AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:10 #61 Del Skrevet tirsdag kl 17:10 Maleficenta skrev (5 timer siden): Tror ts mener hvorfor lage en så stor greie ut av at man absolutt må ha en hvit måned. Det vitner jo litt om at man drikker for mye dersom de tenker at nå trenger jeg en mnds "fasting" fra alkohol, samtidig som at man proklamerer at det blir en vanskelig og utfordrende måned. Greia er vel at om det er vanskelig å avstå fra alkohol i fire uker... Da har man et problem. Jeg og kan drikke i festlig lag men om jeg går et halvt år uten alkohol så hefter det ikke meg liksom. Er ikke en ting jeg savner Men lager ‘noen’ virkelig en så stor greie ut av det? Mulig jeg er blind og døv, men jeg har ikke hørt om noen som roper høyt ut at de skal ha hvit januar og så klage over hvor vanskelig det er. Verken lest i media eller hørt kollegaer eller venner snakke om det. Ja, jeg har lest artikler om det tidligere år, men i år har jeg ikke lagt merke til en eneste artikkel om dette. Jeg mener derfor ts overdriver noe voldsomt, og jeg forstår heller ikke hvorfor hen blir så opprørt over dette? Skal jeg klage på alle som roper høyt at nå skal de spise sunt i januar eller begynne å trene? Alle burde jo spise sunt og trene hele tiden! Anonymkode: 3b688...b5e 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:01 #62 Del Skrevet tirsdag kl 19:01 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Selv om det er en gyllen middelvei i volum man inntar, så er det fremdeles veldig skadelig for helsa! Anonymkode: 7e512...169 Ok. Jeg har alltid drukket en del. Og er ærlig på at det delvis er selvmedisinering. Deltok litt i skravletråd for de som drikker for mye her på KG. Fordi jeg nå i 2år har hatt en uvane med å drikke litt hver dag. Jeg er såpass oppi årene at det bare er meg selv det helsemessig vil påvirke, og jeg lever ellers ganske sunt. Hva andre mener er ikke noe jeg lar meg påvirke av, men du må selvsagt gjerne ta kampen her inne hvis det gir deg noe😊 Anonymkode: a8b3d...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:34 #63 Del Skrevet tirsdag kl 21:34 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Avholdsfolk er ca. like ekstremistiske som alkoholikere. Hvis en ikke har lyst til å holde seg unna alkohol på en måned har man et voldsomt forbruk? Minner meg om NKPere som omtaler hele stortinget som høyresiden, eller FrPere som med "sosialistene" mener alle til venstre for dem. Anonymkode: 10f44...ba9 Velkommen til Noreg. Dersom du syns det er ekstremt at folk fordømmer andres alkoholinntak, prøv å være nybakt mamma i dag. Ikke måte på hva folk blander seg inn i. "Du vet at dette (ulike typer mat) er ren gift for barnet ditt?!" ☠️ Anonymkode: 91120...2c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:45 #64 Del Skrevet onsdag kl 07:45 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du vet nok ikke hva abstinenser er. Selvsagt klarer de fleste normale moderere alkohol-brukere seg fint en måned uten alkohol, det er vel mer det at noen av oss ikke ser poenget. I januar er det mange som går «all in» med alt mulig; de skal både slanke seg og trene og bruke lite penger og ta en hvit måned etter en jul med mye selskapeligheter og overflod. For mange kan det bli litt vel asketisk og derfor fleiper man vel med at det er kjipt. Det er ikke fordi man får abstinenser. Jeg drikker lite og jevnt og har aldri vurdert verken slankekur eller hvit måned. Anonymkode: 9facb...c43 Dette. Jeg finner det litt merkelig at om man ikke VIL ha en hvit måned, så har man liksom et problem. Jeg vet at jeg uten problemer KAN ha en hvit måned (har det i praksis hver sommer ifb med familiebesøk hos folk som av ulike grunner ikke drikker), men for meg er det ikke noe poeng. Det ville vært en like tilfeldig ting å avstå fra gulrøtter eller te; jeg kan, men jeg vil ikke det heller, fordi jeg liker gulrøtter og te, på linje med at jeg liker et par glass vin innimellom. Anonymkode: 1c45c...5c9 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:45 #65 Del Skrevet onsdag kl 08:45 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ting jeg ikke gjør; - Spiser godteri, snacks eller chips. Ingenting. - Drikker brus, juice, eller annen drikke med kalorier. - Er passiv en hel dag, minst en time bevegelse, variasjon mellom kondisjon, bevegelighet og styrke. - Spiser halvfabrikata og ultraprossesert mat, i alle fall i veldig lite omfang. - Røyk, eller snus. Aldri prøvd en gang. Ting jeg gjør; - Drikker rødvin hver helg. Og ferier og høytid. Hva er det store problemet, mener du? Anonymkode: 6779a...a36 Det store problemet er vel når det blir en utfordring å ta en hvit måned. Dessuten sier du ingenting om volumet du drikker, jeg synes uansett det høres veldig ofte ut. Anonymkode: 7e512...169 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet onsdag kl 10:44 #66 Del Skrevet onsdag kl 10:44 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er i alle fall nitrist... Og ville gjort meg mye mer deprimert enn å forsake rødvinen en måneds tid. Ville valgt mat fra bunnen > rødvin. Hvilken måned som helst trening > rødvin. Hvilken måned som helst. Men når jeg både kan få næringsrik mat, trening, og rødvinen min i helgen. Hvorfor ikke? Hvorfor føler du for å sette standarden andre bør leve etter, ut i fra egne preferanser? Anonymkode: 6779a...a36 Spiser mat fra bunnen men om det er skikkelig god mat det er snakk om er det mannen som lager det for han liker å lage mat så for meg er det vinn. Vinn fordi jeg liker å spise mat. Trening liker jeg ikke fordi jeg syns det er kjedelig og jeg hater å bli sliten men går jo turer og forsøker å holde meg i form selv om jeg ikke syns det er spesielt gøy. Treningsstudio driiitgørr. Du må bare drikke rødvinen din du. Forstår at du liker det men om du blir deprimert av å ikke få det vinglasset i helgen da syns jeg det er trist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:48 #67 Del Skrevet onsdag kl 10:48 Så ikke drikk? Det er valgfritt. Jeg kommer aldri til å skjønne denne trangen til å endre andre folks liv. Det finnes allerede alt for mange regler rundt kjøp og salg av alkohol. Det vi trenger er et frislipp så folk kan tenke selv. Vi er jo voksne mennesker. Anonymkode: 96b84...d15 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:35 #68 Del Skrevet onsdag kl 12:35 Jeg drikker ikke alkohol selv, men skulle ønske jeg var av de som heller tok et glass vin på lørdagskvelden enn en pose chips og ei plate sjokolade. Anonymkode: 9f840...023 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet onsdag kl 12:36 #69 Del Skrevet onsdag kl 12:36 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg drikker ikke alkohol selv, men skulle ønske jeg var av de som heller tok et glass vin på lørdagskvelden enn en pose chips og ei plate sjokolade. Anonymkode: 9f840...023 Er jo en vanesak det da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:41 #70 Del Skrevet onsdag kl 12:41 Det verste er når det er barn i hjemmet, voksne som bor alene og drikker hver dag bryr jeg meg lite om. Anonymkode: 710c4...f2e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:46 #71 Del Skrevet onsdag kl 13:46 Maleficenta skrev (3 timer siden): Spiser mat fra bunnen men om det er skikkelig god mat det er snakk om er det mannen som lager det for han liker å lage mat så for meg er det vinn. Vinn fordi jeg liker å spise mat. Trening liker jeg ikke fordi jeg syns det er kjedelig og jeg hater å bli sliten men går jo turer og forsøker å holde meg i form selv om jeg ikke syns det er spesielt gøy. Treningsstudio driiitgørr. Du må bare drikke rødvinen din du. Forstår at du liker det men om du blir deprimert av å ikke få det vinglasset i helgen da syns jeg det er trist Hvor har jeg skrevet noe om depresjon? Er generelt en veldig lykkelig person, med mye godt i livet mitt, og egentlig ingenting å klage på. Men jeg liker et glass rødvin. Og jeg liker en joggetur. Mens andre igjen liker å spise sjokolade en fredags kevld. Anonymkode: 6779a...a36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:47 #72 Del Skrevet onsdag kl 13:47 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det store problemet er vel når det blir en utfordring å ta en hvit måned. Dessuten sier du ingenting om volumet du drikker, jeg synes uansett det høres veldig ofte ut. Anonymkode: 7e512...169 Merkelig ordbruk på flere av fanatikerne i denne tråden? Utfordring? Det er ikke ønskelig, akkurat som det er lite ønskelig å droppe treningen en måned. Da det er ting jeg trives med, og ikke ser noe problem med. Anonymkode: 6779a...a36 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet onsdag kl 14:02 #73 Del Skrevet onsdag kl 14:02 For noen (ts og hennes like her på kg) er alkohol et rusmiddel. For meg er det et nytelsesmiddel. Alle nytelsesmidler kan potensielt være skadelige, men det er ingen grunn til å gjøre narr av folk som trener, spiser sunt og drikker alkohol. Tenker det er greit å både yte og nyte for min del. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:09 #74 Del Skrevet onsdag kl 14:09 Hareena skrev (4 minutter siden): For noen (ts og hennes like her på kg) er alkohol et rusmiddel. For meg er det et nytelsesmiddel. Alle nytelsesmidler kan potensielt være skadelige, men det er ingen grunn til å gjøre narr av folk som trener, spiser sunt og drikker alkohol. Tenker det er greit å både yte og nyte for min del. Takk. Merker konsekvent bruk av "alkohol" her. En nedverdigende tone, mulig egne traumer. Jeg har vokst opp med foreldre som nøt vin til mat (og fortsatt gjør det, 50 år inn i sitt ekteskap), og jeg og mannen har i våre 20 år som par hatt samme vanen. Uten at jeg vurderer det som problematisk på noen måte. Full har jeg ikke vært siden studietiden. Brunt og øl har jeg ikke så mye til overs for, kan ta en godt tilberedt drink om den blir servert. Virker som om mange synes det er merkelig å ha et slikt forhold til alkoholholdig drikke? Anonymkode: 6779a...a36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet onsdag kl 14:11 #75 Del Skrevet onsdag kl 14:11 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk. Merker konsekvent bruk av "alkohol" her. En nedverdigende tone, mulig egne traumer. Jeg har vokst opp med foreldre som nøt vin til mat (og fortsatt gjør det, 50 år inn i sitt ekteskap), og jeg og mannen har i våre 20 år som par hatt samme vanen. Uten at jeg vurderer det som problematisk på noen måte. Full har jeg ikke vært siden studietiden. Brunt og øl har jeg ikke så mye til overs for, kan ta en godt tilberedt drink om den blir servert. Virker som om mange synes det er merkelig å ha et slikt forhold til alkoholholdig drikke? Anonymkode: 6779a...a36 Det ts syns er merkelig er om det er vanskelig å ha en hvit mnd. Det er ikke vanskelig for de som kun bruker det som nytelsesmiddel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:13 #76 Del Skrevet onsdag kl 14:13 Maleficenta skrev (1 minutt siden): Det ts syns er merkelig er om det er vanskelig å ha en hvit mnd. Det er ikke vanskelig for de som kun bruker det som nytelsesmiddel Det er ikke ønskelig å ha en hvit måned. Hvorfor er det så vanskelig å få grep om? Anonymkode: 6779a...a36 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet onsdag kl 14:14 #77 Del Skrevet onsdag kl 14:14 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke ønskelig å ha en hvit måned. Hvorfor er det så vanskelig å få grep om? Anonymkode: 6779a...a36 Ikke Ønskelig og vanskelig er ikke samme sak. Og du hadde sikkert ikke valgt å ha hvit mnd siden du syns det er lite ønskelig Endret onsdag kl 14:15 av Maleficenta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:18 #78 Del Skrevet onsdag kl 14:18 AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 12.51): Summen av laster er konstant. Det betyr bare at glasset med rødvin er deres bit med sjokolade, eller chips. De jeg kjenner som ikke drikker, har ofte andre ting de unner seg. Jeg kjenner faktisk ingen som jeg tror trener og spiser bare riktig hele tiden og heller ikke drikker. Anonymkode: fa0f5...23a Men det er jo ikke det. Mange av dem som drikker alkohol, røyker og spiser snop i tillegg. Anonymkode: ac665...9b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:19 #79 Del Skrevet onsdag kl 14:19 Nå er det vell like mange som i januar har nyttårsforsett som godtestopp. Noe jeg ikke skjønner noe av da jeg aldri spiser godteri eller chips, men tar meg heller ett glass vin. Og, sist jeg sjekket var vell diabetes og fedme ett større problem i Norge enn alkohol. Anonymkode: cca6a...1c9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:21 #80 Del Skrevet onsdag kl 14:21 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er jo ikke det. Mange av dem som drikker alkohol, røyker og spiser snop i tillegg. Anonymkode: ac665...9b6 Så godt som alle mine nærmeste (familie og gode venninner) setter pris på vin, særlig til god mat. Men jeg kjenner faktisk ikke en eneste person som røyker. Selv på jobben, der har vi vinlotteri som er populært, men det er ingen røykere der. Selv spiser jeg ikke snop. Men vet om både familie og venner som gjør det. Er det bare det at vi er på en veldig dysfunksjonell plass her inne? For denne diskusjonen synes jeg blir merkeligere og merkeligere. Anonymkode: 6779a...a36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå