Brukernavn84 Skrevet 11. februar #61 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg mener helt omvendt jeg da. Å ha med seg følelser som gjør at man ikke takler kontakt eller ansvar ,er følelser mens de som jobber på sykehjem har regler p forholde seg til. De må ha noen pårørende å forholde seg til. De har ikke kapasitet til å ordne opp etter alle pasienter der de pårørende har vondt i viljen. Alt ordner seg om man har en grunn,men om pårørende bare sier nei så blir det for lettvint. Jeg sier ikke det er lettvint for ts men det er det eksempel vedkommende setter. At det bare er si nei uten å si hvorfor. Anonymkode: 51a9a...f5e Nei, de på sykehuset MÅ ikke ha noen pårørende å forholde seg til, de kan like gjerne forholde seg til en oppnevnt verge. 11 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #62 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, trenger ikke noe "innplotting", bare en fortrolig prat. Trenger ikke detaljer bare at det er en grunn til et nei. Rent generelt:folk blir mer og mer ego. De prioriterer seg selv framfor å hjelpe andre. Og det går ikke i denne eldrebølgen. Det skal store kapasiteter til i et ellers overarbeidet helsevesen for å dekke opp for jobben til de pårørende. Og igjen:dette handler ikke om ts spesifikt men signaleffekten det gir å bare si at man ikke vil uten å forklare Litt. Anonymkode: 51a9a...f5e AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ja, men da må de vite at det er en legal grunn og ikke bare vilje! Tenk over at det praktiske MÅ ordnes og da er det for lettvindt å bare si nei uten å forklare mer. Tenk om alle pårørende anså det som lettvindt og at alle bare sa nei,det hadde blitt en umulig situasjon for de på sykehjem/sykehus. Anonymkode: 51a9a...f5e Nei, de må ikke vite noe som helst. De kan tro akkurat hva de vil. Om de tror det er fordi ts er ond, så spiller det absolutt ingen rolle. Ts er ikke ansvarlig for noe "signaleffekt". De har ikke krav på svar til de får et de synes er "godt nok", de har ikke krav på å få tilfredsstilt nysgjerrigheten sin. Om de klarer å løse problemet om de har en "god grunn", så klarer de å løse det akkurat like bra om de ikke har noen grunn. Denne konskevensetiske analysen din er på bærtur, for den finnes ikke realistisk. Det er et bittelite fåtall som ikke har kontakt med sine eldre familiemedlemmer, så det tåler både sykehjem, kommune og stat veldig godt. De tåler det til og med uten å få noen "god" forklaring. Ts har rett til å bli respektert for sine grenser, men du insisterer på at hun har en plikt til å la de overskrides. Du bør ta en runde med deg selv og sjekke hvor ofte du tråkker over andres grenser i ditt eget liv, for det du kommer med her er drøyt. Anonymkode: 87bb4...c84 13 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #63 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 20.08): Ring avdelingsleder der hun bor å si at du ikke vil være nermeste pårørende og heller ikke vil ringes til. Det må avdelingen respektere. Når jeg jobbet i helsevesenet så opplevde vi noen få ganger at barn av beboere ikke ville ha kontakt, å vi var inneforstått med at de hadde sine grunner til det og at vi måtte respektere det. Anonymkode: 2d6a1...b87 Enig. Jeg jobber på sykehjem og har opplevd flere ganger at pårørende ikke vil ha kontakt, eller ha svært lite kontakt. Noen har vært åpen og fortalte om dårlig barndom. Andre forteller ikke grunn, men vi forstår jo at alle har sine grunner. Ikke vår jobb å mase på at noen skal besøke om de ikke vil. Anonymkode: 6d1a7...f1d 14 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #64 Del Skrevet 11. februar Føler meg deg TS! Håper ikke du lar der presse, men var jeg deg så ville jeg vært veldig nysgjerrig, er ikke du det? På hva som er på mobilen hennes, hvilke medisiner hun har, hvor mange penger hun har og så videre. Ville sagt ja til å være verge bare for å kunne dykke ned i finansene hennes og se om det er noen arv til overs når alle regninger er betalt. Ville lett gjennom alle sakene hennes på jakt etter verdifulle smykker og jeg ville gjort alt jeg kunne for å få noen som helst oppreisning for barndommen min. Anonymkode: 72770...1b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #65 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Føler meg deg TS! Håper ikke du lar der presse, men var jeg deg så ville jeg vært veldig nysgjerrig, er ikke du det? På hva som er på mobilen hennes, hvilke medisiner hun har, hvor mange penger hun har og så videre. Ville sagt ja til å være verge bare for å kunne dykke ned i finansene hennes og se om det er noen arv til overs når alle regninger er betalt. Ville lett gjennom alle sakene hennes på jakt etter verdifulle smykker og jeg ville gjort alt jeg kunne for å få noen som helst oppreisning for barndommen min. Anonymkode: 72770...1b2 Dette høres ... skulle til å si et annet ord som begynner på s, men begrenser meg til å si at dette høres veldig spesielt ut. Dette høres ut som en metode for å drive med selvpining på, og som en særdeles usunn tankegang. Anonymkode: 355e8...a81 11 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #66 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg mener helt omvendt jeg da. Å ha med seg følelser som gjør at man ikke takler kontakt eller ansvar ,er følelser mens de som jobber på sykehjem har regler p forholde seg til. De må ha noen pårørende å forholde seg til. De har ikke kapasitet til å ordne opp etter alle pasienter der de pårørende har vondt i viljen. Alt ordner seg om man har en grunn,men om pårørende bare sier nei så blir det for lettvint. Jeg sier ikke det er lettvint for ts men det er det eksempel vedkommende setter. At det bare er si nei uten å si hvorfor. Anonymkode: 51a9a...f5e Nei, sykehjemmet må ikke ha pårørende å forholde seg til. Det er dessuten administrasjonen i kommunen som skal styre med egenbetaling, dekking av kostnader fra boet til begravelse etc, så det er svært lite sykehjemmet sitt problem. Anonymkode: ea73c...63d 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #67 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener helt omvendt jeg da. Å ha med seg følelser som gjør at man ikke takler kontakt eller ansvar ,er følelser mens de som jobber på sykehjem har regler p forholde seg til. De må ha noen pårørende å forholde seg til. De har ikke kapasitet til å ordne opp etter alle pasienter der de pårørende har vondt i viljen. Alt ordner seg om man har en grunn,men om pårørende bare sier nei så blir det for lettvint. Jeg sier ikke det er lettvint for ts men det er det eksempel vedkommende setter. At det bare er si nei uten å si hvorfor. Anonymkode: 51a9a...f5e Ja, de har regler (og lover og rutiner) å forholde seg til. Disse reglene (og lovene og rutinene) sier at beboere uten pårørende (som beboeren er dersom eventuelle barn ikke ønsker kontakt) skal ha bistand til å få oppnevnt verge dersom de ikke lenger er samtykkekompetent. Anonymkode: e3f0a...e70 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therealslimshady Skrevet 11. februar #68 Del Skrevet 11. februar Da gjør du følgende; -Blokker alle nummer de ringer fra. - Skaff deg nytt nummer og hold det skjult fra offentligheten. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #69 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Nei, de må ikke vite noe som helst. De kan tro akkurat hva de vil. Om de tror det er fordi ts er ond, så spiller det absolutt ingen rolle. Ts er ikke ansvarlig for noe "signaleffekt". De har ikke krav på svar til de får et de synes er "godt nok", de har ikke krav på å få tilfredsstilt nysgjerrigheten sin. Om de klarer å løse problemet om de har en "god grunn", så klarer de å løse det akkurat like bra om de ikke har noen grunn. Denne konskevensetiske analysen din er på bærtur, for den finnes ikke realistisk. Det er et bittelite fåtall som ikke har kontakt med sine eldre familiemedlemmer, så det tåler både sykehjem, kommune og stat veldig godt. De tåler det til og med uten å få noen "god" forklaring. Ts har rett til å bli respektert for sine grenser, men du insisterer på at hun har en plikt til å la de overskrides. Du bør ta en runde med deg selv og sjekke hvor ofte du tråkker over andres grenser i ditt eget liv, for det du kommer med her er drøyt. Anonymkode: 87bb4...c84 "Ok" Anonymkode: 51a9a...f5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liil Skrevet 11. februar #70 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg mener helt omvendt jeg da. Å ha med seg følelser som gjør at man ikke takler kontakt eller ansvar ,er følelser mens de som jobber på sykehjem har regler p forholde seg til. De må ha noen pårørende å forholde seg til. De har ikke kapasitet til å ordne opp etter alle pasienter der de pårørende har vondt i viljen. Alt ordner seg om man har en grunn,men om pårørende bare sier nei så blir det for lettvint. Jeg sier ikke det er lettvint for ts men det er det eksempel vedkommende setter. At det bare er si nei uten å si hvorfor. Anonymkode: 51a9a...f5e Du kan faktisk ikke overprøve fakta med meningene dine. I hvilket lovverk leser du at "de som jobber på sykehjem må ha noen pårørende å forholde seg til", og hvorfor tror du at det er sykehjemmet som må ordne opp etter alle pasienter som dør uten nære pårørende? I hht hvilket regelverk er man forpliktet til å påta seg ansvar for noen som helst man er, eller ikke er, i slekt med? Kom gjerne med noen kilder utover egne meninger, følelser og merkelappen lettvint. 15 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #71 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Føler meg deg TS! Håper ikke du lar der presse, men var jeg deg så ville jeg vært veldig nysgjerrig, er ikke du det? På hva som er på mobilen hennes, hvilke medisiner hun har, hvor mange penger hun har og så videre. Ville sagt ja til å være verge bare for å kunne dykke ned i finansene hennes og se om det er noen arv til overs når alle regninger er betalt. Ville lett gjennom alle sakene hennes på jakt etter verdifulle smykker og jeg ville gjort alt jeg kunne for å få noen som helst oppreisning for barndommen min. Anonymkode: 72770...1b2 Jeg vil heller dra ut mine egne tånegler enn å måtte forholde meg til henne eller hennes liv. Anonymkode: 485e7...bee 9 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avent Skrevet 11. februar #72 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg mener helt omvendt jeg da. Å ha med seg følelser som gjør at man ikke takler kontakt eller ansvar ,er følelser mens de som jobber på sykehjem har regler p forholde seg til. De må ha noen pårørende å forholde seg til. De har ikke kapasitet til å ordne opp etter alle pasienter der de pårørende har vondt i viljen. Alt ordner seg om man har en grunn,men om pårørende bare sier nei så blir det for lettvint. Jeg sier ikke det er lettvint for ts men det er det eksempel vedkommende setter. At det bare er si nei uten å si hvorfor. Anonymkode: 51a9a...f5e Sykehjemt har ikke noe med hvorfor hu ikke vil ta seg av det praktiske rundt sin mor. Når hi har sagt nei er det sykehjemmet sitt ansvar å få inn en verge til å ta seg av det praktiske rundt økonomi ol. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 11. februar #73 Del Skrevet 11. februar Altså, det er jo dette verger er til! Så enkelt! 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #74 Del Skrevet 11. februar Du kan be kommunen ta seg av begravelsen hvis du vil det. De er pliktig til å gjøre det. Anonymkode: 6fec4...76a 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #75 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Si at du ikke ønsker å være pårørende, og at de får søke om offentlig verge. Da får vergen ansvar for alt det praktiske. Anonymkode: e90b5...f03 Dette er en prosess som ikke er gjort innen mor til trådstarter er død sannsynligvis. Anonymkode: 313fb...2e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #76 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, trenger ikke noe "innplotting", bare en fortrolig prat. Trenger ikke detaljer bare at det er en grunn til et nei. Rent generelt:folk blir mer og mer ego. De prioriterer seg selv framfor å hjelpe andre. Og det går ikke i denne eldrebølgen. Det skal store kapasiteter til i et ellers overarbeidet helsevesen for å dekke opp for jobben til de pårørende. Og igjen:dette handler ikke om ts spesifikt men signaleffekten det gir å bare si at man ikke vil uten å forklare Litt. Anonymkode: 51a9a...f5e Men i all verden. Hva er egentlig grunnen til å skulle ha en 'fortrolig prat' om ansatte uansett ikke kan ta en legal stilling til om pårørende har god nok grunn til å si fra seg ansvar, eller skal tvinges til kontakt? Det tar jo kun tid og ressurser for en allerede overarbeidet helsevesen. Og om de skulle hatt makten til å tvinge gjennom obligatorisk kontakt, så måtte de ha hatt utdanning innen et spesielt felt som omhandler nettopp dette. Om pårørende sier "nei", så er det allerede klart og tydelig at det er en god grunn til det. Eller tror du pårørende med et godt forhold til den eldre/syke sier fra seg ansvaret for moro skyld? Når man sier fra seg ansvaret, så er det nettopp fordi forholdet mellom den pårørende og den eldre/syke er dårlig. Hvorfor skal man vite detaljene? Det gir null mening. Anonymkode: c02de...3f4 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summerwinter Skrevet 11. februar #77 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 20.34): Nei, jeg vil absolutt ikke ha noe fra henne. Takk for svar, det var til hjelp. Fikk inntrykk fra kommunen at jeg ikke hadde noe valg her. Hun damen fra kommunen sa at jeg må betale for husleien og utvask av leiligheten og begravelse og slikt, og det var ikke noe jeg kunne velge å ikke gjøre. Anonymkode: 4f7ba...9de Du kan velge. Si fra deg rollen som nærmeste pårørende. leiligheten har du ikke ansvar for. Det er kun om du velger å ta imot arven, som i dette tilfellet ser kun ut til å bestå av gjeld. Du har heller ingen plikter i forhold til begravelse. Om hun ikke har noen nære pårørende som kan/vil betale, vil hun bli gravlagt på billigst mulig vis på statens regning. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #78 Del Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 20.30): Her sa du mye som jeg ikke var klar over. Det er en dame i kommunen (der min "mor" bor) som stadig ringer meg og sier at det er mitt ansvar å betale for husleien som min "mor" ikke har betalt siden hun ble innlagt på sykehjem (vet ikke om det er sykehjem eller eldrehjem hun er på), mitt ansvar å ordne med utvask av leiligheten og mitt ansvar å ordne med begravelse og slikt. Forsto det slik at dette er mitt ansvar og ikke noe jeg kan unngå. Jeg er så fortvilet og merker jeg blir stresset og dårlig av dette. Kankje lurt å ta en tlf til advokat og høre om det er noe de kan hjelpe med. Anonymkode: 4f7ba...9de Helsepersonell har dessverre ofte ikke peiling på lovverk og sånne ting, men tror de har det og prøver å gjøre det lettest mulig for seg selv. Jeg er helsepersonell selv og har måttet «ta» kolleger mange ganger på dette. Anonymkode: 4aa14...268 11 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #79 Del Skrevet 11. februar Folk idag er så krenka at de kan ikke røpe noe. Alt er hemmelig. Jeg ser ikke poenget for å være litt åpen kan være en døråpner. Du kommer fort i kontakt med noen som har opplevd og kjenner på samme måte som du og du "felles skjebne,felles trøst"er et ordtak med mening. Jeg mener ikke å rope det ut på bussen men ha en fortrolig som du kan røpe litt til. Som jeg sier : det kan fort være en døråpner. Anonymkode: 51a9a...f5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar #80 Del Skrevet 11. februar Hvis din mor ikke er samtykkekompetent og du ikke vil være pårørende så er de som har ansvar for henne på sykehjem plikt etter vergemålsloven til å melde fra til Statsforvalter om behov for verge for at hun skal få ivaretatt sine personlige og økonomiske interesser. De skal da også krysse av for om nærmeste pårørende er aktuell som verge, noe du ikke er her. Ut ifra hva du beskriver er ikke din mor i stand til å ivareta sine interesser, så da har helsepersonellet på sykehuset forsømt seg mtp å varsle om behov for verge. Anonymkode: 4aa14...268 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå