Gå til innhold

Har måltidene en samlende, og sosial betydning hos dere ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Middag er det måltidet vi har sammen. Da snakker vi om alt mellom himmel og jord. Vi snakker om dagen som har vært, dagen som kommer, filosoferer over alt og ingenting, finner ut av ferieønsker, skoleønsker, jobbønsker, livsplaner og alt det andre.

Anonymkode: 58b3a...d4c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi er 2 voksne og 4 barn (5,9,10 og 15 år).

Vi spiser middager sammen, ukedagene så må ofte ungene på aktiviteter så da er det ikke tid for å sitte lenge og skravle. 
Frokost i ukedagene spiser alle hver for seg, de yngste spiser som regel frokost sammen. 
Helgen spiser vi frokost sammen, det hender at tenåringen ikke orker å stå opp. 
Helgen spiser vi også lunsj sammen og middag. Og så er det av og til felles godteri spising mens man ser på film eller noe. 
Tenåringen sier at mange på hennes skole får lov å spise middag på rommet sitt, det synes jeg er bare trist. 

Anonymkode: 0f2ce...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi spiser middag sammen så godt som hver dag. Har inntrykk av at det er normalt rundt oss hvertfall. 

Selfølgelig hender det at noen av barna har andre planer, men i hovedsak spiser vi sammen.

Anonymkode: aca3c...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alltid middag sammen. Frokost sammen lørdager, søndager og stort sett i ferier. Jeg vokste opp med foreldre som var nøye på at middag var felles. Da pratet vi og hadde det koselig. Er snart 60, og liker veldig godt fellesmåltider. Våre voksne barn minnes helgefrokostene med stor glede.

Anonymkode: c96f3...eac

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss er det viktig å samles om måltider, både til hverdag og til fest.

Middag spiser vi sammen, så langt det lar seg gjøre. Det hender jo at en eller flere ikke er hjemme av ulike grunner, men de som er hjemme, spiser middag sammen.

Lørdagskveldene lager vi noe ekstra godt og samles foran TV til et felles måltid og et fint TV-program eller en film.

Så har vil alltid froskost sammen på søndag med litt ekstra godt, fin pådekning og levende lys.

Som en innledning til alle felles måltider, synger vi alltid et bordvers. Ingen rører en matbit før vi har sunget, og selv om vi ikke alltid tenker så nøye over innholdet i bordverset, er det en fin markering av at nå samles vi om måltidet og hverandre.

Tradisjoner er viktige for oss, og disse tradisjonene etablerte vi allerede før vi fikk barn. Nå, 25 år senere, holder vi på tradisjonen, og jeg og kona kommer nok til å fortsette så lenge vi lever, selv om alle barna har forlatt redet.

Anonymkode: 5483e...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi spiser middag sammen. Jeg synes det er viktig, for da har vi en fast plass vi møtes jevnlig og får litt tid til å snakkes. Noen ganger foran tv’en, det liker ungene. I helgene blir det ofte noe til kvelds mens vi ser tv, det er noe jeg husker med glede fra egen barndom.

På jobb har jeg en ensom rolle, så jeg kan ikke tilpasse meg til når de jeg kjenner godt på jobb tar pauser, så der spiser jeg alene ved pulten.

Anonymkode: 669b5...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Forokost sammen dersom jobbsitiasjon tillater det (skiftarbeidere) og middag i samlet tropp uten mobil.

Anonymkode: 6523e...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiser så og si alltid middag sammen. Frokost i hverdagene spiser vi hver for oss av praktiske årsaker. I helgene pleier vi å spise sen frokost/lunsj sammen i tillegg. Trodde de aller, aller fleste spiser middag sammen. Er som flere sier samlende, vi får pratet og kost oss sammen.

Anonymkode: 89f29...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...