Gå til innhold

Hvordan bruke 4000 på mat i måneden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi er en familie på 1 voksen og 2 skolebarn. Hvordan klarer vi å bruke 4000 per måned på mat? Vi ligger på 9-12.000 nå, men vil prøve å redusere. Er det noen som har menyer og lignende?

Anonymkode: 40b9c...55b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Wow, det var mye,spesielt med bare en voksen! hva kjøper du og hvor ofte handler du egentlig?

Anonymkode: dd08d...ff6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

First price, mye frossenvarer og hermetikk/tørkede ting

lage store posjoner og fryse ned. Ukeshandle

Anonymkode: b6596...5a4

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spis mer vegetar, eller tilsett bønner i kjøttdeig for å spe den ut. Er dere vant til en pakke med kjøttdeig til taco, så halver den og tilsett bønner. Mye protein og lavere pris. 

Ellers gjelder det å planlegge, utnytte tilbud, se i datodisken og fryse ned billig mat, passe på at man spiser opp all maten, bak brød hjemme, reduser inntak av godteri og f.eks. melk. F.eks. kun 1 glass pr dag, drikk vann utenom. 
Kjøp gjerne mat på Oda, da er det enklere å ha kontroll på beløpet, og enklere å lage oppskrifter på det man allerede har hjemme. 

Anonymkode: 171ad...9b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reduser kjøtt. Kjøp frossen fisk om dere spiser det. Sjekk alltid kiloprisen. Kjøp linser og bønner.

Følg med på tilbud. Ta utgangspunkt i rimelige grønnsaker, og husk at frosne erter er sunne og gode.

Ikke kast mat. Planlegg hvordan du kan bruke rester. 

Bak gjerne brød selv og frys ned i skiver. Ta opp det dere skal spise. 

Pålegg: sjekk kilopris. Lag f.eks. hummus selv. 

Anonymkode: 4f811...dc8

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Flittig bruk av dato-disken på butikken. Mat som går ut på dato er ikke automatisk dårlig.

- Bak brød (gjerne flere om gangen) og legg i fryseren de man ikke bruker. 

- Planlegging, planlegging, planlegging. På søndag kan man gå gjennom tilbuds-avisene på appen (jeg bruker Mattilbud appen) og sjekke om det er noe interessant på tilbud. Noen ganger lønner det seg også å kjøpe store forpakninger av ting og så legge i fryseren. Det meste kan fryses.

- Skriv handleliste utifra det man har hjemme. Kjøp kun det man har på listen. 

- Handle kun 1 (maks 2 om man må) dag i uken. 

Denne uken har jeg planer om å ikke dra innom butikken, da jeg har masse mat i fryseren, som jeg tenker å bruke opp. Det sparer jeg penger på. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det var mye. Vi er to voksne med romslig budsjett, og bruker mye mindre.

Jeg følger med på tilbud, kjøper veldig få varer til full pris. Er det gode tilbud kjøper jeg bulk, over et års forbruk. Betaler aldri fullpris for varer med lang holdbarhet. 

Bønner og linser er mettende og god mat, kjøpes i store sekker. Har vi fredagstaco eller chili så bruker jeg alltid like mye bønner, som kjøtt. Og til lunsj har jeg ofte linser med grønnsaker. 

Lager pålegg selv. Kjøper rimelige stykningsdeler på tilbud, og har kuttemaskin og vakumpakker. 

Mataukt i sesong. Alt av frukt og bær, inkludert all saft og syltetøy, har vi plukket, eller kjøpt rimelig rett fra produsent. 

Og er med i alle fordelsprogrammer og slikt. Sparer jevnt over 10-20% å kjøp. 

Anonymkode: aade2...5a7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om dere nok kan redusere mye, er nok 4000 for knapt for to skolebarn og en voksen. Hvor gamle er barna? Lag heller et realistisk budsjett. 

Anonymkode: 35cc5...48f

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker 4000 kroner for en voksen.

Anonymkode: dfcb1...288

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En tusenlapp i uka er for lite synes jeg. 140ish per dag blir for lite. 

Men 9000-12000 er jo 2-3 ganger mer enn det. 

Må da være enkelt å redusere. Bare ved å se på handlelappen nærmest. Du kjøper garantert mye av noen dyre og antakelig unødvendige varer 

Anonymkode: c9ec9...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er en voksen og en tenåring. SIFOs referansebudsjett for mat og øvrige dagligvarer ligger på 8500 for oss to. Så 4000 høres urealistisk ut. Da blir det mye havregryn og husmann knekkebrød. 

Anonymkode: 6e5ab...e30

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se over alle kvitteringer, og se hvor de store summene er. 
Kan noen av varene du handler byttes til billigere alternativer? 
F.eks bytte fra Norvegia til Coop ost. Bytte fra Gilde salami, til first price skinke. 

Se over hva dere kaster.
Ser dere mest på dato, eller bruker dere "lukt og smak" ?
Tømmes det ofte ut halve kartonger med melk fordi de er over datoen? Kastes det halve paprikaer fordi de er blitt skrukkete? Kastes det brød? 

Det handler mye om planlegging, men også om kreativitet. 
Jeg planlegger en del middager, da ut i fra råvarer og tid. Hvis jeg vet jeg har noen travle dager, så planlegger jeg raskere middager. Men jeg har også dager med "rydde kjøleskap-middager".
En pølsegryte med pølser, en boks hermetiske tomater, og alle grønnsaksrester i kjøleskapet f.eks. Var det litt ost igjen også? Da kan pølsegryta bli pølsegrateng istedet. 
Bruk tilbudsapper, og tenk hvilke grønnsaker som er billige og metter bra. En pakke pølser, svinestrimler, eller annet kjøtt fra dato-disken, eller kjøpe en svinebog på tilbud, sammen med masse poteter, gulrot og kålrot, så har du en nydelig lapskaus. Kan fint fryses ned i porsjonspakker til travle dager. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelpes her levde vi to voksne, en 12 åring og en 16 åring på 4000 (har nylig gått opp til 5000). 

Drit i å kjøpe spesialprodukter: plantebaserte, ferdiglaget mat, jif våtmopper, engangsartikler, en del frukt og grønnsaker (kjøp etter tilbud, ikke etter ønske), snus/tobakk, brus/snop/kjeks og kaffe/te. Luksusvarer er det første som ryker. Sminke, såpe, deo, shampo, rengjøringsprodukter, kremer, alt slik må vike og det du MÅ ha må du enten kjøpe inn på tilbud/utgåtte varer eller kjøp firstprice. I fjor kjørte rema vasketilbud og da gikk jeg fra rema til rema og kjøpte opp vaskepulver. Kjøper sikkert ikke vaskepulver igjen før i 2029 ut fra beregningen.

Sjekk halvpriskurvene, er det mindre enn 50% må du vurdere om det er nødvendig. Sjelden jeg kjøper noe til -40% og aldri under det. Sjekk liter/kg pris og kjøp det billigste. Bygg deg opp et lager, spesielt når butikkene kjører kronetilbud. Å sprenge budsjettet en måned kan redde resten av året når det er varer du vet dere trenger. Jeg har ikke kjøpt klor eller salmiakk siden 2018, og under korona kjøpte vi heller ikke dopapir, tannbørster, bind, såpe eller dusjsåpe (hamstret på tilbud). Kjøper zalo 5l og lano 5l (våre luksusvarer) på tilbud når lyreco eller bondekampaniet har tilbud. Tømmer det over i en liten flaske til hverdagsbruk. 

Spis ut av fryseren og skapene, det er ofte mer mat der enn du tror. Frys rester. Lag suppe/kraft av grønnsaksskrell og bein. Lag smoothie av slitne frukt og grønnsaker. Kast ikke mat med mindre det er råttent/muggent. Best før varer kan vare tilnærmet evig om du oppbevarer dem riktig.

Bli kreativ, bruk det du har! Tomatsuppe fra firstprice er knallbillig og metter mange  (11L pr pose). Havregrøt er også billig og metter. Det kan varieres i det uendelige og det er sunt! Makaroni/spaghetti/ris (kjøp 5-10kg sekker med ris) eller linser (kjøp store poser hos innvanderbutikker, havaristen eller holdbar) kan drøye ut et måltid og du kan metter mange med mindre. 

Anonymkode: 19f62...0f9

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ser noen nevner husmann knekkebrød med, det er også sunt og veldig billig. Når vi slet på det verste var FP tomatsuppe, havregryn og husmann knekkebrød virkelig noe som hjalp å mette uten store kostnader.

Jeg sparer slark av alt (cottage cheese, keramikk, rømme, melk, fløte, yoghurt) og har det oppi havrerundstykker (billig og metter bra), jeg hamstrer sesongvariasjoner som er nedsatt i pris og fryser det ned. Utrolig hva som kan fryses og brukes. Jeg har en pose til skrell og endestykker (grønnsaker), og en til bein liggende i frysen. Når de er fulle lager jeg kraft som igjen blir til suppe. Får ofte fenalårbeinet av naboen min etter jul, mye god smak i den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

4000 i uka er nok i knappeste laget. Du skriver to skolebarn, men er det småskolen eller ungdomsskolen?

Om du ser på kvitteringene dine, vil du se hva som er dine store poster. Hva er unødvendig og hva kan evt erstattest med andre varer.

Det kan også være lurt å tenke på kvalitet framfor kvantitet. Det er bedre å kjøpe 1kg epler framfor en sjokoladeplate feks. At noe er på tilbud trenger ikke å bety at det er et lurt kjøp.

Anonymkode: a8683...fba

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er en familie på 1 voksen og 2 skolebarn. Hvordan klarer vi å bruke 4000 per måned på mat? Vi ligger på 9-12.000 nå, men vil prøve å redusere. Er det noen som har menyer og lignende?

Anonymkode: 40b9c...55b

Hvor gamle er barna? Jeg er en voksen kvinne (som veier hele 55 kg) og har en sønn på 15 år som er på vei oppover :P vi hadde sultet på 4000 kr i måneden.. men det hadde kanskje gått da han var 2 år? Jeg spiser jo jeg også, så usikker :P syns 4000 høres veldig urealistisk ut. Kanskje målet burde være f. eks 7000 kr? Man begynner i det små, for å snu vaner. Når man skal prøve å gjøre en stor omveltning så kan man ofte gå på en smell fordi at det er en så brå omveltning. 

Anonymkode: e31d6...ddc

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hjelpes her levde vi to voksne, en 12 åring og en 16 åring på 4000 (har nylig gått opp til 5000). 

Drit i å kjøpe spesialprodukter: plantebaserte, ferdiglaget mat, jif våtmopper, engangsartikler, en del frukt og grønnsaker (kjøp etter tilbud, ikke etter ønske), snus/tobakk, brus/snop/kjeks og kaffe/te. Luksusvarer er det første som ryker. Sminke, såpe, deo, shampo, rengjøringsprodukter, kremer, alt slik må vike og det du MÅ ha må du enten kjøpe inn på tilbud/utgåtte varer eller kjøp firstprice. I fjor kjørte rema vasketilbud og da gikk jeg fra rema til rema og kjøpte opp vaskepulver. Kjøper sikkert ikke vaskepulver igjen før i 2029 ut fra beregningen.

Sjekk halvpriskurvene, er det mindre enn 50% må du vurdere om det er nødvendig. Sjelden jeg kjøper noe til -40% og aldri under det. Sjekk liter/kg pris og kjøp det billigste. Bygg deg opp et lager, spesielt når butikkene kjører kronetilbud. Å sprenge budsjettet en måned kan redde resten av året når det er varer du vet dere trenger. Jeg har ikke kjøpt klor eller salmiakk siden 2018, og under korona kjøpte vi heller ikke dopapir, tannbørster, bind, såpe eller dusjsåpe (hamstret på tilbud). Kjøper zalo 5l og lano 5l (våre luksusvarer) på tilbud når lyreco eller bondekampaniet har tilbud. Tømmer det over i en liten flaske til hverdagsbruk. 

Spis ut av fryseren og skapene, det er ofte mer mat der enn du tror. Frys rester. Lag suppe/kraft av grønnsaksskrell og bein. Lag smoothie av slitne frukt og grønnsaker. Kast ikke mat med mindre det er råttent/muggent. Best før varer kan vare tilnærmet evig om du oppbevarer dem riktig.

Bli kreativ, bruk det du har! Tomatsuppe fra firstprice er knallbillig og metter mange  (11L pr pose). Havregrøt er også billig og metter. Det kan varieres i det uendelige og det er sunt! Makaroni/spaghetti/ris (kjøp 5-10kg sekker med ris) eller linser (kjøp store poser hos innvanderbutikker, havaristen eller holdbar) kan drøye ut et måltid og du kan metter mange med mindre. 

Tomatsuppe fra first price metter mange? Jeg syns det er som saft. Er sulten to sekunder etterpå igjen 🙈 er det en ting jeg aldri kjøper lengre er det nettopp sånne greier, fordi at det er ikke mat i det. Kan virkelig ikke fatte at folk syns det der metter…

Anonymkode: e31d6...ddc

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hørtes da ut som voldsomt mye penger dere bruker 

Gå igjennom kvitteringer om hva dere kjøper. Kjøper dere mye varer som strengt tatt ikke er nødvendig, kjøper dere de dyreste alternativene istedetfor å kjøpe rimeligere merkevarer osv. Mange kjøper mye mer unødvendig varer enn de er klar over selv, 

Anonymkode: 75a74...fc0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ser noen nevner husmann knekkebrød med, det er også sunt og veldig billig. Når vi slet på det verste var FP tomatsuppe, havregryn og husmann knekkebrød virkelig noe som hjalp å mette uten store kostnader.

Jeg sparer slark av alt (cottage cheese, keramikk, rømme, melk, fløte, yoghurt) og har det oppi havrerundstykker (billig og metter bra), jeg hamstrer sesongvariasjoner som er nedsatt i pris og fryser det ned. Utrolig hva som kan fryses og brukes. Jeg har en pose til skrell og endestykker (grønnsaker), og en til bein liggende i frysen. Når de er fulle lager jeg kraft som igjen blir til suppe. Får ofte fenalårbeinet av naboen min etter jul, mye god smak i den!

Tror ikke keramikk verken metter bra eller er spesielt sunt å spise.

Anonymkode: d495b...afe

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...