AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Del Skrevet 17 timer siden Han argumenterer alltid med at jeg skal ta husarbeid, lage middag - fordi jeg har jo så mye meg fri enn han... At han skal ha fri hver ettermiddag etter jobb på grunn av at jeg har jo mye fri på dagtid. Det ER belastende å jobbe natt, også i tillegg skal ta sly annet - kun fordi han har dagjobb 7-15 Kjenner jeg er lei av dette mønsteret, og det resulterer i at jeg sitter med stort sett det meste av barn, husarbeid, matlaging. Hva er riktig? Anonymkode: 8e309...380 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 17 timer siden #2 Del Skrevet 17 timer siden Når skal du sove da? 7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #3 Del Skrevet 17 timer siden Deler likt på det, selvsagt Anonymkode: 438d0...2d5 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guddla Skrevet 16 timer siden #4 Del Skrevet 16 timer siden Dele 50/50 er jo riktig om dere begge jobber 100%. Hvordan mener han at du har så mye fri da? Han vet jo at du er på jobb på nettene 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Del Skrevet 16 timer siden Skal så klart deles likt. Glemmer han at du må sove også? Anonymkode: d001c...7f1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #6 Del Skrevet 16 timer siden Vaffelhunden skrev (4 minutter siden): Når skal du sove da? AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skal så klart deles likt. Glemmer han at du må sove også? Anonymkode: d001c...7f1 Ja det er akkurat det. Må bruke dagene til å sove før og etter natt Hver dag han kommer hjem kl 15, så skal han sove middag og trene, mens jeg skal ta barna, middag, bading, osv hver eneste dag. I helgene argumenterer han med at han skal sove, fordi dette er jo hans helg - siden han jobber mandag til fredag, og jeg kanskje har jobbet tirsdag onsdag torsdag. Blir så lei av at han ikke ser ALT jeg gjør, og at ettermiddagene liksom er forbeholdt han. Anonymkode: 8e309...380 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 16 timer siden #7 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja det er akkurat det. Må bruke dagene til å sove før og etter natt Hver dag han kommer hjem kl 15, så skal han sove middag og trene, mens jeg skal ta barna, middag, bading, osv hver eneste dag. I helgene argumenterer han med at han skal sove, fordi dette er jo hans helg - siden han jobber mandag til fredag, og jeg kanskje har jobbet tirsdag onsdag torsdag. Blir så lei av at han ikke ser ALT jeg gjør, og at ettermiddagene liksom er forbeholdt han. Anonymkode: 8e309...380 Folk som sover middag gidder jeg ikke å forholde meg til. Det kan man gjøre når man er 75+ 12 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aryia Skrevet 15 timer siden #8 Del Skrevet 15 timer siden Samboer her jobber dag, jeg jobber natt. I mine arbeidsperioder deler vi jobb hjemme likt, når jeg har fri velger jeg ofte å gjøre unna mer husarbeid o.l på formiddagen for å frigjøre tid på ettermiddagen, både for min del og på vegne av familien. 100% uaktuelt å la han kjøre sitt eget løp på ettermiddagene. Nå har ikke vi felles barn, men vi har et felles hjem og dermed et felles ansvar. Han er f.eks like mye med på treninger o.l med barna mine som det jeg er. Og så tror jeg at man kommer langt med å være rause med hverandre fremfor å telle hvem som gjør hva og bruker mest tid hvor. Men begge må likevel se sitt ansvar i hjemmet og begge må se den andres behov, både mtp familietid og egentid. Planlegg uka sammen, gi og ta, tenk familien som helhet. Gjør man ikke det tror jeg man fort ender opp alene. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #9 Del Skrevet 15 timer siden Aryia skrev (6 minutter siden): Samboer her jobber dag, jeg jobber natt. I mine arbeidsperioder deler vi jobb hjemme likt, når jeg har fri velger jeg ofte å gjøre unna mer husarbeid o.l på formiddagen for å frigjøre tid på ettermiddagen, både for min del og på vegne av familien. 100% uaktuelt å la han kjøre sitt eget løp på ettermiddagene. Nå har ikke vi felles barn, men vi har et felles hjem og dermed et felles ansvar. Han er f.eks like mye med på treninger o.l med barna mine som det jeg er. Og så tror jeg at man kommer langt med å være rause med hverandre fremfor å telle hvem som gjør hva og bruker mest tid hvor. Men begge må likevel se sitt ansvar i hjemmet og begge må se den andres behov, både mtp familietid og egentid. Planlegg uka sammen, gi og ta, tenk familien som helhet. Gjør man ikke det tror jeg man fort ender opp alene. Jeg er helt enig med deg. Her er det blitt sånn at jeg tar alt, uansett om jeg har arbeidsperioder eller ikke. Han mener at jeg har såpass mye fri, mens han "aldri" har fri, dvs at det veier opp.. Jeg mener at det er utrolig feil at han skal ha enerett på hver ettermiddag, i tillegg komme hjem til ferdiglaga middag, rent hus kun fordi jeg har fri noen dager innimellom nattperiodene. Anonymkode: 8e309...380 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #10 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det er akkurat det. Må bruke dagene til å sove før og etter natt Hver dag han kommer hjem kl 15, så skal han sove middag og trene, mens jeg skal ta barna, middag, bading, osv hver eneste dag. I helgene argumenterer han med at han skal sove, fordi dette er jo hans helg - siden han jobber mandag til fredag, og jeg kanskje har jobbet tirsdag onsdag torsdag. Blir så lei av at han ikke ser ALT jeg gjør, og at ettermiddagene liksom er forbeholdt han. Anonymkode: 8e309...380 At du gidder sier jeg bare. Tror du må prate med mannen din, og håpe han forstår hvor urettferdig det er. Anonymkode: 6a626...7f7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #11 Del Skrevet 15 timer siden Sove før OG etter jobb? Hvor gamle er dere? Anonymkode: 2940b...782 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #12 Del Skrevet 15 timer siden Dere jobber begge 100%? Da burde dere gjøre likt også hjemme. Forstår bare ikke hvorfor han sier du har så mye fri, du jobber jo samme antall timer som han, bare om natta. Anonymkode: 7eac9...d69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #13 Del Skrevet 15 timer siden Om du jobber feks 60% natt, kan jo det være like belastende som 100% dag, nettopp fordi du må snu døgnet, får hangover etter skiftene dine, osv. Men folk som ikke har jobbet natt selv og kjent det på kroppen, tenker ikke alltid på dette. Du mp kommunisere tydelig hvordan nattarbeid fungerer og at det krever sitt å hente seg inn. Han slipper å snu døgnet, som er en stor fordel. Så om du jobber mindre stilling prosentvis, betyr ikke det at du skal gjøre mer husarbeid enn ham! Anonymkode: 5ba2e...e98 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dere jobber begge 100%? Da burde dere gjøre likt også hjemme. Forstår bare ikke hvorfor han sier du har så mye fri, du jobber jo samme antall timer som han, bare om natta. Anonymkode: 7eac9...d69 En nattevakt jobber vel en del færre timer, men det veier opp for ulempen med å konstant måtte snu døgnet. Så mener uansett arbeidsfordelingen i hjemmet bør være lik. Egentlig bør han gjøre litt mer, siden han får sove hver natt og dermed burde være mer uthvilt. Anonymkode: 15bfd...dd6 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aryia Skrevet 15 timer siden #15 Del Skrevet 15 timer siden Hvordan ville han fordelt dagene om du jobbet dagtid du og? For det er ikke usannsynlig at dagen kommer hvor du vil bort fra nattarbeid. Det å være turnusarbeider kan definitivt ha sine fordeler for en familie, men det krever likevel godt samarbeid og kommunikasjon mellom dere for å få det til å gå opp. Man har mye fri, fordi det er en enorm belastning å hele tiden snu døgnet, utsette seg selv for større helserisiko med å jobbe kun natt, og å kun ha ubekvem arbeidstid som ofte og innebærer helg og høytid. Jeg har og en samboer som kan finne på å hvile litt på sofaen etter jobb, men det legger jeg meg sjelden eller aldri borti. Jeg vet hvordan arbeidshverdagen hans er, jeg kjenner hans kapasitet og jeg vet han får ting gjort selv om han hviler i 20-30 minutter. Synes generelt det er litt mye hysteri rundt «egentid» og lite fokus på hva som fungerer for familien som helhet. Nytter lite å pleie kun egne interesser når resten av familien får svi for det. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #16 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): En nattevakt jobber vel en del færre timer, men det veier opp for ulempen med å konstant måtte snu døgnet. Så mener uansett arbeidsfordelingen i hjemmet bør være lik. Egentlig bør han gjøre litt mer, siden han får sove hver natt og dermed burde være mer uthvilt. Anonymkode: 15bfd...dd6 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Om du jobber feks 60% natt, kan jo det være like belastende som 100% dag, nettopp fordi du må snu døgnet, får hangover etter skiftene dine, osv. Men folk som ikke har jobbet natt selv og kjent det på kroppen, tenker ikke alltid på dette. Du mp kommunisere tydelig hvordan nattarbeid fungerer og at det krever sitt å hente seg inn. Han slipper å snu døgnet, som er en stor fordel. Så om du jobber mindre stilling prosentvis, betyr ikke det at du skal gjøre mer husarbeid enn ham! Anonymkode: 5ba2e...e98 Jobber 70 prosent natt Anonymkode: 8e309...380 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #17 Del Skrevet 14 timer siden Vaffelhunden skrev (1 time siden): Folk som sover middag gidder jeg ikke å forholde meg til. Det kan man gjøre når man er 75+ 😂 jeg er kommet i overgangsalderen, jobber 100%, men jeg er så slapp og sliten. Jeg sover middag selv om jeg bør vente 30 år med det iflg deg😪 Anonymkode: 0e818...5ca 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Del Skrevet 12 timer siden Er barna våken på natten? Anonymkode: 5d0ea...cdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Del Skrevet 6 timer siden Det riktige er å jo å velge bort slike menn i utgangspunktet. Ikke sette i gang å få barn med dem. Så du har jo på en måte satt deg selv i situasjonen. Anonymkode: a9f97...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Del Skrevet 6 timer siden Du sover vel etter barna er levert i barnehagen eller skolen. Anonymkode: a3f44...5e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå