Gå til innhold

Forstår ikke behovet for det voldsomme alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 17.01):

Jeg merker meg at en hvit måned, altså en måned uten alkohol , er veldig vanskelig for et stort antall mennesker. Hver helg snakkes det om drikking, hver høytid, hver ferie og ofte på kveld i vanlig hverdag. Hvor kommer dette store behovet fra? Må være i en konstant rus for å håndtere hverdagen, kan vi ikke ha det sosialt og fint uten alkohol? Jeg tenker nå først og fremst på voksne mennesker fra 30 år og oppover, som har familie og barn. At man kan kose seg og at man synes det er godt, slik at man tar seg et glass noen ganger i året er ok, men tenker på det store behovet som gjør at man ikke klare en måned en gang. Skremmende!

Anonymkode: 710c4...f2e

Enig med deg.

Jeg har aldri drukket spesielt mye men ofte litt hver helg. For 15 mnd siden tok jeg en hvit måned og der er jeg ennå. Ingen spesiell grunn uten at jeg vet det er skadelig for helsen.

Dette har skapt mange spørsmål og det kan noen ganger plage folk at jeg ikke drikker. Men for min sønn, som er 30, er det betydelig verre. Han sluttet for et år siden og må forklare seg HVER eneste gang han er ute.

Jeg lurer på om dette skyldes at folk blir litt usikre mtp eget alkoholkonsum. Vi vet at alkohol kan bidra til en rekke kreftsykdommer, til demens og mye annet. Det gir generelt dårlig helse. Nå er jeg opptatt av å aldri snakke om dette for å ikke virke ekstra truende på folk. Likevel. Det er muligens denne underliggende kunnskapen om at vi bør unngå noe vi helst ikke vil gi slipp på som skaper frustrasjon hos så mange - og som de tar ut når de møter en som er avholds. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Folk må ta innover seg avhengighetspotensialet som alkohol har, og som ingen av de andre matvarene dere liker å ramse opp har. 

Anonymkode: 4282c...ac5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Folk må ta innover seg avhengighetspotensialet som alkohol har, og som ingen av de andre matvarene dere liker å ramse opp har. 

Anonymkode: 4282c...ac5

Du tror ikke vi som drikker alkohol er klar over avhengighetspotensialet? 

Det er ikke rart man reagerer når man blir møtt med nedlatende innlegg som dette. 

Hva med å slutte å bry seg om hva andre mennesker gjør i deres eget liv?

Anonymkode: b4b70...30d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da kan du jo venne deg til å trene?

Anonymkode: 6779a...a36

Ja, alle kan venne seg til å trene. Og alle bør venne seg til å trene, med mindre helsa setter store begrensninger for det.

Anonymkode: ac665...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Man kan si det om mye. Utfordre en som er veldig glad i kjøtt og be dem spise vegetarisk i en måned, så tror jeg du vil få tilsvarende reaksjon. 

Aminosyrer og proteiner i animalske produkter er noe kroppen trenger. Alkohol trenger kroppen ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alkohol har ødelagt mange liv. 

Det kan være derfor jeg velger det bort selv, fordi flertallet i familien ikke klarer å stoppe ved et glass, en boks eller en flaske. 

Kan faktisk gå så langt å si at jeg hater alkohol. 

Anonymkode: 4f5cc...397

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men det jeg lurer på er hvorfor såpass mange setter i gang med en hvit måned for så å klage over hvor vanskelig det er, fortelle hvor mye de gleder seg til de kan ta et glass alkohol eller to igjen om x dager osv.

De inntar martyrrollen så til de grader!

"Stakkars meg.  Jeg har frivillig bestemt meg for ikke å drikke alkohol på 30 dager, og det er så vanskelig"-holdningen er det jeg reagerer på.

Hvis det er så vanskelig som de gir uttrykk for, burde de da ikke se at de virkelig trenger denne "avvenningen"?

Anonymkode: 11b49...077

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du tror ikke vi som drikker alkohol er klar over avhengighetspotensialet? 

Det er ikke rart man reagerer når man blir møtt med nedlatende innlegg som dette. 

Hva med å slutte å bry seg om hva andre mennesker gjør i deres eget liv?

Vet du det at enkelte mennesker tar valg som går utover andre.

Ellers syns jeg det er spesielt med de som MÅ ha alkohol for å slappe av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg tror det er dette som er poenget ts vil ha frem, og som drukner i alle svarene fra folk som forsvarer alkoholdbruken sin. Det er ikke et angrep på at folk drikker, men overraskelse over at det virker så vanskelig for veldig mange å se for seg en mnd uten alkohol. Man kan jo sammenligne med slankeprogrammer hvor folk får panikk av skulle gå en mnd uten Pepsi max eller sjokolade. Når det gjelder brus og snop er vi liksom alle enige i at det bør man greie, men utfordrer man folks forhold til alkohol er det tydeligvis en stor krenkelse.

Anonymkode: 350cb...151

Det er nettopp dette jeg ser også.

Og jeg vil legge til at når folk synes det er vanskelig å kutte ut sukker, pepsi max, cola, røyk osv er det veldig lett for dem å erkjenne at det er vanskelig fordi de har et avhengighetsforhold til substansen. 

Men denne erkjennelsen synes å være fraværende hos mange av som synes det vanskelig å ha en måned uten alkohol.

Og de får støtte.  Bare se i denne tråden: "nei da, de har ikke en avhengighet bare fordi de ikke klarer 30 dager uten alkohol. Det må jo være lov å kose seg litt."

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Aminosyrer og proteiner i animalske produkter er noe kroppen trenger. Alkohol trenger kroppen ikke.

my point you Blank Template - Imgflip

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vet du det at enkelte mennesker tar valg som går utover andre.

Ellers syns jeg det er spesielt med de som MÅ ha alkohol for å slappe av. 

De fleste som drikker alkohol gjør det på en måte som gjør at det ikke går utover andre. Her i denne tråden er det ikke fokus på de som drikker slik at det går utover noen, men at man drikker i det hele tatt.

Hvorfor skal noen bry seg om at du synes det er spesielt? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nettopp dette jeg ser også.

Og jeg vil legge til at når folk synes det er vanskelig å kutte ut sukker, pepsi max, cola, røyk osv er det veldig lett for dem å erkjenne at det er vanskelig fordi de har et avhengighetsforhold til substansen. 

Men denne erkjennelsen synes å være fraværende hos mange av som synes det vanskelig å ha en måned uten alkohol.

Og de får støtte.  Bare se i denne tråden: "nei da, de har ikke en avhengighet bare fordi de ikke klarer 30 dager uten alkohol. Det må jo være lov å kose seg litt."

Å savne noe er ikke det samme som å være avhengig av det. Hadde man vært avhengig så hadde man ikke klart et døgn en gang, langt mindre en måned. 

Hadde du «klart deg» en måned uten, for eksempel salt? Ja, det hadde du nok. Hadde du savnet det? Antakelig. Er du da «avhengig» av salt?

Vin er med på å høyne smaken på god mat, og når jeg spiser noe ekstra godt så kompletterer en god vin måltidet.  Det tilfører altså mye glede i livet. Det har ingenting med avhengighet å gjøre.

Anonymkode: 9facb...c43

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det mange hårsåre "alkoholnytere"!

Det er lov å nyte alkohol, innlegget til TS handler jo om at mange som mener de har et balansert forhold til alkohol synes det er vanskelig med en hvit måned, og man kan jo da undres om forholdet til alkohol er så balansert som de mener. Veldig interessant tema synes jeg, da det kan være mange har potensiale til å leve sunnere og friere liv enn det de har idag uten at de egentlig ser det selv.

Anonymkode: 7e512...169

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alko er godt og gøy og avslappende. Puben med gutta, noen glass vin foran TVen, festlige lag... KG er så dølle ass... Kjenner ingen som ikke drikker en god del. Man kan dø av hva som helst når som helst... Slapp av og nyt livet. 

Anonymkode: ec3c7...07f

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å savne noe er ikke det samme som å være avhengig av det. Hadde man vært avhengig så hadde man ikke klart et døgn en gang, langt mindre en måned. 

Hadde du «klart deg» en måned uten, for eksempel salt? Ja, det hadde du nok. Hadde du savnet det? Antakelig. Er du da «avhengig» av salt?

Vin er med på å høyne smaken på god mat, og når jeg spiser noe ekstra godt så kompletterer en god vin måltidet.  Det tilfører altså mye glede i livet. Det har ingenting med avhengighet å gjøre.

Anonymkode: 9facb...c43

Det var en dame jeg leste om (tidligere alkoholiker som har engasjert seg mye i denne debatten, glemt hva hun heter) som hevdet det motsatte: en mnd går som regel fint for de aller fleste, men prøver du tre hvite måneder vil du slite dersom du har alkoholproblemer. Hun mente derfor at om man virkelig ville sjekke om man hadde et problem med alkohol, måtte man prøve å klare seg uten lenger enn en måned.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er lov å nyte alkohol, innlegget til TS handler jo om at mange som mener de har et balansert forhold til alkohol synes det er vanskelig med en hvit måned, og man kan jo da undres om forholdet til alkohol er så balansert som de mener. Veldig interessant tema synes jeg, da det kan være mange har potensiale til å leve sunnere og friere liv enn det de har idag uten at de egentlig ser det selv.

Jeg syns det er vanskelig å gå en hel måned uten Smash også. Har jeg da et problem med Smash? Burde jeg gå til behandling? 🤔

Anonymkode: 691f1...69c

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

For meg så var dette vanskelig. Har adhd. Alkohol roet hodet og gjorde sosiale settinger lettere og gladere. Det fikk meg til å slappe av, og suget kom hver eneste fredag. Etter å ha begynt på medisin, forsvant suget og jeg har vel drukket 5-7 enheter på to måneder.

En lettelse.

Anonymkode: 4524d...dea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig, helt utrolig som folk reagerer! Jeg drikker støtt og stadig selv jeg, men blir ikke krenket av at noen påpeker at veldig mange ser ut til å ha et, i alle fall psykisk, avhengighetsforhold til å drikke ganske ofte. Og det lar seg ikke utenvidere sammenligne med trening, sjokolade og kaffi. Det er en grunn til at alkohol feks ikke selges til barn, og at vi har begrensede salgstider. Sammenlign det heller med tobakk, det er mer realistisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 17.01):

Jeg merker meg at en hvit måned, altså en måned uten alkohol , er veldig vanskelig for et stort antall mennesker. Hver helg snakkes det om drikking, hver høytid, hver ferie og ofte på kveld i vanlig hverdag. Hvor kommer dette store behovet fra? Må være i en konstant rus for å håndtere hverdagen, kan vi ikke ha det sosialt og fint uten alkohol? Jeg tenker nå først og fremst på voksne mennesker fra 30 år og oppover, som har familie og barn. At man kan kose seg og at man synes det er godt, slik at man tar seg et glass noen ganger i året er ok, men tenker på det store behovet som gjør at man ikke klare en måned en gang. Skremmende!

Anonymkode: 710c4...f2e

Nå holder jeg meg unna alkohol pga kronisk sykdom som ikke tåler at jeg drikker alkohol, men uansett alkohol er jo gift for leveren og nå som jeg har fått kronisk sykdom så vil jeg ihvertfall uansett ikke utsette kroppen min for mer skadelig ytre påvirkninger en nødvendig. Sist jeg drakk alkohol var i august i fjor, da tok jeg ett par glass bobler med en venninne -ikke fordi jeg måtte men fordi jeg liker bobler☺️ Savner det ikke akkurat og det er helt ok å våkne dagen  etter sosialt lag uten å føle på «hang over» eller å føle på litt angst. 

Anonymkode: 7abd6...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns det er vanskelig å gå en hel måned uten Smash også. Har jeg da et problem med Smash? Burde jeg gå til behandling? 🤔

Anonymkode: 691f1...69c

Ja, du har forstått poenget👍 Godt jobbet med det, og lykke til med behandlingen!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...