Vera Skrevet onsdag kl 14:23 #81 Del Skrevet onsdag kl 14:23 Om man ser på SoMe, flommer det over av alkohol i alle former..og vi er påvirkelige som faen..dessverre. Alt i dagens samfunn handler om belønning - «Åh, nå er jeg sliten..jeg har virkelig fortjent et glass vin» «Slapper av med et glass vin» «Lite slår en iskald øl etter endt arbeidsuke folkens!» «Vinkveld med jentene etter en hektisk periode» 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet onsdag kl 14:25 #82 Del Skrevet onsdag kl 14:25 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Men lager ‘noen’ virkelig en så stor greie ut av det? Mulig jeg er blind og døv, men jeg har ikke hørt om noen som roper høyt ut at de skal ha hvit januar og så klage over hvor vanskelig det er. Verken lest i media eller hørt kollegaer eller venner snakke om det. Ja, jeg har lest artikler om det tidligere år, men i år har jeg ikke lagt merke til en eneste artikkel om dette. Jeg mener derfor ts overdriver noe voldsomt, og jeg forstår heller ikke hvorfor hen blir så opprørt over dette? Skal jeg klage på alle som roper høyt at nå skal de spise sunt i januar eller begynne å trene? Alle burde jo spise sunt og trene hele tiden! Anonymkode: 3b688...b5e Er man opprørt bare fordi man lager en tråd om det? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:39 #83 Del Skrevet torsdag kl 07:39 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nå er det vell like mange som i januar har nyttårsforsett som godtestopp. Noe jeg ikke skjønner noe av da jeg aldri spiser godteri eller chips, men tar meg heller ett glass vin. Og, sist jeg sjekket var vell diabetes og fedme ett større problem i Norge enn alkohol. Anonymkode: cca6a...1c9 Jeg skjønner ikke hvorfor så mange skal sammenligne alkohol med godteri og andre usunne ting? Når man prater om alkoholinntak hvorfor skal man liksom fremheve at man er bedre på andre områder ("jeg trener, spiser ikke godteri men unner meg vin..." Weird! Virker som det ligger en dårlig samvittighet bak der et sted for å forsvare alkoholbruken.... Anonymkode: 7e512...169 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:45 #84 Del Skrevet torsdag kl 07:45 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor så mange skal sammenligne alkohol med godteri og andre usunne ting? Når man prater om alkoholinntak hvorfor skal man liksom fremheve at man er bedre på andre områder ("jeg trener, spiser ikke godteri men unner meg vin..." Weird! Virker som det ligger en dårlig samvittighet bak der et sted for å forsvare alkoholbruken.... Anonymkode: 7e512...169 Det er ikke sammenligning. Det er for å forklare at ingen lever helt asketiske liv. Man velger noe inn, noe bort. Rødvin gir meg mye, trening gir meg mye, godteri gir meg null, god mat gir meg mye. Og så videre. Jeg dømmer ikke avholds-folk som er dypt i godteskåla hver helg. Anonymkode: 6779a...a36 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:03 #85 Del Skrevet torsdag kl 08:03 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor så mange skal sammenligne alkohol med godteri og andre usunne ting? Når man prater om alkoholinntak hvorfor skal man liksom fremheve at man er bedre på andre områder ("jeg trener, spiser ikke godteri men unner meg vin..." Weird! Virker som det ligger en dårlig samvittighet bak der et sted for å forsvare alkoholbruken.... Anonymkode: 7e512...169 Fordi de fleste av oss har en eller annen last. Alkohol, godteri, fast food, for mye skjermtid osv. Moralisering overfor andre ser jeg ingen verdi i. Hva er poenget? Og når man forsøker å argumentere mot så virker det som om du/dere er blind for å se argumentene, dere ser bare det dere vil se ("dårlig samvittighet", "hodet i sanden" "forsvare alkholbruk") osv. Hvorfor dette opphenget i å moralisere og kritisere andres livsvalg? Anonymkode: b4b70...30d 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:06 #86 Del Skrevet torsdag kl 08:06 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi de fleste av oss har en eller annen last. Alkohol, godteri, fast food, for mye skjermtid osv. Moralisering overfor andre ser jeg ingen verdi i. Hva er poenget? Og når man forsøker å argumentere mot så virker det som om du/dere er blind for å se argumentene, dere ser bare det dere vil se ("dårlig samvittighet", "hodet i sanden" "forsvare alkholbruk") osv. Hvorfor dette opphenget i å moralisere og kritisere andres livsvalg? Anonymkode: b4b70...30d Nå er alkohol-"lasten" noe mer farlig enn for eksempel sukker og kaker. Ingen har enda drept noen i bamsemumsrus eller kjørt i hjel et menneske fordi man har spist en boks med makroner. Ingen har heller dødd av en overdose potetgull. Anonymkode: ac665...9b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:16 #87 Del Skrevet torsdag kl 08:16 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå er alkohol-"lasten" noe mer farlig enn for eksempel sukker og kaker. Ingen har enda drept noen i bamsemumsrus eller kjørt i hjel et menneske fordi man har spist en boks med makroner. Ingen har heller dødd av en overdose potetgull. Anonymkode: ac665...9b6 Det er mange som dør eller får dyre komplikasjoner av kraftig overvekt, jo. Du svarte ikke på hvorfor du har dette behovet for å moralisere ovenfor andres livsvalg? Selv om jeg drikker øl, så kjører jeg ikke når jeg har drukket og har aldri skadet eller drept noen mens jeg har drukket alkohol. Anonymkode: b4b70...30d 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:23 #88 Del Skrevet torsdag kl 09:23 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er alkohol-"lasten" noe mer farlig enn for eksempel sukker og kaker. Ingen har enda drept noen i bamsemumsrus eller kjørt i hjel et menneske fordi man har spist en boks med makroner. Ingen har heller dødd av en overdose potetgull. Anonymkode: ac665...9b6 Flere som dør av følgeskader og sukker og fett enn alkohol. Anonymkode: cca6a...1c9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:27 #89 Del Skrevet torsdag kl 09:27 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Flere som dør av følgeskader og sukker og fett enn alkohol. Anonymkode: cca6a...1c9 Fett er ikke farlig. Vis meg forskning som sier at fett er farlig og gjør at folk dør. Vis meg også forskning at flere dør av diabetes osv, enn av lungekreft, skrumplever og andre virkninger av alkoholmisbruk. Anonymkode: ac665...9b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:36 #90 Del Skrevet torsdag kl 09:36 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fett er ikke farlig. Vis meg forskning som sier at fett er farlig og gjør at folk dør. Vis meg også forskning at flere dør av diabetes osv, enn av lungekreft, skrumplever og andre virkninger av alkoholmisbruk. Anonymkode: ac665...9b6 https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/overvekt-og-fedme/komplikasjoner-av-overvekt https://www.legemiddelhandboka.no/T3.7/Fedme https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/overvekt-og-fedme-hos-voksne/Overvekt og fedme hos voksne – Nasjonal faglig retningslinje for forebygging, utredning og behandling.pdf https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/tre-ganger-sa-mange-sykedager-blant-dem-som-har-fedme https://www.oslo.kommune.no/statistikk/befolkningens-helsetilstand/sykdomsstatistikk/ Anonymkode: b4b70...30d 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet torsdag kl 09:46 #91 Del Skrevet torsdag kl 09:46 Helt enig med deg ts. Dette har jeg også lagt merke til. Men, jeg tror at vi som drikker lite eller aldri alkohol legger mer merke til hvor mye alkohol betyr for folk generelt, enn de som drikker relativt ofte. Alkohol er noe som snakkes mye om og hele tiden. Det skal være noe godt i glasset på en fredag og lørdag, og gjerne i ukedagene også, i tillegg er det alle tilsettinger på jobb, det er fredagspils og lønningspils, det er pils i parken og afterski, det er liksom ikke den anledning som ikke er dedikert til alkohol. Det regnes som stor synd om det ikke serveres alkohol, og folk blir nesten fra seg av at det ikke serveres alkohol. For meg er dette veldig fascinerende. Jeg er så glad at jeg har sluttet å være sammen med mennesker som har et slikt stort behov for å drikke alkohol. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:51 #92 Del Skrevet torsdag kl 09:51 SPOCA skrev (2 minutter siden): Helt enig med deg ts. Dette har jeg også lagt merke til. Men, jeg tror at vi som drikker lite eller aldri alkohol legger mer merke til hvor mye alkohol betyr for folk generelt, enn de som drikker relativt ofte. Alkohol er noe som snakkes mye om og hele tiden. Det skal være noe godt i glasset på en fredag og lørdag, og gjerne i ukedagene også, i tillegg er det alle tilsettinger på jobb, det er fredagspils og lønningspils, det er pils i parken og afterski, det er liksom ikke den anledning som ikke er dedikert til alkohol. Det regnes som stor synd om det ikke serveres alkohol, og folk blir nesten fra seg av at det ikke serveres alkohol. For meg er dette veldig fascinerende. Jeg er så glad at jeg har sluttet å være sammen med mennesker som har et slikt stort behov for å drikke alkohol. Jeg synes dette blir litt overdrevet. Man kan helt fint være glad i alkohol uten å være så opptatt av det, og drikke det så ofte, som du nevner her. Det er ingen jeg kjenner som gjør alt det du skriver her, selv om de gjerne tar seg et glass eller tre når de vil. Jeg tar gjerne en sekspakning øl fredag etter jobb. Men da er det ingenting lørdag og heller ikke noe i ukedagene. Lønningspils på jobb er kanskje en gang i halvåret, hvis det er så ofte, og jeg har aldri drukket noe i en park og heller ikke interessert i afterski. Drikker jeg noe utenom den fredagen så er det en øl til maten den ene gangen i halvåret mannen min og jeg går ut og spiser på restaurant. De fleste jeg kjenner gjør noe tilsvarende. Men det kommer kanskje også an på aldersgruppen, jeg er godt voksen. Unge drikker ofte mer, naturlig nok. Anonymkode: b4b70...30d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:01 #93 Del Skrevet torsdag kl 10:01 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/overvekt-og-fedme/komplikasjoner-av-overvekt https://www.legemiddelhandboka.no/T3.7/Fedme https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/overvekt-og-fedme-hos-voksne/Overvekt og fedme hos voksne – Nasjonal faglig retningslinje for forebygging, utredning og behandling.pdf https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/tre-ganger-sa-mange-sykedager-blant-dem-som-har-fedme https://www.oslo.kommune.no/statistikk/befolkningens-helsetilstand/sykdomsstatistikk/ Anonymkode: b4b70...30d FETT I MATEN, mente jeg selvfølgelig!!! Anonymkode: ac665...9b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:02 #94 Del Skrevet torsdag kl 10:02 SPOCA skrev (14 minutter siden): Helt enig med deg ts. Dette har jeg også lagt merke til. Men, jeg tror at vi som drikker lite eller aldri alkohol legger mer merke til hvor mye alkohol betyr for folk generelt, enn de som drikker relativt ofte. Alkohol er noe som snakkes mye om og hele tiden. Det skal være noe godt i glasset på en fredag og lørdag, og gjerne i ukedagene også, i tillegg er det alle tilsettinger på jobb, det er fredagspils og lønningspils, det er pils i parken og afterski, det er liksom ikke den anledning som ikke er dedikert til alkohol. Det regnes som stor synd om det ikke serveres alkohol, og folk blir nesten fra seg av at det ikke serveres alkohol. For meg er dette veldig fascinerende. Jeg er så glad at jeg har sluttet å være sammen med mennesker som har et slikt stort behov for å drikke alkohol. Ja, bare se på alle trådene om alkoholfrie bryllup. Folk blir kalt kjipe, egoistiske, selvsentrerte. Det skrives om at man vurderer å takke nei til invitasjon i bryllup der det ikke blir servert alkohol nok til dritafylla, selv om den som gifter seg, er ens egen søster. Mange smugler inn alkohol på kroppen i alkoholfrie bryllup, og synes det er hysterisk morsomt. De kaller slike bryllup barneselskap, indremisjon og lignende. Helt sykt. Anonymkode: ac665...9b6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:07 #95 Del Skrevet torsdag kl 10:07 SPOCA skrev (11 minutter siden): Jeg er så glad at jeg har sluttet å være sammen med mennesker som har et slikt stort behov for å drikke alkohol. Og jeg er glad jeg har ekte venner, som ikke er så endimensjonale som dette. Flere er avholds, drikker lite, noen tar bilen den kvelden, eller er gravide. Noen drikker slik at de koser seg godt, noen litt for mye. Noen drar videre på fest. Mange kan nevne at de gleder seg til 🍷 en fredag. Andre lever fredags-tacoen, eller det fine været. ingen dømmer. Anonymkode: 6779a...a36 8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:08 #96 Del Skrevet torsdag kl 10:08 Maleficenta skrev (21 timer siden): Er jo en vanesak det da Nei, det går på hva man liker. Anonymkode: 7e051...85d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:09 #97 Del Skrevet torsdag kl 10:09 Har ikke tenkt så mye over det ettersom min krets og familie nesten ikke drikker alkohol. Men jeg har stilt litt spørsmål når jeg ser f.eks. "16 ukers helvete" og de sliter med å gå EN mnd uten. Det fatter jeg bare ikke. Anonymkode: 75ccc...f4c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:09 #98 Del Skrevet torsdag kl 10:09 Maleficenta skrev (21 timer siden): Er jo en vanesak det da Da kan du jo venne deg til å trene? Anonymkode: 6779a...a36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:22 #99 Del Skrevet torsdag kl 10:22 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har ikke tenkt så mye over det ettersom min krets og familie nesten ikke drikker alkohol. Men jeg har stilt litt spørsmål når jeg ser f.eks. "16 ukers helvete" og de sliter med å gå EN mnd uten. Det fatter jeg bare ikke. Anonymkode: 75ccc...f4c Ja, jeg tror det er dette som er poenget ts vil ha frem, og som drukner i alle svarene fra folk som forsvarer alkoholdbruken sin. Det er ikke et angrep på at folk drikker, men overraskelse over at det virker så vanskelig for veldig mange å se for seg en mnd uten alkohol. Man kan jo sammenligne med slankeprogrammer hvor folk får panikk av skulle gå en mnd uten Pepsi max eller sjokolade. Når det gjelder brus og snop er vi liksom alle enige i at det bør man greie, men utfordrer man folks forhold til alkohol er det tydeligvis en stor krenkelse. Anonymkode: 350cb...151 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:37 #100 Del Skrevet torsdag kl 10:37 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, jeg tror det er dette som er poenget ts vil ha frem, og som drukner i alle svarene fra folk som forsvarer alkoholdbruken sin. Det er ikke et angrep på at folk drikker, men overraskelse over at det virker så vanskelig for veldig mange å se for seg en mnd uten alkohol. Man kan jo sammenligne med slankeprogrammer hvor folk får panikk av skulle gå en mnd uten Pepsi max eller sjokolade. Når det gjelder brus og snop er vi liksom alle enige i at det bør man greie, men utfordrer man folks forhold til alkohol er det tydeligvis en stor krenkelse. Anonymkode: 350cb...151 Man kan si det om mye. Utfordre en som er veldig glad i kjøtt og be dem spise vegetarisk i en måned, så tror jeg du vil få tilsvarende reaksjon. Anonymkode: b4b70...30d 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå