AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Del Skrevet 18 timer siden Hei. Et spm til dere meglere eller andre med innsikt i dette. Hvilken info har meglere tilknyttet bank tilgang på når det gjelder potensielle kjøpere? La oss si at jeg er bankkunde i DNB. Vil meglere fra DNB ha innsikt i min økonomi (om jeg f.eks. har mye penger stående på bok)? Og om jeg nylig har solgt eiendom ved bruk av megler fra DNB, vil meglere fra samme foretak/eller andre meglerforetak da kunne se om jeg f.eks. satt igjen ved mye overskudd? Vil ikke gi vekk for mye info av budtaktiske grunner… Og et siste spm på tampen. Om man f.eks. skal kjøpe en leilighet fullt ut med egne midler (altså ikke ta opp lån), hvordan får meglere bekreftet at finansiering er ok? Må man da opplyse ved budgivning at man tenker betale cash? Anonymkode: 49aca...4c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #2 Del Skrevet 18 timer siden Ved bud må du skrive hvordan du finansierer kjøpet og har du hele beløpet på konto så skriver du i hvilken bank du har pengene. Anonymkode: 4775d...b6d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #3 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei. Et spm til dere meglere eller andre med innsikt i dette. Hvilken info har meglere tilknyttet bank tilgang på når det gjelder potensielle kjøpere? La oss si at jeg er bankkunde i DNB. Vil meglere fra DNB ha innsikt i min økonomi (om jeg f.eks. har mye penger stående på bok)? Og om jeg nylig har solgt eiendom ved bruk av megler fra DNB, vil meglere fra samme foretak/eller andre meglerforetak da kunne se om jeg f.eks. satt igjen ved mye overskudd? Vil ikke gi vekk for mye info av budtaktiske grunner… Og et siste spm på tampen. Om man f.eks. skal kjøpe en leilighet fullt ut med egne midler (altså ikke ta opp lån), hvordan får meglere bekreftet at finansiering er ok? Må man da opplyse ved budgivning at man tenker betale cash? Anonymkode: 49aca...4c9 Du snakker med kunderådgiveren din om disse tingene og får hen til å forklare deg. Anonymkode: 35bc0...711 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): La oss si at jeg er bankkunde i DNB. Vil meglere fra DNB ha innsikt i min økonomi (om jeg f.eks. har mye penger stående på bok)? Nei. De får kun en bekreftelse på om det man skriver på budskjemaet stemmer eller ei. De får ikke vite hvor mye ditt finansieringsbevis går opp til. Anonymkode: 39243...6d6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Del Skrevet 12 timer siden Megler har ikke innsyn i dine bankkontoer. De har ikke tilgang til annet enn det som er offtentlig informasjon, slik som skattelister med formue og eventuelle betalingsanmerkninger. Anonymkode: 726c1...d08 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei. Et spm til dere meglere eller andre med innsikt i dette. Hvilken info har meglere tilknyttet bank tilgang på når det gjelder potensielle kjøpere? La oss si at jeg er bankkunde i DNB. Vil meglere fra DNB ha innsikt i min økonomi (om jeg f.eks. har mye penger stående på bok)? Og om jeg nylig har solgt eiendom ved bruk av megler fra DNB, vil meglere fra samme foretak/eller andre meglerforetak da kunne se om jeg f.eks. satt igjen ved mye overskudd? Vil ikke gi vekk for mye info av budtaktiske grunner… Og et siste spm på tampen. Om man f.eks. skal kjøpe en leilighet fullt ut med egne midler (altså ikke ta opp lån), hvordan får meglere bekreftet at finansiering er ok? Må man da opplyse ved budgivning at man tenker betale cash? Anonymkode: 49aca...4c9 Om du skal kjøpe kontant må du være forberedt på å dokumentere hvor pengene kommer fra, spart, arv, gevinst ved salg av tidligere bolig etc, dette med bakgrunn i hvitvaskingskontroll. Anonymkode: e5a6c...09c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden For ordens skyld kan det være greit å ha et finansieringsbevis selv om du skal betale alt cash. Du trenger jo ikke ta opp lån bare fordi du har finansieringsbevis. Jeg solgte et hus der to personer bød det samme. Den ene hadde finansieringsbevis, den andre skulle betale cash og hadde som dokumentasjon kun sendt inn skjermbilder av penger på ulike konti. Da valgte vi å selge til den med finansieringsbeviset. Anonymkode: 4f955...585 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei. Et spm til dere meglere eller andre med innsikt i dette. Hvilken info har meglere tilknyttet bank tilgang på når det gjelder potensielle kjøpere? La oss si at jeg er bankkunde i DNB. Vil meglere fra DNB ha innsikt i min økonomi (om jeg f.eks. har mye penger stående på bok)? Og om jeg nylig har solgt eiendom ved bruk av megler fra DNB, vil meglere fra samme foretak/eller andre meglerforetak da kunne se om jeg f.eks. satt igjen ved mye overskudd? meglere bekreftet at finansiering er ok? Må man da opplyse ved budgivning at man tenker betale cash? Anonymkode: 49aca...4c9 Meglerne i DNB Eiendom har IKKE tilgang til dine bankkonti, det er to separate selskaper. De kan ringe din kundebehandler der om du har oppgitt penger i DNB som finansiering, men de kan bare be om bekreftelse på at disse midlene står på konto hos dem, ikke noe mer ut over det. Dersom du nylig har solgt eiendom via DNB Eiendom, kan det hende at megleren din kjenner til det salget. Det vil ikke være ulovlig av en megler å fortelle dette til en annen, da salgssummer er offentlig informasjon. Men du virker hakket paranoid. Meglere sitter ikke og lager omfattende planer om hvordan de skal tyne mest mulig penger ut av deg. Anonymkode: 4f955...585 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden 1. Nei, meglere skal ikke ha innsyn i din privatøkonomi. Selv om de tilhører samme paraplyinstutisjon (som f.eks. DNB), så er det ikke lov. Alle banker skal ha systemer som sikrer at kun riktig person i riktig rolle har innsyn. 2. Salgspris som er tinglyst er ikke en privat opplysning. Hvem som helst kan se hva du har kjøpt og solgt boliger for så lenge det er tinglyst. Anonymkode: 35ea4...d42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden Megler har ikke tilgang til kontoene dine. Jeg har kjøpt bolig en gang og skrevet egne midler som finansiering, oppga da bankkontakten min slik at de kunne få bekreftet at jeg hadde disse pengene. Det var ikke noe problem, og kjøpet gikk fint. Anonymkode: f1a10...57b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da valgte vi å selge til den med finansieringsbeviset. Hvorfor det? Anonymkode: 4737c...c08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei. Et spm til dere meglere eller andre med innsikt i dette. Hvilken info har meglere tilknyttet bank tilgang på når det gjelder potensielle kjøpere? La oss si at jeg er bankkunde i DNB. Vil meglere fra DNB ha innsikt i min økonomi (om jeg f.eks. har mye penger stående på bok)? Og om jeg nylig har solgt eiendom ved bruk av megler fra DNB, vil meglere fra samme foretak/eller andre meglerforetak da kunne se om jeg f.eks. satt igjen ved mye overskudd? Vil ikke gi vekk for mye info av budtaktiske grunner… Og et siste spm på tampen. Om man f.eks. skal kjøpe en leilighet fullt ut med egne midler (altså ikke ta opp lån), hvordan får meglere bekreftet at finansiering er ok? Må man da opplyse ved budgivning at man tenker betale cash? Anonymkode: 49aca...4c9 Megler får KUN bekreftelse fra din bank om du har dekning for budet ditt. Ingenting annet. Hilsen tidligere megler. Anonymkode: f32db...0ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå