggelig og morsom uten. Jeg er trygg på meg selv og trenger ingen ekstra stimuli/bedøvelse for å føle meg fri😊 

Og ja - har drukket i mange år før jeg fant ut at det var jo helt unødvendig. Skål for all den gode alkoholfrie vinen som etterhvert har blitt tilgjengelig🥂

Anonymkode: a1eff...2a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er nok heller det at man mister en felles greie. Folk som er avholds er i mine øyne ofte litt mer kjedelige og de har som regel alle hemninger i behold, og dette skaper en skjevhet i det sosiale samspillet. Man tør ikke slippe seg så mye løs selv, når andre er edru.

Håper du blir mer trygg på deg selv etterhvert slik at du kan slippe deg løs uavhengig av hva du observerer at andre har i glasset😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sukker og usunn mat er et stort helseproblem i ikke bare Norge, men i hele verden. Junkfood er utrolig skadelig for folkehelsa, og koster oss 238 milliarder(!) i året. Det er mange som har avhengighetsproblemer, og det gjelder ikke bare alkohol.

Anonymkode: 5af4c...3d5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (På 10.2.2025 den 17.25):

Farligst for brukeren: 

• Heroin

• crack

• metamfetamin

• alkohol

For brukeren selv ja, men ikke alle.

Fulle folk tar flest liv på veien etc..

Anonymkode: 35a6e...6e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kos kan man vel gjerne være avhengig av. Kos med kjæresten, med barna, koselige turer i skog og mark, koselige stunder med venner etc Ingenting av dette er kreftfremkallende eller lignende.

Det finnes helt klart mange alkoholikere sol blir provosert av at folk ikke drikker. Selv har jeg det akkurat like hyggelig og morsom uten. Jeg er trygg på meg selv og trenger ingen ekstra stimuli/bedøvelse for å føle meg fri😊 

Og ja - har drukket i mange år før jeg fant ut at det var jo helt unødvendig. Skål for all den gode alkoholfrie vinen som etterhvert har blitt tilgjengelig🥂

Og det er da ingen som nekter deg det? Men hvorfor blir folk i denne tråden så provosert over at noen drikker moderate mengder alkohol? Det er mysteriet her.

Fordi det er kreftfremkallende liksom? Da er du på tynn is. Den viktigste årsaken til kreft er rett og slett høy alder samt arv. Og så er det noen miljø- og/eller livsstilsfaktorer som også kan spile inn. rødt kjøtt, ensomhet, sol, støv, virus, kjemikalier, stråling, Bare det å føde barn etter du har fylt 30 øker risikoen for brystkreft sammenlignet med de som får barn før 30. Er det noe du synes du har noe med?

La folk få leve slik de selv ønsker. Selv om tur i skog og mark er nok kos for deg, så er det andre som har stor glede av et bedre måltid med vin.

Anonymkode: 9facb...c43

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke så mye selv, men alle som har litt historiekunnskaper og forståelse for menneskelige behov vet at alkohol er en urgammel del av historien vår, og mennesker har inntatt alkoholholdig drikke i tusenvis, kanskje titusener av år. Lenge før kaffe og prosessert mat og alt det andre som blir nevnt i tråden har eksistert. Det er en del av vår kulturhistorie, og noe som aldri blir borte. Så avholdsfolk må bare deale med at det er et normalisert også hos nåtidsmennesker. 

Kanskje de som har hvite måneder har det for å begrense et overforbruk. Kanskje de gjør det fordi de liker å ha slike "challenges":    én måned uten sukker,  én måned uten sex, én måned med trening hver dag. 

Så hvor kommer dette behovet for alkohol fra, spør TS? Det kommer fra yngre steinalder, neolittisk tid. 

Anonymkode: 91120...2c9

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker meg en joint en gang i måneden ish, digg å slappe av med litt rus en gang i blant 😊 Trener mye og lever a4-livet ellers, er opptatt av å spise sunt. De gangene jeg har vært full har jeg følt meg skikkelig uggen dagen derpå, og vet at jeg har forgiftet kroppen min skikkelig. De dagene jeg våknet etter å ha vært litt små-skev føler jeg meg uthvilt og klar til å takle det meste 😊

Anonymkode: 4aca1...ce5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månestråle93 skrev (På 10.2.2025 den 18.37):

Så enig! 
Jeg opplever ofte at folk fnyser når jeg forteller at jeg ikke liker øl eller vin! 
«liker du ingenting du eller!?»  reaksjonen er enda større når jeg svarer at jeg koser meg med brus. 

Har alltid følt at det er noe unormalt med meg fordi jeg ikke liker så mye/drikker så mye. 

Var fint å lese denne tråden :) 

Du må leve i andre kretser enn meg. Jeg jobber i et internasjonalt, mannsdominert miljø og det er ingen som reagerer om jeg foretrekker alkoholfritt (eller vegetar) en dag.

Selv er jeg glad i et glass vin eller en god øl og koser meg gjerne med det alene eller med venner. Fyll gjør meg bare sliten så det prøver jeg å unngå.

Anonymkode: c2604...8c7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men man er ikke alkoholiker selv om man koser seg med et vinglass i helgen, så jeg skjønner ikke hvorfor du trekker inn det.

Og ja, mennesker liker å kose seg, og trenger kos for å komme seg gjennom dagene, enten det er sjokolade, tur i skogen eller vin. Og det er nettopp kosen som er problemet å kutte ut. Ikke alkoholen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du blir mer trygg på deg selv etterhvert slik at du kan slippe deg løs uavhengig av hva du observerer at andre har i glasset😊

Skjønner du koser deg med å være litt nedlatende. Du kan jo prøve en måned uten og se hvordan du opplever det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og det er da ingen som nekter deg det? Men hvorfor blir folk i denne tråden så provosert over at noen drikker moderate mengder alkohol? Det er mysteriet her.

Fordi det er kreftfremkallende liksom? Da er du på tynn is. Den viktigste årsaken til kreft er rett og slett høy alder samt arv. Og så er det noen miljø- og/eller livsstilsfaktorer som også kan spile inn. rødt kjøtt, ensomhet, sol, støv, virus, kjemikalier, stråling, Bare det å føde barn etter du har fylt 30 øker risikoen for brystkreft sammenlignet med de som får barn før 30. Er det noe du synes du har noe med?

La folk få leve slik de selv ønsker. Selv om tur i skog og mark er nok kos for deg, så er det andre som har stor glede av et bedre måltid med vin.

Anonymkode: 9facb...c43

Det er omvendt. De som drikker en del alkohol blir provosert over at noen stiller spørsmål ved at hvit måned er en utfordring for mange idag. Det er ikke sånn at det kun er avholdsfolk som lurer på dette, det er en betraktning av dagens samfunn. Jeg selv drikker ofte og synes fremdeles det er interessant å diskutere grensen for når alkohol blir et problem, og er det et problem når hvit måned blir vanskelig? Men denne tråden har blitt invadert av folk som er så sykt defensive fordi de drikker. Utrolig rart at de blir så provoserte. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er omvendt. De som drikker en del alkohol blir provosert over at noen stiller spørsmål ved at hvit måned er en utfordring for mange idag. Det er ikke sånn at det kun er avholdsfolk som lurer på dette, det er en betraktning av dagens samfunn. Jeg selv drikker ofte og synes fremdeles det er interessant å diskutere grensen for når alkohol blir et problem, og er det et problem når hvit måned blir vanskelig? Men denne tråden har blitt invadert av folk som er så sykt defensive fordi de drikker. Utrolig rart at de blir så provoserte. 

Det er jo et diskusjonsforum, og da prater man ikke om "invasjon" av meningsmotsetninger til hovedinnlegget eller "defensive holdninger". Det er jo refleksjon og debatt rundt tema. Dersom alle var enige med TS premisser så hadde ikke innlegget hatt noen verdi 🙂 

Anonymkode: 91120...2c9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 17.01):

Jeg merker meg at en hvit måned, altså en måned uten alkohol , er veldig vanskelig for et stort antall mennesker. 

Anonymkode: 710c4...f2e

Det håper jeg virkelig ikke stemmer.

Blir man stresset og urolig uten alkohol, så har man pr def et alkoholproblem.

Alle kan selvfølgelig gå problemfritt en mnd uten alkohol, om man ikke har et alkoholproblem.

Anonymkode: a0bdd...b33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild37 skrev (På 10.2.2025 den 17.31):

Det som er merkelig er at det skal være en stor greie å holde seg unna alkohol en måned, akkurat som om det skulle være lenge😅 Mange er nok mye mer avhengig enn de innser selv når det liksom er en greie å skulle klare å holde seg rusfri i kun en måned 

Nettop.

4 uker uten å konsumere alkohol er ikke lenge.

Anonymkode: a0bdd...b33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Utrolig rart at de blir så provoserte. 

Det er jo skrevet gjentatte ganger hvorfor flere av oss reagerer. Jeg gidder ikke skrive det en gang til siden det tydeligvis ikke blir lest likevel.

Anonymkode: b4b70...30d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...