Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som ikke vet hva dobbeltmoral/dobbel standard betyr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser stadig vekk at begrepene blir brukt feil. Dobbelmoral/dobbel standard betyr to slags moral hos samme person eller i samme forhold, en strengere som man forfekter teoretisk (og krever hos andre), og en lettere, behageligere som man (selv) lever etter. 

Det er dermed ikke noe dobbeltmoralsk i å f.eks. boikotte Tesla, men fortsette å se på Netflix eller kjøpe Samsung mobiltelefon. I verste fall er det inkonsekvent, men ikke dobbeltmoralsk. Hadde man gitt uttrykk for at man forventet at "alle" skulle boikotte Tesla samtidig som man selv kjøpte den nyeste modellen, hadde det derimot vært dobbeltmoralsk.

Det er heller ikke dobbeltmoralsk (av en kvinne) å si at hun ønsker seg en snill og omtenksom mann, for deretter å gå hen og falle for en "bad boy". Igjen - inkonsekvent, kanskje, eller vinglete, men ikke dobbeltmoralsk. Det ville derimot ha vært dobbeltmoralsk om samme kvinne kritiserte andre kvinner for å gjøre det samme som henne.

Et typisk eksempel på dobbeltmoral er f.eks. en person som synes det er helt greit at h*n selv knuller rundt, men samtidig kritiserer eller ser ned på andre som gjør det samme.

Anonymkode: c1532...c45

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det heter heller ikke "dobbel standard" på norsk. Det er en slags rar, direkte oversettelse av det engelske "double standard". 

Anonymkode: 31ec9...250

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ironien i det hele er at dobbelmoral og dobbel standard ikke er det samme 😜😂

Start med deg selv du, TS. 

Anonymkode: fa925...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ironien i det hele er at dobbelmoral og dobbel standard ikke er det samme 😜😂

Start med deg selv du, TS. 

Ikke hvis man skal tro Det Norske Akademis Ordbok: https://naob.no/ordbok/dobbeltstandard eller Språkrådet: https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/dobbelstandard/.

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det heter heller ikke "dobbel standard" på norsk. Det er en slags rar, direkte oversettelse av det engelske "double standard". 

Se lenkene til NAOB og Språkrådet over.

-ts

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke hvis man skal tro Det Norske Akademis Ordbok: https://naob.no/ordbok/dobbeltstandard eller Språkrådet: https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/dobbelstandard/.

-ts

Du har litt tungt for det? 

Da er det en veldig dårlig idé å være belærende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

-ts

Da skrives det i ett ord, i hvert fall. Ikke det engelske oppdelte "dobbel standard". 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er en del folk som ikke har et så nyansert ordforråd. 

Mange blander for eksempel sjalu og misunnelig. 

Anonymkode: 6aa4c...17d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer på om dere som responderer bare for å pirke på språk gjør det av å bli truffet, men ikke ha noe argument eller om det er fordi det når dere så sykelig langt inn mot margen at noen skriver en eneste gramatikkfeil?

Anonymkode: 35e78...326

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en del folk som ikke har et så nyansert ordforråd. 

Mange blander for eksempel sjalu og misunnelig. 

Det er sannt. Jeg har ikke et nyansert ordforråd og bryr meg ikke så veldig om feil ord kommer, om det kan forklares i rundt det.

Til fordel har jeg en nyansert tankegang og forstår noen uten at det er nødt til å komme frem på den mest pirkete perfekte formatet. Det er lov å lese mellom linjer. Det er lov å se på helheten, stille spørsmål, være litt fri, være litt raus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lurer på om dere som responderer bare for å pirke på språk gjør det av å bli truffet, men ikke ha noe argument eller om det er fordi det når dere så sykelig langt inn mot margen at noen skriver en eneste gramatikkfeil?

Dette er ikke pirk, og i alle fall ikke en grammatikkfeil. Men begrep med ulike betydninger. 

Og da blir det temmelig flaut, når formålet er å belære andre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da skrives det i ett ord, i hvert fall. Ikke det engelske oppdelte "dobbel standard". 

Synes du skrivemåten er avgjørende for begrepsinnholdet?

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har litt tungt for det? 

Åpenbart, siden jeg ikke skjønner hva du mener 😄 Men la oss forholde oss til "dobbeltmoralsk", da. Eller mener du kanskje at definisjonen jeg lenket til, er feil?

-ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes du skrivemåten er avgjørende for begrepsinnholdet?

-ts

Du vet du blir moderert, og får advarsel, når du deltar med to brukere i samme tråd?

Og er ikke det litt dobbeltmoralsk, også?  (ikke dobbel standard, altså, bare for å ta det med t-skje 😂)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vet du blir moderert, og får advarsel, når du deltar med to brukere i samme tråd?

Og er ikke det litt dobbeltmoralsk, også?  (ikke dobbel standard, altså, bare for å ta det med t-skje 😂)

Jeg deltar ikke med to brukere i samme tråd, hvorfor tror du det? Min anonymkode er den som står i HI, og jeg skriver alltid  -ts på slutten av innleggene mine. De andre brukerne er ikke meg. Men takk, slikt er jo viktig å passe på. 

- ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal en være ute med pekefingeren så sørg i det minste for å skrive ordet korrekt, ts. 

Anonymkode: 31ceb...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sannt. Jeg har ikke et nyansert ordforråd og bryr meg ikke så veldig om feil ord kommer, om det kan forklares i rundt det.

Til fordel har jeg en nyansert tankegang og forstår noen uten at det er nødt til å komme frem på den mest pirkete perfekte formatet. Det er lov å lese mellom linjer. Det er lov å se på helheten, stille spørsmål, være litt fri, være litt raus.

Mange som ikke har et nyansert ordforråd bruker kun få og grunnleggende ord og forklarer rundt. Problemet oppstår når man bruker mange ord med veldig spesialisert mening feil, og mener andre får gjette seg fram til riktig mening. Litt som folk som sier rosevin når de mener rødvin og omvendt. Hadde man derimot bare snakket om vin....som er litt rød...da hadde man hatt et lite nyansert ordforråd og andre kunne lest mellom linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skal en være ute med pekefingeren så sørg i det minste for å skrive ordet korrekt, ts. 

Anonymkode: 31ceb...aa5

Jepp, skriver fra mobil, hender at pølsefingrene kommer i veien 😄 Synd at det blir fokus på sånn småpirk i stedet for å svare på spørsmålet i HI. Det er ikke ment som pekefinger, jeg lurer oppriktig på hvorfor det er såpass mange som bruker begrepet feil. Derfor har jeg også forsøkt å komme med eksempler for å konkretisere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det avhenger om grammatikkfeilen (som skrives med dobbel m) er så grov at det må reageres.

Anonymkode: cd0b1...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Der er lov, men svært lite interessant.

Anonymkode: cd0b1...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...