AnonymBruker Skrevet 9. februar #21 Del Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, jeg vil absolutt ikke ha noe fra henne. Takk for svar, det var til hjelp. Fikk inntrykk fra kommunen at jeg ikke hadde noe valg her. Hun damen fra kommunen sa at jeg må betale for husleien og utvask av leiligheten og begravelse og slikt, og det var ikke noe jeg kunne velge å ikke gjøre. Anonymkode: 4f7ba...9de Du er ikke ansvarlig for å betale din mors regninger, enten det er husleie eller andre ting. Anonymkode: 1f670...057 25 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #22 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for opplysningen. Det var til hjelp. Anonymkode: 4f7ba...9de AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, jeg vil absolutt ikke ha noe fra henne. Takk for svar, det var til hjelp. Fikk inntrykk fra kommunen at jeg ikke hadde noe valg her. Hun damen fra kommunen sa at jeg må betale for husleien og utvask av leiligheten og begravelse og slikt, og det var ikke noe jeg kunne velge å ikke gjøre. Anonymkode: 4f7ba...9de Godt at jeg kunne hjelpe, og fint at du gav denne tilbakemeldingen. Jo, du har et valg, og du bestemmer selv hva du velger. Ingen kan pålegge deg å betale din mors husleie, eller å rydde opp etter henne. Det er uhørt av en kommunalt ansatt å opptre slik du beskriver. Man skal ikke måtte kjempe og streve på denne måten. Fint om du oppdaterer tråden når du har hatt kontakt med Statsforvalteren, slik at andre kan lære av din historie. Du er neppe alene om å være i denne situasjonen, dessverre. Anonymkode: cb549...f46 18 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #23 Del Skrevet 10. februar Trist å høre om barndommen din ts. Jeg har vokst opp med en tøff barndom selv. Så her skal jeg dele en liten historie. Min mor var narkoman og utvandret til et annet land for mange år siden. Hun fant ut at det var veldig billig og lett å få tak i stoff i det spesifikke landet, og i tilegg billig for mat og andre ting hun måtte trenge. Så med 1 million i arv etter bestefar i banken og norsk uføretrygd vær mnd inn på kontoen, så reiste hun, kjøpte seg en diger flott leilighet og skapte seg et slags liv i det landet. Så ble hun syk og da reiste hun tilbake til Norge, lå på sykehuset her en liten stund og døde. Staten Norge prøvde da å få oss søsknene til å betale for sykehus, begravelse og gravplass, men vi nektet. De sende oss også krav om tilbakebetaling av baksmell på skatt hun hadde fått flere år tidligere, før hun flyttet. De sendte brev på brev og ringte som gale, men vi ba dem omtrent kysse oss bak og nektet å etterkomme kravet. Hadde hun eid bolig eller hatt verdier i Norge så kunne myndighetene krevd at disse skulle dekke utgiftene på henne før vi fikk noe. Men, i og med at hun var utvandret så hadde hun null verdier her i landet og de måtte da gå via oss hvis de skulle fått noen penger, noe som ikke funka. Myndighetene her i landet prøvde da å kontakte myndighetene i det landet hun bodde i for å få de til å betale med penger som ble igjen etter salg av boligen hennes. Men, der kom de til kort for i det landet så var loven at disse pengene skulle gå til barna, altså oss. Vi fikk da pengene og norske myndigheter hadde ingen rettigheter til å ta de, da vi ikke var ansvarlig for vår voksne mor. Enden på visa ble som vi ønsket at de ga seg til slutt. Så det er bare å si nei ts, det er ikke ditt problem. Så lenge du sier nei til arv, så kan dem ikke kreve noen ting av deg. Men, de er sleipe så vær oppmerksom på at de kommer til å mase og ikke gi seg så lett. Anonymkode: 08781...4c7 15 8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackRT Skrevet 10. februar #24 Del Skrevet 10. februar Be statsforvalter om at det oppnevnes en verge for din mor. Lykke til 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siesta Skrevet 10. februar #25 Del Skrevet 10. februar Du skal ikke måtte belastes med dette. Ser du har fått gode råd. Bare å følge dem . Lykke til. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liil Skrevet 10. februar #26 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, jeg vil absolutt ikke ha noe fra henne. Takk for svar, det var til hjelp. Fikk inntrykk fra kommunen at jeg ikke hadde noe valg her. Hun damen fra kommunen sa at jeg må betale for husleien og utvask av leiligheten og begravelse og slikt, og det var ikke noe jeg kunne velge å ikke gjøre. Anonymkode: 4f7ba...9de Dette er grov feilinformasjon fra kommunen. Hvis du har overskudd, burde du melde dette forholdet videre til statsforvalteren. 21 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liil Skrevet 10. februar #27 Del Skrevet 10. februar Kaneel skrev (6 timer siden): Lurt å være føre var så ikke kommunen sender en kjempe regning man ikke kommer unna Men man kommer unna, da. For det første: du velger selv hvilken kontakt du vil ha med "mor", og trenger ikke begrunne det for noen om du ikke vil. Støtter råd om å be dem høflig en siste gang om å slutte å ringe da du ikke anser deg som pårørende, og så blokke nummeret. Men OM du så skulle ønska å ha kontakt, er du verken pliktig til å stå for begravelsen eller akseptere arv. Om du får økonomiske krav fra kommunen eller andre nå eller senere, er de bare å avvise. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #28 Del Skrevet 10. februar Ene kusinen min var i liknende situasjon som deg. De hadde noe kontakt, hun tok seg av det strengt nødvendig praktiske, men gikk feks aldri på besøk bare for å prate. Etter mange hint og kommentarer fra en ansatt om at hun burde ta seg bedre av faren sin, sa hun at han aldri hadde oppført seg som en far og hun hadde svært gode grunner til å ikke behandle ham som det. Hun sa fra seg alt hun hadde hjulpet med og han fikk oppnevnt verge. Sykehjemmet skjønte tegninga og maste ikke mer. Tror dessverre det hjelper på masinga å gi en slags forklaring , men den trenger ikke inneholde detaljer. Klarer du feks si at hun har flere barn som er adoptert bort eller har tatt livet sitt? Da skjønner de at årsaken er hos henne, ikke deg. Burde ikke være slik, men slik er nå vi mennesker. Ønsker deg alt godt! Anonymkode: 5dc64...f21 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #29 Del Skrevet 10. februar Jeg blir så irritert på folk som tror ting skal ordne seg uten at man forteller grunnen til at man ikke vil ha kontakt! Den som sitter med slike saker trenger at noen tar ansvar for de gamle og når du ikke kan forklare grunnen så forstår jeg at de fortsetter å mase. For det andre gjør du det enklere for deg selv ved å forklare en gang for alle. Anonymkode: 51a9a...f5e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #30 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Her sa du mye som jeg ikke var klar over. Det er en dame i kommunen (der min "mor" bor) som stadig ringer meg og sier at det er mitt ansvar å betale for husleien som min "mor" ikke har betalt siden hun ble innlagt på sykehjem (vet ikke om det er sykehjem eller eldrehjem hun er på), mitt ansvar å ordne med utvask av leiligheten og mitt ansvar å ordne med begravelse og slikt. Forsto det slik at dette er mitt ansvar og ikke noe jeg kan unngå. Jeg er så fortvilet og merker jeg blir stresset og dårlig av dette. Kankje lurt å ta en tlf til advokat og høre om det er noe de kan hjelpe med. Anonymkode: 4f7ba...9de Det er ikke ditt ansvar å betale, eller vaske ut av leiligheten. Jeg har akkurat vært igjennom det samme på grunn av min mor, som var skyldig husleie både til tidligere utleier og til sykehjemmet. Utleier kunne ikke gå mot meg, for det var hennes ansvar at hun hadde leid ut til henne. Det var ingen penger å arve, så jeg sa i fra meg arven og dermed ble det kommunens ansvar å få henne gravlagt da hun døde. Det ringe en dame fra kommunen til meg, og jeg fortalte henne akkurat hvordan min mor hadde oppført seg, så da skjønte hun hvorfor jeg frasa meg alt ansvar.. Anonymkode: 49d80...2f5 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 10. februar #31 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg blir så irritert på folk som tror ting skal ordne seg uten at man forteller grunnen til at man ikke vil ha kontakt! Den som sitter med slike saker trenger at noen tar ansvar for de gamle og når du ikke kan forklare grunnen så forstår jeg at de fortsetter å mase. For det andre gjør du det enklere for deg selv ved å forklare en gang for alle. Anonymkode: 51a9a...f5e Jeg tenkte alltid det gjerne var ting vi som jobbet på sykehjemmet ikke visste når det var dårlige familiebånd. Nydelige fru Olsen kunne ha vært grusom mot sine barn, selv om det gjerne var lettere å forstå at barna til Herr Nilsen ikke kom så ofte så hissig han var. Jeg kommer selv fra en familie hvor jeg ikke har kontakt med alle, inkludert min biologiske far, så mulig det er «lettere» for meg å skjønne at folk kan være annerledes med de nærmeste enn de er som er mer perifere. Jeg vet ikke, men hvor eldre jeg blir jo mer er jeg der at det er lov å bare si «nei». Hvorfor skal folk måtte ha en begrunnelse for å respektere en? Alltids de som mener grunnen ikke er god nok, eller personen har endret seg, og hva da? Alt skal ikke måttet begrunnes, selv om jeg følger den med at det da er lettere å forstå, men ikke alt må være lettere å forstå, det må bare respekteres. 22 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #32 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg blir så irritert på folk som tror ting skal ordne seg uten at man forteller grunnen til at man ikke vil ha kontakt! Den som sitter med slike saker trenger at noen tar ansvar for de gamle og når du ikke kan forklare grunnen så forstår jeg at de fortsetter å mase. For det andre gjør du det enklere for deg selv ved å forklare en gang for alle. Anonymkode: 51a9a...f5e Pussig mening. Å rippe opp i en vond batndom til stadig nye mennesker er retraumatiserende og vil være en stor belastning. Har man et snev av empati og fornuft bør man forstå at det ikke er realistisk eller ønskelig, hverken fra et personlig eller samfunnsøkonomisk ståsted. Jeg tenker at det er mer naturlig at de som jobber med dette, og helt sikkert vil møte denne problemstillingen flere ganger forholder seg til lovverket og finner en praktisk løsning for å unngå å plage mennesker unødig. Anonymkode: d579f...2dd 28 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #33 Del Skrevet 10. februar Men hva er det du surrer med, egentlig? Man ordner jo ikke med prest, det gjør begravelsesbyrå. Og helsepersonell snakker da aldri om begravelse før dødsfallet er faktum. Anonymkode: bd3d4...f13 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #34 Del Skrevet 10. februar Jeg beklager på helsevesenet sine vegner at du opplever dette. De skal kunne klare å lodde stemningen og ditt behov bedre enn dette. Neste gang de ringer så ber du om at leder ringer deg. Det verste er at du faktisk ikke skulle ha trengt å forklare deg. Anonymkode: d4ad9...0eb 13 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #35 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg blir så irritert på folk som tror ting skal ordne seg uten at man forteller grunnen til at man ikke vil ha kontakt! Den som sitter med slike saker trenger at noen tar ansvar for de gamle og når du ikke kan forklare grunnen så forstår jeg at de fortsetter å mase. For det andre gjør du det enklere for deg selv ved å forklare en gang for alle. Anonymkode: 51a9a...f5e Så får du bare bli irritert da! Jeg blir så irritert på sånne som deg. Som ikke godtar at andre mennesker ikke ønsker å utlevere ting fra privatlivet sitt. Om man ikke ønsker å ta vare på familiemedlemmer så har ikke grunnen noe å si. Om jeg velger å droppe kontakt med mine foreldre fordi de var slemme mot meg da jeg var barn, eller om jeg dropper dem bare fordi jeg er flau over dem spiller ingen rolle! Det er ikke sånn at ansatte i helsesektoren skal sitte å vite alt og bedømme om MIN grunn til å kutte kontakt er god nok! JEG kan selv velge hvem jeg vil stille opp for og være ansvarlig for. Og man har slettes ikke meldeplikt til helsevesenet om grunnen! Å si: Jeg vil ikke ha kontakt/ansvar rundt mor/far, slutt å ring meg, jeg bryr meg ikke! Det er mer enn god nok forklaring! Du og andre nysgjerrige som jobber innen helsevesenet har ikke krav på å få vite hvorfor noen ikke ønsker å ta ansvar for sine foreldre. Anonymkode: 08781...4c7 34 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #36 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg blir så irritert på folk som tror ting skal ordne seg uten at man forteller grunnen til at man ikke vil ha kontakt! Den som sitter med slike saker trenger at noen tar ansvar for de gamle og når du ikke kan forklare grunnen så forstår jeg at de fortsetter å mase. For det andre gjør du det enklere for deg selv ved å forklare en gang for alle. Anonymkode: 51a9a...f5e Dette må da være tull? Ingen skal være nødt til å dele privat informasjon med fremmede når saken ikke gjelder en selv. Ingen har et juridisk ansvar for sine foreldre, hverken når de lever eller er døde. Det er faktisk kommunens ansvar å ta vare på de gamle, det visste du kanskje ikke? Dersom ingen pårørende finnes eller ønsker å ta på seg ansvaret er det også kommunens jobb å sørge for begravelse. Sånn, versågod - da har du lært noe nytt i dag også! TS: Som flere andre sier her - be om å få snakke med leder, gi beskjed om at du ikke skal kontaktes igjen. Blokker gjerne nummeret også, dette skal du slippe å forholde deg til. PS: Du kan frasi deg arv på forhånd, altså før moren din går bort så du slipper å håndtere det når den tid kommer. Anonymkode: f9b34...424 22 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 10. februar #37 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg blir så irritert på folk som tror ting skal ordne seg uten at man forteller grunnen til at man ikke vil ha kontakt! Den som sitter med slike saker trenger at noen tar ansvar for de gamle og når du ikke kan forklare grunnen så forstår jeg at de fortsetter å mase. For det andre gjør du det enklere for deg selv ved å forklare en gang for alle. Anonymkode: 51a9a...f5e Enig med deg. I en perfekt verden skulle det ikke vært nødvendig med forklaring, men når man vet hvordan folk er så er det oftest eneste som hjelper. Mora til ts kan virke som verdens søteste hyggeligste gamle dame for de ansatte på sykehjemmet og hun kan være manipulativ og sitte å snakke om stakkars meg. Datteren min utakknemlig som hun er har ikke tid til morra si eller hva som helst som kan få de ansatte til å tro alt fælt om dattera. Da er det ofte en forklaring må til for at de skal legge fordommene sine til side. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #38 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Trist å høre om barndommen din ts. Jeg har vokst opp med en tøff barndom selv. Så her skal jeg dele en liten historie. Min mor var narkoman og utvandret til et annet land for mange år siden. Hun fant ut at det var veldig billig og lett å få tak i stoff i det spesifikke landet, og i tilegg billig for mat og andre ting hun måtte trenge. Så med 1 million i arv etter bestefar i banken og norsk uføretrygd vær mnd inn på kontoen, så reiste hun, kjøpte seg en diger flott leilighet og skapte seg et slags liv i det landet. Så ble hun syk og da reiste hun tilbake til Norge, lå på sykehuset her en liten stund og døde. Staten Norge prøvde da å få oss søsknene til å betale for sykehus, begravelse og gravplass, men vi nektet. De sende oss også krav om tilbakebetaling av baksmell på skatt hun hadde fått flere år tidligere, før hun flyttet. De sendte brev på brev og ringte som gale, men vi ba dem omtrent kysse oss bak og nektet å etterkomme kravet. Hadde hun eid bolig eller hatt verdier i Norge så kunne myndighetene krevd at disse skulle dekke utgiftene på henne før vi fikk noe. Men, i og med at hun var utvandret så hadde hun null verdier her i landet og de måtte da gå via oss hvis de skulle fått noen penger, noe som ikke funka. Myndighetene her i landet prøvde da å kontakte myndighetene i det landet hun bodde i for å få de til å betale med penger som ble igjen etter salg av boligen hennes. Men, der kom de til kort for i det landet så var loven at disse pengene skulle gå til barna, altså oss. Vi fikk da pengene og norske myndigheter hadde ingen rettigheter til å ta de, da vi ikke var ansvarlig for vår voksne mor. Enden på visa ble som vi ønsket at de ga seg til slutt. Så det er bare å si nei ts, det er ikke ditt problem. Så lenge du sier nei til arv, så kan dem ikke kreve noen ting av deg. Men, de er sleipe så vær oppmerksom på at de kommer til å mase og ikke gi seg så lett. Anonymkode: 08781...4c7 Jeg synes nå det er like sleipt å motta arven - som her i Norge skulle gå til dekning av avdødes gjeld, begravelse osv. Synd at dere hadde en sånn mor og oppvekst, men sleipt at dere overlot til den Norske stat og betale for henne samtidig som dere håva inn arven. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg blir så irritert på folk som tror ting skal ordne seg uten at man forteller grunnen til at man ikke vil ha kontakt! Den som sitter med slike saker trenger at noen tar ansvar for de gamle og når du ikke kan forklare grunnen så forstår jeg at de fortsetter å mase. For det andre gjør du det enklere for deg selv ved å forklare en gang for alle. Anonymkode: 51a9a...f5e Hvorfor i alle dager skal en person være nødt til å forklare seg på hvorfor hen ikke vil ha kontakt? Det er da ingen som har noe med det, å som helsepersonell så skal man vite såpass som at det ligger årsaker bak som gjør det vanskelig for barna å stille opp. Anonymkode: 2d6a1...b87 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 10. februar #39 Del Skrevet 10. februar (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg blir så irritert på folk som tror ting skal ordne seg uten at man forteller grunnen til at man ikke vil ha kontakt! Den som sitter med slike saker trenger at noen tar ansvar for de gamle og når du ikke kan forklare grunnen så forstår jeg at de fortsetter å mase. For det andre gjør du det enklere for deg selv ved å forklare en gang for alle. Anonymkode: 51a9a...f5e Det holder med å tydeliggjøre at man av private årsaker og oppvekst ikke ønsker å være pårørende. Ingen som trenger noe mer opplysninger utover det. Det holder og kun si at man ikke ønsker å være pårørende uten å si noe mer også. Men for egen del så ville jeg nok fått med førstnevnte også. Noe dypere enn det er det ingen som har noe med. Endret 10. februar av Tutte 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #40 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei, jeg vil absolutt ikke ha noe fra henne. Takk for svar, det var til hjelp. Fikk inntrykk fra kommunen at jeg ikke hadde noe valg her. Hun damen fra kommunen sa at jeg må betale for husleien og utvask av leiligheten og begravelse og slikt, og det var ikke noe jeg kunne velge å ikke gjøre. Anonymkode: 4f7ba...9de Husleie skal trekkes fra pensjonen hennes, eller boet. Du har vel neppe fått fullmakt til å disponere hennes kontoer, og har heller ingen kontrakt som ser du er økonomisk ansvarlig for hennes regninger. i Kaneel skrev (17 timer siden): Lurt å være føre var så ikke kommunen sender en kjempe regning man ikke kommer unna Kommunen kan ikke sende ut regninger til andre privatpersoner uten at det foreligger en juridisk avtale eller fullmakt på det. Da må kommunen sende kravet til boet. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg blir så irritert på folk som tror ting skal ordne seg uten at man forteller grunnen til at man ikke vil ha kontakt! Den som sitter med slike saker trenger at noen tar ansvar for de gamle og når du ikke kan forklare grunnen så forstår jeg at de fortsetter å mase. For det andre gjør du det enklere for deg selv ved å forklare en gang for alle. Anonymkode: 51a9a...f5e Hvis man har behov for at noen tar ansvar, og slektninger ikke ønsker ta ansvaret, så burde man akseptere det å følge retningslinjene for hvordan håndtere personer uten pårørende... Hvis man ikke klarer det, så får man ta kontakt med lederen sin å be om hjelp. Å forfølge personer med urettmessige krav når de har sagt nei, er bare ufint. Anonymkode: f4852...28b 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå