Gå til innhold

Flertall for utredning av kjernekraft i Norge?

catman

Anbefalte innlegg

catman skrev (På 11.2.2025 den 20.53):

Å skyte radioaktivt avfall i verdensrommet, gjennom all den space junken som er der og med faren for kollisjoner, feil, kræsjlandinger osv. høres ut som en xkcd video og ikke mye mer enn det.

Norge har hatt en prøvereaktor på Kjeller. Der var det så mye snusk og tull, også med publiserte forskningsresultat, at hele prosjektet i dag er en skam for Norge.

Når skal atomkraft være nedbetalt, @ltfutt? Hvordan periodiserer man millioner av år med fare for liv og helse?

Ekspander  

Har du drukket? Oppbevaring av radioaktivt avfall har aldri vært noe problem. Og mengden avfall er ekstremt overdrevet. 
USA har flere krigsskip som går med atomreaktor om bord.. så her må du lese deg litt opp 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BBB12345 skrev (På 11.2.2025 den 21.47):

Vannkraft er farligere enn atomkraft. Hvis man leser fakta og ikke bruker følelser 

Ekspander  

26 april 1986, Tsjornobyl. 

Vil meg en ulykke som kan måle seg, ved vannkraftverk og jeg skal være motstander av begge.

Haha! Du trodde jeg ville tenke, uff, jaja nå får jeg godta dem, men nei. Har kapasitet til å være redd flere ting samtidig. Er flittig til å bruke følelser.

Å reagerer på at du ikke tror det er logisk å være bekymret når atom er som det er. Dyr med 2 hoder og andre missdannelser. Død. Radioaktive områder i masse år. Det finnes få ting som er verre. Logisk. 

Om du vil gro et øre på ryggen, miste begge armene dine, dø av kreft om 1 år, kan du gjøre det et annet sted uten at vi alle andre må være med. Jeg er glad i naturen, dyrene, folket. Det er ikke verdt det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at motstandere av atomkraft ikke forstår konseptet. Mangel av kunnskap. Noe renere energi finnes ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (På 11.2.2025 den 22.01):

Ganske sikker på at motstandere av atomkraft ikke forstår konseptet. Mangel av kunnskap. Noe renere energi finnes ikke.

Ekspander  

Det er ikke energien som er problemet. Men konsekvensene NÅR det går galt.

Fordi vi kan ikke stole på verken mennekser eller det tekniske. 

Endret av Rosakatt
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker har absolutt aldri gjort noe riktig. Aldri har vi klart noe uten feil. Ikke en eneste gang.

De har allerede gjort feil, de vil gjøre det igjen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (På 11.2.2025 den 20.58):

😭 Jeg flytter. Fortell meg radiusen jeg må vekk fra dette.

Ekspander  

Jeg vokste opp noen hundre meter fra en atomreaktor. Gikk helt fint 😊. Flere av mine naboer jobbet «på reaktoren». Gikk helt fint med dem også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosakatt skrev (På 11.2.2025 den 22.02):

Det er ikke energien som er problemet. Men konsekvensene NÅR det går galt.

Fordi vi kan ikke stole på verken mennekser eller det tekniske. 

Ekspander  

Det er det heldigvis ekstremt få av. Relativt trygt. Her har du en liste over av de mest farlige. Eneste som er tryggere enn atomkraft er solkraft. Da er vi inne på det med å lese seg opp litt igjen. Poenget mitt står.

Endret av Rosa Gnom
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (På 11.2.2025 den 22.05):

Jeg vokste opp noen hundre meter fra en atomreaktor. Gikk helt fint 😊. Flere av mine naboer jobbet «på reaktoren». Gikk helt fint med dem også.

Ekspander  

Er du så sikker? Hvor gammel er du? Kreft? Andre helse plager? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (På 11.2.2025 den 22.06):

Ekspander  

Å det at det har gått bra sååå langt, er ikke åja da er vi trygge for evig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (På 11.2.2025 den 22.06):

Det er det heldigvis ekstremt få av. Relativt trygt. Her har du en liste over av de mest farlige. Eneste som er tryggere enn atomkraft er solkraft.

Ekspander  

Men de gangene det skjer går alt straka vegen til helvette og det langt forbi alt det andre.

Akkurat atom er noe vi ikke kan ta feil på. Derfor er jeg imot det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (På 11.2.2025 den 22.07):

Men de gangene det skjer går alt straka vegen til helvette og det langt forbi alt det andre.

Ekspander  

For vi tar bestandig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (På 11.2.2025 den 22.06):

Ekspander  

Ja jeg er sikker. Jeg er 47. Ingen kreft eller andre helseplager hos noen i familien. Eneste plagene i familien er pollenallergien min. Ikke som jeg kjenner til hos naboer heller. I hvert fall ikke noe mer en hos andre i befolkningen som ikke bor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sicario skrev (På 11.2.2025 den 22.08):

Ja jeg er sikker. Jeg er 47. Ingen kreft eller andre helseplager hos noen i familien. Eneste plagene i familien er pollenallergien min. Ikke som jeg kjenner til hos naboer heller. I hvert fall ikke noe mer en hos andre i befolkningen som ikke bor der.

Ekspander  

Bra du er trygg. Men jeg føler meg ikke noe tryggere av den grunn.

Jeg bryr meg for mye om liv. Om det tar dem 300 år å ødelegge atore områder, er det uansett såpass ødeleggende om 300 år at den rene energien før det ikke er verdt det tapet. Liv går forbi alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukernavn84 skrev (På 11.2.2025 den 22.09):

Har du hørt om statistikk? Sjekk lenken som ble delt: 
https://www.statista.com/statistics/494425/death-rate-worldwide-by-energy-source/

Ekspander  

Ja, jeg hater statistikk. Finnes ikke noe mer irriterende. For Tjornobyl er uansett et stort sår på jordas overflate sammen med Hiroshima og Nagasaki. 

Og sikkert områder de har testet atom. Vi kan ikke skade jorda som det. Det er liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (På 11.2.2025 den 22.12):

Ja, jeg hater statistikk. Finnes ikke noe mer irriterende. For Tjornobyl er uansett et stort sår på jordas overflate sammen med Hiroshima og Nagasaki. 

Og sikkert områder de har testet atom. Vi kan ikke skade jorda som det. Det er liv.

Ekspander  

Uten atomkraft vil flere dø i produksjon av kraften vi trenger, og det grønne skiftet vil gå tregere - så kloden går til grunne fortere. Men hvis du hater statistikk så hater du kunnskap og logisk tenkning, så da er det ikke så mye å snakke om uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  Rosakatt skrev (På 11.2.2025 den 22.12):

Ekspander  

Hvis du ikke kan forholde deg til fakta så er det jo ikke noe poeng å diskutere. 

Atomkraft er blant de tryggeste energiformene. Ulykker som tsjernobyl er praktisk talt umulig i dag med moderne reaktorer. 

Største argumentet mot atomkraft er utelukkende kost. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (På 11.2.2025 den 22.07):

Ekspander  

Det skjer jo ikke, Da må du nesten komme med noen eksempler. Man kan ikke være redd for alt som kan skje. Da går ikke verden fremover. Tjersnobyl og Fukushima telles ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (På 11.2.2025 den 22.10):

Bra du er trygg. Men jeg føler meg ikke noe tryggere av den grunn.

Ekspander  

Det er atomkraftverk i nesten alle våre naboland. I havet ikke langt fra oss seiler det russiske atomubåter. Du burde jo være livredd allerede!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (På 11.2.2025 den 20.54):

1: Hva er riktig pris/kWt

2: Hvordan har avfallshåndteringen forandret seg og hvordan gjøres det i dag?

På forhånd takk for et konkret svar.

Ekspander  

1. "Riktig" kWt er en tidsriktig pris på nivå med det som har vært normalen for Norske forbrukere de siste ti årene før galskapen med ACER kom inn i bildet.

2. Noen av de største framgangene er deponering av avfall i stabile bergformasjoner på dybde, eller DGR. Samtidig er nok dette fortsatt en midlertidig løsning intil romfartsteknologi kan få til en mer praktisk og permanent løsning. Utvikling av dype borehull er også under forsking.

Teknologisk utvikling vil løse problemer med avfall, slik en betydelig forbedring av generekt industriell teknologi har forbedret forbrenningsmotor i biler. 

Miljøbevegelser har fortsatt bare EN løsning på alle utfordringer de ikke liker og det er reguleringer og forbud. 

Kjernefysikk er fortsatt den overveldende beste teknologi til å utforske mest mulige kilder av store energimengder og vil være en betydelig del av framtisens løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...