Gå til innhold

Veldig lyst på et barn til, men redd å velte lasset

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skulle ønske vi hadde bare to barn. Det blir mer enn dobbelt så mye logistikk med tre barn som skal hit og dit, enn to. Noen må være med/vente/fikse kjøring/innom på veien/man må ut igjen senere på kvelden. Det er kjempedyrt å være utenfor "kjernefamilien " på 4, plutselig er hotell dobbelt så dyrt fordi man må ha to rom/leiligheter, færre boliger med nok soverom og som voksen er man alltid i mindretall. 

Jeg elsker barna mine, og ville ikke byttet inn noen av dem. Vi fikk tre veldig tette, og var relativt unge da vi fikk barna (vi var 26 og 32 da vi fikk yngste)Og det ville vært mye mer slitsomt om vi ikke var unge og friske og vi begge hadde unge foreldre i nærheten som har stilt opp masse for barna og tatt dem med på ferier og overnatting så vi har fått lade litt. 

Men; det er slitsomt og veldig dyrt. 

Anonymkode: 9c337...4a7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er jo litt russisk rulett hver gang. For vår del kunne det vært verre, men det er likevel en diagnose som har stor betydning for vårt dagligliv, og som vil gjøre det resten av livet. Det finnes ingen test. 
Når det gjelder kostnader, kommer de liksom i to hovedbolker:

1) Når man må ha større bil pga tre barn (dyyyyrt), selvsagt avhengig av hvilken bil man har. Men tre barneseter er tricky. Beltestoler er faktisk de verste, så det gjelder ikke bare i småbarnstiden.

2) Når minste blir litt større, slik at man må ha fem flybilletter, passer ikke på et familierom på hotell lenger (= må leie leilighet evt to hotellrom = dobbelt så dyrt), familiebilletter er som regel to voksne og to barn +++. Og ungene blir såpass store at arving ikke nødvendigvis er et alternativ bestandig. Sesongbytte med behov for tre par med vintersko (hvorav to i voksenstørrelse = mye dyrere), minst to vinterjakker og vinterbukser (igjen, mye dyrere i voksenstørrelse), og de begynner å spise som hester. Det er ikke småbarnstiden som koster mest… 

Anonymkode: ecfe8...60e

Så leit. ❤️

Bil og alt det har vi, men ja forstår det er en stor utgift. Vi har på en måte planlagt for kapasitet til 3 når det gjelder slikt, men som du sier så er det ganske mye dyrere med 3 ungdommer enn 3 småbarn ja!

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg skulle ønske vi hadde bare to barn. Det blir mer enn dobbelt så mye logistikk med tre barn som skal hit og dit, enn to. Noen må være med/vente/fikse kjøring/innom på veien/man må ut igjen senere på kvelden. Det er kjempedyrt å være utenfor "kjernefamilien " på 4, plutselig er hotell dobbelt så dyrt fordi man må ha to rom/leiligheter, færre boliger med nok soverom og som voksen er man alltid i mindretall. 

Jeg elsker barna mine, og ville ikke byttet inn noen av dem. Vi fikk tre veldig tette, og var relativt unge da vi fikk barna (vi var 26 og 32 da vi fikk yngste)Og det ville vært mye mer slitsomt om vi ikke var unge og friske og vi begge hadde unge foreldre i nærheten som har stilt opp masse for barna og tatt dem med på ferier og overnatting så vi har fått lade litt. 

Men; det er slitsomt og veldig dyrt. 

Anonymkode: 9c337...4a7

Takk for ærlig svar! Det er jo den der følelsen jeg frykter, for selvfølgelig kommer vi til å elske alle likt, det er logistikken og det som gjør meg bekymret for hvordan hverdagen blir. Akkurat hotell og den type ferier er ikke noe vi trives så godt med uansett så tenker vi må fokusere mest på hvordan hverdagen vil bli , men ja det er jo tydelig en stor kabal å legge.

Håper noen har innspill til dette som gjør meg litt lettere til sinns også 😅

Anonymkode: 96afe...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logistikken synes jeg har gått veldig fint. Man samkjører med andre foreldre og eldre barn kan sykle eller gå (eller ta kollektiv) til aktiviteter selv. Det skjer ekstremt sjelden at vi må være på tre steder samtidig. Jeg kan på stående fot faktisk ikke huske at det har skjedd. Vi har heller ikke familie i nærheten som kan passe eller hjelpe til med å kjøre barn til aktiviteter, men det har altså gått veldig bra likevel. Jeg tror ikke dette er noe dere trenger å bekymre dere for. Selvsagt, hvis du tenker at barna dere skal ha 2-3 aktiviteter hver så blir jo logistikken deretter, men det er jo da et valg.

Angående ferier har det heller ikke vært et problem. Vi velger sjelden hotellferier, ikke fordi de er så mye dyrere med tre barn, men fordi vi liker å ha god plass på ferie og det får man ikke med fem stykker på 1-2 hotellrom. Vi velger alltid feriehus/-leilighet, ofte gjennom Airbnb. Det er både rimeligere enn hotell og mye bedre plass. Bonus at man da har kjøkken til å lage enkelte måltider selv, hvis man vil da (men det er jo med på å gjøre ferier billigere).  :) Dette er virkelig null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arkana skrev (19 minutter siden):

Logistikken synes jeg har gått veldig fint. Man samkjører med andre foreldre og eldre barn kan sykle eller gå (eller ta kollektiv) til aktiviteter selv. Det skjer ekstremt sjelden at vi må være på tre steder samtidig. Jeg kan på stående fot faktisk ikke huske at det har skjedd. Vi har heller ikke familie i nærheten som kan passe eller hjelpe til med å kjøre barn til aktiviteter, men det har altså gått veldig bra likevel. Jeg tror ikke dette er noe dere trenger å bekymre dere for. Selvsagt, hvis du tenker at barna dere skal ha 2-3 aktiviteter hver så blir jo logistikken deretter, men det er jo da et valg.

Angående ferier har det heller ikke vært et problem. Vi velger sjelden hotellferier, ikke fordi de er så mye dyrere med tre barn, men fordi vi liker å ha god plass på ferie og det får man ikke med fem stykker på 1-2 hotellrom. Vi velger alltid feriehus/-leilighet, ofte gjennom Airbnb. Det er både rimeligere enn hotell og mye bedre plass. Bonus at man da har kjøkken til å lage enkelte måltider selv, hvis man vil da (men det er jo med på å gjøre ferier billigere).  :) Dette er virkelig null problem.

Så kjekt å høre. Det var veldig fint med en positiv innfallsvinkel også, takk🥰 som du sier- vi bor nærme det meste i området vårt, og tenker at det må gå greit at barna ikke kan delta på "alt" også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker det er lurt å tenke på om dere har arvelige utfordringer i familien som barna kan arve. Feks adhd, autisme, depresjon eller andre psykiske eller fysiske lidelser. 

Her trodde jeg at jeg hadde 3 friske barn. Og det hadde jeg forsåvidt frem til de kom i puberteten. Da har de psykiske lidelsene blomstret i barna og nå har jeg 3 stk med diagnoser i fleng. 

Dette lå både på fars og morssiden selv om hverken jeg eller far var spesielt rammet. Men barna har nesten fått det verste fra hver side av både fysiske og psykiske plager. 

Hadde jeg visst det jeg vet nå så hadde jeg stoppet på 2 barn. 3 er på en måte et barn for mye når de har helseutfordringer. 

Men har dere ikke sånne plager i familien så kjør på😊 

Da de var små var det egentlig null stress og det var ikke stor forskjell fra 2 til 3 barn.

Anonymkode: b3b7d...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker det er lurt å tenke på om dere har arvelige utfordringer i familien som barna kan arve. Feks adhd, autisme, depresjon eller andre psykiske eller fysiske lidelser. 

Her trodde jeg at jeg hadde 3 friske barn. Og det hadde jeg forsåvidt frem til de kom i puberteten. Da har de psykiske lidelsene blomstret i barna og nå har jeg 3 stk med diagnoser i fleng. 

Dette lå både på fars og morssiden selv om hverken jeg eller far var spesielt rammet. Men barna har nesten fått det verste fra hver side av både fysiske og psykiske plager. 

Hadde jeg visst det jeg vet nå så hadde jeg stoppet på 2 barn. 3 er på en måte et barn for mye når de har helseutfordringer. 

Men har dere ikke sånne plager i familien så kjør på😊 

Da de var små var det egentlig null stress og det var ikke stor forskjell fra 2 til 3 barn.

Anonymkode: b3b7d...43d

Godt poeng, kan bli noen tøffe tenår hvis noe sånt slår ut ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tar gjerne imot flere innspill :)

Til nå ser jeg at det er mange som er positive, og de som er negative opplever det mye knyttet til logistikk og utgifter samt uforutsette helseutfordringer. Jeg vil selvfølgelig ikke ta lett på disse faktorene, men det er ting jeg allerede har reflektert rundt, og lander vel litt i leiren at et barn trenger ikke å gå på en haug med fritidsaktiviteter for å ha det bra, at vi må ofre litt mer egentid som foreldre er ikke noe problem for vår del, samtidig bor vi sentralt så det er fint. Det mest skumle er om vi klarer å håndtere logistikk og økonomi -når de vokser til- og har andre behov enn en femåring. Ser de fleste tenker ut fra småbarnsårene men det er jo bare en bitteliten bit. Så kommer mobiltelefoner og PCer og sertifikat og potensielle større problemer enn feil støvler (vennskap, forhold, skole, hormoner i tenårene osv) så jeg setter pris på alle innspill dere måtte ha enten barna deres er 2 år eller 20 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...