Gå til innhold

Gå i terapi uten å fortelle partner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan ville du ha følt det om du i etterkant hadde fått vite at partner har gått i terapi for å takle deres felles samlivsproblemer?

Skuffet for å ha holdt deg utenfor eller takknemlig for at h*n har tatt ansvar for deres felles beste? 

Eller?

Anonymkode: cb698...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det i tillegg til å snakke åpent med meg om det, eller gå i terapi for problemer jeg ikke vet om at vi har for å si det sånn?

Anonymkode: 4d9f3...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ble lagt frem som at dette var for å takle felles problemer vill ejeg blitt skufet over at ikke jeg var involvert i opplevelsen av disse probleme som så store at det var behov for terapri for å klare sortere i dem og stå i relasjonen, som partnere er dialog alfa og omega - også om man trenger hjelp utenfra, ærlighet er vesentlig for å lykkes i et langt liv selv om det er ubehagelig å stå i. Jeg ville sett det som mye mer positivt å kunne si "jeg velger gå i tearpi for egen del i tillegg for dette er mye for meg" enn å ikke få vite noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I utgangspunktet så er terapi noe privat. Det kan være forståelig for meg at også en partner ikke er klar til å dele at h*n velger å oppsøke det, og jeg ser ikke et problem i at en partner føler behov for å nøste opp i ting. Jeg klarer ikke å se for meg annet at om en av partene oppsøker terapi, så er det egne tanker/følelser/mønstre det jobbes med. 

Anonymkode: 2505f...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvordan ville du ha følt det om du i etterkant hadde fått vite at partner har gått i terapi for å takle deres felles samlivsproblemer?

Skuffet for å ha holdt deg utenfor eller takknemlig for at h*n har tatt ansvar for deres felles beste? 

Eller?

Anonymkode: cb698...c6b

Hadde blitt ekstremt skuffet og mistet troen på ekteskapet! Ærlighet er for meg det viktigste. Heltngreit med terapi og jobbe med seg selv eller ekteskapet, men må det være bak ryggen? Den følelsen der den andre sitter å slenger dritt om den andre neintakk!

Anonymkode: 06719...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min eks gikk til samtaler på grunn av depresjon. Jeg visste at han var deprimert og ba han gjentatte ganger om å gå til samtaler, men han ville ikke. Det føltes som et voldsomt tillitsbrudd når det da viste seg etterpå at han faktisk gikk til samtaler, men valgte å holde det skjult for meg. 🙁

Anonymkode: 9b829...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helse er privat, også for ektefelle. Det kommer jo an på hva som er årsaken. Om det var et kjent problem som vi hadde snakket om, men ikke fant ut av ev jeg ikke ønsket å gjøre noe med, så tenker jeg det er helt supert. 

Om det var noe jeg ikke visste var et problem så hadde jeg synes det var en rar måte å "løse" et problem på. 

Anonymkode: f6372...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri klart og bli skuffet over en som vil i terapi. Om man føler det er noe man trenger så har ikke en partner noe med det, med mindre man har lyst til å dele. Synes det er positivt jeg 👏👏👏👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (4 minutter siden):

Hadde aldri klart og bli skuffet over en som vil i terapi. Om man føler det er noe man trenger så har ikke en partner noe med det, med mindre man har lyst til å dele. Synes det er positivt jeg 👏👏👏👏

Enig. Helseopplysninger er i utgangspunktet private, og man kan ikke kreve innsyn i alt. Alle har sine dunkle hjørner hvor man ikke deler alt med sine nærmeste. Hvilken verden ville det blitt om alle delte allting alltid. Skrekk og gru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er noe med å dele sårbare ting med den du lever med. Om du ikke vil gå i detaljer på ting er det helt ok. MOg noen som vil jobbe ned seg selv eller parterapi er veldig bra! MEN, du lyger ovenfor partner, det er ikke greit! Og om denne mannen da bare skylder alt på konen og alt som er gale uten at den andre sin side kommer fram. Feil info og blir rådet til å gå feks... Ikke helt greit.

Anonymkode: 06719...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...