Gå til innhold

Forstår ikke behovet for det voldsomme alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg merker meg at en hvit måned, altså en måned uten alkohol , er veldig vanskelig for et stort antall mennesker. Hver helg snakkes det om drikking, hver høytid, hver ferie og ofte på kveld i vanlig hverdag. Hvor kommer dette store behovet fra? Må være i en konstant rus for å håndtere hverdagen, kan vi ikke ha det sosialt og fint uten alkohol? Jeg tenker nå først og fremst på voksne mennesker fra 30 år og oppover, som har familie og barn. At man kan kose seg og at man synes det er godt, slik at man tar seg et glass noen ganger i året er ok, men tenker på det store behovet som gjør at man ikke klare en måned en gang. Skremmende!

Anonymkode: 710c4...f2e

• Liker 22
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal man «klare seg» en hel måned? Det gjør nok de aller fleste om de bare bestemmer seg. Du har hvit måned, ikke alle andre. 

Anonymkode: db838...317

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg merker meg at en hvit måned, altså en måned uten alkohol , er veldig vanskelig for et stort antall mennesker. Hver helg snakkes det om drikking, hver høytid, hver ferie og ofte på kveld i vanlig hverdag. Hvor kommer dette store behovet fra? Må være i en konstant rus for å håndtere hverdagen, kan vi ikke ha det sosialt og fint uten alkohol? Jeg tenker nå først og fremst på voksne mennesker fra 30 år og oppover, som har familie og barn. At man kan kose seg og at man synes det er godt, slik at man tar seg et glass noen ganger i året er ok, men tenker på det store behovet som gjør at man ikke klare en måned en gang. Skremmende!

Tror mye at det er skryt for å tøffe seg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig. 

Enda mer merkelig r det at folk som skal leve så innmari ens sunt, trene og spise bare sunn og riktig mat, de konsumerer mengder med alkohol. Henger ikke på greip. 

Anonymkode: c7b7e...139

• Liker 17
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett det samme selv.

Det ble likevel ekstra tydelig på "16 ukers helvete", der noen ble direkte sjokkerte da de fikk høre at andre ikke hadde drukket på 8 uker, og satset på å være alkoholfri i alle 16 ukene.

Når de ikke klarer å holde seg unna i løpet av den tiden dette programmet pågår, da tenker jeg at det er en orm for psykisk avhengighet på gang.

Anonymkode: 11b49...077

• Liker 10
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig,  tenker folk som bare må ha alkohol har et problem 

.

Endret av Phoenix Heart
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol er det mest skadelige rusmiddelet som finnes og er et av de mest avhengighetsskapende. Mennesker liker å ruse seg, det er drikkepress i samfunnet og det har vært samfunnsakseptert i flere tusen år å drikke store kvantum hele livet. Det er "bare" derfor. 

Et meget dobbeltmoralsk samfunn forøvrig. Som godt voksen er det nærmest forventet at du skal drikke alkohol. Gjør du ikke det kan du risikere å miste det sosiale livet. 

Men rører du et rusmiddel som er mindre skadelig enn alkohol, så blir du fryst ut, kalt narkoman, forgrepet av politiet, mister førerkort og omsorgsrett. (Det er uten å ha kjørt ruset vel å merke) 

Endret av jane78
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Samme greia med alle som "må" spise chips og godteri i helgene. Noen klarer seg nesten ikke en dag uten å spise eller drikke noe usunt!

Anonymkode: fba9f...cb4

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jane78 skrev (4 minutter siden):

Alkohol er det mest skadelige rusmiddelet som finnes og er et av de mest avhengighetsskapende. Mennesker liker å ruse seg, det er drikkepress i samfunnet og det har vært samfunnsakseptert i flere tusen år å drikke store kvantum hele livet. Det er "bare" derfor. 

Er meget dobbeltmoralsk samfunn forøvrig. Som godt voksen er det nærmest forventet av deg at du skal drikke alkohol. Gjør du ikke det kan du risikere å miste det sosiale livet. 

Men rører du et rusmiddel som er mindre skadelig enn alkohol, så blir du fryst ut, kalt narkoman, blir forgrepet av politiet, mister førerkort og omsorgsrett. 

Farligst for brukeren: 

• Heroin

• crack

• metamfetamin

• alkohol
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er merkelig er at det skal være en stor greie å holde seg unna alkohol en måned, akkurat som om det skulle være lenge😅 Mange er nok mye mer avhengig enn de innser selv når det liksom er en greie å skulle klare å holde seg rusfri i kun en måned 

• Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvem du sikter til? Hvorfor skal man velge hvit januar? Jeg er sikkert av de du mener drikker for mye. Jeg er i 40-årene, samboer, har ikke barn. Glad i å lage mat og velger gjerne vin til middagen om vi har noe ekstra godt - selv på hverdager. Om jeg ikke drikker alkohol til maten til så velger jeg vann. Spiser jeg ute på restaurant blir det vin/øl til maten.  Jeg liker også å lage oss en drink eller to i helgene, ta en øl med kollegaer etter jobb eller dele en flaske vin med venninner. I festlige lag og høytider kjøper vi gjerne inn felles for å lage litt ekstra gode drinker til alle, og på sommeren er hvitvin på terrassen eller i parken ett must! 

Men; jeg hadde aldri hatt problem med en hvit måned. Jeg ser bare ikke poenget? Jeg spiser sunt, jeg trener 3-4 ganger i uken, jeg fester aldri. I min verden er det definitivt greit å drikke alkohol flere ganger i uken. Vi snakker jo ikke store mengder! Å skulle begrense seg til noen ganger i året som du skriver i HI er jo helt latterlig! Selv om jeg kan proklamere høyt fredag ettermiddag at ‘NÅ hadde det vært godt en en iskald øl’, så betyr jo ikke det at jeg MÅ ha den ølen for å kose meg. Jeg får noen ganger inntrykk av at personer som drikker lite ikke forstår at det finnes en gyllen middelvei. 

Anonymkode: 3b688...b5e

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke avholds, men alkohol er noe jeg virkelig aldri tenker på. Drikker gjerne en øl hvis jeg en sjelden gang er ute på et sånt sted, men drikker aldri hjemme. Mannen min er heller ikke interessert. Han liker godt en god rødvin på restaurant til god mat, men det holder for han. Drikker kanskje tre enheter i halvåret max. Smågodt derimot må jeg tenke på å unngå og bruke disiplin hver dag.

Anonymkode: 570b7...c2d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Helt enig. Jeg har det veldig fint uten alkohol året rundt 😁

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvem du sikter til? Hvorfor skal man velge hvit januar? Jeg er sikkert av de du mener drikker for mye. Jeg er i 40-årene, samboer, har ikke barn. Glad i å lage mat og velger gjerne vin til middagen om vi har noe ekstra godt - selv på hverdager. Om jeg ikke drikker alkohol til maten til så velger jeg vann. Spiser jeg ute på restaurant blir det vin/øl til maten.  Jeg liker også å lage oss en drink eller to i helgene, ta en øl med kollegaer etter jobb eller dele en flaske vin med venninner. I festlige lag og høytider kjøper vi gjerne inn felles for å lage litt ekstra gode drinker til alle, og på sommeren er hvitvin på terrassen eller i parken ett must! 

Men; jeg hadde aldri hatt problem med en hvit måned. Jeg ser bare ikke poenget? Jeg spiser sunt, jeg trener 3-4 ganger i uken, jeg fester aldri. I min verden er det definitivt greit å drikke alkohol flere ganger i uken. Vi snakker jo ikke store mengder! Å skulle begrense seg til noen ganger i året som du skriver i HI er jo helt latterlig! Selv om jeg kan proklamere høyt fredag ettermiddag at ‘NÅ hadde det vært godt en en iskald øl’, så betyr jo ikke det at jeg MÅ ha den ølen for å kose meg. Jeg får noen ganger inntrykk av at personer som drikker lite ikke forstår at det finnes en gyllen middelvei. 

Dette er ikke en gyllen middelvei i mine øyne. Dette er sånn vi holdt på i studietiden noen få år, men som jeg ser på som ekstremt usunnt å fortsette med. Men vi er da voksne mennesker, og folk velger selv hva de gjør med egen kropp. Men man skal være litt forsiktig med å normalisere alkoholvaner bare fordi egen vennegjeng gjør det samme.

Anonymkode: 570b7...c2d

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan vet du det, egentlig, hvis du aldri har prøvd? Lett å tenke, men ofte vanskeligere å gjennomføre enn man tror.

Anonymkode: 350cb...151

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 11.01):

Jeg er glad i alkohol og kommer sikkert alltid til å være det, og tenker at grensen for hva som anses som akseptabelt godt kan ligge noe høyere enn "et glass noen ganger i året", uavhengig av alder og livssituasjon. Jeg synes mange nordmenn har et veldig anstrengt forhold til alkohol og jeg merker at jeg foretrekker den mer liberale holdningen til alkohol der jeg bor nå. Jeg tror folk drikker av ulike grunner, men for en som ikke er spesielt utadvent og kanskje litt sjenert, er alkohol et veldig fint hjelpemiddel i sosiale sammenhenger.

Samtidig tenker jeg at du har noen gode poenger her. Hvis du har problemer med å være sosial uten alkohol, så er det kanskje på tide å utfordre seg selv på det. Gå utenfor komfortsonen og dra på fest, på byen eller i selskap, uten å drikke alkohol. Dette synes jeg var fryktelig vanskelig før, men i dag koster det meg lite. Det er rett og slett en vanesak. Merker du at du svetter litt av tanken på å ta en hvit måned? Da er det kanskje desto viktigere at du faktisk gjør det!

Endret av Jdz
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem er du til å bestemme hvor ofte som er greit? 

Anonymkode: 04e51...041

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke behovet for å moralisere ovenfor andre menneskers valg. Får det deg til å føle deg bedre enn dem, TS?

Anonymkode: b4b70...30d

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med hvit måned har jeg ærlig talt ikke helt forståelsen for. 

At mange burde redusere inntaket ja, men å ikke kunne ta ett glass en måned blir litt tvangspreget. Som om det er totalavholds som må til. 

Jeg har flere ganger tenkt at mine kolleger har et usunt forhold til alkohol. Vi er høyt utdannet og jobber ironisk nok med helse. Det er mye snakk om bobler, og middager i ukedag innebærer mange glass vin alltid. Men siden mange er så interessert og kunnskapsrike om vin, så blir det liksom mer husrent. En hobby nærmest. Hvitvasking kunne man vel kalt det 😉

Anonymkode: b12ed...efb

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...