Gå til innhold

Morsdag ødelagt av woke-hysteri!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 20.40):

Men hva er argumentet for at slike merkedager skal være i barnehage og skole?

Hadde det falt deg naturlig inn hvis datteren din hadde 4 venninner på besøk i helgen å sette dere ned for å lage morsdagskort som dere har tradisjon for å gjøre, hvis du visste at en av jentene hadde mistet sin mamma i en bilulykke i fjor? Eller hadde du tenkt at det kunne du og datteren din gjøre etter venninnene hadde dratt hjem? Det blir samme sak. Dette er ikke nødvendig å gjøre i hverken barnehage eller skole. Det handler ikke om å skåne barn fra virkeligheten, de vet jo godt at de ikke har en mamma eller pappa, men om hvordan en slik praksis gjør det ekstra synlig for disse barna. 

Anonymkode: 1b3ce...c15

Ekspander  

Vi laget mors og farsdagskort da jeg var barn. Det var almenn praksis. 

Var like mange som hadde mistet mor eller far i ulykker /sykdom  da også . 

Så denne skjønner jeg ikke. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 21.05):

Jeg skal tåle at de ikke markerer morsdag, men da må de faan ikke komme med alle andre dager, prideflagg og piss. 

Da må de holde kjeft herfra til evigheten.

Anonymkode: dd311...775

Ekspander  

I alle dager. Da mine gikk i barnehagen markerte de hverken morsdag eller farsdag. Allikevel markerte de jul, 17. mai og annet "piss".

Hvorfor holde kjeft bare fordi morsdag ikke markeres i barnehagen? Da jeg gikk i barnehagen på 80-tallet markerte vi heller ikke morsdag. Så mitt inntrykk er at det aldri har vært særlig vanlig. 

Anonymkode: af106...e20

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 19.49):

Jeg har ukjent far, og blei aldri støtt av at vi lagde farsdagskort i barnehagen jeg gikk i. Fikk lage til bestefar istedet, hvis jeg ville. Teit med sånne sekunderkrenka folk.

Ekspander  

Nettopp! Folk er flinke til å lage store problemer ut av ting som ikke trenger være det. Jeg gikk på barneskolen sammen med en som ikke hadde noen som helst kontakt med mor, det var en ganske tragisk bakgrunnshistorie der, men hvertfall, han vokste opp med bare en far. På skolen brukte vi alltid å tegne morsdagskort. Han brukte tegne kort til far. Det syntes vi var helt naturlig, for han hadde jo ingen mor. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Anononyma skrev (På 9.2.2025 den 21.36):

Vanvittig bra sagt!! Pride skal dem holde på med i hele en måned i barnehagen, men å dedikere 2 timer til å lage en tegning og snakke om mor, nei DET er krenkorama og må avskaffes.

Ekspander  

Da bør du klage lengre opp enn på et meget lavt nivå "diskusjonside" som kvinneguiden er, dette blir regulert av staten. Barnehagen forholder seg til reglement fra statlige hold. Les deg opp du eller meld deg inn i politikken.

Slike argumenter er hovedgrunnen til at man legger stor vekt på menneskerettighetene fra FN og rammeplanen i barnehagen. Hver gang jeg leser slike svar så priser jeg meg lykkelig over at slike som deg aldri kommer lengre enn på et diskusjonsforum. 

Anonymkode: b2834...2a4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke hvorfor vi skal markere disse dagene i barnehagen eller på skolen?? Holder det ikke med jul og påske da.. og fastelaven evnt 

Anonymkode: 75317...104

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe nytt, altså. Jeg hadde barnehagebarn på begynnelsen av 2000-tallet og der tonet de ned mors- og farsdag for at ikke noen skulle bli lei seg. Det er jo helt unødvendig å legge vekt på disse dagene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  siesta skrev (På 10.2.2025 den 0.38):

Vi laget mors og farsdagskort da jeg var barn. Det var almenn praksis. 

Var like mange som hadde mistet mor eller far i ulykker /sykdom  da også . 

Så denne skjønner jeg ikke. 

Ekspander  

Vi er mange som aldri markerte dette i barnehage/skole også. Så da har det vært ulik praksis opp igjennom, men det er ikke noe nytt å ikke markere det.

Anonymkode: f3af0...9ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I barnehagen til sønnen min lagde de kort til morsdagen, - er ca 10 år siden.

Tenker hver barnehage må velge det selv, og ta hensyn om det er et barn som har mistet moren sin. I slike tilfeller bør de stå over.

Jeg hadde moren min til jeg ble voksen, og det gikk noen år fra jeg mistet moren min og til jeg ble mor selv. De årene var ikke så greie mht. morsdagen.

Anonymkode: 19ebb...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Diverse skrev (På 10.2.2025 den 0.37):

Så trist at barnehagen ødela morsdagen din. Jeg tenner et lys for deg og alle andre mødre som ble utsatt for det samme.🕯️

Ekspander  

La oss alle ta 1 minutts stillhet for de som opplevde dette.

Anonymkode: aa536...3f0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 19.38):

Kan ikke inkluderingshysteriet ta seg en bolle? Nå kan de ikke markere morsdag i barnehagen, fordi det må tenkes på alle som ikke har en mor. På SoMe er det fullt av bilder som oppfordrer oss til å tenke på de som ikke har mor, de som ønsker å bli mor, de som ikke har kontakt med mor, og så videre.

Altså, seriøst? Jeg er i utgangspunktet ikke noe fan av morsdag eller farsdag, men er det virkelig nødvendig å ødelegge dem helt med slik woke-piss? Må absolutt alt bli problematisert på denne måten?

Takk for meg

Anonymkode: 5627c...ddc

Ekspander  

Dette kan jeg faktisk forstå. Det er ikke alle som har likt utgangspunkt. For noen barn kan faktisk slikt være en trigger.

Se på mitt barn for eksempel. Hn har veldig sterke negative erfaringer med mor. Sterke traumatiske opplevelser. Når det tenkes på eller snakkes om mor så utløser det så kraftige negative reaksjoner i den kroppen som gjør at hn blir satt helt ut av spill og som krever min fulle oppmerksom i minst en uke.

Nå er dette barnet blitt tenåring, og jeg er så ufattelig glad for at vår barnehage den gangen ikke hadde fokus på fars, og morsdag i der hele tatt.

Dette er tradisjoner og personlige valg man kan holde innad i sin egen familie.

Du kan også se på det på en annen måte. Er det riktig at barnehager skal bistå handelen med å markedsføre denne dagen?

Anonymkode: 7a9a8...f00

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke se et eneste sted i rammeplan for barnehager eller barnehageloven at barnehagen skal gjøre noe i forbindelse med morsdag eller farsdag. Dette synes jeg må være hjemmets oppgave, ikke barnehage eller skole. 
Det barnehagen burde ha fokus på forrige uke var Samefolkets nasjonaldag. Så får barna lage kort til mor på fritiden.

Anonymkode: 29654...e18

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger (nå tenåringer) har aldri markert mors- eller farsdag i barnehage eller skole. Jeg kan heller ikke huske å ha gjort det selv som barn.

Nå er ikke jeg spesielt begeistra for denne politiske korrektheten der man er livredd for å potensielt krenke noen (og alle de som er så innmari krenka på vegne av andre er de mest latterlige av alle). Men jeg har heller ikke så veldig mye til overs for slike dager som mors/farsdag, fordi det etter min mening først og fremst er noe kommersielle aktører har hausa opp. Så jeg synes det er helt greit at den ikke markeres i barnehage og skole. De som ønsker å markere dagen, kan jo gjøre det, hjemme. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har jobber i barnehage siden 2001. Det har aldri vært et tema med mor- eller farsdagsmarkeringer i barnehagens regi. Det er sikkert barnehager med kultur for å lage kort, men da er det internt i den enkelte barnehage. Noen ansatte synes slike aktiviteter er givende med barna, og da kan det komme noe hjem.
Jeg gikk i barnehage og barneskole på 80-og 90-tallet og har aldri laget kort til egne foreldre. 

Anonymkode: a392e...1b9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Morsdag og farsdag blir ikkje markert i barnehage og skule her. Eg synes det er heilt greitt. Barnet mitt har ikkje far. 

Anonymkode: 670fb...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikkje hugse at vi laga morsdags- eller farsdagskort då eg gjekk på skule på 80/90-talet heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 19.49):

I fjor ble det laget morsdagskort i barnehagen. I år kom det ingenting. Må innrømme jeg har tenkt tanken at dette er grunnen.

Helt sinnsykt at til og med en fin og hyggelig dag som morsdag skal måtte utgå fordi en liten promille kan bli lei seg.

På kjøkkenet i bhg vår har de forøvrig hengt og ca 30 bilder av hvordan familier kan være forskjellige. Det er EN familie der med mor, far og to barn. ALLE de andre familiene består av 2 mødre eller 2 fedre. Såvidt meg bekjent har ingen av barna som faktisk går i denne barnehagen en slik familie. Det blir jo rett og slett vranglære å fremstille det som at de som både har en mamma og en pappa tilhører mindretallet 🙄 

Anonymkode: e30a6...3f5

Ekspander  

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kan ikke inkluderingshysteriet ta seg en bolle? Nå kan de ikke markere morsdag i barnehagen, fordi det må tenkes på alle som ikke har en mor. På SoMe er det fullt av bilder som oppfordrer oss til å tenke på de som ikke har mor, de som ønsker å bli mor, de som ikke har kontakt med mor, og så videre.

Altså, seriøst? Jeg er i utgangspunktet ikke noe fan av morsdag eller farsdag, men er det virkelig nødvendig å ødelegge dem helt med slik woke-piss? Må absolutt alt bli problematisert på denne måten?

Takk for meg

Ekspander  

Er dette woke? Jeg er ikke woke og har aldri tenkt på det som woke. 

Vel, jeg er glad for å se det mellom hundre verdens beste mamma-bilder på some. Jeg får bilder av venninner av gaver de fikk av sine barn. Jeg svarer «så fin!». Er det en plage for deg at det postes en slik? 

Jeg ble aldri mamma. Min egen mamma døde på morsdagen. Så jeg synes det er litt fint. 

Anonymkode: 45ca0...62b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meg

Ekspander  

Dette har alltid vært en greie, at man skal ta det litt forsiktig på skolene fordi mange barn ikke har mor. 

Jeg klarer ikke å ta folk på alvor som bruker ordet "woke-hysteri" ...

AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 20.02):

Argumentet er ikke at barnehager har en plikt til å markere disse dagene, men at de tidligere har hatt praksiser knyttet til dem – for eksempel å lage kort – og nå ser ut til å fjerne dem for å unngå potensielle sårede følelser.

Barnehagen markerer allerede en rekke merkedager, mange av dem kulturelle eller religiøse. Det er ikke et spørsmål om barnehagen skal arrangere store feiringer, men snarere om hvorfor de skal slutte med små, enkle aktiviteter som har vært en del av praksisen i generasjoner. Hvis ressursbruk er et argument, hvorfor prioriteres da andre merkedager?

Ekspander  

Dette gjorde vi ikke da jeg gikk på skolen på 90-tallet. Kanskje for å skåne meg fordi min far var død, hva vet jeg. Men det var aldri noe man gjorde på skolen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk i barnehage og skole på 80-90 tallet, vi lagde mors- og farsdagskort der.

Nå har jeg barn i barnehage og skole, de har laget morsdagskort noen ganger i barnehagen, ikke på skole. I barnehagen har jeg inntrykk av at det er avhengig av hvilken pedleder barna har om det blir laget kort eller ikke.

I barnehagen og på skolen vår er det faktisk ingen som mangler en forelder, det er og bare en håndfull som har skilte foreldre så argumentasjonen om at man skal ta hensyn til de uten foreldre passer ikke inn her som begrunnelse for å ikke lage kort.

Anonymkode: 56b7d...588

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres veldig rart ut. Slikt hadde ikke jeg brydd meg om, er ikke ditt problem om noen skulle bli støtt av noe så uskyldig 

Anonymkode: 70edd...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...