Gå til innhold

Venninner sier jeg var hensynsløs

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Huff. Er det mulig å være så dum :( gråter faktisk nå.. jeg får ringe henne.

Anonymkode: 90a85...c1f

Gjort er gjort.

Hennes tap blir ikke mindre av hvorvidt noen poster eller ei, selv om jeg forstår venninnenes reaksjon.

Skriv melding til venninnene først. Legg deg flat og si du er helt enig, og angrer skikkelig. 

Men å bare ringe for å beklage til hun som mistet barnet sitt oppleves nok også som en selvsentrert handling hvor hun må ta stilling til å «tilgi deg». 

Det du kan gjøre er å spørre henne om hun trenger noe, hva som helst. At du ikke vet hva du skal si, og vet hun er på livetw bunn. Og at du kommer til å spørre igjen, hun trenger ikke svare om hun ikke orker.

Ikke trekk inn den posten. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har ikke gjort noe galt. Ditt liv stopper ikke opp fordi hennes har gjort det. Det at hun blir såret og trist av å se at andre har barn og får en fin morsdag, har ingenting med andre å gjøre. Skal du droppe å poste bilder fra 17. mai og julaften i år fordi hun har mistet barnet sitt og vil få en tøff dag? Nei, fordi ditt liv stopper ikke opp. Dersom hun krever at du skal begrense ditt liv på grunn av henne, så er hun egoistisk. Det er hennes sorg, ikke din. 

Venninnene dine er problemet her, ikke du. Du har ikke gjort noe galt. 

Anonymkode: c11cb...bbd

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som om det kun er denne ene dama som jaktet på drama, og gjerne trykker andre ned. Selv veksler jeg mellom krykker og rullestol, men skaper ikke kvalm over alle reiser, fjellturer, crossfitopplegg osv jeg måttar både privat og på some😅Livet går videre uansett.

Anonymkode: 1d250...181

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg vurderer å ringe henne for å beklage.. hva tenker dere? Vil samtidig ikke strø mer salt i såret hvis jeg virkelig har såret henne. Men angrer veldig, og skulle ønske jeg hadde tenkt meg om to ganger før jeg la ut noe som helst i anledning morsdag igår :(

De såkalte venninnene dine er sekundærkrenket fordi du er stolt over og glad i egne barn. De bør skamme seg.

Jeg tipper venninnen som faktisk har mistet barn unner deg all mulig kjærlighet fra alle barn som fremdeles er i live.

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man er ikke dramafitte fordi man har litt omtanke for sine nærmeste venner når de står i en situasjon som sannsynligvis er den jævligste de noen gang kommer til å oppleve. 

Anonymkode: 41579...ad8

Hvis venninna ønsket å vise omtanke, kunne hun ha viet morsdagen til å ta ekstra godt vare på henne som mistet barnet. Ikke lete etter grunner til å starte drama 

Anonymkode: b2114...3af

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kaneel skrev (12 minutter siden):

Det er ingen dødssynd å legge ut bilder av en normal familie feiring heller! Det der hadde vært en inte sak om ikke dritt vennene hadde hauset det opp

Om en av mine nærmeste venninner nettopp hadde gravlagt sitt barn hadde min sorg og medfølelse sittet rimelig hardt i mitt eget hjerte også. Sannsynligvis ville min egen morsdag vært veldig preget av tanken på min venninne. Å poste "mammalykke" på SoMe hadde strittet i mot ethvert instinkt i meg. 

Og nei, det er ingen dødssynd, men det er meget ubetenksomt. Synes det er helt rimelig å gjøre henne oppmerksom på at nå er det tid for å trå litt varsomt. Det hadde dog holdt at venninnen snakket på egne vegne fremfor hele gjengen.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Snok1 skrev (2 minutter siden):

De såkalte venninnene dine er sekundærkrenket fordi du er stolt over og glad i egne barn. De bør skamme seg.

Jeg tipper venninnen som faktisk har mistet barn unner deg all mulig kjærlighet fra alle barn som fremdeles er i live.

Jeg trengte å lese dette. Fikk meg til å huske på at dette er typisk denne venninnen som mistet. Hun har et hjerte av gull og ønsker alltid det beste for andre. Det må være derfor jeg ikke viet det en tanke da jeg postet igår, da jeg innerst inne vet hun ønsker meg alt godt. Hun er et nydelig menneske.

Det du skrev traff meg så veldig nå at jeg blir helt emosjonell.. må trekke meg ut av tråden nå og tørke noen tårer. Takk ❤️

• Liker 3
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er litt delt her, og det kommer veldig an på hvor nære dere er. Jeg tenker at en kan hensyn til at noen akkurat har mistet, men samtidig så må en få lov til å leve videre og sette pris på de tingene i livet som er viktig for en. Jeg har selv vært igjennom noen ekstreme ting, og stått i at nære rundt meg opplever motsatt. Jo det stikker litt, men samtidig så har jeg vært glad på deres vegne. Noen dager etter begravelsen var litt raskt da, men kan se at du ikke mente noe vondt med det, og bare var litt tankeløs. 
Godt mulig det er hun ene venninnen som lager drama (leser tråden), så sikkert lurt å la det være litt i bero. Du delte på Facebook, ikke i felleschat eller direkte til henne. Hadde du gjort det så hadde det virkelig ikke vært så smart, men åpent på Facebook blir noe annet. 
Jeg har (hatt) et anstrengt forhold til farsdag. Nå går det normalt fint, men var tøffere før. Det er overalt, og nesten ikke til å unngå, men jeg gjorde mitt beste for å unngå det de årene det var tøffest. Din venninne har nok fått masse om morsdag overalt. En fattig trøst da. Jeg kan se begge sider her. Godt mulig hun er glad på dine vegne oppi alt også 💚

Endret av Daisy-love
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Høres ut som om det kun er denne ene dama som jaktet på drama, og gjerne trykker andre ned. Selv veksler jeg mellom krykker og rullestol, men skaper ikke kvalm over alle reiser, fjellturer, crossfitopplegg osv jeg måttar både privat og på some😅Livet går videre uansett.

Anonymkode: 1d250...181

Seriøst. Jeg sitter i rullestol selv, og driter en lang, brun kabel i om noen poster fjellturer og annen fysisk aktivitet på SoMe. Alle med litt vett i hodet forstår at man ikke kan legge begrensninger på andre menneskers utfoldelse selv om man har egne begrensninger. Det er første bud man lærer seg når man har brukket ryggen.

Men dette handler ikke om å begrense TS' trang til å dele på SoMe. Dette handler om å ha et snev av medfølelse taktfullhet for en nær venninne som står i sitt verste mareritt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, du bør ringe og snakke om dette. Og ja, det er også en del av sorgprosessen å forstå at andres liv ikke kun kretser om ens egen sorg.

Akkurat i denne situasjonen synes jeg du har vært for tankeløs, du burde ikke postet hvis venninnen er mer enn en fjern bekjent. Hvilket jeg tolker at hun er. Så jeg ville ringt og beklaget og vært lei meg for dette…

Anonymkode: 86a38...70e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Huff. Er det mulig å være så dum :( gråter faktisk nå.. jeg får ringe henne.

Uff da. Men det var jo ikke meningen. Send henne blomster og et kort hvor du kan forklare deg❤️

Anonymkode: 27fdd...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes dine veninner koker opp drama og pålegger din veninne følelser som tilsier at hun er en person som ikke liker at andre har en fin dag når hun sørger. Det er vel prosjektering, det heter. Altså at dine veninner mener at den andre, som de ikke en gang har snakket MED, føler det "sånn" fordi de ser for seg at DE hadde tenkt sånn. 

Anonymkode: 7dc24...c18

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes dine veninner koker opp drama og pålegger din veninne følelser som tilsier at hun er en person som ikke liker at andre har en fin dag når hun sørger. Det er vel prosjektering, det heter. Altså at dine veninner mener at den andre, som de ikke en gang har snakket MED, føler det "sånn" fordi de ser for seg at DE hadde tenkt sånn. 

Helt enig! Jeg tror veninnen din som har mistet barn har nok med sitt nå, og dessuten forståelse for at andres liv går videre, og at dette bare er noe de andre veninnene dine føler på. 

Anonymkode: aaa5f...ba5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Uff da. Men det var jo ikke meningen. Send henne blomster og et kort hvor du kan forklare deg❤️

Anonymkode: 27fdd...297

Tingen er at den veninna helt sikkert ikke tenker på hva alle andre gjør nå. Hun har nok med sitt. Om TS skal ringe, så skal hun ringe for å snakke om veninnen sine følelser, ikke sine EGNE triste følelser, i så fall. Synes jeg. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei… det går jo bra🥰 Vi lærer underveis. Nå kan det høres ut som du bare ville dele gode ting. Kanskje du var litt ubetenksom, men du gjorde det ikke med overlegg. Ikke føl på skam da… ta det heller med deg som en liten lærdom? 💔❤️

Bare si det til venninnen som mistet et barn, så er det roet ned. Du var litt hodeløs. Alle kan være det. Vi er mennesker.
Jeg holdt på å miste min egen mor i går, det var vondt å tenke på at det var kanskje det siste morsdagskortet hun fikk. Nå ble ikke jeg fornærmet over at bestevenner la ut morsomme eller fine ting. Det er jeg for «voksen» til. Mulig jeg er generasjonen over deg,  en jeg tenkte mer at dette er livet. Vi kan ikke gå i sørgedrakt for alle rundt oss heller. Å bry seg er en helt annen ting. Bare si du bryr deg om henne og det virkelig ikke var ment som noe vondt. Kanskje hun ikke en gang tenker på det, men det er venninner igjen som synes det er stygt gjort? 

Anonymkode: 076a7...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tingen er at den veninna helt sikkert ikke tenker på hva alle andre gjør nå. Hun har nok med sitt. Om TS skal ringe, så skal hun ringe for å snakke om veninnen sine følelser, ikke sine EGNE triste følelser, i så fall. Synes jeg. 

Enig!!

Å be om unnskyldning vare for å lette egne vanskelige følelser er ikke veldig empatisk. La nå venninna slippe flere vanskelige ting hun må ta stilling til og håndtere 

Anonymkode: 63e0a...3c6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selv om det ikke er godt å si hvordan man hadde reagert som sønderknust mor som hadde mistet et barn, så håper jeg da virkelig man har forståelse for at andre fortsatt deler ting om barna sine. Har man ikke det er det nok mer sorgen enn rasjonelle tanker som snakker. 

Anonymkode: e386b...314

Det er snakk om DAGER etter begravelsen, ikke år...! 

Ja, det var tankeløst ts. De som har opplevd å miste et barn, eller bare være tett på noen som gjør det, vet at det er en sort uendelig mye større enn noe annet. Du unner ingen noe et par dager etterpå, fordi du er oppslukt i sorg.

Men ts, sannsynligvis er ikke din venninne på sosiale medier nå, så innlegget kan vel tas ned? 

Anonymkode: 9780a...738

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kaneel skrev (3 timer siden):

Herregud nei! Du har all rett til å legge ut om dagliglivet ditt drama fittene er i gang og stiller opp for å skape uvennskap her 

Dramafitte? Hva får deg til å bruke sånne ord på et sted åpent for ungdommer og i en tråd ang sorg?

Du må være blottet for empati og sosial intelligens.

Anonymkode: 9780a...738

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tja... Jeg hadde nok selv passet på å ikke gni inn lykke til en sørgende mor. Kan ikke forstå at du glemte henne, noen dager etter begravelsen.

Men dine venninner høres kjipe ut. Litt raushet kunne de vel hatt.

Jeg synes IKKE du skal sende melding til moren om dette. Det siste hun trenger er drama og å måtte forholde seg til din dårlige samvittighet. Kanskje hun ikke engang har sett innleggene dine. 

Anonymkode: 63e0a...3c6

Hør på dette, det oppsummerer det meste. 

Anonymkode: c5e38...d9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...