Gå til innhold

Man bør kunne forvente noe fra besteforeldre!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sitter bare å hulkgråter og hører på denne episoden: https://podcasts.apple.com/no/podcast/foreldrerådet/id1093425712?i=1000690714832

mine foreldre stiller ALDRI opp og det er SÅ vondt! Har et par ganger klaget min nød (bare for å få et utløp) her på KG. Her får man jo alltid slengt i trynet at man ikke kan forvente en eneste ting av besteforeldre. Hun eksperten her sier jo det stikk motsatte, og for første gang føler jeg meg bittelitt sett. Det er en sorg jeg bærer på ikke bare for min egen del, men barna mine som aldri får oppleve å ha en relasjon til en bestemor 😭 

anbefaler virkelig denne episoden, noen andre som har hørt? 

Anonymkode: 4bc12...5ce

• Liker 1
  • Hjerte 25
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ikke hørt episoden, men har selv (sviger) foreldre som ikke bryr seg om sønn eller barnebarn og det er sårt og vanskelig.

Det er klart at man har en slags forventing om at de skal få ett godt forhold, men når der ikke skjer, så blir det jo en sorg. Og det er lov å ha forventinger om at de skal stille opp og bli kjent med barnebarn. Det er jo faktisk ganske vanlig med tilstedeværende besteforeldre. Sikkert derfor det blir ekstra sårt, man ser jo hvordan andre har det.. 

Anonymkode: 1a317...0ec

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke hørt den, men jeg tenker også at vi kan forvente ting av dem. Ikke at de skal stille opp på minuttet når vi ønsker det, eller at de skal oppdra barna for oss når vi er slitne. Men jeg forventer at foreldrene mine fortsatt er foreldrene mine selv om jeg får egne barn, at de er der for meg, stiller opp for meg hvis jeg trenger støtte. Forventer av meg selv som datter at jeg hjelper dem hvis de har behov for det, og da forventer jeg det samme tilbake. Jeg forventer at de ønsker å ta del i sine barnebarns liv ut i fra hvilken kapasitet de har. Jeg forventer at de er nysgjerrige på oss, og vil ta en del i livet vårt. På samme måte som jeg forventer det samme om meg selv som datter. Spør pappa om alle de politiske møtene han går på, spør mamma om hennes ting osv. Spør om jeg skal ta med noe fra butikken på veien osv. Vi hjelper dem med forefallende arbeid på huset da de ikke lenger har helse til det. De har hjulpet med flytting x antall ganger gjennom årene. 

jeg tenker at forventingen bør inneholde mye mer enn barnevakt og hjelp til å få kabalen til å gå opp. Tilstedeværelse og nysgjerrighet begge veier. Er en involvert i livet til hverandre vil det være lettere å hjelpe til med de andre tingene også. 

Anonymkode: 725e2...4b9

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har bestemor som ser barnebarn sine flere ganger i mnd og de sover ofte over. Og svigers som ser barnebarn sine kansje 1 gang vær 2-3 mnd. Pga de har tid til hobbyer og andre voksne..men ikke barnebarn 

Anonymkode: 38ebd...afe

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei man kan ikke forvente noe av besteforeldre. Det går an å si ifra at disse besteforeldrene heller ikke bør kreve noe av dere barn når de i fremtiden trenger hjelp....

Anonymkode: 66f71...f74

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke noen forventninger selv. Jeg tenkte dette er vår oppgave å oppdra ungene. Min mor har hatt ungene når jeg har spurt. Men har aldri spurt selv fordi hun er redd for at vi mente hun tok for stor plass. Mine svigerforeldre har ikke gjort noe. Min svigerfar når ungene ble større. Tatt dem med på turer. Svigermor har ikke kontakt. Jeg er ikke skuffet fordi jeg hadde heller ikke noen forventninger. Synes alt er helt ok. Jeg lever livet. 

Anonymkode: 5b673...f5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mine foreldre har aldri vært der for mine barn. Ikke vist noe interesse.  Ikke kommet i bursdag.  Kom heler ikke i konfirmasjon 

Mens svigers har altid stilt opp. Altid vært der både for meg og unga. Møtt opp på bhg når det skjedde ting  samme på skole. Vært her i alle bursdager. 

Anonymkode: 88ae5...51f

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av utfordringen, her som i alle andre relasjoner, er vel å ha realistiske utfordringer. Ut fra livssituasjon (både egen og besteforeldrenes), og ut fra hva slags forhold man har før barna kom, hvordan besteforeldrene var som foreldre og hvor fokuset deres ligger. De færreste endrer hverken personlighet eller livsstil av å bli besteforeldre, og jeg får av og til inntrykk i tråder her at enkelte forventet at det skulle skje. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daria skrev (Akkurat nå):

Litt av utfordringen, her som i alle andre relasjoner, er vel å ha realistiske utfordringer. Ut fra livssituasjon (både egen og besteforeldrenes), og ut fra hva slags forhold man har før barna kom, hvordan besteforeldrene var som foreldre og hvor fokuset deres ligger. De færreste endrer hverken personlighet eller livsstil av å bli besteforeldre, og jeg får av og til inntrykk i tråder her at enkelte forventet at det skulle skje. 

Dette tror jeg er viktig. 

Jeg tenker at om du ikke treffer foreldre/svigerforeldre noe særlig før du får barn, at dere ikke er en del av livet til hverandre - så tror jeg nok ikke det endres ved at de kommer små til verden. 

Vi har omgått både foredlede og svigerforeldre mye. Reist på turer, hatt middager, og generelt truffet hverandre mye. Da vi fikk barn var det naturlig å fortsette med å fortsatt være en viktig del av livene til hverandre. Og begge besteforedrepar er mer enn gjerne med barna barna sine - både med og uten oss. Nå er barnebarna tenåringer, og tar selv initiativ til å stille opp for besteforeldre, eller dra på besøk til besteforeldre.

Anonymkode: f97c0...e26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pass er en ting, men det er jo relasjonen som de går glipp av. Og det er det som er mest sårt for meg mtp mine barn og deres besteforeldre. At de prioriterer andre ting. 

Anonymkode: 2525b...f39

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg sitter bare å hulkgråter og hører på denne episoden: https://podcasts.apple.com/no/podcast/foreldrerådet/id1093425712?i=1000690714832

mine foreldre stiller ALDRI opp og det er SÅ vondt! Har et par ganger klaget min nød (bare for å få et utløp) her på KG. Her får man jo alltid slengt i trynet at man ikke kan forvente en eneste ting av besteforeldre. Hun eksperten her sier jo det stikk motsatte, og for første gang føler jeg meg bittelitt sett. Det er en sorg jeg bærer på ikke bare for min egen del, men barna mine som aldri får oppleve å ha en relasjon til en bestemor 😭 

Jeg har bare mamma og fikk tidlig passet påskrevet at hun ikke skulle være barnevakt eller stille opp på noe med mindre hun selv ønsket det. Mao: alt skulle skje på hennes premisser, ikke om jeg faktisk trengte hjelp. Besteforeldre i dag jobber lengre, har bedre helse og er mye mer aktive utenfor hjemmet enn besteforeldre fra tidligere generasjoner var. Jeg vil også påstå at de er mye mye selvsentrert og egoistiske. Mens jeg praktisk talt ble oppdratt av mine fire besteforeldre i helger/ferier vil min mor diktere over alt samvær og ihvertfall ikke stille opp om jeg trenger barnevakt for jobb!! Pfft! Det var ihvertfall helt uaktuelt. 

Anonymkode: 7bffd...b7c

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Besteforeldre kommer i alle mulige utgaver, slik som foreldre. 
Noen ser verdien for både seg selv og for barn og barnebarn i å bygge og å ha gode relasjoner andre ser det ikke og prioriterer sin tid og sine ressurser på andre måter. 
Det er vel ikke bare barnebarna bestemor overser? Her må det være noe mer. 
Å sørge og irritere deg over noe du ikke kan gjøre noe med, er bortkastet energi. Her er det bestemor som er den nest største taperen, barna den største. 
Og bestemor som kan gå i skammekroken, men hun mangler forstand til å se hva hun gjør. 
Men her kan og ligge mer i mellom, som for eksempel en dårlig relasjon til generasjonen mellom bestemor og barnebarna. 

Anonymkode: c28ec...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daria skrev (30 minutter siden):

Enig i denne. Finnes jo besteforeldre med skrantete helse, hvor det er urealistisk å forvente så mye fra.

Men en ting; selv om man har et vanskelig/anstrengt eller annet forhold med sine barn, så er det fult mulig å starte på ny frisk med barnebarn.

Trådstarter må starte med å se hvor besteforeldrene befinner seg i forhold til livssituasjon. 

Anonymkode: da7fd...0bc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Med tanke på hvor mye hjelp min mor fikk av sine foreldre, skulle man tro at hun såg verdien av det. Men nei. Jeg husker vi var både 7-8 barnebarn samtidig på overnatting hos våre besteforeldre. Vi var fordelt på to soverom, noen i senger andre på madrasser på gulvet.

Mine besteforeldre hadde 6 barn og totalt nesten 20 barnebarn. Men disse seks barna, de er sannelig noe for seg selv for å si det sånn....

Anonymkode: f1627...d91

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Man skal ikke forvente noe av noen! Ordet forvente er så negativt. 

Men man kan snakke sammen og se om man kan få til å hjelpe hverandre. Hvis de ikke vil når man spør pent,så må man bare akseptere det. 

Anonymkode: 8836b...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Besteforeldre i dag jobber lengre, har bedre helse og er mye mer aktive utenfor hjemmet enn besteforeldre fra tidligere generasjoner var.

Mine foreldre har langt bedre helse enn hva mine besteforeldre hadde. Men ja, de er mye mer aktive utenfor hjemmet. De må jo "realisere" seg selv nå og se alle andre kulturer (enn sin egen).

Anonymkode: f1627...d91

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Pass er en ting, men det er jo relasjonen som de går glipp av. Og det er det som er mest sårt for meg mtp mine barn og deres besteforeldre. At de prioriterer andre ting. 

Anonymkode: 2525b...f39

Bare husk at det er deres tap. En mager trøst, men man kan ikke tvinge noen til å ville ha en relasjon med barnebarna sine. Veldig trist for dem det gjelder 🫶 Og spesielt barna ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jo at når man velger å få barn så forstår man også at det sannsynligvis blir barnebarn og at man bør ha et minimum av interesse i å skape et godt forhold til dem. Så er jo spørsmålet hva som ligger i det. Jeg er nok enig med Daria i at det jeg tror det lander på er hvor realistiske forventningene besteforeldre og barn/barnebarn har til hverandre. Mange forventer ganske mye og bør nok roe forventningene en del hakk. Besteforeldre har allerede brukt store deler av livet på å ta vare på barn, selvfølgelig ønsker de nå å bruke tiden på andre ting nå. Man kan fint skape et godt forhold til barnebarn uten at det betyr å stille opp som barnevakt hver gang foreldrene knipser med fingrene. Det er forskjell på å vise null interesse for barnebarna og på å ikke ønske å bli brukt som gratis ekstrahjelp. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Besteforeldre i dag jobber lengre, har bedre helse og er mye mer aktive utenfor hjemmet enn besteforeldre fra tidligere generasjoner var. Jeg vil også påstå at de er mye mye selvsentrert og egoistiske. 

Anonymkode: 7bffd...b7c

Her treffer du spikeren på hodet, men ikke slik du tror. Du forventer altså at besteforeldrene, i tillegg til full jobb og aktivitet utenfor hjemmet, skal bruke av fritiden sin på å passe barn når det passer deg og ikke når det passer dem. Og så blir du sur og kaller dem egoistiske og selvsentrerte? Beklager å si det, men den selvsentrerte her er faktisk deg.  

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skulle tro de ville ha ett forhold til barnebarna sine ja. Trist at mange ikke har det. Ikke bruker tid med de. Gode minner og opplevelser som de senere husker. Men klage når de sitter alene på gamlehjemmet senere og ingen besøker de gjør de nok, ris til egen bak!

Her har de aldri vist interesse. Nok med kaffedrikking og bli servert , og passe de andre barnebarns sine. Ikke våre. De andre har da 8besteforeldre og alle er tilstede. Vi hadde 2, som ikke er tilstede i det hele tatt. Står med alle dåp,konfirmasjon og annet alene. Bursdager har de ikke tid til og jul er det kun de, er så stress med barn.. Dcs om jeg handler, lager til alt så kan de komme å slappe av i sofaen fra de kommer til de går.. sutre over alle gavene barna får og hva de spiser eller ikke.

Har veldig snille,altmuligetende gode barn. Men sutring og mas fra de andre om alt som er gale. Har vært mye drama (galskap)så vi kuttet de ut. De var ikke tilstede uansett.

Så ser vi andre rundt , de baker,lager mat til konfirmajson, hjelper med bunad, inviterer til middag,jul, tar de med på fjelltur,lekeplass,kino,lekeland,hytten,ferie.. 

Men sånn er det vel!

Egoister! 

Enda mer sårt når de kjøper,lager ,inviterer de andre. 

Anonymkode: 9b0d5...833

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (6 minutter siden):

Bare husk at det er deres tap. En mager trøst, men man kan ikke tvinge noen til å ville ha en relasjon med barnebarna sine. Veldig trist for dem det gjelder 🫶 Og spesielt barna ❤️

Det er jo ikke bare deres tap. Mine barn har tapt det å ha en relasjon til besteforeldre. 

ts

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...