Gå til innhold

Morsdag ødelagt av woke-hysteri!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, takk for deg. 

Du har blitt sur og gretten av ting du har lest, og velger å dele surheten med oss. Nå kan vi kose oss med misnøye 

Anonymkode: 4af8a...1e5

• Liker 29
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, bytt barnehage hvis mulig. Ungen din blir hjernevasket i en veldig sårbar alder. 

Endret av Btw
  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å ikke markere morsdag eller farsdag i barnehage og skole har vært vanlig i flere år nå. Og det er helt greit. 

Anonymkode: 1b3ce...c15

• Liker 32
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Um, er det ikke nettopp på slike dager at barn som HAR en mamma burde være takknemlig over det og samtidig vise empati med dem som ikke har det?

Alle har ikke det samme i livet, men vi kan ikke stoppe opp fordi. For et grått, trist tilværelse om vi gjør alt likt. Alt ender opp den samme, kjedelige gråfargen. Hvordan skal vi da utfordre vår egen tanker, ideer og virkelighet? Om alt er likt mister vi den verdifulle samholdet som vi prøver å redde..

Anonymkode: 20414...1d8

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men det er ikke for deg. 

Om det ikke relaterer til din sak, så må jo ikke du føle noe. Men for dem det gjelder, så fikk de også en påminnelse. Det er jo fortsatt morsdag?

Anonymkode: 8ed77...835

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I fjor ble det laget morsdagskort i barnehagen. I år kom det ingenting. Må innrømme jeg har tenkt tanken at dette er grunnen.

Helt sinnsykt at til og med en fin og hyggelig dag som morsdag skal måtte utgå fordi en liten promille kan bli lei seg.

På kjøkkenet i bhg vår har de forøvrig hengt og ca 30 bilder av hvordan familier kan være forskjellige. Det er EN familie der med mor, far og to barn. ALLE de andre familiene består av 2 mødre eller 2 fedre. Såvidt meg bekjent har ingen av barna som faktisk går i denne barnehagen en slik familie. Det blir jo rett og slett vranglære å fremstille det som at de som både har en mamma og en pappa tilhører mindretallet 🙄 

Anonymkode: e30a6...3f5

• Liker 21
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde barnehagebarn for 14-15 år siden, og da markerte de ikke noe morsdag. Det må være noe nytt de har begynt med i så fall, for så å tydeligvis droppe det igjen nå. 

Anonymkode: 07d6f...96b

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mors- og farsdagsfeiringer har da ingenting i barnehagen eller skole å gjøre! 

Anonymkode: 33681...81e

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Markere morsdag i barnehage? Er ikke det rart å gjøre? Morsdag markerer man hjemme med sin egen mor, hvis man i det hele tatt feirer dagen (jeg har ikke vært vant til det). 

Anonymkode: 65869...fff

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Morsdag har vel aldri hatt et godt fotfeste i norske barnehager, vel? Det er vel først og fremst noe man eventuelt markerer innad i familien. 

I vår barnehage er de tydelige på at de har fokus på prosess og ikke resultat når de arbeider med formgivning - at målet er at barna skal trene motorikk, kreativitet og uttrykk, samt øve på blyantgrep og bruk av saks, pensel ol. De er med andre ord ikke opptatt av at sluttresultatet skal bli noe fint til foreldrene, og det synes jeg er helt greit. 

Anonymkode: 50ab4...f0b

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syns det er fint at de ikke markerer det i barnehager og på skolen, barn som ikke har en A4-familie burde ikke få det i trynet på et sted som skal være trygt og inkluderende. 

Men som voksen med en død far og en fraværende mor syns jeg det er ganske teit når venner som jeg vet at har en stor velfungerende familie rundt seg skal be alle vennene sine på facebook huske på sånne som meg. 

Anonymkode: 4e93e...406

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skal man markere morsdag på skolen og i barnehagen? Mødrene er vel hjemme eller på jobb uansett, ikke i barnehagen. Feire kan man gjøre hjemme. 

Anonymkode: ebd2f...a6f

Da jeg var liten laget vi et kort til foreldrene i skoletiden, det var stas. 

Anonymkode: 5627c...ddc

• Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken faglige argumenter har du utenom egne følelser? 

Hva i rammeplanen kan du knytte morsdag og farsdag til? Hvorfor skal barnehagen bruke til og ressurser på å tilrettelegge for private feiringer som morsdag og farsdag er? 

Det var den samiske nasjonaldagen denne uken, å planlagte aktiviteter denne uken har vel naturligvis vært knyttet til denne, da barnehagen er pålagt via rammeplanen til synliggjøre den samiske kulturen. 

Anonymkode: 221e5...69b

• Liker 7
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

På kjøkkenet i bhg vår har de forøvrig hengt og ca 30 bilder av hvordan familier kan være forskjellige. Det er EN familie der med mor, far og to barn. ALLE de andre familiene består av 2 mødre eller 2 fedre. Såvidt meg bekjent har ingen av barna som faktisk går i denne barnehagen en slik familie.

Det hang en plakat på avdelingene i bhg jeg jobbet i før også. To mødre, to fedre, barnløse med en hund, far med tre barn… Det tok meg flere uker før jeg så den «vanlige» familien som flesteparten tilhørte med mor, far og to barn, for den familien brukte selvfølgelig hijab eller noe annet som også gjorde den til en slags minioritet. Brukte aldri den plakaten til å samtale med barna. 

Anonymkode: 65831...eb1

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har ukjent far, og blei aldri støtt av at vi lagde farsdagskort i barnehagen jeg gikk i. Fikk lage til bestefar istedet, hvis jeg ville. Teit med sånne sekunderkrenka folk.

Anonymkode: f647a...e23

Det er teitere med folk som blir krenket over sg de ikke lager kort eller markerer dette i barnehagen 

Anonymkode: 1b3ce...c15

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er voksen, og kan i grunn ikke huske at morsdag har vært en greie i barnehage eller skole da jeg var liten. Det var noe vi markerte innad i familien.

Så det er kanskje ikke noe særlig nytt og woke å ikke gjøre en stor greie av det i barnehagen nå? 

Anonymkode: 61b46...a9d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken faglige argumenter har du utenom egne følelser? 

Hva i rammeplanen kan du knytte morsdag og farsdag til? Hvorfor skal barnehagen bruke til og ressurser på å tilrettelegge for private feiringer som morsdag og farsdag er? 

Det var den samiske nasjonaldagen denne uken, å planlagte aktiviteter denne uken har vel naturligvis vært knyttet til denne, da barnehagen er pålagt via rammeplanen til synliggjøre den samiske kulturen. 

Anonymkode: 221e5...69b

Argumentet er ikke at barnehager har en plikt til å markere disse dagene, men at de tidligere har hatt praksiser knyttet til dem – for eksempel å lage kort – og nå ser ut til å fjerne dem for å unngå potensielle sårede følelser.

Barnehagen markerer allerede en rekke merkedager, mange av dem kulturelle eller religiøse. Det er ikke et spørsmål om barnehagen skal arrangere store feiringer, men snarere om hvorfor de skal slutte med små, enkle aktiviteter som har vært en del av praksisen i generasjoner. Hvis ressursbruk er et argument, hvorfor prioriteres da andre merkedager?

Anonymkode: 5627c...ddc

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...