Tutte Skrevet 10. februar Forfatter #21 Del Skrevet 10. februar Snok1 skrev (På 10.2.2025 den 8.35): Rett etter andre verdenskrig stod se allierte med store styrker i et Tyskland som bestod av støv, grus og en traumatisert befolkning som ikke hadde annet enn klærne de stod i og brustne drømmer og fremtidsutsikter. Det som ble til Marshallhjelpen hadde som mål å opprettholde og understøtte matproduksjon, industri og næringsliv, samt å bygge nye nasjonale institusjoner. Når man har produksjonsmidler og tegninger og patenter er det i denne situasjonen kritisk å få igang produksjon og eksport slik at en ny, demokratisk nasjon kunne reise seg i askene av det tredje rike. Ja, Volkswagen deler navn og historie med nazismen, men det er også alt. Alle som kjenner litt til vår nære historie assosierer i dag VW med det tyske wirtschaftswunder -næringslivsvidunderet- som den vesttyske etterkrigsperioden var. Ekspander Tviler på at de fleste som kjører rundt i VW eller andre bilmerker tenker over hva som står bak, eller assosierer det med noe som helst. De kjøper den bilen de ønsker mest eller har råd til. Utover det så styres folk av media og overskrifter her og nå. Det med VW var en påminnelse om en historie som er 1000 ganger verre. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 10. februar #22 Del Skrevet 10. februar (endret) Tutte skrev (På 10.2.2025 den 8.55): Tviler på at de fleste som kjører rundt i VW eller andre bilmerker tenker over hva som står bak, eller assosierer det med noe som helst. De kjøper den bilen de ønsker mest eller har råd til. Utover det så styres folk av media og overskrifter her og nå. Det med VW var en påminnelse om en historie som er 1000 ganger verre. Ekspander Ikke sant. Endret 10. februar av Snok1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 10. februar #23 Del Skrevet 10. februar Kjøper ikke Tesla eller annet møl fra den kanten. Musk er en arbeiderfiendtlig person, ingen vanlege folk bør støtte han. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bymus Skrevet 10. februar #24 Del Skrevet 10. februar Om det er en belastning å eie Tesla, hva med kinesiske biler? 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 10. februar #25 Del Skrevet 10. februar Amantha skrev (På 10.2.2025 den 4.13): Boikotter du Apple? Starlink? X (Twitter)? PayPal? Ekspander Det blir for såvidt en digresjon, men jeg bruker ingen av disse, og klarer meg helt utmerket. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 10. februar #26 Del Skrevet 10. februar Tror ikke han er direkte nazist, fordi han har Israelske og jødiske venner, men han er ekstremt langt til høyre og snuser ihvertfall borti fascisme. Besteforeldrene hans var nazister. Faren var tilhenger av apartheid. De flyktet fra Sør-Afrika da Apartheid ble ulovlig. Vet ikke hvor farget man blir av en slik oppvekst, men hat mot andre mennesker er ikke fremmed for ham ihvertfall. Vanskelig, og kanskje ikke noe vits i, å velge ut hvilken hatgruppe han passer best i. Hatefull, mektig, grådig og stormannsgal holder i massevis for at mine varsellamper blinker ihvertfall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 10. februar #27 Del Skrevet 10. februar Noen nevnte et rør her - veldig enig 😅 Hvorfor kan ikke folk bare holde seg til fakta - alle tråder blir ødelagt av krangling om hvem som har rett 🫡 Jeg har aldri likt Musk - men det var ingen Nazi-hilsen han gjorde - fyren har bare asberger og er litt i overkant ivrig i sin nye tjenester. Trump vet det - og kommer til å tøyle ham når det trengs. Jeg liker forøvrig heller ikke Trump - men ønsker ledere som slutter å dille med barnehagene ute i verden - inkl EU, velkommen. Norge bør holde seg langt unna Brussel - EØS avtalen holder lenge - de vil bare ha gassen/oljen vår på billigsalg - så de kan fortsette å regulere ihel Europa. Jeg har 2 ekser - sombegge valgte å kjøpe Tesla for flere år siden - jeg kaller alle Teslaer "penisforlengere" - rett og slett fordi menn med dårlig selvtillit kjøper dem 😅 Ville ikke hatt dem om de ble kasta etter meg....nå ser vi jo at det vil ingen andre heller. Likevel evner jeg å skille mellom ufyselig personlighet og sak/politikk. Man ser veldig få i Norge som evner det - men jeg håper likevel at FRP vinner valget- så man kan få til en reell endring også i Norge..... 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ubiquiti Skrevet 10. februar #28 Del Skrevet 10. februar Tutte skrev (På 9.2.2025 den 20.12): Tesla-salget raser og folk legger lapper i ruta med beskjed om "og ikke støtte nazister på grunn av Musk https://www.vg.no/nyheter/i/EyX8x3/selger-teslaen-sin-paa-grunn-av-musk-jeg-tar-den-gamle-kassebilen-i-stedet Samtidig kjører mange nordmenn rundt i Wolkswagen og har gjort det i alle år uten slike lapper. Wolkswagen som tross alt i utgangspunktet er Hitlers folkebil. Er ikke det litt ironisk? Ekspander Hvorfor skal han ha penger for Teslaen? Skal han profitere på et NAZI-produkt?! Er han kanskje en NAZIST-RASIST-FASCIST-TRANSFOBIST-ANTIDEMOKRATISIST-ISTIST-sympatisør???? 😄 Nei, legg handling bak ordene dine du og gi bort eller skrot den, voksne mannen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 10. februar #29 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 1.24): Det ville vært relevant å boikotte VW for 80 år siden. Musk er høyaktuell i dag. Så nei; det er ikke ironisk. Anonymkode: 07566...d47 Ekspander Kina har konsentrasjonsleirer i dag så jeg regner med at du boikotter alle Kina produserte produkter? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 10. februar #30 Del Skrevet 10. februar Fullt forståelig. Hadde også vært flau over å kjøre rundt i Tesla nå. Økonomisk gir det nok også mening. Fortsetter Musk i disse baner vil nok verdien på Teslaer fortsette å synke. Det de eventuelt kan håpe på er at Musk og Trump kommer på kant med hverandre. Det vil jo skje på et eller annet tidspunkt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 11. februar #31 Del Skrevet 11. februar Example skrev (På 10.2.2025 den 21.22): Det de eventuelt kan håpe på er at Musk og Trump kommer på kant med hverandre. Det vil jo skje på et eller annet tidspunkt. Ekspander Min spådom er at det kommer til å skje, og at det ikke blir vakkert. Musk legger seg ut med de evangeliske kristne og Trump må velge side. Bannon et al bærer bensin til bålet. Noe slikt. Både antallet kombinasjoner og potensialet er enormt! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amantha Skrevet 11. februar #32 Del Skrevet 11. februar Example skrev (På 10.2.2025 den 21.22): Fullt forståelig. Hadde også vært flau over å kjøre rundt i Tesla nå. Ekspander Hvorfor det? Om man har kjøpt Tesla før Musk gjorde det der så blir det noe annet. Husker du pelsdebatten for noen år tilbake? De som hadde gammel arvet pels eller kjøpt brukt pels ble lynsjet her inne. Man skulle føle seg flau over å bruke den. Å kjøpe ny pels, etter det vi så på tv, nei det fattet jeg ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 11. februar #33 Del Skrevet 11. februar (endret) "populisme" der man henger seg på en "trend" er alltid et problem.. Spesielt når man går til "angrep" på mennesker man ikke vet noe om overhode for noe så lite som ens egen oppfatning, da er man jo ikke noe bedre selv enn de man forsøker "kneble" En ting er å bruke sin forbrukermakt for egen del, noe helt annet er det å tvinge den over på andre. Endret 11. februar av Carrot 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 11. februar #34 Del Skrevet 11. februar Tutte skrev (På 10.2.2025 den 7.18): Det her handler om at folk synes det er flaut og pinlig mer enn at Musk skal tape penger. Men å kjøre rundt i VW har aldri vært pinlig. Ekspander Jeg klarer ikke å forstå at man skal synes det er pinlig, det er jo bare for dumt! Hvorfor skal det være mer pinlig enn alt annet vi forbruker som fæle folk har hatt en finger med i spillet på? Tenk om det stemmer at Michael Jackson forgrep seg på barn, skal alle synes det er pinlig å danse inspirert av han? Isåfall må mange skamme seg! Osv osv. Men at de som planlegger å kjøpe en helt NY Tesla velger et annet merke, DET er noe annet! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apen Julius Skrevet 11. februar #35 Del Skrevet 11. februar Tror ikke Musk er nazist. Håndbevegelsen handlet om å "kaste ut hjertet" til de fremmøtte, hvor rart det enn høres ut. Noe han har sett andre gjøre på snaptok eller lignende, men pga motorikkproblemer eller asperger eller noe sånt så ble de siste millisekundene mislykket. Hvis man først skal boikotte biler, hvorfor ikke diktaturbiler fra Kina som det blir stadig flere av på norske veier? Så vidt jeg vet har Musk ennå ikke tvangsplassert hundretusenvis av muslimer i "opplæringsleirer", okkupert Tibet eller truet med å forgripe seg på Taiwan. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 19. februar #36 Del Skrevet 19. februar (endret) Tråden er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder, latterliggjøring, avsporing, brukerdebatt, personangrep, persondebatt, brudd på underforumets retningslinjer, brudd på regelen om å utgi seg for å være flere personer i en tråd og tilhørende svar. Rhodiola, adm. Endret 22. februar av Rhodiola etterfølgende innlegg ble slettet for brudd på regelen om å utgi seg for å være flere personer i en tråd den 22.02.2025 kl. 21:30. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 19. februar #37 Del Skrevet 19. februar Apen Julius skrev (På 11.2.2025 den 14.07): Tror ikke Musk er nazist. Håndbevegelsen handlet om å "kaste ut hjertet" til de fremmøtte, hvor rart det enn høres ut. Noe han har sett andre gjøre på snaptok eller lignende, men pga motorikkproblemer eller asperger eller noe sånt så ble de siste millisekundene mislykket. Hvis man først skal boikotte biler, hvorfor ikke diktaturbiler fra Kina som det blir stadig flere av på norske veier? Så vidt jeg vet har Musk ennå ikke tvangsplassert hundretusenvis av muslimer i "opplæringsleirer", okkupert Tibet eller truet med å forgripe seg på Taiwan. Ekspander Mange dropper nok kinesiske biler av den grunn. Enkelte bryr seg mindre. Når det kommer til den prisklassen og den kundegruppen Tesla opererer i så er det en del status inne i bildet. Tesla har vært synonymt med nytenkende og miljøvennlig og har vært et statussymbol. Mye av dette er borte nå, og folk flest vil nok se andre veier. Det et også en risiko inne i bildet hvor Musk blir stadig mer radikal. Det å kjøpe en ny Tesla nå er da risikosport, da man risikerer at verdien synker veldig i tråd med Musks nye potensielle påfunn. Da er det tryggere å gå for en tysk eller japansk bil for eksempel med mindre belastende eiere. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fortidsminister Skrevet 21. februar #38 Del Skrevet 21. februar VW analogien er en whatabouism. Men det er en stor forskjell på å kjøre noe fra et selskap som har et forferdelig kapittel i sin forhistorie og gi makt og penger til en facist og som aktivt jobber for autokrati samt fagforeningsknusing og fjerning av samfunnets sikkerhetsnett. Så blir ingen Tesla på meg, 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 21. februar #39 Del Skrevet 21. februar En av de få virkemidlene vi som forbrukere har, er å velge å kjøpe hvilke produkter vi vil og dermed støtte de bedriftene vi ønsker. Det gjelder alt fra mat til biler. Musk gjorde en nazihilsen, og det er ikke noe folk flest støtter. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå