Gå til innhold

Hvilken bil bør jeg kjøpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en ny bruktbil. Maks 130 000. Den trenger ikke være stor, men helst ikke mindre enn Mazda 2 og Toyota Yaris siden jeg kjører mye på motorvei. 

Den bør være driftssikker da jeg håper å kunne beholde den i 10 år. Min nåværende bil er en Toyota avensis som jeg kjøpte da den var 10 år. Nå er den 20 år og klar for utskifting. 

Den skal brukes til noen småturer i det daglige, og helgeturer/langturer. 

Jeg har skjønt at man bør kjøpe elbil, men jeg har ikke mulighet til å lade hjemme. Hvis jeg  skal ha elbil må den derfor ha lang rekkevidde sånn at jeg ikke trenger lade så ofte. 

Forslag?

Anonymkode: ece48...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At man bør kjøpe elbil stemmer ikke, for det er ikke riktig valg for alle. 

Legg inn søkekriterie på finn og se hva som kommer opp innen prissjiktet og hvor du bor.
Jeg personlig handler kun fra forhandler som også tilbyr garanti.

Bil er risiko uansett hva man kjøper, selv om man kjøper fra såkalt driftssikre produsenter. Velg noe som kan dokumentere full servicehistorikk, ikke har for lang kmstand, og ikke er for dyr å forsikre. 

Både Yaris og mazda 2 som du nevner må jo være greie biler til ditt bruk? 

Anonymkode: ec6d0...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at elbil gir mest bare mening om du kan lade hjemme. Kommunale ladestasjoner kan hjelpe. Elbiler er stillere, enklere og billigere å vedlikeholde, og, for mange, triveligere å kjøre. Det er en vurdering som er helt opp til deg.

Av billige bensinbiler er Mazda 3 jo et supert valg. Du har også Honda Jazz og Hyundai i20 som kompetente jokere. 

Anonymkode: 577f8...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg trenger en ny bruktbil. Maks 130 000. Den trenger ikke være stor, men helst ikke mindre enn Mazda 2 og Toyota Yaris siden jeg kjører mye på motorvei. 

Den bør være driftssikker da jeg håper å kunne beholde den i 10 år. Min nåværende bil er en Toyota avensis som jeg kjøpte da den var 10 år. Nå er den 20 år og klar for utskifting. 

Den skal brukes til noen småturer i det daglige, og helgeturer/langturer. 

Jeg har skjønt at man bør kjøpe elbil, men jeg har ikke mulighet til å lade hjemme. Hvis jeg  skal ha elbil må den derfor ha lang rekkevidde sånn at jeg ikke trenger lade så ofte. 

Anonymkode: ece48...867

Elbiler til maks 130 000 kr er gjerne litt eldre, eller er mindre biler med kortere rekkevidde. Skal en utnytte fordelen med elbil er hjemmelading en stor fordel. Kan du lade på kommunale ladere i nærheten av hjemme eller kan du lade på jobb? 

Er årsak til du ikke kan lade hjemme at du leier bolig, eller bor i borettslag / sameie som ikke har noen egen parkerings-hus eller -plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...