AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:41 #21 Del Skrevet mandag kl 20:41 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Men også slik at hun kan gi julegaver til barnebarn mm. (Hun sier at hun ikke har penger å bruke til slikt.) Mor har tidligere selv nevnt verge, men nå sier hun at legen har sagt at hun ikke trenger det. Anonymkode: 02e63...577 Har du foreslått at også du kan være disponent? Unnskyldningen er å hjelpe til så utestående regninger blir ordnet. Anonymkode: 467c8...d4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ms. Perfect Skrevet mandag kl 22:12 #22 Del Skrevet mandag kl 22:12 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for mange fine svar! Vi har vært i kontakt med Statsforvalteren. Vi framla situasjonen (som vi ser den) og vår mening om at mor burde ha en nøytal verge. Først og fremst til å ta seg av hennes økonomi, spesielt ubetalte regninger. Men også slik at hun kan gi julegaver til barnebarn mm. (Hun sier at hun ikke har penger å bruke til slikt.) Vi ble henvist til et søknadsskjema, men fikk ikke fullført/sendt det inn fordi det var krav om legeerklæring. Mor har tidligere selv nevnt verge, men nå sier hun at legen har sagt at hun ikke trenger det. Så da kan det muligens bli vanskelig å skaffe legeattest. Hun "roter litt", men stort sett virker hun oppegående. De som ikke kjenner henne godt (blant annet lege?) vil antagelig ikke merke at ting hun sier ikke stemmer alltid. (Hun kan ikke bruke nettbank, Vipps eller lignende.) Anonymkode: 02e63...577 Så lenge hun hun ikke faktisk er i stand til å betale regningene sine er hun pr definisjon i behov av en verge. Legeattest er ikke noe problem, men hun må selv ville det. Hvis hun bor på sykehjem så vil ansatte der også kunne si noe om at «hun roter» litt, og derfor kunne styrke mistanken om at hun kanskje ikke er samtykkekompetent på økonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:15 #23 Del Skrevet tirsdag kl 08:15 ms. Perfect skrev (9 timer siden): Så lenge hun hun ikke faktisk er i stand til å betale regningene sine er hun pr definisjon i behov av en verge. Legeattest er ikke noe problem, men hun må selv ville det. Hvis hun bor på sykehjem så vil ansatte der også kunne si noe om at «hun roter» litt, og derfor kunne styrke mistanken om at hun kanskje ikke er samtykkekompetent på økonomi. Legeattest kan faktisk være et problem. Mange leger vegrer seg for å erklære noen ikke-samtykkekompetent , da det jo er invaderende. Jeg har flere venner med foreldre der det åpenbart for lekfolk burde bli satt inn verge, men som legen mener at det ikke trengs. Det var en annen sak her på KG for en stund siden, med en som hadde problem med at moren hennes, som hadde demens, handlet så mye i kafeen på sykehjemmet der hun bodde at hun faktisk fikk problemer med å betale regninger. Selv ikke i det tilfellet ville legen gi legeattest på dette. Men det er jo definitivt en kamp verdt å ta, og jeg ville tatt en prat med legen og fremlagt dokumentasjon på hvordan økonomien vanstyres. Jeg ville vektlagt morens økonomiske trygghet, slik at det ikke kan se ut som det er arvinger som sloss om arven til en som lever. Men aller først ville jeg prøvd å få mor til å gi disposisjonsrett til noen andre også, slik at man har oversikt over hva som skjer. Anonymkode: 92f2b...f4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:23 #24 Del Skrevet tirsdag kl 08:23 Det er en av årsakene vi krevde offentlig verge på min mor, da min bror sa han kunne. Jeg ønsker ikke det, siden da satt i mine hva han gjorde da han var verge for min far. Tok opp lån og brukte penger selv. Så hadde sagt her vil jeg ha inn offentlig verge Anonymkode: 451cf...9e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå