Gå til innhold

Er morsdag / farsdag ein tradisjon som er utgått på dato ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjøpte en  marsipankake  på Kiwi lørdag, og med den følgde  en bukett røde roser. Ellers  ingen annen oppmerksamhet /markeing  av  morsdag /farsdager   Her i huset har kaffi / matservering på senga til  morsdag eller farsdag   aldri vert praktisert. Barna er forlengst flyttet hjemmefra, og  når besteforeldre ble borte  ble tradisjonen gradvis  bort

Farsdag og morsdager er en amerikansk tradisjon som ble gardvis innført  også i Norge på begynnelsen  av 50 talet. 

Spørsmålet er om dette er ein tradisjonen som ert ifred med å gå utpå dato etterhvert som kjernefamiliens  endret seg   ?

Anonymkode: 877b1...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, vil feire morsdag og farsdag så lenge de lever.

Anonymkode: 3d190...515

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Men innad familier er det jo ulikt hvordan dere feirer. 

Anonymkode: 93942...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fått hjemmelaget kort og en liten gave av barna, men ellers har jeg gjort husarbeid og spist rester til middag. Ser ikke helt poenget med sånne dager. Jeg har ikke ønsket meg noe annet for dagen enn å få være med barna mine, og det har jeg gjort, men så er jeg med de hver dag og trenger ingen spesiell dag for det. Da jeg vokste opp fikk min mor frokost på sengen som min far laget, og det var egentlig det hele. Min mann vet at jeg ikke liker frokost på sengen 😂 Vil gjerne stå opp, stelle meg og sitte ved et bord. 

De aller fleste jeg kjenner lar dagen gå forbi i stillhet. 

Anonymkode: 6bdb8...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk feirer fortsatt Fastelaven, uten at noen faster først…

Tror folk liker merkedager, og så kan man jo velge seg de man synes best om.

Jeg synes det har vært fint å få tegninger på morsdager oppigjennom, med søte ord og skrivefeil fra barna. Veldig søtt.

De ringer meg fortsatt som voksne. 

Anonymkode: 98791...0a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, her i huset er det en viktig tradisjon. Dess viktigere er det å ta vare på kjernefamilien og promotere den for barnas beste. Gode, solide og trygge rammer med tradisjoner<3

Anonymkode: 51b87...0e1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det har vært fint å få tegninger på morsdager oppigjennom, med søte ord og skrivefeil fra barna. Veldig søtt.

Fastelavn markerer starten på fasten, så dumt å faste først. Etter fastelavnsøndag kommer blåmandag, så feittirsdag som mange fortsatt markerer ned feit tradisjonsmiddag. Til sist askeonsdag som markeres med et kors av aske i pannen. Så starter fasten!!

Vi markerer også mors- og farsdag. Tidligere laget barna frokost vi fikk servert på senga. Kake, blomster og kort/tegninger. Barna er voksne, de ringer og gratulerer, sender noen år blomster.

Anonymkode: bf778...dbe

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi feirer det som bare det vi selvom vi er en blandet familie 

Anonymkode: d06be...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, her i huset er det en viktig tradisjon. Dess viktigere er det å ta vare på kjernefamilien og promotere den for barnas beste. Gode, solide og trygge rammer med tradisjoner<3

Anonymkode: 51b87...0e1

Trenger man morsdag og farsdag til det? Handler det ikke mer om hvordan dere behandler hverandre i hverdagen enn på en kommersiell merkedag?

Anonymkode: af1c3...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jeg kaffe, kake og et koslig og personlig skrevet kort på senga av sønnen i mårrest ❤️🥰kjempe koslig og såpass fint skrevet om hva jeg betydde for han at jeg selvsagt ble rørt til tårer 🤭ekstra kaffe var og kjøpt inn da det ikke er noe jeg tar meg råd til(kaffe kapsler) 🥰❤️👌

Min egen mamma har fått gave og kort i posten og når jeg var barn fikk hun alltid servering på sengen av meg ☺️❤️

Så her går absolutt tradisjonen videre ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alltid syntes det var en litt meningsløs greie, men en del familier har jo trivelige tradisjoner på dagen og må gjerne fortsette med det. Vi har aldri markert dagen. 

Anonymkode: a3e7c...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fasten kommer etter fastelavn, og ikke før😄 Varer til påske. Tror veldig få har noe forhold til fastetiden i det hele tatt😄

Enig i det om merkedager, synes det er veldig koselig å få en liten oppmerksomhet! Det er noe med vaner som minner oss litt ekstra på relasjonene våre😊

Anonymkode: 05ff7...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...