AnonymBruker Skrevet 10. februar #1 Skrevet 10. februar Det er aldri anledning til å ta hjemmekontor i jobben. Men så for man er syk eller har sykt bar. Da er det plutselig greit å gjøre jobb hjemmefra. Kan da ikke være innafor? Anonymkode: 709f7...d54 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar #2 Skrevet 10. februar Arbeidgiver har styringsrett? Anonymkode: a9be6...79e 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar #3 Skrevet 10. februar Selvfølgelig er det slik at man jobber hjemmefra om man har arbeidsevne disse dagene. At arbeidsgiver er streng ellers er jo en annen diskusjon, men min erfaring er at de ofte har gode grunner (og erfaring fra pandemi) når de er strenge på hjemmekontor. Anonymkode: 6b9b9...648 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar #4 Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig er det slik at man jobber hjemmefra om man har arbeidsevne disse dagene. At arbeidsgiver er streng ellers er jo en annen diskusjon, men min erfaring er at de ofte har gode grunner (og erfaring fra pandemi) når de er strenge på hjemmekontor. Anonymkode: 6b9b9...648 Da kan man vel ikke bruke EM eller SB dag heller da? Hvis man likevel jobber mener jeg. Anonymkode: 709f7...d54 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar #5 Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Da kan man vel ikke bruke EM eller SB dag heller da? Hvis man likevel jobber mener jeg. Anonymkode: 709f7...d54 Hva er det du mener, egentlig? Enten jobber man, eller så er man så syk at man ikke klarer det, og tar egenmelding. Anonymkode: 6b9b9...648 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar #6 Skrevet 10. februar Nei jeg syns ikke det er greit, enten har man mulighet for hjemmekontor eller så har man ikke. Det er ikke innunder arbeidsgivers styringsrett å be om hjemmekontor når man er syk fordi det passer dem da men ikke ellers. Arbeidsgivers styringsrett er ikke fleksibel slik at de skan skalte og valte ubegrenset, den skal være forutsigbar og det skal være kommunisert. Anonymkode: 21148...997 13 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar #7 Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei jeg syns ikke det er greit, enten har man mulighet for hjemmekontor eller så har man ikke. Det er ikke innunder arbeidsgivers styringsrett å be om hjemmekontor når man er syk fordi det passer dem da men ikke ellers. Arbeidsgivers styringsrett er ikke fleksibel slik at de skan skalte og valte ubegrenset, den skal være forutsigbar og det skal være kommunisert. Anonymkode: 21148...997 Arbeidsgiver kan da styre dette fra uke til uke, til og med person til person. Enkelte fungerer ikke hjemme, andre har bedre produktivitet hjemme. Enkelte prosjekter er det en fordel å sitte sammen på, andre uker igjen jobber man mye selvstendig. De fleste ser jo dette selv, men gjør de ikke dette så blir det styrt fra toppen. Dessuten tenker jeg jo en slik fleksibilitet fra arbeidsgiver som TS beskriver, bare er positiv. De fleste med småbarn sliter jo med at det ikke er nok sykt barn og egenmeldingsdager. Så da må det jo være en fordel å slippe å føre slikt, bare man gjør det man kan hjemmefra. Anonymkode: 6b9b9...648 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar #8 Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er aldri anledning til å ta hjemmekontor i jobben. Men så for man er syk eller har sykt bar. Da er det plutselig greit å gjøre jobb hjemmefra. Kan da ikke være innafor? Anonymkode: 709f7...d54 Hvis du er syk, eller er hjemme med sykt barn, da kan ikke arbeidsgiver forlange at du jobber. Da har du fri for å pleie deg selv eller barnet. Om du allikevel velger å utføre noen arbeidsoppgaver, er det på din fritid og ditt valg. Anonymkode: bde0d...6ae 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar #9 Skrevet 10. februar Er man syk eller har sykt barn, har man rett til fravær i et visst antall dager. Det gjelder selvsagt også fravær fra hjemmekontor. Så kan man selvsagt selv ta vurderingen om man er istand til å gjøre hele eller deler av jobben fra hjemmekontor. Stor forskjell om man har et barn som trenger kontinuerlig pleie, eller ett som ligger og sover hele dagen. Men man har ikke færre rettigheter i forbindelse med sykefravær selv om man kan ha hjemmekontor. Anonymkode: df757...f10 3
Snublefot62 Skrevet 10. februar #10 Skrevet 10. februar Arbeidsgiver har i utgangspunktet styringsrett på om hjemmekontor er lov eller ikke. Men hva skal man med hjemmekontor når man har sykt barn eller er syk selv? 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar #11 Skrevet 10. februar Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Arbeidsgiver har i utgangspunktet styringsrett på om hjemmekontor er lov eller ikke. Men hva skal man med hjemmekontor når man har sykt barn eller er syk selv? Nå er jeg i en situasjon der jeg kan velge selv, fra dag til dag. Men de fleste gangene jeg er for syk for åpent kontorlandskap, så klarer jeg helt fint å jobbe hjemmefra. Er jeg febersyk kan jeg ta med PC og sitte på sofa, og velge lettere oppgaver, eller ta et kurs. Sist var det snakk om UVI. Hodet var helt klart. Men det var veldig godt å ikke måtte ut i kulden, og kunne sitte med varmepute og pledd i fanget, og være fem skritt unna et ledig toalett. En annen gang var det omgangssyke, og jeg forstod jo hva som kom selv om jeg følte meg helt frisk, og da holder man seg jo unna kontorlandskapet. Anonymkode: 6b9b9...648
AnonymBruker Skrevet 10. februar #12 Skrevet 10. februar Man gir og tar. Hadde vi ikke hatt anledning til hjemmekontor når jeg/barna er friske hadde jeg selvfølgelig ikke jobbet hjemmefra ved sykdom heller. "Du får ingen goder men vi håper DU som arbeidstaker kan gi oss dette godet når du er sjuk". Nei fy søren. 😂 Anonymkode: bce2a...af2 12 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar #13 Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man gir og tar. Hadde vi ikke hatt anledning til hjemmekontor når jeg/barna er friske hadde jeg selvfølgelig ikke jobbet hjemmefra ved sykdom heller. "Du får ingen goder men vi håper DU som arbeidstaker kan gi oss dette godet når du er sjuk". Nei fy søren. 😂 Anonymkode: bce2a...af2 Ja, litt rart om arbeidsgiver mener man ikke klarer jobben sin hjemmefra til vanlig, mens man bør klare det når man er syk. Anonymkode: df757...f10 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar #14 Skrevet 10. februar Det er ikke greit. Anonymkode: deab7...cb7 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar #15 Skrevet 10. februar Syk og sykt barn er egenmelding. Eller sykemelding om det er langvarig. Du skal jo ikke jobbe om du er syk. Anonymkode: 1c668...baf
AnonymBruker Skrevet 10. februar #16 Skrevet 10. februar Det TS mener her er at det er ugreit av arbeidsgiver å si nei til hjemmekontor hele tiden når folk selv mener det er hensiktsmessig eller praktisk - og så plutselig ivre for hjemmekontor når noen ellers ville vært "helt borte" på arbeidsgivers bekostning. Jeg er i hvert fall enig i det. På min arbeidsplass glir dette ganske bra: Når noen er hjemme fordi de ikke er i form eller har et sykt barn er sjefen alltid tydelig på at det fortsatt er lov å være helt syk også, og at førsteprioritet er egen eller barns form. Så nektes man ikke å være litt til og fra hvis man orker, men selv da hender det sjefen (i en oppriktig ålreit tone) minner om at man kanskje bare skal være syk hvis man tydelig er dårlig pr. telefon eller digitalt møte. I et sånt arbeidsklima føles det også helt ok å bidra etter evne og kapasitet på dager der man, hvis hjemmekontoret ikke fantes, heller ville vært "helt av". Jeg får også stort sett fint lov til å ta hjemmekontor når jeg selv ønsker det, uten at jeg har presset grensene all verden (jeg har kanskje hjemmekontor 1 av 15-20 arbeidsdager). Det er nå greit, både prinsipielt og juridisk, å ha en policy på at hjemmekontor ikke er aktuelt med mindre det skjer noe helt ekstraordinært. Jeg hadde tenkt det var kjipt å miste den fleksibiliteten, når jeg har oppgaver og arbeidsform som passer, men det er i seg selv godt innenfor det en arbeidsgiver kan beslutte. Men en arbeidsgiver som konsekvent nekter hjemmekontor helt frem til noen blir dårlige, og da fremsnakker hjemmekontorets fantastiske egenskaper som alternativ til egenmelding eller sykmelding, hadde irritert meg også. Det er usympatisk, selvfølgelig, men det innebærer også å legge et press på arbeidstakere som jeg ikke synes er ok. Anonymkode: 41ec7...49a 6 1
Snublefot62 Skrevet 10. februar #17 Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Nå er jeg i en situasjon der jeg kan velge selv, fra dag til dag. Men de fleste gangene jeg er for syk for åpent kontorlandskap, så klarer jeg helt fint å jobbe hjemmefra. Er jeg febersyk kan jeg ta med PC og sitte på sofa, og velge lettere oppgaver, eller ta et kurs. Sist var det snakk om UVI. Hodet var helt klart. Men det var veldig godt å ikke måtte ut i kulden, og kunne sitte med varmepute og pledd i fanget, og være fem skritt unna et ledig toalett. En annen gang var det omgangssyke, og jeg forstod jo hva som kom selv om jeg følte meg helt frisk, og da holder man seg jo unna kontorlandskapet. Anonymkode: 6b9b9...648 Jeg har og mulighet til å velge selv. Men når jeg er syk, eller nettopp har vært syk, så har jeg enten egenmelding eller sykemelding de dagene etter og da jobber jeg heller ikke. Ja jeg svarer kanskje på noen meldinger/e-poster men det trenger en ikke hjemmekontor for å gjøre heller. Husk at selv om toppen din er klar og i form til å jobbe, så er det ikke sikkert kroppen din er det. Det er viktig å gi kroppen god nok tid til å faktisk bli frisk (og hente seg inn igjen) etter sykdom. Enten det er UVI eller influensa. Vel så viktig er det å ikke vaske ut skillet mellom jobb, fritid og sykdom. Er man syk så skal man ikke jobbe. Er barnet sykt og man er hjemme med barnet så skal man heller ikke jobbe. Dersom man hele tiden pusher denne grensen så hviskes skillet ut og man skaper en forventning for ALLE arbeidstakere å hele tiden være på. Jeg hadde en arbeidsgiver for noen år siden som ikke forstod disse grensene så godt. En gang jeg var hjemme med sykt barn ble jeg bedt om å stille på et telefonmøte (før Teams tiden). Rett etter møtestart kastet barnet opp og jeg var nødt til å forlate møte. Det ble ikke sjefen glad for. Etter det har jeg blitt en del flinkere til å holde disse grensene.
AnonymBruker Skrevet 10. februar #18 Skrevet 10. februar Snublefot62 skrev (21 minutter siden): Jeg har og mulighet til å velge selv. Men når jeg er syk, eller nettopp har vært syk, så har jeg enten egenmelding eller sykemelding de dagene etter og da jobber jeg heller ikke. Ja jeg svarer kanskje på noen meldinger/e-poster men det trenger en ikke hjemmekontor for å gjøre heller. Husk at selv om toppen din er klar og i form til å jobbe, så er det ikke sikkert kroppen din er det. Det er viktig å gi kroppen god nok tid til å faktisk bli frisk (og hente seg inn igjen) etter sykdom. Enten det er UVI eller influensa. Vel så viktig er det å ikke vaske ut skillet mellom jobb, fritid og sykdom. Er man syk så skal man ikke jobbe. Er barnet sykt og man er hjemme med barnet så skal man heller ikke jobbe. Dersom man hele tiden pusher denne grensen så hviskes skillet ut og man skaper en forventning for ALLE arbeidstakere å hele tiden være på. Jeg hadde en arbeidsgiver for noen år siden som ikke forstod disse grensene så godt. En gang jeg var hjemme med sykt barn ble jeg bedt om å stille på et telefonmøte (før Teams tiden). Rett etter møtestart kastet barnet opp og jeg var nødt til å forlate møte. Det ble ikke sjefen glad for. Etter det har jeg blitt en del flinkere til å holde disse grensene. Og jeg jobber, så lenge jeg har arbeidsevne. Man blir selvfølgelig frisk like raskt når man sitter med et pledd i fanget og gjør rutineoppgaver, som om man sitter med pledd i fanget og trykker på KG. Ikke noe problem å informere tidlig i møtet om at det er sykdom i hus, og så unnskylde seg om man må gå fra på grunn av oppkast. Jeg utsatte også møter der jeg hadde lead, eller var sentral. Så her syntes jeg det var din dialog med leder som sviktet totalt. Anonymkode: 6b9b9...648 1
Snublefot62 Skrevet 10. februar #19 Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og jeg jobber, så lenge jeg har arbeidsevne. Man blir selvfølgelig frisk like raskt når man sitter med et pledd i fanget og gjør rutineoppgaver, som om man sitter med pledd i fanget og trykker på KG. Ikke noe problem å informere tidlig i møtet om at det er sykdom i hus, og så unnskylde seg om man må gå fra på grunn av oppkast. Jeg utsatte også møter der jeg hadde lead, eller var sentral. Så her syntes jeg det var din dialog med leder som sviktet totalt. Anonymkode: 6b9b9...648 Min dialog med leder var klar, men leder forventet allikevel at jeg skulle stille. Og jeg gjorde det for å ikke "være et problem". Og nei, man blir ikke nødvendigvis like frisk like raskt bare man sitter i sofaen med et pledd. Kroppen trenger mer enn det ofte. Men dette styrer du helt selv naturligvis, men denne oppfattelsen og forventningen er totalt sett skadelig for samfunnet er min påstand. 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar #20 Skrevet 10. februar Det er ikke innafor. Bruk egenmelding/sykemelding til du er frisk nok til å jobbe på kontoret. Ikke vær rund når sjefen er firkanta. Anonymkode: 6b971...4df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå