Gå til innhold

Forstår ikke behovet for det voldsomme alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her var det mange hårsåre "alkoholnytere"!

Det er lov å nyte alkohol, innlegget til TS handler jo om at mange som mener de har et balansert forhold til alkohol synes det er vanskelig med en hvit måned, og man kan jo da undres om forholdet til alkohol er så balansert som de mener. Veldig interessant tema synes jeg, da det kan være mange har potensiale til å leve sunnere og friere liv enn det de har idag uten at de egentlig ser det selv.

Anonymkode: 7e512...169

Det er vel ikke hårsårt. Kravet til å leve sunt hele tiden er direkte kjedelig.

At de som ikke digger sjokolade og alkohol og holder seg unna deg mener at DET er frihet, er bare deres definisjon. Selvfølgelig er det noen som har alkoholproblemer, men de aller fleste har ikke det selv om de nyter alkohol med måte i helgene.

Anonymkode: 4524d...dea

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Msnice skrev (1 time siden):

Enig med deg.

Jeg har aldri drukket spesielt mye men ofte litt hver helg. For 15 mnd siden tok jeg en hvit måned og der er jeg ennå. Ingen spesiell grunn uten at jeg vet det er skadelig for helsen.

Dette har skapt mange spørsmål og det kan noen ganger plage folk at jeg ikke drikker. Men for min sønn, som er 30, er det betydelig verre. Han sluttet for et år siden og må forklare seg HVER eneste gang han er ute.

Jeg lurer på om dette skyldes at folk blir litt usikre mtp eget alkoholkonsum. Vi vet at alkohol kan bidra til en rekke kreftsykdommer, til demens og mye annet. Det gir generelt dårlig helse. Nå er jeg opptatt av å aldri snakke om dette for å ikke virke ekstra truende på folk. Likevel. Det er muligens denne underliggende kunnskapen om at vi bør unngå noe vi helst ikke vil gi slipp på som skaper frustrasjon hos så mange - og som de tar ut når de møter en som er avholds

Det er nok heller det at man mister en felles greie. Folk som er avholds er i mine øyne ofte litt mer kjedelige og de har som regel alle hemninger i behold, og dette skaper en skjevhet i det sosiale samspillet. Man tør ikke slippe seg så mye løs selv, når andre er edru.

Anonymkode: 691f1...69c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, så dere avholdsfolk her i tråden er tydeligvis omgitt av folk som tar «hvit januar» og samtidig klager. Jeg har aldri opplevd at folk holder på sånn, men tenker vel det er litt spøkefullt sagt. 
Og at det er et uttrykk for at askesen som kommer i januar på alle fronter kan være litt kjedelig etter en julemåned preget av overflod.

De klarer seg nok helt fint.

Anonymkode: 9facb...c43

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 17.32):

Jeg skjønner ikke hvem du sikter til? Hvorfor skal man velge hvit januar? Jeg er sikkert av de du mener drikker for mye. Jeg er i 40-årene, samboer, har ikke barn. Glad i å lage mat og velger gjerne vin til middagen om vi har noe ekstra godt - selv på hverdager. Om jeg ikke drikker alkohol til maten til så velger jeg vann. Spiser jeg ute på restaurant blir det vin/øl til maten.  Jeg liker også å lage oss en drink eller to i helgene, ta en øl med kollegaer etter jobb eller dele en flaske vin med venninner. I festlige lag og høytider kjøper vi gjerne inn felles for å lage litt ekstra gode drinker til alle, og på sommeren er hvitvin på terrassen eller i parken ett must! 

Men; jeg hadde aldri hatt problem med en hvit måned. Jeg ser bare ikke poenget? Jeg spiser sunt, jeg trener 3-4 ganger i uken, jeg fester aldri. I min verden er det definitivt greit å drikke alkohol flere ganger i uken. Vi snakker jo ikke store mengder! Å skulle begrense seg til noen ganger i året som du skriver i HI er jo helt latterlig! Selv om jeg kan proklamere høyt fredag ettermiddag at ‘NÅ hadde det vært godt en en iskald øl’, så betyr jo ikke det at jeg MÅ ha den ølen for å kose meg. Jeg får noen ganger inntrykk av at personer som drikker lite ikke forstår at det finnes en gyllen middelvei. 

Anonymkode: 3b688...b5e

Poenget til ts er jo at mange ikke KLARER å kose seg i felles lag uten rusen alkoholen gir. Du er jo prakteksempelet på det. 

Anonymkode: e42f6...94d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, du har forstått poenget👍 Godt jobbet med det, og lykke til med behandlingen!

Anonymkode: 350cb...151

Ja. Men har du?

Anonymkode: 691f1...69c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Poenget til ts er jo at mange ikke KLARER å kose seg i felles lag uten rusen alkoholen gir. Du er jo prakteksempelet på det. 

Anonymkode: e42f6...94d

Det er bare en påstand. De fleste er i sosiale lag uten alkohol innimellom, kanskje man kjører, kanskje man skal tidlig opp på jobb, kanskje man er gravid eller bruker medisiner, kanskje man slanker seg  - eller bare ikke føler for det.

Men du har rett i at alkohol ofte inngår i festlige lag, og jeg ser ærlig talt ingen problemer med det. Det smaker godt, og ja da, det kan også løsne litt på stemningen.

Det finnes alkoholfrie fellesskap for dere som ikke tåler at andre drikker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alkohol har ødelagt mange liv. 

Det kan være derfor jeg velger det bort selv, fordi flertallet i familien ikke klarer å stoppe ved et glass, en boks eller en flaske. 

Kan faktisk gå så langt å si at jeg hater alkohol. 

Anonymkode: 4f5cc...397

Det har ødelagt forholdet til meg og eksen. Han er en kjempegod mann, han er glad i våre felles barn, er hjelpsom, en god venn og generelt et godt menneske. Men han har noen ubearbeidede traumer fra barne- og ungdomsårene, som han "behandlet" med alkohol. Det verste er at familien hans er kalde som fisker, og BIFALTE hans alkoholbruk. Jeg ble kalt kjip og snerpete da jeg prøvde å få ham til å drikke mindre, om ikke slutte helt. Alkoholen var delvis skyld i at han var utro mot meg, at han opparbeidet seg inkassogjeld og ble deprimert. Jeg forstår nå at jeg måtte bare huke tak i ham og flytte tvers over landet for å få ham bort fra venner og familie, som bifalte denne alkoholbruken. Nå er det for sent. Han sluttet å drikke nesten helt nå, som han har barna halve tiden. 

Anonymkode: ac665...9b6

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Enig, helt utrolig som folk reagerer! Jeg drikker støtt og stadig selv jeg, men blir ikke krenket av at noen påpeker at veldig mange ser ut til å ha et, i alle fall psykisk, avhengighetsforhold til å drikke ganske ofte. Og det lar seg ikke utenvidere sammenligne med trening, sjokolade og kaffi. Det er en grunn til at alkohol feks ikke selges til barn, og at vi har begrensede salgstider. Sammenlign det heller med tobakk, det er mer realistisk.

Igjen: Grunnen til at flere reagerer, er tonen i innleggene. Det oser av nedladenhet og moralisme. Det er ting jeg tror mange ville reagert på, enten det gjaldt alkohol eller noe annet. 

Anonymkode: b4b70...30d

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Å savne noe er ikke det samme som å være avhengig av det. Hadde man vært avhengig så hadde man ikke klart et døgn en gang, langt mindre en måned. 

Hadde du «klart deg» en måned uten, for eksempel salt? Ja, det hadde du nok. Hadde du savnet det? Antakelig. Er du da «avhengig» av salt?

Vin er med på å høyne smaken på god mat, og når jeg spiser noe ekstra godt så kompletterer en god vin måltidet.  Det tilfører altså mye glede i livet. Det har ingenting med avhengighet å gjøre.

Men hvis de vet de vil savne det så mye, hvorfor si at de vil ha en hvit måned, for så å sutre/klage over hvor vanskelig det er?

Anonymkode: 11b49...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvis de vet de vil savne det så mye, hvorfor si at de vil ha en hvit måned, for så å sutre/klage over hvor vanskelig det er?

Jeg vet ikke hva slags omgangskrets du har. Jeg kjenner ingen som tar en hvit måned og så klager over det. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får vel spørre dem da, ingen av oss har svaret på det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hva slags omgangskrets du har. Jeg kjenner ingen som tar en hvit måned og så klager over det. 

Men det gjør jeg, og det gjør visst ts samt flere andre i denne tråden også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan dere ikke snakke med dem det gjelder da, siden det provoserer dere sånn? Ta dem fatt. Gi dem inn. La dem få høre det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg elsker alkohol og kommer aldri til å slutte å drikke. Det gir meg så enormt mye glede. Så mange gode minner å tenke tilbake på skjedde ved hjelp av alkohol. For et fantastisk rusmiddel!

Anonymkode: 96b84...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, og det var hele utgangspunktet for tråden slik jeg forstod det. Det er ikke det at folk drikker alkohol som er overraskende, jeg liker både øl og vin selv og drikker i perioder ganske hyppig (sommerhalvåret feks). Jeg har altså ikke noe problem med å forstå gledene ved å drikke. Men at det skal være så vanskelig for såpass mange å gå uten en periode, det synes jeg er overakskende. At hvit måned er et så stort "offer", liksom. Og jeg synes denne tråden er et bevis på at alkohol er veldig viktig for veldig mange.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, og det var hele utgangspunktet for tråden slik jeg forstod det. Det er ikke det at folk drikker alkohol som er overraskende, jeg liker både øl og vin selv og drikker i perioder ganske hyppig (sommerhalvåret feks). Jeg har altså ikke noe problem med å forstå gledene ved å drikke. Men at det skal være så vanskelig for såpass mange å gå uten en periode, det synes jeg er overakskende. At hvit måned er et så stort "offer", liksom. Og jeg synes denne tråden er et bevis på at alkohol er veldig viktig for veldig mange.

Igjen, hvis dette er sant så er det antakelig et uttrykk for at de savner smaken og kosen, ikke at det er «vanskelig» som i fysisk vondt. 
På samme måte som at folk som (HELT frivillig) slanker, seg synes det kan være «vanskelig» å unnvære pizza og chips og godteri. 
Er man vant til en bestemt type kos, enten det er å spise taco eller å følge med på en bestemt serie eller røyke pipe - eller drikke vin til maten- så kan det være litt kjipt å unnvære det, selv om det er frivillig. 
Man trenger ikke å ta alt helt bokstavelig.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her var det mange hårsåre "alkoholnytere"!

Det er lov å nyte alkohol, innlegget til TS handler jo om at mange som mener de har et balansert forhold til alkohol synes det er vanskelig med en hvit måned, og man kan jo da undres om forholdet til alkohol er så balansert som de mener. Veldig interessant tema synes jeg, da det kan være mange har potensiale til å leve sunnere og friere liv enn det de har idag uten at de egentlig ser det selv.

Det heter alkohollikere.

Anonymkode: 7e051...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Igjen, hvis dette er sant så er det antakelig et uttrykk for at de savner smaken og kosen, ikke at det er «vanskelig» som i fysisk vondt. 
På samme måte som at folk som (HELT frivillig) slanker, seg synes det kan være «vanskelig» å unnvære pizza og chips og godteri. 
Er man vant til en bestemt type kos, enten det er å spise taco eller å følge med på en bestemt serie eller røyke pipe - eller drikke vin til maten- så kan det være litt kjipt å unnvære det, selv om det er frivillig. 
Man trenger ikke å ta alt helt bokstavelig.

Det kan du si, men jeg vil påstå at det likevel er en stor forskjell mellom chips og øl. Jeg har flere venner som alltid har kost seg med øl og vin uten at jeg har ansett det som et problem. Men nå, når vi runder 40, føles det som at denne "kosen" er blitt mer tvangspreget for en hel del. Dette kommer til uttrykk gjennom at de drikker når det egentlig ikke passer seg (feks i situasjoner hvor det er mange barn), de drikker oftere enn andre og de drikker mer enn de de rundt seg. Jeg har flere venner som velger vekk lønningspils, fordi de vet at de ikke greier å holde seg til et par øl og kommer til å drite seg ut. For dem er det enten fylla eller ingenting. Poenget mitt er at chips kan du slutte med tvert, men alkoholbruk kan sakte men sikkert gli over i noe mer komplisert. Jeg har aldri før tenkt at mine venner har alholholproblemer sel om de har drukket mye, men hos noen av dem begynner jeg nå å lure på om de egentlig hadde klart å slutte om de hadde prøvd. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 19.37):

Mulig jeg kunne valgt mine ord mer med omhu, men håper det kan være mulig å diskutere saklig allikevel. 

ts

Anonymkode: 710c4...f2e

Du bruker "argumenter" som " De som ikke er villige til å diskutere dette saklig, tror jeg føler seg truffet, eller så hadde de mottatt budskapet på en anken måte enn med forsvar.". 

Dette er jo alt annet enn saklig, dette er jo en klassisk hersketeknikk! Fei for egen dør før du insinuerer at andre er usaklige. Den dømmende holdningen din kommer tydelig fram.

Anonymkode: 5af4c...3d5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg elsker alkohol og kommer aldri til å slutte å drikke. Det gir meg så enormt mye glede. Så mange gode minner å tenke tilbake på skjedde ved hjelp av alkohol. For et fantastisk rusmiddel!

Anonymkode: 96b84...d15

LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...