Gå til innhold

Folk fra eldre/sykehjemmet ringer meg, men jeg vil ikke ha noe med min mor å gjøre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det samme som deg; debatterer og sier min mening. Og jeg har ikke sagt noe til ts ,jeg uttaler meg generelt. Det er min måte. 

Ts ba ikke om en debatt, men om råd. Istedenfor å vise medmenneskelighet så vil du kverulere og diskutere. 

De ansatte på sykehuset er ansatt for å ta vare på de eldre. Vi som pårørende har ingen plikt til å gjøre noe som helst. De aller fleste har et normalt forhold til foreldrene sine og ønsker å hjelpe. Men så er det en liten gruppe som sier nei. Og da er svaret nei, uansett grunn.

Og flere av jobbene du mener de ansatte på sykehuset har er det kommunen som styrer med. Og på sykehjem og i kommunen de vet alle hva de skal gjøre når det ikke finnes pårørende.

Anonymkode: 1c8dd...479

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg mener fortsatt at du bruker ord du ikke forstår. Den eneste som prøver å sette «krav til litt åpenhet» er deg, og man er ikke krenka bare fordi man er uenig med deg. Det er bare hersketeknikk fra din side.

Anonymkode: 76ed0...d25

Tro meg: jeg har ingen intensjoner om at folk skal være enig med meg. Det er ikke derfor jeg er her. 

Anonymkode: 51a9a...f5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen i denne tråden synes å forstå at en sak har minst to sider. Min sympati er hos ts.

Men det vi ikke vet noe om er hvordan moren på sykehjem opptrer, i dag. Ingen vet heller hvilket elskelig eller ufordragelig menneske hun er. Og heller ikke hvordan hun fremstiller forholdet til sin datter. De som har kontakt med denne moren kan gjerne ikke forstå at denne moren ikke får besøk fra sin datter. Eller denne moren kan mase og mase på de ansatte om å kontakte datteren.  Vi vet ingenting  :vetikke: absolutt ingenting om hvordan denne dame opptrer og hvorfor de ansatte driver og terroriserer ts. 
Det vi helt tydelig vet er at de ikke begriper at ts ikke er det minste interessert i å ha noe som helst med denne moren å gjøre. 
Følgelig er problemstillingen å få de ansatte til å respektere ts. 
Det ts kan gjøre, om ingenting annet hjelper, er å få noen til å ringe sykehjemmet for ts, og utgi seg for å representere henne, være hennes fullmektig etter forvaltningsloven, og gi klinkende klar beskjed om at ts ikke er interessert i å få flere henvendelser angående sin biologiske mor. 

Anonymkode: cb549...f46

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Tro meg: jeg har ingen intensjoner om at folk skal være enig med meg. Det er ikke derfor jeg er her. 

Så slutt med de hersketeknikkene, da vel. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville gjort det veldig klart at jeg ikke ville ha noe slags ansvar eller kontakt. Mulig at jeg hadde fortalt noe om bakgrunnen for hvorfor. Jeg ønsker å bli forstått, det er meg. Noen her skriver at det skal holde å si en gang at man ikke ønsker å være pårørende, men ansatte har nok litt erfaring med det at en god del ikke forstår helt hva det innebærer. De har nok en viss terskel for å sette i gang maskineriet med en verge, da det kan være til ganske stor ulempe.

Anonymkode: c7c89...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 20.34):

Nei, jeg vil absolutt ikke ha noe fra henne. Takk for svar, det var til hjelp. Fikk inntrykk fra kommunen at jeg ikke hadde noe valg her. Hun damen fra kommunen sa at jeg må betale for husleien og utvask av leiligheten og begravelse og slikt, og det var ikke noe jeg kunne velge å ikke gjøre.

Anonymkode: 4f7ba...9de

Dette er ikke sant. Du trenger ikke gjøre noen ting, hvis du fraskriver deg arven.

Anonymkode: e2f87...124

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ingenting med nysgjerrighet å gjøre. Du kan lese mine motiver der. At det kan være en døråpner å være litt åpen. Sorry at jeg ikke sier ting du vil høre,jeg bare sier mine tanker. Som du gjør. 

Kalles krenka. Krenka fordi noen setter litt krav til litt åpenhet. Jeg sier ingenting fordi det er "kult",jeg er voksen jeg. 

Måten du fremstår på i innleggene dine oppfattes som nyskjerrighet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 11.39):

Jeg blir så irritert på folk som tror ting skal ordne seg uten at man forteller grunnen til at man ikke vil ha kontakt! Den som sitter med slike saker trenger at noen tar ansvar for de gamle og når du ikke kan forklare grunnen så forstår jeg at de fortsetter å mase. 

For det andre gjør du det enklere for deg selv ved å forklare en gang for alle. 

Hvilken rett har kommunalt ansatte til å vite om hvorfor det ikke er kontakt? Det er et høyst privat anliggende. Og hvilken innstans er dommer for å bestemme om barnet har gyldig eller ikke gyldig grunn til at et voksent barn ikke ønsker kontakt med forelder?

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
got2go skrev (1 time siden):

Måten du fremstår på i innleggene dine oppfattes som nyskjerrighet.

Det blir jo bare dumt! Det er jo ikke JEG som trenger å vite detaljene,det er slik som i eksempelet i tråden: helsepersonell og andre rundt en pasient. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For å svare der du beskylder meg for hersketeknikker. Det handler om mine betraktninger om hvordan folk og verden har blitt,jeg undrer meg veldig over hvordan det blir slik. Og så tenkte jeg: når folk går til legen idag, nekter de å si hva de kommer dit for?Sier de: "jeg er syk,du har ikke krav på å vite mer. Det er for traumatisk for meg å snakke om det!" ?

Det der blir for dum sammenligning.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
got2go skrev (2 minutter siden):

Det der blir for dum sammenligning.

Det får du stå for selv. For meg er det så latterlig å holde tilbake informasjon som både du og motparten kan ha nytte av . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det får du stå for selv. For meg er det så latterlig å holde tilbake informasjon som både du og motparten kan ha nytte av . 

Ja du fortsetter å skrive det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Motparten har ingen nytte av den ekstra informasjonen, de trenger bare å forholde seg til det som faktisk blir fortalt. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Føler meg deg TS! 

Håper ikke du lar der presse, men var jeg deg så ville jeg vært veldig nysgjerrig, er ikke du det? På hva som er på mobilen hennes, hvilke medisiner hun har, hvor mange penger hun har og så videre. Ville sagt ja til å være verge bare for å kunne dykke ned i finansene hennes og se om det er noen arv til overs når alle regninger er betalt. Ville lett gjennom alle sakene hennes på jakt etter verdifulle smykker og jeg ville gjort alt jeg kunne for å få noen som helst oppreisning for barndommen min. 

Anonymkode: 72770...1b2

Jeg hadde nok spilt dette spillet om jeg kunne valgt igjen. Det hadde bedret økonomien min betydelig. I tillegg kunne jeg vunnet det spillet vedkommende hadde spilt hele sitt liv. Diktet opp historier, manipulert, spilt rollen min til perfeksjon. Om min eldre ble agitert, så kunne jeg skyldt på alder og sykdom. "Hen virker forvirret, hva kan jeg gjøre?" Det hadde vært godt å få gjort gjengjeld.

Anonymkode: ecfeb...052

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

For å svare der du beskylder meg for hersketeknikker. Det handler om mine betraktninger om hvordan folk og verden har blitt,jeg undrer meg veldig over hvordan det blir slik. Og så tenkte jeg: når folk går til legen idag, nekter de å si hva de kommer dit for?Sier de: "jeg er syk,du har ikke krav på å vite mer. Det er for traumatisk for meg å snakke om det!" ?

Søker man legehjelp så har legen ansvar for å se på og følge opp pasientens helse/reaksjon. Har helsepersonell i utgangspunktet ansvar for en annen pasient/klient, så vil de få problemer med å ta hensyn til begges reaksjoner. Det er ganske stor forskjell på de situasjonene. 

Det skal mye til for at en lege oppsøker en pasient for å få en forklaring/svar om man ikke i utgangspunktet har et behandler/pasient forhold.

Anonymkode: a2301...09a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 15.41):

Glem legal og sett inn gyldig da! Jeg er ikke helsepersonell men jeg skjønner at de må ha noe å forholde seg til. Noen må ta ansvar. Hvorfor er det så vanskelig å si grunnen?

Jeg er ts. Jeg liker ikke å snakke om det, derfor gjør jeg det ikke.

• Liker 3
  • Hjerte 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg føler med deg. Jeg har en slik forelder jeg også, og helsevesenet ringer og maser på meg om ting, jeg prøver å forklare at jeg kan ikke stille opp. Både fordi personen hater meg, og fordi jeg må verne meg selv. Men for de er det bare en gammel sjel som gråter, er lei seg fordi barnet ikke stiller opp. Jeg prøver å forklare at den personen, er ikke den jeg kjenner. 

Anonymkode: 84d31...2ae

Ja, er slik jeg tror det er. Hun ligger for døden nå så mulig hun ønsker å si unnskyld. Jeg vet ikke, men det bryr meg heller ikke. Jeg vil bare være i fred fra henne.

• Liker 2
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (På 10.2.2025 den 20.35):

Ring enhetsleder, si det som det er, du vil ikke være i kontakt med din mor, de må skaffe en verge. 

Takk, det skal jeg gjøre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Per nå så lever mor og du er ikke hennes verge. Neste gang kommunen bryter god forvaltningsskikk (og mest sannsynlig forvaltningsloven) så kan du informere om at din mor ikke er ditt mindreårige barn og du er ikke verge. Du har ingen juridisk ansvar for henne og anser det som trakasering at de fortsetter å kontakte deg. Ville avsluttet med å si at selv om din mor har satt der opp som pårørende ksn verken hun eller dere kreve at du tar pårørenderolle.

De høres ekstremt uprofesjonelle ut.

Anonymkode: b8050...4d7

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 11.39):

Jeg blir så irritert på folk som tror ting skal ordne seg uten at man forteller grunnen til at man ikke vil ha kontakt! Den som sitter med slike saker trenger at noen tar ansvar for de gamle og når du ikke kan forklare grunnen så forstår jeg at de fortsetter å mase. 

For det andre gjør du det enklere for deg selv ved å forklare en gang for alle. 

Du blir irritert fordi en person ikke gir personlige og private opplysninger som helsevesenet ikke har noe med, eller rettigheter til å vite? Det er personlig og privat å ha gått gjennom omsorgssvikt, og de fleste oppegående mennesker med normal IQ har forståelse for dette. Wow, dette var ekstremt lite intelligent uttalt av deg, krysser fingrene for at du ikke jobber innen helsesektoren selv.

Anonymkode: 91aae...551

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...