Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir man automatisk satt i gang når man har svangerskapsdiabetes? Jeg har fått svangerskapsdiabetes som fint kostholdsreguleres, og fått beskjed om at jeg må ha to ekstra vekstkontroller mot slutten. Men er det sånn at de aller fleste blitt satt i gang, eller kan man unngå det?

Anonymkode: 6ecd8...d25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen automatikk i at du blir igangsatt ved kostholdsregulert svangerskapsdiabetes. Jeg hadde insulinregulert svangerskapsdiabetes og ble satt i gang i uke 38. 

Anonymkode: 003f6...514

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått beskjed om at jeg settes igang senest 39+5 nå som jeg benytter insulin. Det fikk jeg vite på kontroll i uke 32, og da var alle målinger bra. Skal inn i uke 36, så får vi se om datoen blir fremskyndet noe mer. 

Anonymkode: dd1aa...223

Skrevet

Jeg ble satt i gang på grunn av svangerskapsdiabetes.

AnonymBruker
Skrevet

Det er individuell vurdering. Les om svangerskapsdiabetes i Metodebok på nett.

Anonymkode: 50448...6f3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også kostholdsregulert. Fikk en vekstmåling i uke 36 som var normal/litt under. Var aldri snakk om igangsettelse, forstod det slik at det gjaldt kun når man måtte bruke insulin eller ved mistanke om stor baby. Jeg prøvde til og med å trygle meg til igangsettelse på overtidskontroll, men endte opp med å bli satt i gang i uke 42+0 fordi da får man ikke gå lenger, ikke grunnet svangerskapsdiabetes.

Kan hende det er forskjell på sykehusene her da, det vet jeg ikke.

Anonymkode: 38039...fb9

AnonymBruker
Skrevet

Dersom barnet ikke er stort, er svangerskapsdiabetes ikke en grunn i seg selv til å bli satt i gang. 

Anonymkode: 7e5f9...135

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 20.04):

Blir man automatisk satt i gang når man har svangerskapsdiabetes? Jeg har fått svangerskapsdiabetes som fint kostholdsreguleres, og fått beskjed om at jeg må ha to ekstra vekstkontroller mot slutten. Men er det sånn at de aller fleste blitt satt i gang, eller kan man unngå det?

Anonymkode: 6ecd8...d25

Nei. Det er ikke noe grunn for igangsettelse.

Anonymkode: 26066...dba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...