AnonymBruker Skrevet 9. februar #1 Skrevet 9. februar Trenger litt tips til hvordan jeg kan hjelpe barnet mitt på 3 år. Hun har plutselig blitt helt ekstremt sjenert. Hun som tidligere var så sosial av seg har plutselig fått veldig «startvansker» i alle sosiale settinger. Og da mener jeg alle settinger. Til og med når bestemoren hennes kommer på besøk, som hun ser ca. 1 gang i uken, så må hun «varmes opp» før hun sier hei eller begynner å prate med henne. Det jeg syns er rart er at hun kan si hei til fremmede på bussen, og spørre hva de heter osv. Men så fort hun møter venner, familie, venner av oss foreldre osv. så bruker hun alt mellom 10-60 min før hun i det hele tatt prater med noen/leker med venner. Flere har spurt «vil du ikke leke med meg lenger?», noe jeg som mamma syns er utrolig trist. Og jeg svarer «joda, hun har gledet seg så mye til å se deg og leke med deg, men hun er bare litt sliten i dag», andre dager har jeg vært ærlig og sagt at hun bare trenger litt tid når det kommer spm om hvorfor barnet mitt oppfører seg sånn (nekter å snakke, gjemmer seg osv). Både barnefar og jeg har prøvd å prate med henne om det, men det er nok vanskelig for henne som 3-åring å setter ordentlig ord på følelsene sine. Håper på at dette bare er en fase som går over, men vil gjøre alt jeg kan for at det faktisk gjør det (altså går over). Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt best mulig i disse situasjonene? Anonymkode: 48704...1ee
AnonymBruker Skrevet 9. februar #2 Skrevet 9. februar Helt normalt. Alle barn går igjennom ulike faser, og det aller verste du kan gjøre er å presse/oppfordre barnet. Det vil nok gi motsatt effekt. La barnet bruke tiden det trenger, støtt, og øs med kjærlighet. Barnet er bare 3 år. Det går seg til ❤️ Anonymkode: 9c422...c2e
AnonymBruker Skrevet 9. februar #3 Skrevet 9. februar Støtter kommentaren over, unngå press. Datteren min gikk også igjennom en sånn periode da hun var rundt 4-5år, og det gikk seg til. Så sant dette ikke er langvarig og du ser andre forandringer i personligheten hennes, så kan du bare slappe av og la barnet ta det i hennes tempo. Anonymkode: 7d66f...6b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå