Gå til innhold

Morsdag ødelagt av woke-hysteri!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Kan ikke inkluderingshysteriet ta seg en bolle? Nå kan de ikke markere morsdag i barnehagen, fordi det må tenkes på alle som ikke har en mor. På SoMe er det fullt av bilder som oppfordrer oss til å tenke på de som ikke har mor, de som ønsker å bli mor, de som ikke har kontakt med mor, og så videre.

Altså, seriøst? Jeg er i utgangspunktet ikke noe fan av morsdag eller farsdag, men er det virkelig nødvendig å ødelegge dem helt med slik woke-piss? Må absolutt alt bli problematisert på denne måten?

Takk for meg

Anonymkode: 5627c...ddc

Herregud så lettkrenket og hysterisk du er da?

Anonymkode: 2a0eb...3c0

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
NoaideBiehtar skrev (Akkurat nå):

Woke?? Det har da aldri vært vanlig å markere morsdag i barnehagen?? 

Varierer. Har hørt om kortskriving før. Møkkharry dag så flott at det blir slutt på det. 

Anonymkode: c19d8...d8e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da kan kanskje barn som ikke har mor lage kort til tante eller bestemor,eller annen omsorgsperson/slektning?  Å skåne barn fra virkeligheten er ikke veien å gå. Gi de alternativer i stedet, så de lærer seg å bruke ressursene sine konstruktivt. 

Anonymkode: 6f083...45a

Men hva er argumentet for at slike merkedager skal være i barnehage og skole?

Hadde det falt deg naturlig inn hvis datteren din hadde 4 venninner på besøk i helgen å sette dere ned for å lage morsdagskort som dere har tradisjon for å gjøre, hvis du visste at en av jentene hadde mistet sin mamma i en bilulykke i fjor? Eller hadde du tenkt at det kunne du og datteren din gjøre etter venninnene hadde dratt hjem? Det blir samme sak. Dette er ikke nødvendig å gjøre i hverken barnehage eller skole. Det handler ikke om å skåne barn fra virkeligheten, de vet jo godt at de ikke har en mamma eller pappa, men om hvordan en slik praksis gjør det ekstra synlig for disse barna. 

Anonymkode: 1b3ce...c15

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Um, er det ikke nettopp på slike dager at barn som HAR en mamma burde være takknemlig over det og samtidig vise empati med dem som ikke har det?

Alle har ikke det samme i livet, men vi kan ikke stoppe opp fordi. For et grått, trist tilværelse om vi gjør alt likt. Alt ender opp den samme, kjedelige gråfargen. Hvordan skal vi da utfordre vår egen tanker, ideer og virkelighet? Om alt er likt mister vi den verdifulle samholdet som vi prøver å redde..

Anonymkode: 20414...1d8

Du hedrer ikke mangfoldet i samfunnet med å påpeke de store ufrivillige forskjellene vi har. Her blir ufrivillig nøkkelordet ikke sant?

Det er ikke opp til de som sitter på hesten å bedømme om hvem som blir såret eller krenka. Det handler ikke om woke med om empati og skjønne når man skal rope høyt eller ikke. 

Anonymkode: b2834...2a4

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Seriøst? Yngste barnet mitt er 16, og de har da aldri «markert morsdagen» i verken barnehage eller skolen. Og jeg har ikke sett et eneste innlegg i some som problematiserer dagen eller sier noe negativt om den. Et par koselige hilsener til noen mødre bare. Så du kan nok ta deg en bolle selv. Marker og feire i vei, du. 

Anonymkode: eb46e...d4f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Argumentet er ikke at barnehager har en plikt til å markere disse dagene, men at de tidligere har hatt praksiser knyttet til dem – for eksempel å lage kort – og nå ser ut til å fjerne dem for å unngå potensielle sårede følelser.

Barnehagen markerer allerede en rekke merkedager, mange av dem kulturelle eller religiøse. Det er ikke et spørsmål om barnehagen skal arrangere store feiringer, men snarere om hvorfor de skal slutte med små, enkle aktiviteter som har vært en del av praksisen i generasjoner. Hvis ressursbruk er et argument, hvorfor prioriteres da andre merkedager?

Som sagt, samisk nasjonaldag er en viktig del av samisk kultur, som rammeplanen legger vekt på skal synliggjøres. 

ID er en annen markering som er kommet. Dette for rammeplanen sier en skal "skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett» (s. 55) 

Så du har rett, flere og flere nye markeringer har kommet inn i barnehagen, og da må jo noe utgå også. 

Barnehagen er i endring, den er en del av utdanningsløpet, og mye av det som gjøres er faglig begrunnet og da er ikke argumenter at ting har vært slik i generasjoner nok.

Anonymkode: 221e5...69b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En av grunnene til at folk som Trump, Elonia og Sylvi kommer fram fra mørket er at normale mennesker som er midt på treet politisk sett faller i hendene på de høyrevridde rasshøla fordi et eller flere genier har funnet ut at nå er det hundrevis av kjønn, at man ikke kan ha mor/farsdag fordi noen ikke har en far/mor, biologiske menn som nå er trans og vil inn under kvinneidretten osv-

Man kan jo ikke gjøre noe i dag uten å støte noen og det irriterer vanlige folk grenseløst, såpass at de går mann av huse for å stemme frem komplett idioti. En liten digresjon men klarte ikke å la det gå.

Mitt barn har ikke hatt en far, aldri vært et problem, da fikk jeg kort på den dagen, aldri vært et problem og det er ikke slik at fordi et barn ikke har noe så skal man skjule at noen andre har det, hvordan i helvete endre man opp til slutt om man aldri for se forskjellene og sette pris på de.

Anonymkode: 76b7e...23d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Barnehagebarn klarer ikke det selv 

Da kan far hjelpe dem. 

Jeg kan ikke huske at mine barn har lagd kort i skole eller barnehage. Jeg gjorde heller ikke det.

Anonymkode: eb029...903

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt barn i barnehage og skole flere steder i landet i snart 25 år og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har hørt snakk om noen markering av mors- eller farsdag i løpet av alle de årene.

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk på skole på 90 tallet så lagde vi innimellom noe til mor eller far. Om det var et kort el. Synes det var hyggelig.

Jeg har fått noe fra begge barna når de gikk i barnehagen. 

Jeg ser ikke problemet, at noen ikke har far eller mor....tenker at dette burde vørte opp til barna hva de vil.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal tåle at de ikke markerer morsdag, men da må de faan ikke komme med alle andre dager, prideflagg og piss. 

Så er det greit. Helt ærlig: Alle har en mor. Alle har blitt født av en mor. Mulig mor ble fratatt ungen, at noe brukte mor som fødekanal, men alle har en. De færreste har en Lbtq..whatever som foreldre. Og jeg vil ha meg frabedt at vi gir dem noe oppmerksomhet hvis de ikke kan sette fokus på mor. 

Da må de holde kjeft herfra til evigheten.

Anonymkode: dd311...775

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri følt noe behov for at de markerer det i barnehage/skole. Hyggelig når de lager kort og sånt altså, uten tvil, men det kommer da ikke på tale at de greier å ødelegge dagen for meg? Det påvirker ikke min dag overhodet. Jeg kan heller forstå at det er en sår dag for mange både barn og voksne, og at markeringen av den tar man seg av i de hjemmene der det er ønskelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg skal tåle at de ikke markerer morsdag, men da må de faan ikke komme med alle andre dager, prideflagg og piss. 

Så er det greit. Helt ærlig: Alle har en mor. Alle har blitt født av en mor. Mulig mor ble fratatt ungen, at noe brukte mor som fødekanal, men alle har en. De færreste har en Lbtq..whatever som foreldre. Og jeg vil ha meg frabedt at vi gir dem noe oppmerksomhet hvis de ikke kan sette fokus på mor. 

Da må de holde kjeft herfra til evigheten.

Anonymkode: dd311...775

Vanvittig bra sagt!! Pride skal dem holde på med i hele en måned i barnehagen, men å dedikere 2 timer til å lage en tegning og snakke om mor, nei DET er krenkorama og må avskaffes.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å ikke markere morsdag eller farsdag i barnehage og skole har vært vanlig i flere år nå. Og det er helt greit. 

Anonymkode: 1b3ce...c15

Ja, vi gjorde ikke dette på min skole på 90/00-tallet heller. Det var flere som ikke hadde en far involvert i livet sitt eller som hadde en forelder som var død. Dette har ikke noe med "woke" å gjøre.

Anonymkode: f3af0...9ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi måtte lage morskort da jeg gikk på skolen på 1980-tallet. Alle måtte skrive "Til verdens beste mor", noe hun absolutt ikke var og jeg kastet kortet. 

Anonymkode: 2b549...4d0

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er minst 25 år siden sist jeg fikk, eller var med på at barna laget morsdagskort i skole eller barnehage.  Skjønner ikke problemet. Dessuten er barnehagen alltid tom for folk på morsdagen, da det er en søndag. Morsdagen er en dag skapt av forretningsstanden. 

Endret av absinthia
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi hadde aldri noe greier rundt morsdag og farsdag da jeg gikk i barnehagen eller på skolen. Jeg har søsken som er 10-14 år yngre enn meg, det var ikke noe da de gikk i barnehagen eller på skolen, og det har ikke vært noe når egne barn har gått i barnehagen eller på skolen.. 

Så det er ikke noe nytt at det ikke blir markert iallefall. Butikkene er like hysteriske rundt denne dagen som alltid, så ikke noe woke der. 

Anonymkode: b59d7...1c3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg gikk i barnehagen på 80-tallet, var det aldri markering av mors- eller farsdagen. Ei heller på skolen. 

Ungen har en gang hatt markering av det i barnehagen. 

Kunne ikke brydd meg mindre. Både skole og barnehage har bedre ting å ta seg til enn å la ungene lage kort eller noe slikt pga en kommersiell dag. 

Anonymkode: 6dbce...b1c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ukjent far, og blei aldri støtt av at vi lagde farsdagskort i barnehagen jeg gikk i. Fikk lage til bestefar istedet, hvis jeg ville. Teit med sånne sekunderkrenka folk.

Anonymkode: f647a...e23

🥰 Jeg blir og litt lei .

Tror og at det ville vært greit for barna å samtale litt rundt temaet om ikke alle hadde en far eller mor å lage kort til. 

Som du gjorde , lage til bestefar 

Alle har foreldre på ett eller annet vis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist at barnehagen ødela morsdagen din. Jeg tenner et lys for deg og alle andre mødre som ble utsatt for det samme.🕯️

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...