Gå til innhold

Trening på mølle.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi skal nå kjøpe oss mølle. Dette da bi ser at det er vanskelig å komme seg ut på den gåturen med dagjobb, to små barn, der den ene har spesielle behov, og generell latskap.

Jeg er STOR. Jeg er 170 cm og veier 116 kg. Jeg ønsker å komme i form og ha bedre helse for meg og mine barn.

Jeg er utrent og spm sakt lat. Jeg har trent tidligere, dog lett trening, men var både lettere og sprekere.

Jeg har kvinne og 38 år.

Har dere tips til hvordan jeg bør starte? Bør jeg satse på tid eller km? Evt andre tips?

takk ☺️

Anonymkode: 7c905...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg anbefaler å ikke se på distanse i begynnelsen.

Start med å gå i moderat tempo (litt andpusten) i 20-30 minutter tre dager i uken i begynnelsen. Når det føles greit kan du øke antall dager.

Etter hvert vil du oppleve at du må opp i tempo for å få samme effekt, og da øker du tempo først på en dag i uken, og videre med en og en dag om gangen.

Anonymkode: 26f22...272

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, støtter meg på den over. Gå 20-30 min å få opp pulsen. Bli andpusten og få hjertepumpen i gang. For motivasjonen sin skyld kan du jo skrive opp hvor langt du har kommet på tredemøllen når du er ferdig, så har du noe å måle deg mot senere. 

1. Ikke start for hardt ut med hver dag

2. Øk treningen gradvis. Når 2-3 ganger i uken går bra, så kan du legge på en dag. Eventuelt legge på 5 min.

3. Syns du det er kjedelig, ta på en podcast, lydbok eller se på noe på ipad samtidig. 

4. Ønsker du å kombinere løpe med gå etterhvert, kan du følge et nybegynner program. Anbefaler dette: 

https://loplabbet.no/artikler/treningsprogram/12-ukers-nybegynnerprogram

Anonymkode: ad40e...553

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg anbefaler å ikke se på distanse i begynnelsen.

Start med å gå i moderat tempo (litt andpusten) i 20-30 minutter tre dager i uken i begynnelsen. Når det føles greit kan du øke antall dager.

Etter hvert vil du oppleve at du må opp i tempo for å få samme effekt, og da øker du tempo først på en dag i uken, og videre med en og en dag om gangen.

Anonymkode: 26f22...272

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, støtter meg på den over. Gå 20-30 min å få opp pulsen. Bli andpusten og få hjertepumpen i gang. For motivasjonen sin skyld kan du jo skrive opp hvor langt du har kommet på tredemøllen når du er ferdig, så har du noe å måle deg mot senere. 

1. Ikke start for hardt ut med hver dag

2. Øk treningen gradvis. Når 2-3 ganger i uken går bra, så kan du legge på en dag. Eventuelt legge på 5 min.

3. Syns du det er kjedelig, ta på en podcast, lydbok eller se på noe på ipad samtidig. 

4. Ønsker du å kombinere løpe med gå etterhvert, kan du følge et nybegynner program. Anbefaler dette: 

https://loplabbet.no/artikler/treningsprogram/12-ukers-nybegynnerprogram

Anonymkode: ad40e...553

Tusen takk for gode tips! Gleder meg til å komme i gang! :)

Anonymkode: 7c905...b7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så bra! Anbefaler en mølle en kan justere stigning. Start med å gå- med litt stigning. Etterhvert kanskje du har lyst å prøve å småjogge. En kan også «gogge». Jogg lett- gå innimellom. 

Lykke til!

Anonymkode: 55d7c...19c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde nok begynt med å gå i stigning. Powerwalk med mer og mer stigning. Tungt for kondisen, du forbrenner mye og overbelaster ikke beina. Begynn flatt, ta 20 minutter hard motbakke, 10 minutter flatt roligere, Så øke tid og stigning i motbakke uke for uke. Du merker forbedring på kondisjon og bein veldig fort i motbakke. 
Når det er helt greit å gå motbakke i powerwalk så begynn med jogging om du har lyst til det. Da har du bygd en bra kondisjon og sterkere bein. 

Anonymkode: ba599...012

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gode sko!!!

Spesielt når du er stor. Kjempeviktig med riktige sko for dine føtter, og med mye demping for underlag som mølle.

Anonymkode: 9a039...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal du forbrenne fett: sats på tiden fremfor hastighet. Da reduserer du også risiko for skader. Er du utrent så er det veldig hardt for ledd og muskler å begynne å jogge med 116 kilo med belastning. Lag et fysisk utgangspunkt og bygg opp et fysisk grunnlag gjennom å gå. 

Det beste for fettforbrenningen er faktisk å ligge rundt 70% av makspuls, altså i et tempo der du merker det på pusten, at lungene jobber, men du kunne fortsatt holdt en samtale. For mange vil dette tilsvare et tempo på rundt 4-7 km i timen + stigning på mølla (men dette avhenger av mange faktorer som kondisjon, steglengde også videre), men du bør føle deg frem. Det viktigste er at du 1) kjenner at pulsen går litt opp og 2) finner et tempo hvor du kan gå en stund. 

I starten er det ikke så farlig om du går så lenge. Mest sannsynlig vil kroppen bli litt stiv og støl dersom den ikke er vant til å gå, og selv om du går litt ute så kan det kreve litt tilvenning i starten å gå på mølle. 15 minutter om gangen er nok greit i starten, men skal du ha effekt på kondisjon over tid + forbrenne nok fett til at det gir utslag på kaloriregnskapet så er det fint å sikte seg inn på minst 20-40 minutter etter hvert (lengre enn dette er selvsagt også greit så lenge du trives med det). 

Etter hvert som kroppen blir vant til belastningen kan du om du ønsker legge inn litt jogging, gjerne i form av intervaller (10 minutter oppvarming, 4 minutter jogging + 2 minutter gange x 4 er en klassiker, men det finnes mange variasjoner og så lenge du finner noe du liker er det ikke så farlig hva det er). Intervaller er hardt mot kroppen hvis man pusher seg godt i dragene, så greit å ha i bakhodet at man legger inn hviledager eller dager med roligere trening mellom. Harde intervalløkter etter hverandre har stort sett ikke noe for seg.

Masse masse lykke til! :D 

Anonymkode: cf427...4bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett tips når det gjelder motivasjon. Plasser mølla foren en TV og finn en serie som du KUN kan se på når du er på mølla. Da vil det bli mye mer lystbetont og lettere å motivere seg til å ta en tur. 
Jeg ville begynt med gåturer i et tempo der du ikke blir veldig sliten, men bare blir vant til å gå. Så kan du legge på mer og mer fart etter hvert som formen blir bedre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Intervalltrening med stigning hele tiden, er det som gir meg best resultater. Da kan du bruke oppskriften til NTNU som er veldig god. Etterhvert kan du også løpe lengre distanser og gjerne med intervall da også. Stigning er MYE bedre enn flatt pga belastning som en over her sier. I tillegg kommer en fortere i form og får litt styrketrening på veien :)

Anonymkode: 5072f...f54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk stigning på mølla, eller så kan du fort få beinhinnebetennelse, det vil du ikke ha.

Anonymkode: df071...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husk stigning på mølla, eller så kan du fort få beinhinnebetennelse, det vil du ikke ha.

Anonymkode: df071...953

Dette!

Og en super måte å varme opp knær for å beskytte dem, er å gå sakte baklengs i litt stigning i 10 minutter før hver økt. Det forebygger også beinhinnebetennelser. Dette er også et supert triks for de som har knær spm sliter litt!

Anonymkode: 9a039...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som de andre; motbakke/stigning er gull!  Man  slettes ikke jogge, og intervalltrening får man gjort med stigning og rask gange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...