AnonymBruker Skrevet 10. februar #21 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man gir og tar. Hadde vi ikke hatt anledning til hjemmekontor når jeg/barna er friske hadde jeg selvfølgelig ikke jobbet hjemmefra ved sykdom heller. "Du får ingen goder men vi håper DU som arbeidstaker kan gi oss dette godet når du er sjuk". Nei fy søren. 😂 Anonymkode: bce2a...af2 Enig! Jeg jobber med sykt barn fordi jeg kan ha hjemmekontor ellers og har stor fleksibilitet. Anonymkode: b6058...a7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #22 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er aldri anledning til å ta hjemmekontor i jobben. Men så for man er syk eller har sykt bar. Da er det plutselig greit å gjøre jobb hjemmefra. Kan da ikke være innafor? Anonymkode: 709f7...d54 Etter korona har mange arbeidsgivere begynt å presse arbeidstakere som er syke, til å jobbe. "Du kan jo bare ligge i senga og ha hjemmekontor". Anonymkode: d1405...697 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #23 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå er jeg i en situasjon der jeg kan velge selv, fra dag til dag. Men de fleste gangene jeg er for syk for åpent kontorlandskap, så klarer jeg helt fint å jobbe hjemmefra. Er jeg febersyk kan jeg ta med PC og sitte på sofa, og velge lettere oppgaver, eller ta et kurs. Sist var det snakk om UVI. Hodet var helt klart. Men det var veldig godt å ikke måtte ut i kulden, og kunne sitte med varmepute og pledd i fanget, og være fem skritt unna et ledig toalett. En annen gang var det omgangssyke, og jeg forstod jo hva som kom selv om jeg følte meg helt frisk, og da holder man seg jo unna kontorlandskapet. Anonymkode: 6b9b9...648 Det er fint nok å være hjemme når man er syk, og klarer man å jobbe kan man jo gjøre det. Men man skal jo ikke føre egenmelding eller sykemelding den tiden man faktisk jobber, hjemmekontor eller ei. Anonymkode: 9e0e2...df6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #24 Del Skrevet 10. februar Jeg er enig med deg ts, det er ikke innenfor. Jeg jobber hjemme når jeg er syk (selvsagt så langt jeg kan, er jeg ikke i stand til å sitte oppreist så går det naturlig nok ikke). Jeg må ikke gjøre det, jeg har krav på egenmelding og/eller sykemelding når jeg er syk. Jeg gjør det for bedriften sin del, for å holde hjulene igang. Jeg har mulighet for hjemmekontor når jeg vil ellers, hadde arbeidsgiver i morgen kommet og sagt til meg at "fra og med nå er du 100% på kontoret" så hadde det vært fullstendig uinteressant å være fleksibel rundt jobbing ved sykdom. Da hadde 0 jobb blitt gjort, jeg hadde brukt egenmelding eller sykemelding og latt deadlines være deadlines. Anonymkode: 99e69...05e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #25 Del Skrevet 10. februar Jeg forventer at fleksibiliteten går begge veier. Blir arbeidsgiver vrang, blir jeg også det. Aldri i verden om jeg hadde skrevet så mye som en e-post hjemmefra for en arbeidsgiver som opererer slik TS beskriver. Anonymkode: cbbbd...914 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #26 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hva er det du mener, egentlig? Enten jobber man, eller så er man så syk at man ikke klarer det, og tar egenmelding. Anonymkode: 6b9b9...648 Nettopp. Det var poenget mitt. Jeg bruker ikke både egen melding/sykt barn, samtidig som jeg jobber hjemmefra. i min tidligere jobb hadde jeg kun hjemmekontor. Hadde da ingen sykedager eller sykt barn. Selv om jeg var litt syk eller hadde sykt barn hjemme, så klarte jeg likevel å få unna litt jobb. i nåværende stilling er det ikke aktuelt med hjemmekontor. Selv om en del av oppgavene kan gjøres såfremt jeg har tilgang på pc (les hjemme). Da synes jeg det er snodig å indikere at jeg kan jobbe hjemmefra når jeg er syk/har sykt barn. Anonymkode: 709f7...d54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #27 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det TS mener her er at det er ugreit av arbeidsgiver å si nei til hjemmekontor hele tiden når folk selv mener det er hensiktsmessig eller praktisk - og så plutselig ivre for hjemmekontor når noen ellers ville vært "helt borte" på arbeidsgivers bekostning. Jeg er i hvert fall enig i det. På min arbeidsplass glir dette ganske bra: Når noen er hjemme fordi de ikke er i form eller har et sykt barn er sjefen alltid tydelig på at det fortsatt er lov å være helt syk også, og at førsteprioritet er egen eller barns form. Så nektes man ikke å være litt til og fra hvis man orker, men selv da hender det sjefen (i en oppriktig ålreit tone) minner om at man kanskje bare skal være syk hvis man tydelig er dårlig pr. telefon eller digitalt møte. I et sånt arbeidsklima føles det også helt ok å bidra etter evne og kapasitet på dager der man, hvis hjemmekontoret ikke fantes, heller ville vært "helt av". Jeg får også stort sett fint lov til å ta hjemmekontor når jeg selv ønsker det, uten at jeg har presset grensene all verden (jeg har kanskje hjemmekontor 1 av 15-20 arbeidsdager). Det er nå greit, både prinsipielt og juridisk, å ha en policy på at hjemmekontor ikke er aktuelt med mindre det skjer noe helt ekstraordinært. Jeg hadde tenkt det var kjipt å miste den fleksibiliteten, når jeg har oppgaver og arbeidsform som passer, men det er i seg selv godt innenfor det en arbeidsgiver kan beslutte. Men en arbeidsgiver som konsekvent nekter hjemmekontor helt frem til noen blir dårlige, og da fremsnakker hjemmekontorets fantastiske egenskaper som alternativ til egenmelding eller sykmelding, hadde irritert meg også. Det er usympatisk, selvfølgelig, men det innebærer også å legge et press på arbeidstakere som jeg ikke synes er ok. Anonymkode: 41ec7...49a Ja! Du skjønte hva jeg mente! Kanskje dårlig forklart. Jeg er i utgangspunktet en som alltid bidrar mer en jeg må. Men akkurat dette kjente jeg at jeg ble litt irritert av. Anonymkode: 709f7...d54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #28 Del Skrevet 10. februar Sluttet å ta hjemmekontor ved sykt barn etter et par tilfeller der jeg måtte hente barnet fra skolen, og fortsatte jobben på hjemmekontor, men måtte bruke fleksitid for det kvarteret det tok å kjøre hjem.. Poenget mitt: ta sykt barn eller egenmelding. Drit i å jobbe på hjemmekontor. Anonymkode: 53c99...156 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #29 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Sluttet å ta hjemmekontor ved sykt barn etter et par tilfeller der jeg måtte hente barnet fra skolen, og fortsatte jobben på hjemmekontor, men måtte bruke fleksitid for det kvarteret det tok å kjøre hjem.. Poenget mitt: ta sykt barn eller egenmelding. Drit i å jobbe på hjemmekontor. Anonymkode: 53c99...156 Noen arbeidsgivere skjønner ikke sitt eget beste… Anonymkode: 709f7...d54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #30 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 8.52): Hvis du er syk, eller er hjemme med sykt barn, da kan ikke arbeidsgiver forlange at du jobber. Da har du fri for å pleie deg selv eller barnet. Om du allikevel velger å utføre noen arbeidsoppgaver, er det på din fritid og ditt valg. Anonymkode: bde0d...6ae Sånn er det ikke hos oss. Jeg har aldri tatt egenmelding, og kun 4 sykt barn dager ca, pr år. Jobbet i bedriften i 11 år uten egenmelding. Har fått lønnet perm til avtaler på sykehus ol. Har aldri opplevd å være for syk for å jobbe hjemmefra. Anonymkode: f7ae3...249 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå