AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:22 #21 Del Skrevet mandag kl 17:22 Det er jo anlagt i oss fra vi er små at gøy= full. Kul = full. Dans og tull = full. Sex = full. Når de begynner tidlig og ikke er fornuftig, konsekventtenkende så blir det jo fort sånn. Mange er som dem rundt dem, å dem rundt dem drikker. I tilegg liker mange alkohol. Jeg tror ikkke de tåler livet mindre, jeg tror de bryr seg mindre. Jeg drikker aldri og tåler mindre, og det er også derfor jeg ikke drikker for jeg tåler ikke dem og all styret som skjer når det drikkes som de er fullstendig blottet fra å respondere på. De tenker mindre, bryr seg mindre. Å det regner jeg med er veldig fint for dem. Anonymkode: 2a9da...0cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:25 #22 Del Skrevet mandag kl 17:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig. Enda mer merkelig r det at folk som skal leve så innmari ens sunt, trene og spise bare sunn og riktig mat, de konsumerer mengder med alkohol. Henger ikke på greip. Anonymkode: c7b7e...139 Jeg har ei venninne som er i hvert fall 15 kilo overvektig, med stort magemål. 28 år gammel. Spiser knekkebrød med mager ost, drikker skummet melk, trener masse og (ta-daa!) drikker hver helg. Både lørdag og søndag. Dritings. Så lurer hun på hvorfor vekta øker. Anonymkode: ac665...9b6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:25 #23 Del Skrevet mandag kl 17:25 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo anlagt i oss fra vi er små at gøy= full. Kul = full. Dans og tull = full. Sex = full. Når de begynner tidlig og ikke er fornuftig, konsekventtenkende så blir det jo fort sånn. Mange er som dem rundt dem, å dem rundt dem drikker. I tilegg liker mange alkohol. Jeg tror ikkke de tåler livet mindre, jeg tror de bryr seg mindre. Jeg drikker aldri og tåler mindre, og det er også derfor jeg ikke drikker for jeg tåler ikke dem og all styret som skjer når det drikkes som de er fullstendig blottet fra å respondere på. De tenker mindre, bryr seg mindre. Å det regner jeg med er veldig fint for dem. Anonymkode: 2a9da...0cc Tatt utifra alle samtalene jeg har med dem rundt meg, så ikke noe forskning. Jo mer noen drikker, jo mindre konsekvent tenker de, er min observasjon. Anonymkode: 2a9da...0cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:29 #24 Del Skrevet mandag kl 17:29 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg er ikke avholds, men alkohol er noe jeg virkelig aldri tenker på. Drikker gjerne en øl hvis jeg en sjelden gang er ute på et sånt sted, men drikker aldri hjemme. Mannen min er heller ikke interessert. Han liker godt en god rødvin på restaurant til god mat, men det holder for han. Drikker kanskje tre enheter i halvåret max. Smågodt derimot må jeg tenke på å unngå og bruke disiplin hver dag. Anonymkode: 570b7...c2d Enig, samme her. Og det er litt for godt med pepsi max også. Drikker ikke enorme mengder, men det blir noen bokser ila helgen. Hadde nok vært enklere å holde seg unna brusen hvis det ikke var lokketilbud i butikkene. Alkohol har vi aldri vært særlig interessert i. Jeg kan synes en frossen piña colada og sangria er helt fantastisk i syden da, men det har ikke med rusen å gjøre i det hele tatt. Anonymkode: 82b5e...ea8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Månestråle93 Skrevet mandag kl 17:37 #25 Del Skrevet mandag kl 17:37 Så enig! Jeg opplever ofte at folk fnyser når jeg forteller at jeg ikke liker øl eller vin! «liker du ingenting du eller!?» reaksjonen er enda større når jeg svarer at jeg koser meg med brus. Har alltid følt at det er noe unormalt med meg fordi jeg ikke liker så mye/drikker så mye. Var fint å lese denne tråden 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:53 #26 Del Skrevet mandag kl 17:53 Det er naturlig å ville ruse seg, dyr gjør det også. Men ikke alle dyr, noen (innefor samme art) elsker det og andre liker det ikke. Sånn er det vel med oss også. Jeg skal ikke sitte her og hylle alkohol eller andre rusmidler. Men: si at man skal avstå fra å onanere en måned, av den ene årsaken eller den andre. En som aldri gjør det, tenker null stress, hva feiler det folk som har sex som så stor del av livet sitt. For andre så er det vanskelig, for de er sånn at de liker denne veldig naturlige greia. Jeg tror det ligger noe litt sånn biologisk i grunn. Og så er det selvsagt også kulturelt, mye miljø og sosialt liv knyttet opp i den alkoholen. Men det blir for dumt for en som ikke drikker å bare si sånn til de som gjør det at det er jo helt uforståelig. Blir som du skal si til en homofil mann at HALLO hva feiler deg, det er jo så mange fine damer der ute. Selv fatter jeg ikke at folk blir overvektige, for jeg orker ikke spise så mye mat at jeg hadde blitt det engang, jeg sitter heller ikke mye i ro. Men jeg kommer ikke her og ikke forstår at andre mennesker er skrudd sammen annerledes. Andre fatter ikke at alle ikke bare trener hele tiden, en dag uten trening er en dag uten mening, en joggetur gir jo noen av dem også en slags rus (det heter ikke treningsnarkoman bare sånn flåsete). I tillegg har du avhengighet, som du ikke skal kimse av. Om det er til rus, sukker, gambling, candy crush.. Men poenget mitt i bunn er, vi er forskjellige. Du fatter ikke hvorfor en person elsker sex and drugs and rock'n'roll. Den personen fatter ikke at du elsker kyskhet, hvetegress og salmer. Eller om en liker Star Trek og en liker Paradise Hotel. Folk er forskjellige. Om du ikke forstår det helt elementære faktumet og tror alle er skrudd sammen som deg, så er det jo vanskelig å sette seg inn i noe som helst her i verden. Anonymkode: ab5c5...0a9 18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:54 #27 Del Skrevet mandag kl 17:54 Ja, tenk så fælt at noen liker å drikke vin til maten. Tenk at noen liker noe annet enn det du gjør! Skammelig! Jeg personlig fatter ikke at noen drikker Pepsi Max, snuser, spiser Grandiosa, ser på reality, drar på sydentur osv. Men det irriterer meg ikke i det hele tatt. Anonymkode: 9facb...c43 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:14 #28 Del Skrevet mandag kl 18:14 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, tenk så fælt at noen liker å drikke vin til maten. Tenk at noen liker noe annet enn det du gjør! Skammelig! Jeg personlig fatter ikke at noen drikker Pepsi Max, snuser, spiser Grandiosa, ser på reality, drar på sydentur osv. Men det irriterer meg ikke i det hele tatt. Anonymkode: 9facb...c43 Det handler jo ikke om at man ikke tåler at folk er forskjellige. Og jeg bryr meg jo ikke om at folk overspiser og er tjukke, Men, jeg vil sette fingeren på noen jeg opplever som en kultur og flokkmentalitet om at alkohol er så nært knyttet til sosialt liv, det å høre til, henge med osv. Som flere her skriver, så blir man ekskludert dersom man ikke drikker i lystige lag. Et annet forhold er mange menneskers behov for å bruke det som « belønning» etter en slitsom uke, for da klarer man å slappe av, eller de som bruker det for å dempe psykiske belastninger. Dette er begge forhold som kan føre til en avhengig man selv blir blind for. De som ikke er villige til å diskutere dette saklig, tror jeg føler seg truffet, eller så hadde de mottatt budskapet på en anken måte enn med forsvar. ts Anonymkode: 710c4...f2e 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:22 #29 Del Skrevet mandag kl 18:22 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De som ikke er villige til å diskutere dette saklig, tror jeg føler seg truffet, eller så hadde de mottatt budskapet på en anken måte enn med forsvar. ts Anonymkode: 710c4...f2e Tror mer det handler om at du skriver på en måte som virker veldig dømmmende og overdrivende. Da får mange piggene ut. Hadde du ordlagt deg på en annen måte så hadde du antagelig også fått litt andre svar. Anonymkode: b4b70...30d 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:37 #30 Del Skrevet mandag kl 18:37 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tror mer det handler om at du skriver på en måte som virker veldig dømmmende og overdrivende. Da får mange piggene ut. Hadde du ordlagt deg på en annen måte så hadde du antagelig også fått litt andre svar. Anonymkode: b4b70...30d Mulig jeg kunne valgt mine ord mer med omhu, men håper det kan være mulig å diskutere saklig allikevel. ts Anonymkode: 710c4...f2e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:47 #31 Del Skrevet mandag kl 18:47 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det handler jo ikke om at man ikke tåler at folk er forskjellige. Og jeg bryr meg jo ikke om at folk overspiser og er tjukke, Men, jeg vil sette fingeren på noen jeg opplever som en kultur og flokkmentalitet om at alkohol er så nært knyttet til sosialt liv, det å høre til, henge med osv. Som flere her skriver, så blir man ekskludert dersom man ikke drikker i lystige lag. Et annet forhold er mange menneskers behov for å bruke det som « belønning» etter en slitsom uke, for da klarer man å slappe av, eller de som bruker det for å dempe psykiske belastninger. Dette er begge forhold som kan føre til en avhengig man selv blir blind for. De som ikke er villige til å diskutere dette saklig, tror jeg føler seg truffet, eller så hadde de mottatt budskapet på en anken måte enn med forsvar. ts Anonymkode: 710c4...f2e Jeg oppfattet ikke innlegget ditt som moraliserende, jeg er enig med deg i at det er overraskende. Jeg drakk ofte før, mye sjeldnere nå. Den største forskjellen for meg er at før var det så lett å ta seg en øl eller et glass vin. Nå drikker jeg bare hvis jeg føler det er "verdt det", typisk i sosiale lag eller til en god middag. Jeg har sluttet med et glass vin for meg selv på kvelden og den type drikking, det eneste det gjør for meg er å ødelegge søvnen. Etter at jeg sluttet med det kommer jeg heller ikke på det lenger, lysten er ikke der. Før følte jeg alltid for et glass vin når det var helg, uansett om jeg bare satt hjemme aleine og så tv. Jeg tror vane har mye å si for hvor mye man føler man trenger, eller liker, å drikke. Anonymkode: 350cb...151 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:55 #32 Del Skrevet mandag kl 18:55 Jeg er den gyldne middelvei selv. Blir for fyllesyk til å drikke større mengder, men vi synes det er veldig koselig en til to ganger i mnd å lage oss god mat og dele en flaske vin en dag i helgen, kanskje ha en iskald øl/ cider mens vi lager mat også. Man slapper av der og da, men vi vet jo godt at kroppen jobber på spreng mot det den oppfatter som gift og aldeles ikke slapper av egentlig. Det er mer den følelsen av helg, ordentlig fri og bare kos, toppet med litt alkohol hvis vi ikke har planer neste dag. Er altså verken avholds, uforstående til hvorfor folk liker et glass eller imot det. Kan likevel være litt enig i at det har blitt mer akseptert enn tidligere. Har også lest en større, seriøs undersøkelse der det viser seg at alkoholskader for kvinner har økt mye gjennom noen år. Dette er sikkert 10 år siden nå, så jeg husker ikke hvor. Forskeren bak den mente vinkartonger var delvis skyld i det. Man drikker mer enn man tror selv, tapper kanskje litt mer i glasset når verken en selv eller andre ser innhugget det gjør på flasken. Det ble også lettere å snike litt vin i en kaffekopp og smugdrikke, for ingen så jo hvis bare litt vin forsvant fra dunken, mens alle ser tomme glassflasker rundt i huset. Dette, i tillegg til at vi har adoptert litt fra andre kulturer gjør ar vi gjerne tar et par glass midt i uken også, noe som var mindre vanlig/akseptert før. Jeg jobber innen helse, og «verstingene» der kaller seg selv turnusdrankere. De feirer all fri med vin, ukedag betyr jo mindre når du jobber til alle døgnets tider, hele året rundt. Det lar seg bare dårlig kombinere med familieliv der resten av huset har mer a4 jobb/skole. Man kan nok si at for enkelte har samfunnet gjort det lettere å utvikle et problem, men jeg synes ikke det klassifiseres som et problem å ta seg 3 glass vin en lørdag eller blande seg to drinker en flott sommerdag. Litt av alt, for mye av ingenting er som regel det beste 😉 Anonymkode: 9ac72...262 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:00 #33 Del Skrevet mandag kl 19:00 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det handler jo ikke om at man ikke tåler at folk er forskjellige. Og jeg bryr meg jo ikke om at folk overspiser og er tjukke, Men, jeg vil sette fingeren på noen jeg opplever som en kultur og flokkmentalitet om at alkohol er så nært knyttet til sosialt liv, det å høre til, henge med osv. Som flere her skriver, så blir man ekskludert dersom man ikke drikker i lystige lag. Et annet forhold er mange menneskers behov for å bruke det som « belønning» etter en slitsom uke, for da klarer man å slappe av, eller de som bruker det for å dempe psykiske belastninger. Dette er begge forhold som kan føre til en avhengig man selv blir blind for. De som ikke er villige til å diskutere dette saklig, tror jeg føler seg truffet, eller så hadde de mottatt budskapet på en anken måte enn med forsvar. ts Anonymkode: 710c4...f2e Jeg vet ikke hva slags miljø du vanker i, men jeg er helt uenig i at man blir ekskludert hvis man ikke drikker. Jeg er i middagsselskaper og andre selskaper flere ganger i måneden, og det er alltid noen som ikke drikker alkohol. At noen liker å ta seg en drink, en øl eller et glass vin etter arbeidsuken eller for å slappe av, ja hva er problemet med det? Alkoholavhengighet er ikke bra, så klart, men det er bare et av flere problemer i samfunnet. Anonymkode: 9facb...c43 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:44 #34 Del Skrevet mandag kl 20:44 Jeg drikker ikke selv, så det med hvite måneder og denslags er irrelevant for meg. Men det jeg observerer på jobb er at de aller fleste (om ikke alle) kollegaene mine drikker alkohol. Og forsyner seg på alle eventer hvor alkohol serveres. Og dette er ressurssterke mennesker som tilsynelatende takler livet på alle mulige måter, så moderasjon kan vel ikke være så ille? Anonymkode: 91120...2c9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:21 #35 Del Skrevet mandag kl 21:21 I mine yngre år var jeg skikkelig party-dame og drakk mye så godt som hver eneste helg. Det ville vært helt utenkelig nå, men en fire-fem halvlitere i løpet av en mnd blir det nok. Jeg liker øl, men drikker meg aldri full og jeg føler overhodet ikke behov for en hvit måned. Anonymkode: 10dea...08c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:41 #36 Del Skrevet tirsdag kl 08:41 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Akkurat det med hvit måned har jeg ærlig talt ikke helt forståelsen for. At mange burde redusere inntaket ja, men å ikke kunne ta ett glass en måned blir litt tvangspreget. Som om det er totalavholds som må til. Jeg har flere ganger tenkt at mine kolleger har et usunt forhold til alkohol. Vi er høyt utdannet og jobber ironisk nok med helse. Det er mye snakk om bobler, og middager i ukedag innebærer mange glass vin alltid. Men siden mange er så interessert og kunnskapsrike om vin, så blir det liksom mer husrent. En hobby nærmest. Hvitvasking kunne man vel kalt det 😉 Anonymkode: b12ed...efb Enig med deg. Nytt ord fra i dag; vinvasking. 🙂 Anonymkode: 16298...751 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:49 #37 Del Skrevet tirsdag kl 08:49 Enig med TS. hvis en har behov for en hvit måned har en drukket mye i forkant. Synes også alkoholforbruket er overdrevet i dette landet. Piggene kommer fort ut hvis det omtales, det er som et minefelt. Tenker hvis man føler seg truffet så er det en årsak til det. De flest er nok klar over at forbruket er høyt, men stikker hodet i sanden. Så får en selv bestemme seg for hva en vil utsette seg for. Anonymkode: 16298...751 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:52 #38 Del Skrevet tirsdag kl 08:52 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg merker meg at en hvit måned, altså en måned uten alkohol , er veldig vanskelig for et stort antall mennesker. Hver helg snakkes det om drikking, hver høytid, hver ferie og ofte på kveld i vanlig hverdag. Hvor kommer dette store behovet fra? Må være i en konstant rus for å håndtere hverdagen, kan vi ikke ha det sosialt og fint uten alkohol? Jeg tenker nå først og fremst på voksne mennesker fra 30 år og oppover, som har familie og barn. At man kan kose seg og at man synes det er godt, slik at man tar seg et glass noen ganger i året er ok, men tenker på det store behovet som gjør at man ikke klare en måned en gang. Skremmende! Anonymkode: 710c4...f2e Det er selvsagt staten som vil vi skal kjøpe alkohol (i Norge) for at de skal få inn litt på avgifter der også. Derfor har vi et alkoholbasert samfunn, med alkohol som en viktig del av hverdagen. Norge har relativt lav inntektsskatt, men masse avgifter staten er avhengige av som inntekt. Ikke sikkert så mange tenker over hvordan de blir "lurt" til å betale avgifter. Alkoholavhengigheten er gull verdt. I 2023 tjente staten 22,5 milliarder kroner i avgifter på alkohol og tobakk. (Statsbudsjettet 2023: Statens inntekter og utgifter - regjeringen.no) Så...derfor? Vi skal egentlig være litt alkoholiserte hele gjengen. Men akkurat lite nok til at ikke utgiftene øker i helsevesenet. En fin balansegang. Selv bruker jeg svært lite penger på alkohol, for å få ned min egen skattesats, og fordi det er gift kroppen min ikke har noe nytte av... vinn vinn. Så får andre "ta regninga". Anonymkode: d76d1...5c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:54 #39 Del Skrevet tirsdag kl 08:54 Har hvit måned 11 mnd i året fordi jeg ikke har lyst på alkohol, så for meg er det ikke noe tap. Men jeg er "avhengig" av Cola Zero, så jeg vil helst ikke unngå å drikke det.... Selv om jeg ikke får promille av det, så kan det jo hende det er noe av det samme rent smaksmessig.... Anonymkode: b93d2...277 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:30 #40 Del Skrevet tirsdag kl 11:30 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg skjønner ikke hvem du sikter til? Hvorfor skal man velge hvit januar? Jeg er sikkert av de du mener drikker for mye. Jeg er i 40-årene, samboer, har ikke barn. Glad i å lage mat og velger gjerne vin til middagen om vi har noe ekstra godt - selv på hverdager. Om jeg ikke drikker alkohol til maten til så velger jeg vann. Spiser jeg ute på restaurant blir det vin/øl til maten. Jeg liker også å lage oss en drink eller to i helgene, ta en øl med kollegaer etter jobb eller dele en flaske vin med venninner. I festlige lag og høytider kjøper vi gjerne inn felles for å lage litt ekstra gode drinker til alle, og på sommeren er hvitvin på terrassen eller i parken ett must! Men; jeg hadde aldri hatt problem med en hvit måned. Jeg ser bare ikke poenget? Jeg spiser sunt, jeg trener 3-4 ganger i uken, jeg fester aldri. I min verden er det definitivt greit å drikke alkohol flere ganger i uken. Vi snakker jo ikke store mengder! Å skulle begrense seg til noen ganger i året som du skriver i HI er jo helt latterlig! Selv om jeg kan proklamere høyt fredag ettermiddag at ‘NÅ hadde det vært godt en en iskald øl’, så betyr jo ikke det at jeg MÅ ha den ølen for å kose meg. Jeg får noen ganger inntrykk av at personer som drikker lite ikke forstår at det finnes en gyllen middelvei. Anonymkode: 3b688...b5e Selv om det er en gyllen middelvei i volum man inntar, så er det fremdeles veldig skadelig for helsa! Anonymkode: 7e512...169 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå