Gå til innhold

Forstår ikke behovet for det voldsomme alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvem du sikter til? Hvorfor skal man velge hvit januar? Jeg er sikkert av de du mener drikker for mye. Jeg er i 40-årene, samboer, har ikke barn. Glad i å lage mat og velger gjerne vin til middagen om vi har noe ekstra godt - selv på hverdager. Om jeg ikke drikker alkohol til maten til så velger jeg vann. Spiser jeg ute på restaurant blir det vin/øl til maten.  Jeg liker også å lage oss en drink eller to i helgene, ta en øl med kollegaer etter jobb eller dele en flaske vin med venninner. I festlige lag og høytider kjøper vi gjerne inn felles for å lage litt ekstra gode drinker til alle, og på sommeren er hvitvin på terrassen eller i parken ett must! 

Men; jeg hadde aldri hatt problem med en hvit måned. Jeg ser bare ikke poenget? Jeg spiser sunt, jeg trener 3-4 ganger i uken, jeg fester aldri. I min verden er det definitivt greit å drikke alkohol flere ganger i uken. Vi snakker jo ikke store mengder! Å skulle begrense seg til noen ganger i året som du skriver i HI er jo helt latterlig! Selv om jeg kan proklamere høyt fredag ettermiddag at ‘NÅ hadde det vært godt en en iskald øl’, så betyr jo ikke det at jeg MÅ ha den ølen for å kose meg. Jeg får noen ganger inntrykk av at personer som drikker lite ikke forstår at det finnes en gyllen middelvei. 

Anonymkode: 3b688...b5e

Tror ts mener hvorfor lage en så stor greie ut av at man absolutt må ha en hvit måned. Det vitner jo litt om at man drikker for mye dersom de tenker at nå trenger jeg en mnds "fasting" fra alkohol, samtidig som at man proklamerer at det blir en vanskelig og utfordrende måned. Greia er vel at om det er vanskelig å avstå fra alkohol i fire uker... Da har man et problem. Jeg og kan drikke i festlig lag men om jeg går et halvt år uten alkohol så hefter det ikke meg liksom. Er ikke en ting jeg savner

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man har behov for en hvit måned, har alkoholforbruket i forkant sikkert vært for høyt. Ser det jo på julebord med jobben at enkelte drikker utrolig mye når de først drikker, og det gjør enkelte sikkert temmelig ofte i den perioden,  med mye sosialt i forbindelse med jul og nyttår.

For meg som drikker maks to glass vin når det i blant passer seg slik (og langt oftere har sosialt samvær uten alkohol enn med) ser jeg ikke vitsen. Jeg drikker ikke ofte og ikke mye, så å fokusere så mye på om den anledningen er i januar eller ikke, virker bare rart.

På den annen side forstår jeg ikke medieoppslag om hvor dyrt sjokolade og smågodt har blitt. Ikke merket noe til det, siden jeg omtrent aldri kjøper det. Og brus? Det har vel blitt to glass etter nyttår. 

Alt usunt med måte, tenker jeg. 

Anonymkode: 6e1c4...707

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker meg at en hvit måned, altså en måned uten alkohol , er veldig vanskelig for et stort antall mennesker. Hver helg snakkes det om drikking, hver høytid, hver ferie og ofte på kveld i vanlig hverdag. Hvor kommer dette store behovet fra? Må være i en konstant rus for å håndtere hverdagen, kan vi ikke ha det sosialt og fint uten alkohol? Jeg tenker nå først og fremst på voksne mennesker fra 30 år og oppover, som har familie og barn. At man kan kose seg og at man synes det er godt, slik at man tar seg et glass noen ganger i året er ok, men tenker på det store behovet som gjør at man ikke klare en måned en gang. Skremmende!

Anonymkode: 710c4...f2e

Det har jeg aldri forstått jeg heller. Jeg har vært igjennom mange tøffe perioder. Jeg har til og med forsøkt alkohol for å få en pause fra alle bekymringene, men jeg ser allikevel ikke poenget med det.

Ikke bare sitter man igjen med fylleangsten, men en helsikes kvalme og skallebank. Det finnes ingenting godt med det.

Anonymkode: 3da49...2c5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. 

Enda mer merkelig r det at folk som skal leve så innmari ens sunt, trene og spise bare sunn og riktig mat, de konsumerer mengder med alkohol. Henger ikke på greip. 

Anonymkode: c7b7e...139

Summen av laster er konstant.

Det betyr bare at glasset med rødvin er deres bit med sjokolade, eller chips.

De jeg kjenner som ikke drikker, har ofte andre ting de unner seg.

Jeg kjenner faktisk ingen som jeg tror trener og spiser bare riktig hele tiden og heller ikke drikker.

Anonymkode: fa0f5...23a

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avholdsfolk er ca. like ekstremistiske som alkoholikere. Hvis en ikke har lyst til å holde seg unna alkohol på en måned har man et voldsomt forbruk? Minner meg om NKPere som omtaler hele stortinget som høyresiden, eller FrPere som med "sosialistene" mener alle til venstre for dem.

Anonymkode: 10f44...ba9

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett det samme selv.

Det ble likevel ekstra tydelig på "16 ukers helvete", der noen ble direkte sjokkerte da de fikk høre at andre ikke hadde drukket på 8 uker, og satset på å være alkoholfri i alle 16 ukene.

Når de ikke klarer å holde seg unna i løpet av den tiden dette programmet pågår, da tenker jeg at det er en orm for psykisk avhengighet på gang.

Anonymkode: 11b49...077

Kan jeg da si at jeg har vært igjennom et 780 ukers helvette?

Anonymkode: 3da49...2c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Piggene kommer fort ut hvis det omtales, det er som et minefelt. Tenker hvis man føler seg truffet så er det en årsak til det. De flest er nok klar over at forbruket er høyt, men stikker hodet i sanden. Så får en selv bestemme seg for hva en vil utsette seg for. 

Anonymkode: 16298...751

Piggene kommer ut fordi omtalen ofte er tydelig preget av en ovenfra-og-ned holdning hvor man moraliserer og dømmer.

Hvorfor bry seg om hva andre gjør i sitt liv?

Jeg stikker ikke i hodet i sanden. Jeg drikker nok mer øl enn hva som er sunt, men det er - som du sier - noe jeg bestemmer selv. Mitt liv, mitt valg.

Jeg bryr meg ikke om hvilke evt laster du har og har ikke noe behov for å moralisere over ditt liv. Så hvorfor bryr du deg om andres?

Anonymkode: b4b70...30d

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Avholdsfolk er ca. like ekstremistiske som alkoholikere. Hvis en ikke har lyst til å holde seg unna alkohol på en måned har man et voldsomt forbruk? Minner meg om NKPere som omtaler hele stortinget som høyresiden, eller FrPere som med "sosialistene" mener alle til venstre for dem.

Anonymkode: 10f44...ba9

Handler ikke om å ikke ha lyst. Handler om at man ikke kan la være. Altså får man abstinenser av å ikke drikke på en mnd.... Da drikker man kanskje litt i overkant mye eller?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg merker meg at en hvit måned, altså en måned uten alkohol , er veldig vanskelig for et stort antall mennesker. Hver helg snakkes det om drikking, hver høytid, hver ferie og ofte på kveld i vanlig hverdag. Hvor kommer dette store behovet fra? Må være i en konstant rus for å håndtere hverdagen, kan vi ikke ha det sosialt og fint uten alkohol? Jeg tenker nå først og fremst på voksne mennesker fra 30 år og oppover, som har familie og barn. At man kan kose seg og at man synes det er godt, slik at man tar seg et glass noen ganger i året er ok, men tenker på det store behovet som gjør at man ikke klare en måned en gang. Skremmende!

Anonymkode: 710c4...f2e

Enig! Virker helt desperat at man må få vinglassene sine i helga. 

Anonymkode: b624d...ddb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg ikke gjør;

- Spiser godteri, snacks eller chips. Ingenting. 

- Drikker brus, juice, eller annen drikke med kalorier. 

- Er passiv en hel dag, minst en time bevegelse, variasjon mellom kondisjon, bevegelighet og styrke. 

- Spiser halvfabrikata og ultraprossesert mat, i alle fall i veldig lite omfang. 

- Røyk, eller snus. Aldri prøvd en gang. 

Ting jeg gjør;

- Drikker rødvin hver helg. Og ferier og høytid. 

Hva er det store problemet, mener du?

Anonymkode: 6779a...a36

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig! Virker helt desperat at man må få vinglassene sine i helga. 

Anonymkode: b624d...ddb

Hvilke mindre sunne vaner har du? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ting jeg ikke gjør;

- Spiser godteri, snacks eller chips. Ingenting. 

- Drikker brus, juice, eller annen drikke med kalorier. 

- Er passiv en hel dag, minst en time bevegelse, variasjon mellom kondisjon, bevegelighet og styrke. 

- Spiser halvfabrikata og ultraprossesert mat, i alle fall i veldig lite omfang. 

- Røyk, eller snus. Aldri prøvd en gang. 

Ting jeg gjør;

- Drikker rødvin hver helg. Og ferier og høytid. 

Hva er det store problemet, mener du?

Ennå en som ikke forstår hva ts mener

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol har en viktig funksjon forutenom selve rusen. Det er det lovlige aksepterte middelet for å senke sosiale hemninger. Er skyld i mye vondt, men også mye godt. Er mange forhold som ikke ville eksistert uten, mange barn som ikke ville vært født. Det er en ventil for å lufte problemer og hemninger som bygger seg opp.

Anonymkode: 95d18...128

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alkohol har en viktig funksjon forutenom selve rusen. Det er det lovlige aksepterte middelet for å senke sosiale hemninger. Er skyld i mye vondt, men også mye godt. Er mange forhold som ikke ville eksistert uten, mange barn som ikke ville vært født. Det er en ventil for å lufte problemer og hemninger som bygger seg opp.

Anonymkode: 95d18...128

Jaha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (45 minutter siden):

Ennå en som ikke forstår hva ts mener

Ts (du?) beskriver at man synes det er tungt med en måned uten "alkohol". 

Jeg bekrefter at; ja, det synes jeg. Rødvinsglasset betyr mye for meg i helgene.

For andre igjen er det colaen, sjokoladen, eller grandisen. Som igjen ikke betyr noe som helst for meg. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts (du?) beskriver at man synes det er tungt med en måned uten "alkohol". 

Jeg bekrefter at; ja, det synes jeg. Rødvinsglasset betyr mye for meg i helgene.

For andre igjen er det colaen, sjokoladen, eller grandisen. Som igjen ikke betyr noe som helst for meg. 

Ikke meg nei.. men er trist dersom man syns det er tungt og vanskelig uten det vinglasset. Er forskjell på det og å bare ha lyst på vin men det er ingen krise om man ikke har... Jeg liker chips og sjokolade jeg men syns ikke livet føles tungt og vanskelig om jeg lar være å spise det på en mnd.

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Ikke meg nei.. men er trist dersom man syns det er tungt og vanskelig uten det vinglasset. Er forskjell på det og å bare ha lyst på vin men det er ingen krise om man ikke har... Jeg liker chips og sjokolade jeg men syns ikke livet føles tungt og vanskelig om jeg lar være å spise det på en mnd.

Så om du skule gjort som meg; laget mat fra bunnen, trent en time om dagen, aldri spist chips/sjokolade, så ville det ikke føltes vanskelig? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 timer siden):

Handler ikke om å ikke ha lyst. Handler om at man ikke kan la være. Altså får man abstinenser av å ikke drikke på en mnd.... Da drikker man kanskje litt i overkant mye eller?

Du vet nok ikke hva abstinenser er. 
Selvsagt klarer de fleste normale moderere alkohol-brukere seg fint en måned uten alkohol, det er vel mer det at noen av oss ikke ser poenget.

I januar er det mange som går «all in» med alt mulig; de skal både slanke seg og trene og bruke lite penger og ta en hvit måned etter en jul med mye selskapeligheter og overflod.

For mange kan det bli litt vel asketisk og derfor fleiper man vel med at det er kjipt. Det er ikke fordi man får abstinenser.

Jeg drikker lite og jevnt og har aldri vurdert verken slankekur eller hvit måned.

Anonymkode: 9facb...c43

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så om du skule gjort som meg; laget mat fra bunnen, trent en time om dagen, aldri spist chips/sjokolade, så ville det ikke føltes vanskelig? 

Jo fordi jeg liker ikke å hverken lage mat eller trene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Jo fordi jeg liker ikke å hverken lage mat eller trene. 

Det er i alle fall nitrist... Og ville gjort meg mye mer deprimert enn å forsake rødvinen en måneds tid. 

Ville valgt

mat fra bunnen > rødvin. Hvilken måned som helst

trening > rødvin. Hvilken måned som helst.

Men når jeg både kan få næringsrik mat, trening, og rødvinen min i helgen. Hvorfor ikke? 

Hvorfor føler du for å sette standarden andre bør leve etter, ut i fra egne preferanser? 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...