Gå til innhold

Hvordan overleve 1 trimester? Forferdelig dårlig

LN82

Anbefalte innlegg

Hei. Ja som overskriften sier, hvordan overleve? 
Jeg har vært kvalm døgnet rundt siden uke 4. Er 8+3 nå. Alt er vanskelig å få i seg, og samtidig må jeg spise konstant for å ta toppene på kvalmen. Jeg går på full dose xonvea og tar afipran i tillegg iblant. Er helt uten energi og har nesten likt som sykdomsfølelse. Klarer ingen lukter og humøret er på bunn. Har en ENORM spyttproduksjon, nermere vann, så jeg må gå å spytte/la det renne ut på et håndkle hele dagen for blir enda mer kvalm hvis jeg må svelge det. På toppen av dette er magen ekstremt oppblåst, magen jeg har nå er lik den jeg hadde med 10 åringen når jeg var 6-7 mnd på vei. Føles nesten som å være stappmett hele tiden og er svært vondt. 
Jeg holder sengen mye og sliter ekstremt med dårlig samvittighet for 10 åringen da jeg ikke evner å være den mammaen jeg normalt er og ønsker å være nå. 

Noen råd eller tips mottas med stor takknemlighet❣️

Endret av LN82
Glemte å tilføye noe
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Slik du beskriver situasjonen, høres det mye verre ut enn vanlig sykdom. Kvalmen din høres også mye mer alvorlig ut enn det som er vanlig for de fleste. Håper du forstår at når du er så dårlig, har du ikke mulighet til å være den mammaen du pleier å være. Eller til å gjøre husarbeid og andre aktiviteter som gjerne skulle vært gjort. Nå må du bare hvile og tenke at du skal komme deg gjennom dette. Barnet ditt er vel gammelt nok til å forstå litt av hvordan du har det og.

Kanskje du kan finne noen podcaster eller serier som får deg i bedre humør? Vet ikke hva du orker å gjøre i løpet av dagen, men jeg merker selv når jeg er dårlig, at det går mye tid på mobilen. Og det gjør ikke humøret noe bedre nødvendigvis.

Håper du blir bedre snart ❤️

Anonymkode: a0c91...132

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som funket å fortelle meg selv var «det er midlertidig, det går over, kanskje det er bedre i morgen» - i 9 måneder.

Og det kan jo hende du er heldig at det blir bedre etter første trimester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sender deg mange gode klemmer og styrke! Det er helt jævlig når formen er så dårlig.

Er i lik situasjon og kastet opp mye i tillegg, var sengeliggende 22-23 timer i døgnet. Kastet opp ved bevegelse og av den minste lukt. Har to små barn i barnehagealder så har hatt mye dårlig samvittighet. Hadde ikke tenkt at formen skulle bli så jævlig i mitt siste svangerskap og at jeg skulle få alvorlig svangerskapskvalme (hyperemesis).
Vurderte å ta abort hver eneste dag på grunn av formen, men ville gi det en siste sjanse og startet på zofran rett før uke 9. Det ble nesten som dag og natt, og formen ble en god del bedre. Selvom formen svinger enda og jeg er uggen hele dagen (bare mye mildere enn det har vært). Er bare 12+3 idag og kvalmen startet allerede i uke 3 🤢

Klarte selv ikke å gjøre annet enn å se på tv eller trykke på telefon, så jeg ble veldig lei av det. Klarer du å gjøre noe? Har du noen hobbyer? 

Anonymkode: 87255...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler så med deg. Var like dårlig selv, helt forferdelig!!! Nesten så man ikke holder ut. Høres ut om du har alvorlig svangerskaps kvalme så bestill legetime🥰

Anonymkode: ff24d...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LN82 skrev (10 timer siden):

Hei. Ja som overskriften sier, hvordan overleve? 
Jeg har vært kvalm døgnet rundt siden uke 4. Er 8+3 nå. Alt er vanskelig å få i seg, og samtidig må jeg spise konstant for å ta toppene på kvalmen. Jeg går på full dose xonvea og tar afipran i tillegg iblant. Er helt uten energi og har nesten likt som sykdomsfølelse. Klarer ingen lukter og humøret er på bunn. Har en ENORM spyttproduksjon, nermere vann, så jeg må gå å spytte/la det renne ut på et håndkle hele dagen for blir enda mer kvalm hvis jeg må svelge det. På toppen av dette er magen ekstremt oppblåst, magen jeg har nå er lik den jeg hadde med 10 åringen når jeg var 6-7 mnd på vei. Føles nesten som å være stappmett hele tiden og er svært vondt. 
Jeg holder sengen mye og sliter ekstremt med dårlig samvittighet for 10 åringen da jeg ikke evner å være den mammaen jeg normalt er og ønsker å være nå. 

Noen råd eller tips mottas med stor takknemlighet❣️

Føler SÅ med deg…hadde det mye likt selv nylig, men kuttet fort xonvea da det føltes som det gjorde det værre. Afipran hjalp litt (kombinert med postafen). Begynte å lette for noen få dager siden (11+3 nå). Har hørt andre har begynt med zofran i første trimester selv om det er anbefalt å vente til neste, men tror det er noen kriterier for det.

Har ingen tips, annet enn å hvile alt du kan og la andre ta barna til det værste er over. Lytt evnt på en spennende podcast i mørket, men begrens stimuli. Sitte ute for frisk luft (ikke tving deg selv til aktivitet om du blir sliten av det). Dette er ikke for alltid, men føles som tortur når det står på og dagene snegler seg avgårde.

Hvordan er kostholdet? Kaster du opp?  Var selv kvalm døgnet rundt og som deg måtte jeg spise konstant…men kastet ikke opp. Ble omtrent applaudert for å ha gått opp i vekt til tross for kvalme. Føltes derfor ikke som om det ble tatt alvorlig i det hele tatt, til tross for at jeg nærmest ble suicidal på et tidspunkt. For meg var fastlegen til lite hjelp der, annet enn for sykemelding. En jordmor vil kunne støtte deg bedre!

Endret av anonymLala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...