Gå til innhold

Venninner sier jeg var hensynsløs

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Du var ikke hensynsløs, men ubetenksom. Det er to helt forskjellige ting!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er én dame som nører oppunder drama og er krenka på andres vegne fordi du deler familiebilder på SoMe.

Ikke send melding til venninna som har mistet barnet sitt. Hun har nok å slite med nå, om hun i tillegg ikke må ta stilling til din dårlige samvittighet over å ha delt koselige bilder fra morsdagen. For alt du vet har hun ikke sett bildene en gang. Om jeg nettopp hadde mistet mitt eget barn hadde jeg gått under jorda på morsdagen og unngått sosiale medier.

Endret av Alice123
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 14.19):

Du har ikke gjort noe galt. Ditt liv stopper ikke opp fordi hennes har gjort det. Det at hun blir såret og trist av å se at andre har barn og får en fin morsdag, har ingenting med andre å gjøre. Skal du droppe å poste bilder fra 17. mai og julaften i år fordi hun har mistet barnet sitt og vil få en tøff dag? Nei, fordi ditt liv stopper ikke opp. Dersom hun krever at du skal begrense ditt liv på grunn av henne, så er hun egoistisk. Det er hennes sorg, ikke din. 

Venninnene dine er problemet her, ikke du. Du har ikke gjort noe galt. 

Anonymkode: c11cb...bbd

Ekspander  

Det går an å nyansere det litt … Her er det snakk om at det er noen dager siden begravelsen. I tillegg stopper ikke noens lykke og liv opp dersom de begrenser litt hva de deler på SoMe en periode - nettopp av hensyn til sørgende. 

Jeg tipper, ut fra ditt innlegg, at du tilhører generasjon Z? Dere må lære dere at det å ta hensyn til andre som regel er et lett og fint offer, som ofte koster deg ganske så lite …

Anonymkode: 958aa...f3f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må kunne dele hverdagsøyeblikk selv om noen har det tungt.

En venninne av meg måtte tvangsselge huset, skal ikke venninner dele at de kjøper noe nytt? En annen venninne er alenemor og har ingen far som sørger for oppmerksomhet til henne, skal ingen kunne dele fine øyeblikk da? Atter en venninne har mistet moren sin, skal man ikke kunne hylle egne mødre?

Man velger selv om man vil bruke sosiale medier og på sånne dager må man forvente at mødre får mer oppmerksomhet. 

For ordens skyld; Jeg deler ingenting på sosiale medier selv, og jeg tenker at man risikerer å støte mange uansett hva man deler. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir smågal av folk som bærer kampanjer på vegne av andre. De lager storm i et vannglass..

Anonymkode: adbb7...0a2

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La du det ut på dine sosiale media, eller sendte du det til henne?

Det er stor forskjell på det tenker jeg. Andres liv stopper jo ikke opp, men det er hensynsløst å sende til noen i en slik situasjon.

Anonymkode: c038c...360

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vil forøvrig legge til at gode venner ikke ville sett det som hensynsløst, men ubetenksomt. Så skal man være litt forsiktig med å projisere følelser over på den det gjelder, som kanskje ikke følte det slik i utgangspunktet. Det er lett å bli "krenket" på andres vegne.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med resten her. Det var ikke hensynsløst, men kanskje litt ubetenksomt. Livet ditt kan ikke stoppe opp selv om en tragedie rammer andre. Timingen for å dele ditt innlegg var nok ganske dårlig, men er hun en god venninne så skjønner hun dette ❤️

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 17.51):

La du det ut på dine sosiale media, eller sendte du det til henne?

Det er stor forskjell på det tenker jeg. Andres liv stopper jo ikke opp, men det er hensynsløst å sende til noen i en slik situasjon.

Ekspander  

La det ut. Sendte ikke til henne.

Anonymkode: 90a85...c1f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 18.30):

La det ut. Sendte ikke til henne.

Ekspander  

Da har du ingenting å beklage for.. Veldig mange av oss la ut angående morsdag i går. Mediene er fulle av morsdag, butikkene også. Det var nok ikke noe du minte henne på. Antageligvis tenker hun på det hele tiden, uansett, og tenker at morsdag er helt irrelevant akkurat nå. Jeg tror det er så ferskt og vondt at morsdag ikke bringer frem vonde følelser heller, fordi alt er vondt nå uansett og de følelsene er altoppslukende helt uavhengig. 

Om noe så tror jeg venninnen din forstår at andre har barn og setter pris på ting rundt dem. Det spørs om det er en tredje venninne her som krenkes på andres vegne, og tror at man må trå veldig forsiktig rundt sorg. Sannheten er vel at de fleste i sorg synes det er mer belastende at alle trår så forsiktig. At det er en tilleggsbelastning om andre skal minke sine liv og sine gleder. (Her er det forskjell på å sende morsdagssnap til vedkommende og pushe på, men det gjorde du ikke). 

Ikke tenk på dette, TS. Og ikke begynn å ring henne, eller lag noe ut av dette hvis vedkommende selv ikke har reagert. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv ville jeg aldri lagt ut noe sånt om en nær venninne et par uker tidligere hadde mistet og begravet sitt barn. 

Samtidig synes jeg det er helt ok at andre gjør det. Men jeg hadde ikke gjort det. 

Anonymkode: 23dac...185

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 19.49):

Selv ville jeg aldri lagt ut noe sånt om en nær venninne et par uker tidligere hadde mistet og begravet sitt barn. 

Samtidig synes jeg det er helt ok at andre gjør det. Men jeg hadde ikke gjort det. 

Ekspander  

Vil tro at TS var i begravelsen også, så jeg kan egentlig ikke fatte hva hun tenkte på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 19.51):

Vil tro at TS var i begravelsen også, så jeg kan egentlig ikke fatte hva hun tenkte på. 

Ekspander  

Kutt ut da. 

Det er lov og sunt å klare å flytte fokus. Det er lov å ikke tenke hva alle andre rundt kan og måtte føle rundt alt. TS sendte det ikke til vedkommende, hun la ut på egen profil. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er et skille mellom at du sendte til en gruppe, og om du la det ut på story. Siste bør man selv ta ansvar for å unngå en slik dag, i en slik situasjon. Man vet jo hva bildene på story går i på morsdagen. 

Har selv mistet både mor og barn. Og, ja, de som sendte meg lykkelige bilder (personlig eller i gruppe) i går synes jeg faktisk var ekstremt ubetenksomme. Uten at jeg dømmer, lett å glemme seg i øyeblikket. Men jeg tenkte virkelig; "er det mulig..." 

Anonymkode: 40356...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enn så lenge du ikke sendte henne det direkte, er det ikke annet enn tankeløst. Personlig hadde jeg ikke klart å feire ordentlig engang om en av mine bestevenninner var i dyp sorg... Men, men... folk er forskjellig. 

Anonymkode: ef329...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror jeg hadde beholdt venninen som mistet barnet og glatt droppet Judasen som sprer drama og er krenka by proxy og tar inaktiv til å skape splittelse og dritt.  Men det er gjerne lettere sagt enn gjort i en vennegjeng. Tror ikke jeg ville ønsket en sånn venninne. Som noen nevnte tidligere, giftig. 

Anonymkode: 0f936...72e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ts, mennesker forandrer seg veldig når man mister barnet sitt. Morsdagen er sår dag for oss som har et barn for lite. Og hvordan kan du glemme din venninnes begravelse av sitt avdøde barn? Jeg vil ikke kalle deg så voldsomt ontenskom venninne. Vil forberede deg på, det er mange sorgstadier når man mister barnet sitt. Og det kan være hun vil ha en konfrontasjon med deg.. jeg har vært der. Jeg følte meg totalt lost da barnet vårt døde. Og ensom. Og følte mye sorg da jeg så andre legge ut alt om barna sine. Jeg konfronterte en del av de som var såkalt nære. Jeg syns du ikke skal forvente dine venninner skal være støttende ovenfor deg når du faktisk er en ræv venninne selv. Anbefaler å kontakte den sørgende mor og spørre hvordan hun har det, for å vise at du bryr deg. Tenk om det var deg ? Alle tror det ikke kan ramme en selv, men sannheten er såpass brutal og kan ramme hvem som helst. Og du ville garantert ikke oppført deg som du gjør nå. Graviditet er ingen unnskyldning for å være dårlig menneske eller venn 

Anonymkode: 81ac7...077

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette ble lagt ut på sosiale medier virker det som, og ikke sendt i chat eller direkte til hun som mistet barnet. Og da er det greit. Verden stopper ikke opp dersom noen sørger, og deres sorg skal ikke diktere andres liv. Hun har et ansvar selv å ikke være på sosiale medier på morsdagen dersom det er veldig sårt å se andre feire med sine barn (forståelig at det er sårt, men noe ansvar må man ta selv). 

Å sende slikt direkte til en sørgende mor ville jeg betegnet nærmest som ondskap, men å legge ut på sosiale plattformer er greit. Ditt liv og dine barns liv skal ikke stoppe opp. 

Anonymkode: a9312...6b9

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 13.44):

Føler veldig på skam... det var anledning morsdag igår. Jeg fikk tegning og blomster fra barna og ble veldig glad for dette. La ut et innlegg om dette og delte bilder fra da vi var hos svigers for å feire morsdag. Det er ikke ulikt meg å dele mye fra livet mitt, er nokså aktiv på sosiale medier.

I dag våknet jeg til at ei venninne sa at hun og flere andre venninner hadde snakket sammen og synes jeg hadde oppført meg stygt og usmakelig. Da ei i venninnegjengen nettopp mistet sitt barn... det var begravelse bare noen dager før.

Jeg er så flau. Jeg var så glad og hadde det så fint igår at det overskygget hensynet til venninnen som har mistet et barn.

Jeg vurderer å ringe henne for å beklage.. hva tenker dere? Vil samtidig ikke strø mer salt i såret hvis jeg virkelig har såret henne. Men angrer veldig, og skulle ønske jeg hadde tenkt meg om to ganger før jeg la ut noe som helst i anledning morsdag igår :(

Ekspander  

Du var ubetenksom. Ikke hensynsløs. 

Siden det kommer flere morsdager å poste for deg,og begravelsen nettopp har funnet sted,- synes jeg du burde latt være. Siden det er en nær venninne. 

Anonymkode: 8c068...da3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 10.32):

Ts, mennesker forandrer seg veldig når man mister barnet sitt. Morsdagen er sår dag for oss som har et barn for lite. Og hvordan kan du glemme din venninnes begravelse av sitt avdøde barn? Jeg vil ikke kalle deg så voldsomt ontenskom venninne. Vil forberede deg på, det er mange sorgstadier når man mister barnet sitt. Og det kan være hun vil ha en konfrontasjon med deg.. jeg har vært der. Jeg følte meg totalt lost da barnet vårt døde. Og ensom. Og følte mye sorg da jeg så andre legge ut alt om barna sine. Jeg konfronterte en del av de som var såkalt nære. Jeg syns du ikke skal forvente dine venninner skal være støttende ovenfor deg når du faktisk er en ræv venninne selv. Anbefaler å kontakte den sørgende mor og spørre hvordan hun har det, for å vise at du bryr deg. Tenk om det var deg ? Alle tror det ikke kan ramme en selv, men sannheten er såpass brutal og kan ramme hvem som helst. Og du ville garantert ikke oppført deg som du gjør nå. Graviditet er ingen unnskyldning for å være dårlig menneske eller venn 

Anonymkode: 81ac7...077

Ekspander  

Hadde det vært meg hadde jeg blitt mer trist hvis mine nære venninner la lokk på livet sitt etter en slik hendelse. Så vi er forskjellige der. Jeg har nemlig ikke behov for at man skal lide i solidaritet.

Jeg glemte ikke begravelsen, jeg rett og slett valgte å leve videre. Jeg ser ingen dødssynd i det, og at jeg skal straffes fordi jeg var i lykkerus et øyeblikk. 

Og tro det eller ei - selv om jeg delte gleder fra livet mitt i gravid tilstand er jeg på ingen måte et dårlig menneske. Det er ekstremt svart/hvitt tenking fra din side og ganske usmakelig vil jeg si.

Jeg og flere venninner(bortsett fra hun som sendte meldingen) har vært på besøk hos venninnen som mistet idag. Hun er totalt uberørt av at jeg postet et enkelt innlegg på sosiale medier - hun har helt tydelig andre ting å tenke på og trenger gode mennesker rundt seg akkurat nå.

Er du venninnen som sendte meg tekstmeldingen igår? Det kunne du fint vært utifra hva du skriver her.

Ts

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...