AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Del Skrevet 13 timer siden Jeg er avdelingsleder innen offentlig sektor, og er ansvarlig for en avdeling på rundt 15 stk. Forrige uke gjennomførte jeg medarbeidersamtaler og det var noen ansatte som ytret ønske om høyere lønn. Dette går naturligvis gjennom meg og videre til øverste leder før noe blir avgjort (mest sannsynlig da i mai).. men enkelte av grunnlagene synes jeg kanskje var litt tynn for å innvilge en høyere lønn. Uansett….. Spørsmålet er.. hvordan vurdere om en ansatt bør få en høyere lønn eller ikke? Jeg hørte argumentene deres, men dette må jeg drøfte med min egen sjef. Hva ville dere lagt til grunn? Noen som er ledere her som kan fortelle hva dere kikker på/tar med dere som argument og grunnlag for en høyere forhandlet lønn? Anonymkode: 5cd99...4f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Del Skrevet 13 timer siden Har dere ikke årlige lønnsforhandlinger der arbeidstaker melder inn krav gjennom tillitsvalgt? Skal lønn forhandles utenom det, må det være særskilte grunner til det, og det er egne skjema som fylles ut. Anonymkode: f6461...87f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Del Skrevet 13 timer siden Det er vel ikke du som bestemmer dette? Hos oss (jobber i staten, er tillitsvalgt) blir slike saker behandlet på egne møter mellom HR (altså ikke deres nærmeste leder) og tillitsvalgte når det er utenom lønnsoppgjøret. I lønnsoppgjøret utarbeides det en prioriteringsliste av arbeidsgiver, og da kommer dine innspill inn i bildet mtp prioritering. Men du er ikke med og forhandler. Anonymkode: 5995c...31b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Del Skrevet 13 timer siden Lønn er ikke en de av medarbeidersamtaler her. De ansatte forhandler lønn i årlige lønnsforhandlinger. Anonymkode: e9075...2d0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 12 timer siden #5 Del Skrevet 12 timer siden Er det noen grunn til at du ikke skal følge prosessen dere allerede har? Er du i tvil om hvordan du skal håndtere dette så snakker du med sjefen din, ikke KG. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 12 timer siden #6 Del Skrevet 12 timer siden Alle vil vel ha høyere lønn, om de blir spurt..... Jeg tenker at dette er noe som vanligvis foregår i lønnsforhandlinger hvor arbeidsgivers representaner forhandler med tillitsvalgte. Da sees dette opp i mot generell lønnsutvikling og prisutvikling, og det er muligheter for å prioritere ulike ansatte og ansattgrupper ut i fra kriterier som eventuelt settes av arbeidsgiver. Individuelle lønnsjuseringer utover dette, kan skje, men er sjelden normalen. Ikke i det offentlige, i hvert fall. Det kan f.eks. være at en ansatt får et jobbtilbud et annet sted, og dere tilbyr økt lønn for å beholde denne personen. Det kan også være aktuelt å øke lønnen til folk som får betydelig endring i ansvar og arbeidsoppgaver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Del Skrevet 12 timer siden Nei du kan ikke det, i store organisasjoner er anvaret pulverisert. Anonymkode: b7621...034 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #8 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har dere ikke årlige lønnsforhandlinger der arbeidstaker melder inn krav gjennom tillitsvalgt? Skal lønn forhandles utenom det, må det være særskilte grunner til det, og det er egne skjema som fylles ut. Anonymkode: f6461...87f det med skjema har jeg aldri hørt om mulig det gjelder kun offentlig sektor? Ellers er det endring i ansvar, stilling og omfang som gir rom for justering utenom normal lønnsforhandling - så om dine ansatte har dette dokuemntert skal det godt gjøres å si nei til en slik argumentasjon. Anonymkode: 5d275...956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Del Skrevet 12 timer siden I privat sektor er det, etter min erfaring, vanlig å forhandle lønn som en del av medarbeidersamtalen. Da jeg jobbet som HR-leder hadde vi en prosentvis pott som skulle fordeles og standardsetningen min var «vi er veldig fornøyd med jobben du utfører men det er trange tider nå og jeg kan dessverre ikke strekke meg mer enn x antall prosent» Anonymkode: a649d...d30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Del Skrevet 12 timer siden Jeg synest det er litt underlig at en avdelingsleder i offentlig sektor spør om dette på KG. Anonymkode: f5cdb...162 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden Avdelingsleder innen helse i kommunal sektor? Og sykepleier i bunn? 🙈😆 Det hjelper deg ikke at dette er noe du burde ha kjent til rutinene rundt dersom du er leder, men lønnskrav utenom ordinære lønnsforhandlinger avgjøres ordinært sett av et eget utvalg. Og da er det gjerne et skjema med en begrunnelse fra leder som legges til grunn for vurderingen. Typisk er de tingene som kan føre til en lønnsvirdering; Tilbud om ny jobb, hvor dere må matche tilbudet for å beholde den ansatte, endrede arbeidsoppgaver til oppgaver mer mer ansvar, omgjøring av stilling eller videreutdanning (som er til nytte for arbeidsgiver) Anonymkode: d2fc8...ce8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden Har du ikke individuelle resultatmål som du måler oppnåelse av? I tillegg er det jo enkelte som har større lønnspotensiale enn andre. Dersom de kommer og viser et lønnstilbud og ber deg matche, så… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå