Gå til innhold

Folk fra eldre/sykehjemmet ringer meg, men jeg vil ikke ha noe med min mor å gjøre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært i samme situasjon. Sa tydelig i fra til alle som ringte, at hun er ikke min mor. Hun har bare født meg. Vi har ingenting med hverandre å gjøre. Punktum. 
Fraskrev fra meg arven og mer mas var det ikke. 
Jeg kom med ingen andre forklaringer og unnskyldninger, men er ganske myndig og bestemt.

Anonymkode: 15c69...d0c

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må jo gi beskjed om at du IKKE ønsker å stå som nærmeste pårørende. Så lenge du unnlater å gjøre det, ja da er det du som blir ringt til. Så enkelt er det. 

Anonymkode: 217d5...269

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Folk idag er så krenka at de kan ikke røpe noe. Alt er hemmelig. Jeg ser ikke poenget for å være litt åpen kan være en døråpner. Du kommer fort i kontakt med noen som har opplevd og kjenner på samme måte som du og du "felles skjebne,felles trøst"er et ordtak med mening. 

Jeg mener ikke å rope det ut på bussen men ha en fortrolig som du kan røpe litt til. Som jeg sier : det kan fort være en døråpner. 

Anonymkode: 51a9a...f5e

Hva gjør du i tråden her? Greit at du har perfekte foreldre du gjør alt for, men det er faktisk ikke tilfelle for alle. TS søker råd og tips, ikke kritikk fra en som har perfekte foreldre og tydeligvis ikke kan besvare spørsmål eller se andres versjoner av ting.

Har ikke tips til deg, TS, men siden det har gått et par dager håper jeg du har fått ringt noen og ordnet opp❤️ lykke til🌹

Anonymkode: fe7b9...273

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 15.41):

Glem legal og sett inn gyldig da! Jeg er ikke helsepersonell men jeg skjønner at de må ha noe å forholde seg til. Noen må ta ansvar. Hvorfor er det så vanskelig å si grunnen?

Det er ikke så kjekt for meg å fortelle at min mor pleide å voldta meg som barn. Hvorfor trenger du eller noen andre den forklaringen? Nei, betyr nei. Respekter et nei.

(Jeg er ikke ts)

Anonymkode: 1c8dd...479

• Liker 10
  • Hjerte 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva gjør du i tråden her? Greit at du har perfekte foreldre du gjør alt for, men det er faktisk ikke tilfelle for alle. TS søker råd og tips, ikke kritikk fra en som har perfekte foreldre og tydeligvis ikke kan besvare spørsmål eller se andres versjoner av ting

Det samme som deg; debatterer og sier min mening. Og jeg har ikke sagt noe til ts ,jeg uttaler meg generelt. Det er min måte. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har ikke tips til deg, TS, men siden det har gått et par dager håper jeg du har fått ringt noen og ordnet opp❤️ lykke til🌹

Anonymkode: fe7b9...273

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke så kjekt for meg å fortelle at min mor pleide å voldta meg som barn. Hvorfor trenger du eller noen andre den forklaringen? Nei, betyr nei. Respekter et nei.

(Jeg er ikke ts)

Som jeg har sagt før så trenger man ikke være så spesifikk. "Dårlig opplevelse i barndommen"holder mer enn nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

(Jeg er ikke ts)

Man trenger jo ikke gå i detalj. Man kan jo si at man hadde en dårlig oppvekst med mor ferdig

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Folk idag er så krenka at de kan ikke røpe noe. Alt er hemmelig. Jeg ser ikke poenget for å være litt åpen kan være en døråpner. Du kommer fort i kontakt med noen som har opplevd og kjenner på samme måte som du og du "felles skjebne,felles trøst"er et ordtak med mening. 

Jeg mener ikke å rope det ut på bussen men ha en fortrolig som du kan røpe litt til. Som jeg sier : det kan fort være en døråpner. 

Herregud så nyskjerrig du er da! La nå folk få bestemme selv hva de vil fortelle og ikke.

• Liker 18
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Krenka? Forstår du begrepet, eller syns du bare det høre kult ut å kalle folk krenka? 

Anonymkode: 76ed0...d25

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg føler med deg. Jeg har en slik forelder jeg også, og helsevesenet ringer og maser på meg om ting, jeg prøver å forklare at jeg kan ikke stille opp. Både fordi personen hater meg, og fordi jeg må verne meg selv. Men for de er det bare en gammel sjel som gråter, er lei seg fordi barnet ikke stiller opp. Jeg prøver å forklare at den personen, er ikke den jeg kjenner. 

Anonymkode: 84d31...2ae

Typisk at det blir melket for alt det er verdt at det er så synd på de, og vi er de fæle for å ha forlatt de i nød. Og så har vi blitt utsatt for ufattelige overgrep og er gjerne ufør og syke pga denne "stakkarslige personen". 🤮🤮🤮

De elsker oppmerksomhet og spille offer. 🤮🤮

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
got2go skrev (11 minutter siden):

Herregud så nyskjerrig du er da! La nå folk få bestemme selv hva de vil fortelle og ikke.

Har ingenting med nysgjerrighet å gjøre. Du kan lese mine motiver der. At det kan være en døråpner å være litt åpen. Sorry at jeg ikke sier ting du vil høre,jeg bare sier mine tanker. Som du gjør. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Krenka? Forstår du begrepet, eller syns du bare det høre kult ut å kalle folk krenka? 

Kalles krenka. Krenka fordi noen setter litt krav til litt åpenhet. Jeg sier ingenting fordi det er "kult",jeg er voksen jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Føler meg deg TS! 

Håper ikke du lar der presse, men var jeg deg så ville jeg vært veldig nysgjerrig, er ikke du det? På hva som er på mobilen hennes, hvilke medisiner hun har, hvor mange penger hun har og så videre. Ville sagt ja til å være verge bare for å kunne dykke ned i finansene hennes og se om det er noen arv til overs når alle regninger er betalt. Ville lett gjennom alle sakene hennes på jakt etter verdifulle smykker og jeg ville gjort alt jeg kunne for å få noen som helst oppreisning for barndommen min. 

Anonymkode: 72770...1b2

Hadde jeg aldri orket hvis jeg hadde vært TS. 

Ikke en sjanse i havet om jeg hadde gjort det som du sier, hadde heller ikke hatt et snev av nysgjerrighet. 

Anonymkode: 0631e...0c3

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært i samme situasjon. Sa tydelig i fra til alle som ringte, at hun er ikke min mor. Hun har bare født meg. Vi har ingenting med hverandre å gjøre. Punktum. 
Fraskrev fra meg arven og mer mas var det ikke. 
Jeg kom med ingen andre forklaringer og unnskyldninger, men er ganske myndig og bestemt.

Anonymkode: 15c69...d0c

Ikke helt i samme situasjon, men i samme gate.

Jeg også har null problemer med å bli forstått klart og tydelig når jeg snakker. Og sier jeg nei, så skjønner folk at jeg mener det.

Når man tar sånne samtaler, er det lurt å forberede seg litt hvis man ikke er en myndig person. Lære seg et par setninger man skal si før man sier farvel og avviser samtalen. Og blokkerer hvert nummer som ringer. 

Anonymkode: 0631e...0c3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har ingenting med nysgjerrighet å gjøre. Du kan lese mine motiver der. At det kan være en døråpner å være litt åpen. Sorry at jeg ikke sier ting du vil høre,jeg bare sier mine tanker. Som du gjør. 

Kalles krenka. Krenka fordi noen setter litt krav til litt åpenhet. Jeg sier ingenting fordi det er "kult",jeg er voksen jeg. 

Jeg tenker du har liten forståelse for traumer og hvor komplekse vi mennesker er. Noen kan fint fortelle en tårevåt historie uten mye sannhet. Andre kan ha opplevd store traumer og ikke klare å ordlegge seg., kanskje de tviler på egen virkelighetsoppfattelse. Kanskje de føler de ikke har lov til å sette grenser. Det jeg "leser" gjennom tråden, er at du ikke forstår hvor forskjellige traumereaksjoner/traumeskader kan påvirke hvordan mennesker oppfattes. Det er mange som har opplevd å ikke bli trodd av omgivelser/hjelpeapparat. De som er flinke til å manipulere er akkurat det, og da blir mange "flying monkeys" uten å forstå det.

Anonymkode: a2301...09a

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg mener fortsatt at du bruker ord du ikke forstår. Den eneste som prøver å sette «krav til litt åpenhet» er deg, og man er ikke krenka bare fordi man er uenig med deg. Det er bare hersketeknikk fra din side.

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Maleficenta skrev (58 minutter siden):

Man trenger jo ikke gå i detalj. Man kan jo si at man hadde en dårlig oppvekst med mor ferdig

'Jeg ønsker ikke å stå som nærmest pårørende til Berit Larsen' er all informasjonen som skal være nødvendig å gi.

Anonymkode: e3f0a...e70

• Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

'Jeg ønsker ikke å stå som nærmest pårørende til Berit Larsen' er all informasjonen som skal være nødvendig å gi.

Ja er jo enig i det men som sagt er det ikke alle som dessverre aksepterer det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Ja er jo enig i det men som sagt er det ikke alle som dessverre aksepterer det

Da gjentar man det, eller kontakter vedkommendes leder og sier det, og fortsetter oppover i systemet til man finner noen som kan lovverk og rutiner og kan gi opplæring nedover i systemet. Man skal ikke la seg presse til å utdype mer enn man ønsker. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 20.30):

Her sa du mye som jeg ikke var klar over. Det er en dame i kommunen (der min "mor" bor) som stadig ringer meg og sier at det er mitt ansvar å betale for husleien som min "mor" ikke har betalt siden hun ble innlagt på sykehjem (vet ikke om det er sykehjem eller eldrehjem hun er på), mitt ansvar å ordne med utvask av leiligheten og mitt ansvar å ordne med begravelse og slikt. Forsto det slik at dette er mitt ansvar og ikke noe jeg kan unngå. Jeg er så fortvilet og merker jeg blir stresset og dårlig av dette. Kankje lurt å ta en tlf til advokat og høre om det er noe de kan hjelpe med.

Anonymkode: 4f7ba...9de

Om du ikke vil slik du sier ? Da ber du de dra til helvete ! Og at de bør ta noen kurs i hvordan de skal gjøre jobben sin !  Og veldig mye tyder på at det kan de heller ikke. Men begynn med å be de dra til helvete !

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

Igjen be de dra til helvete ! Han har ikke ansvar for noen som helst andre en seg selv ! Dette er så forbanna typisk kommunene ! Er det omvendt at en person blir ute av stand til å ta vare på seg selv og det ikke ligger noen fremtids fullmakter der ? Da er de raskt på pletten og setter en verge og det er klin umulig å gjøre noe med det.

Så TS ikke hør på alle disse tullingene her inne ! Vil du ikke ha noe med dette å gjøre ? Si det rett ut i klare ordelag og be de gi pokker i å ringe flere ganger. Så fikser stats forvalteren dette her og gjør opp boet. Det tar de seg betalt for, og er det noe igjen får du pengene. Case Close.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da gjentar man det, eller kontakter vedkommendes leder og sier det, og fortsetter oppover i systemet til man finner noen som kan lovverk og rutiner og kan gi opplæring nedover i systemet. Man skal ikke la seg presse til å utdype mer enn man ønsker. 

Igjen be de dra til helvete i stedet, så tindrende klart at de aldri ringer igjen. Ikke rot med dette her når man ikke vil i det hele tatt. TS har overhodet ingen forpliktelser ovenfor et annen voksen menneske om det ikke foreligger dokumenter på dette i form av uoppgjorte lånepapirer av en eller annet slag. Ingenting tyder på det. Så hvorfor presser du vedkommende til å "ringe ringe ringe bla bla bla bla ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...