AnonymBruker Skrevet 10. februar #1 Skrevet 10. februar Etter mange i et dysfunksjonelt forhold har jeg bestemt meg for å skilles. Har vurdert å sende inn søknad om separasjon først, og med en gang etterpå si det muntlig, men det kanskje slemt? (Er så redd for at jeg skal klare å gjennomføre samtalen, og bare utsette for ente gang). Noen som har erfaringer her å dele?❤️ Anonymkode: 91423...535 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar #2 Skrevet 10. februar Fra Statsforvalteren: "- Kan vi bo i samme hus under separasjonstiden dersom vi bor i hver vår etasje? - Nei. Det er ikke tilstrekkelig at dere bor på egne soverom i hver deres etasje. Det kreves to atskilte boenheter, som for eksempel dersom dere bor i hver sin leilighet i samme hus. - Hvor lenge kan vi vi bo sammen etter at vi har fått innvilget separasjon ? - I praksis har det blitt akseptert en overgangsperiode på 8-9 uker fra separasjonsbevillingen ble gitt, men Statsforvalteren gjør en konkret vurdering i hver enkelt sak. I vurderingen ser vi på om dere har bodd så atskilt som mulig i avviklingsperioden, om dere har hatt atskilt økonomi, hensyn til felles barn og eventuelle andre hensyn." Så ja, du kan søke mens dere fortsatt bor sammen. Men dere kan ikke bo i samme hus mens dere er separert, så en av dere må flytte ut relativt kjapt etter søknaden er innvilget. Separasjon og skilsmisse ofte stilte spørsmål Anonymkode: 3ac30...c3f 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar #3 Skrevet 10. februar Dere må flytte fra hverandre, ellers gjelder ikke separasjonen (som den over skriver). Som i: dere må ha vært faktisk separert i 1 år for å kunne søke om skilsmisse, om dere fortsetter å bo sammen starter aldri nedtellingen. Det er helt poengløst å søke om separasjon først, ta samtalen, avtal hvem som skal flytte ut og søk deretter om separasjon. Anonymkode: 8e144...3d5
AnonymBruker Skrevet 10. februar #5 Skrevet 10. februar Dersom du har det vanskelig, flytt til foreldre, venninne eller krisesenter. Be noen om hjelp eller be dem delta i samtale som støtte. Kontakt familivernkontoret om det er barn i bildet. Kjenner ei som tok med barn og dro midt på natta da det var vold inne i bildet. Uansett, snakk med noen du kan ha tillit til og be om at de bistår dersom ting blir for vanskelig. Anonymkode: 8b06f...d9d
AnonymBruker Skrevet 11. februar #6 Skrevet 11. februar Startdatoen for separasjon er flyttedato, uavhengig av «søknad». Så jo snarere du vil ha separasjon, jo snarere flytter du. Anonymkode: 8ea4f...3e1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #7 Skrevet 11. februar Hva med de som bor annenhver uke i samme hus for barnas skyld og bor hos bekjente/foreldre den uken de ikke har barna? Må man endre adresse liksom? Anonymkode: 4c19f...78d
AnonymBruker Skrevet 11. februar #8 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva med de som bor annenhver uke i samme hus for barnas skyld og bor hos bekjente/foreldre den uken de ikke har barna? Må man endre adresse liksom? Anonymkode: 4c19f...78d Man kan ikke ha samme folkeregistrerte adresse. Anonymkode: d4dd7...3ad 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar #9 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva med de som bor annenhver uke i samme hus for barnas skyld og bor hos bekjente/foreldre den uken de ikke har barna? Må man endre adresse liksom? Anonymkode: 4c19f...78d Da må de stå som gift på papiret, for de får ikke skilt seg uten å ha hvert sitt bosted. Om den ene da melder adresseforandring til den bekjente eller foreldrene så kan de søke om skilsmisse. Anonymkode: 3ac30...c3f 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #10 Skrevet 11. februar Har dere barn? Du må vel ha meklingsattest for å søke om seperasjon om dere har barn mener jeg å huske, så da må mannen din involveres. Vær også klar over at når du sender søknad så får din mann kopi, og det er en jævlig måte å få beskjed om det på... Og det kan påvirke veien videre. Vil absolutt anbefale deg å ta praten med mindre det er snakk om voldelig forhold eller noe. Da bør du søke hjelp i forkant. Anonymkode: 952d1...d4a 1
BobbySocks Skrevet 11. februar #11 Skrevet 11. februar Du kan godt bo sammen mens dere er separerte, men skilsmisse kan ikke søkes om før 12 mnd etter fraflytting. Been there, done that.
AnonymBruker Skrevet 11. februar #12 Skrevet 11. februar BobbySocks skrev (1 time siden): Du kan godt bo sammen mens dere er separerte, men skilsmisse kan ikke søkes om før 12 mnd etter fraflytting. Been there, done that. "Kan vi bo i samme hus under separasjonstiden dersom vi bor i hver vår etasje? Nei. Det er ikke tilstrekkelig at dere bor på egne soverom i hver deres etasje. Det kreves to atskilte boenheter, som for eksempel dersom dere bor i hver sin leilighet i samme hus" Så hvordan fikk dere det til? Anonymkode: 5bb31...fa5
BobbySocks Skrevet 11. februar #13 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "Kan vi bo i samme hus under separasjonstiden dersom vi bor i hver vår etasje? Nei. Det er ikke tilstrekkelig at dere bor på egne soverom i hver deres etasje. Det kreves to atskilte boenheter, som for eksempel dersom dere bor i hver sin leilighet i samme hus" Så hvordan fikk dere det til? Anonymkode: 5bb31...fa5 Som sagt, det krever at man har bodd fra hverandre 12 mnd før man skilles. Så om man bor sammen to mnd i starten av separasjons tiden må man vente 14 mnd før man søker skilsmisse.
AnonymBruker Skrevet 11. februar #14 Skrevet 11. februar BobbySocks skrev (40 minutter siden): Som sagt, det krever at man har bodd fra hverandre 12 mnd før man skilles. Så om man bor sammen to mnd i starten av separasjons tiden må man vente 14 mnd før man søker skilsmisse. Leste du innlegget jeg svarte på? Anonymkode: 5bb31...fa5
BobbySocks Skrevet 11. februar #15 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Leste du innlegget jeg svarte på? Anonymkode: 5bb31...fa5 Ja, mitt? Eller tenker du på et annen innlegg en det du siterte når jeg svarte?
AnonymBruker Skrevet 13. februar #16 Skrevet 13. februar BobbySocks skrev (På 11.2.2025 den 18.31): Ja, mitt? Eller tenker du på et annen innlegg en det du siterte når jeg svarte? Jeg svarte til han som skrev de bodde sammen under seperasjonstiden og at det gikk fint. Jeg lurte på hvordan det var mulig når lovverket sier en MÅ bo på to forskjellige folkeregistrerte adresser. Anonymkode: 5bb31...fa5
Million Skrevet 13. februar #17 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 15.39): Har dere barn? Du må vel ha meklingsattest for å søke om seperasjon om dere har barn mener jeg å huske, så da må mannen din involveres. Vær også klar over at når du sender søknad så får din mann kopi, og det er en jævlig måte å få beskjed om det på... Og det kan påvirke veien videre. Vil absolutt anbefale deg å ta praten med mindre det er snakk om voldelig forhold eller noe. Da bør du søke hjelp i forkant. Anonymkode: 952d1...d4a Det kreves meklingsattest dersom barna er under 16. Er alle barna over det, trengs ikke mekling. Min sønn var 15 da vi separerte, så vi måtte til mekling hos kommunen. Der møtte vi opp med en ferdigskrevet samværsavtale (skrevet av meg, signert av begge). Mekleren ble forbauset og sa at det var svært sjelden noen møtte opp til mekling med en samværsavtale klar og ferdig, det var det de pleide å bruke tid på hos mekleren. Så vårt møte tok knapt tjue minutter, så var vi ferdige, og attesten ble overlevert oss. Bare satt og småpratet, og mekleren informerte meg om hvilke stønader man kunne få (jeg skulle ha mer samvær enn faren). Det var det. Ingen "mekling" mellom oss var nødvendig. 1
Snok1 Skrevet 13. februar #18 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 9.15): Etter mange i et dysfunksjonelt forhold har jeg bestemt meg for å skilles. Har vurdert å sende inn søknad om separasjon først, og med en gang etterpå si det muntlig, men det kanskje slemt? (Er så redd for at jeg skal klare å gjennomføre samtalen, og bare utsette for ente gang). Noen som har erfaringer her å dele?❤️ Anonymkode: 91423...535 Det er vanlig å bli enige om dette sammen. Hvorfor ikke ta runden om familievernkontor og samtaler. Jeg vil sterkt anbefale dette dersom det er barn med i bildet og dere skal ha et forhold resten av livet. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar #19 Skrevet 13. februar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg svarte til han som skrev de bodde sammen under seperasjonstiden og at det gikk fint. Jeg lurte på hvordan det var mulig når lovverket sier en MÅ bo på to forskjellige folkeregistrerte adresser. Anonymkode: 5bb31...fa5 Vedkommende mente vel at de bodde sammen i starten etter at de var enige om at samlivet opphørte. Og deretter flytta fra hverandre, og så ble skilt ett år etter det. Ikke at det var et triks. Anonymkode: e2530...752 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar #20 Skrevet 13. februar BobbySocks skrev (På 11.2.2025 den 15.44): Du kan godt bo sammen mens dere er separerte, men skilsmisse kan ikke søkes om før 12 mnd etter fraflytting. Been there, done that. Dette stemmer ikke, man kan ikke ha samme adresse om man søker separasjon Sitat En separasjon mister sin rettsvirkning hvis ektefellene gjenopptar samlivet, Separasjon | Statsforvalteren.no Ofte stilte spørsmål | Statsforvalteren.no Anonymkode: 8244a...fa4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå