Gå til innhold

BPA bruker assistenter til oppussing

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det innafor å bruke assistentene i BPA ordningen til oppussing av hus (hussalg), og videre oppussing/renovering i nytt hus? Finnes det noe regelverk på dette?  

Anonymkode: bdf97...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis det er det personen har som hobby eller jobb så er det selvsagt greit. BPA skal jo gjøre det personen hadde gjort som frisk. 

(Jeg har søkt BPA og i mine gode perioder elsker jeg å pusse opp og snekre, f.eks. veranda osv. Men nå har jeg begynt å slite med å holde drillen. Så det er f.eks. noe jeg hadde brukt BPA til, noe som er en stor del av livet mitt)

Anonymkode: 9ef38...00a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis det er det personen har som hobby eller jobb så er det selvsagt greit. BPA skal jo gjøre det personen hadde gjort som frisk. 

(Jeg har søkt BPA og i mine gode perioder elsker jeg å pusse opp og snekre, f.eks. veranda osv. Men nå har jeg begynt å slite med å holde drillen. Så det er f.eks. noe jeg hadde brukt BPA til, noe som er en stor del av livet mitt)

Nei ikke hobby, gjøres i forbindelse med salg (nåværende) og kjøp av nytt hus. Er det hobby antar jeg man gir beskjed om det i en ansettelses prosess så assistentene eventuelt kan ta en vurdering rundt kunnskapsnivå og eventuelt andre ting som påvirker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei ikke hobby, gjøres i forbindelse med salg (nåværende) og kjøp av nytt hus. Er det hobby antar jeg man gir beskjed om det i en ansettelses prosess så assistentene eventuelt kan ta en vurdering rundt kunnskapsnivå og eventuelt andre ting som påvirker.

Er man ansatt som BPA er man dessverre prisgitt arbeidsleder (altså brukeren) mtp tildeling av oppgaver. Det er likevel slik at dere har en overordnet ansvarlig i enten BPA-firma eller kommune, og det blir da rette instans å kontakte hvis dere er i tvil om arbeidsmiljøloven blir fulgt mtp arbeidsoppgaver. Men avtalen mellom kommune og arbeidsleder er ikke deres sak (dvs om assistenten blir brukt korrekt er ikke noe dere egentlig har noe med, det dere skal tenke over er om det er i overensstemmelse med arbeidsavtale, om arbeidsmiljøloven følges, og om HMS er tilfredsstillende, 

Og det er ikke assistentenes kunnskapsnivå fra før som skal spille særlig rolle, brukeren må jo delta (være tilstede) og bestemme/veilede hvordan noe utføres, og dere har selvsagt rett på nødvendig opplæring. Nye abeidssted/eventuelle farer skal også være kartlagt mtp HMS. Har dere HMS-perm/mappe eller system på nett? Feks. jobbing med elektrisk verktøy er ting som må inn i HMS-plan. Lyd og annet er også ting som er viktige å ta hensyn til ifm oppussingsarbeid, og dette skal vurderes når assistentene bes om å utføre slike arbeidsoppgaver. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...