Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har planlagt å slutte å snuse. Tidligere har jeg drevet å prøvd å trappet ned, uten hell. Så denne gangen blir det full stopp dagen kjøleskapet er tomt for snus😅 

mitt spørsmål til dere som har sluttet selv; 

hvor lang tid tok det før det føltes verdt det ut?

altså abstinenser er borte og man er glad for å ha sluttet uten å savne snusen? 

hvor lenge hadde du snuset aktivt før slutt?

hvor lenge sånn ca kan jeg forvente å være ukonsentrert, rastløs, stresset osv? Sikkert individuelt men. 

og har dere noen tips?

• Liker 1
Skrevet

Har vært uten snus i 243 dager nå(men brukt litt nikotinfri snus). Jeg vet ikke når jeg følte det var verdt det, jeg er nok fortsatt litt inne på tanken om det egentlig er verdt å leve uten snus…Må innrømme at jeg savner snus, får lyst på snus, og at jeg tror det kommer til å vare lenge. Jeg har selvsagt ikke fysiske abstinenser etter snus, men jeg får veldig lyst på når jeg ser andre ta en snus. Har også hørt andre si det samme, men det gir en mestringsfølelse å holde ut :) Husker ikke helt når det verste gikk over, men etter en uke går det bare oppover! 

• Nyttig 1
Skrevet
sminkebord skrev (4 minutter siden):

Har vært uten snus i 243 dager nå(men brukt litt nikotinfri snus). Jeg vet ikke når jeg følte det var verdt det, jeg er nok fortsatt litt inne på tanken om det egentlig er verdt å leve uten snus…Må innrømme at jeg savner snus, får lyst på snus, og at jeg tror det kommer til å vare lenge. Jeg har selvsagt ikke fysiske abstinenser etter snus, men jeg får veldig lyst på når jeg ser andre ta en snus. Har også hørt andre si det samme, men det gir en mestringsfølelse å holde ut :) Husker ikke helt når det verste gikk over, men etter en uke går det bare oppover! 

Takk for at du delte :) tenkt litt på om det kan være lurt å kjøpe nikotintyggis å bruke i overgangen… men usikker på om det er hjelpsomt, eller om det bare vil dra ut prosessen og forverre den «værste» tiden.. har du prøvd nikotintyggis, eller vet om noen som har gjort på denne måten?

Skrevet
Hellyn skrev (2 timer siden):

Takk for at du delte :) tenkt litt på om det kan være lurt å kjøpe nikotintyggis å bruke i overgangen… men usikker på om det er hjelpsomt, eller om det bare vil dra ut prosessen og forverre den «værste» tiden.. har du prøvd nikotintyggis, eller vet om noen som har gjort på denne måten?

Har ikke prøvd det, og tror ikke noen jeg kjenner heller har gjort det. Tenkte litt på det jeg og, men fant ut at for meg var det nok best å bare holde ut. Jeg synes ikke abstinensene var så ille som enkelte sier(men det er jo individuelt), jeg synes egentlig det vanskeligste er å kvitte seg med vanen. Derfor bruker jeg fortsatt litt nikotinfri snus(men kan gå uten også), bare fordi jeg er så vant med å ta en snus.

AnonymBruker
Skrevet

Sluttet på dagen uten problem og var snusfri i fem år, men det føltes aldri verdt det så jeg begynte så vidt igjen (pga. vektkontroll, fikk en tendens til å overspise da jeg sluttet), men så ble jeg uplanlagt gravid og måtte slutte på dagen igjen. Merket egentlig aldri noen symptomer på at jeg sluttet, eneste var vel at det føltes som noe manglet da jeg ikke kunne ta snus etter maten, og da ble det søtsug isteden.

Anonymkode: 3aee9...30a

AnonymBruker
Skrevet

Er gravid nå så måtte slutte på dagen. Savner snus hver eneste dag fortsatt. Er ikke sikker på at jeg ikke begynner igjen når denne babyen er ute🙈. Har endt med å spise mye i stedet…

Anonymkode: 6a850...f76

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kanskje ha nytte av å tenke litt gjennom om du tror det er kroppen eller hodet ditt som i størst grad vil ødelegge for snus-sluttingen. Det er ikke alltid lett å skille fra hverandre, men kroppens faktiske nikotinavhengighet gir seg mye raskere enn savnet etter snus vanligvis gjør.

Etter bare 2-3 døgn er det verste av den fysiske avhengighet over, og etter et par-tre-fire uker har kroppen helt sluttet å be om det. Da er det bare den psykologiske avhengigheten som står igjen. Dette er ikke noe jeg mener, det er rett og slett sånn nikotin som stoff fungerer. Nøyaktig varighet varierer noe mellom folk, men mer enn en måned med fysisk nikotinsug etter slutt ville vært en medisinsk sensasjon.

Så er den litt mer diffuse psykologiske avhengigheten kraftig nok den også for mange, selvfølgelig. I tillegg tror jeg veldig mange, selv om det rett og slett ikke stemmer, opplever det (psykologiske) savnet etter snus som så sterkt at de mener det umulig kan stemme at kroppen ikke faktisk ber om nikotin lenger. Men det gjør den altså ikke etter en måned (og i praksis for de aller fleste kortere enn det). Da er det kun ditt eget savn etter snus, og ikke kroppen din sitt ønske om nikotin, som gjenstår. Det er sterkt nok, og det føles ekte nok. Men det er faktisk enklere når man har kommet dit.

Den aller første tiden vil du slite med begge deler, både at kroppen skriker etter nikotin og at du selv savner snusen uavhengig av kroppslige behov. Det er tungt. Sånn sett trenger ikke nikotintyggegummi være så dumt, siden det gjør at du kan deale med en ting av gangen. Du vil fortsatt få nikotin, om enn i mindre mengder, og det tar brodden av kroppens rop om tilførsel av nikotin. Samtidig betyr det at du venter med den kanskje tøffeste (men litt kortere) perioden av sluttingen, nemlig det å kutte nikotin, til lengre uti prosessen. Og da beholder man jo en stor risiko for å begynne igjen.

Noen er også helt ok happy med å bare bruke nikotintyggis på ubestemt tid. Men de begynner oftere med snus (eller røyk) igjen enn de som har klart å kutte kroppens nikotinavhengighet, da. Så det aller beste vil selvfølgelig være om du klarer å stå i de første ukene med "dobbelt opp" med ubehag. Da vil resten av prosessen være enklere. Ikke enkel, men litt mindre dritvanskelig. Det er helt reelt at de første timene, eller få døgnene, er de klart verste. Kommer du forbi dem, og deretter forbi den første måneden, er det bare kampen mot hjernen og vanene som står igjen. Og det får du nok til.

Anonymkode: cefd1...628

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...